Peugeot

 

Man och kvinna och en 2-sitsig Peugeot från cirka 1904. Bilen saknar registreringsskylt och därför går det inte att med bestämdhet säga att fotot har tagits i Sverige. Men om så är fallet bör fotot vara taget tidigare än 1907, för från det året skulle bilar i Sverige förses med så kallat igenkänningsmärke. (2013-04-05)

 

Jämtlänningen E.J. Sahlin från Överammer sitter vid ratten i sin Peugeot från cirka 1904. Passagerare är fotografen till detta foto från cirka 1908. Sahlin hade köpt bilen från Stockholm där den hade inregistrerats den 4 januari 1907 och tilldelats igenkänningsmärke A40. Vid registreringstillfället var A. Wiklunds Maskin- & Velocipedfabrik AB registrerad ägare. Leif Holmberg har hjälpt till med information. (2014-01-09)

 

 

Jämtlänningen E.J. Sahlin från Överammer köpte denna Peugeot från Stockholm. Bilen som är tillverkad cirka 1904 hade inregistrerats den 4 januari 1907 och tilldelats igenkänningsmärke A40. Vid registreringstillfället var A. Wiklunds Maskin- & Velocipedfabrik AB registrerad ägare. Kanske är det herr Sahlin som står vid sidan bilen, medan barn och hustru tagit plats i bilen? Leif Holmberg har hjälpt till med information. (2014-01-09)

 


Det här fotot som är taget i Stockholm cirka 1904 var omslagsbild på Autohistorica 3/70. Bilen längst till vänster är en Oldsmobile Curved Dash Runabout. Den ljusa bilen är en Franklin med Tonneau-kaross. Bilen längst till höger är en Peugeot. Bilen längst bak är inte identifierad. Alla bilarna är tillverkade cirka 1904.

 

Fotot är taget cirka 1923 och visar en något sliten Peugeot tillverkad cirka 1914. Bilen ägdes då av en Leonard Widell som bodde i Backen, Ås socken, i Jämtland. (2012-12-16)

 

Fotot på de två bilarna är taget framför bergbanan i Åre. Den vänstra bilen är Cadillac från omkring 1913 som erhöll igenkänningsmärke Z106 den 30 april 1917. Bilen ägdes då av hemmansägare Erik Johan Jakobsson, Åre. Bilens karosseri är sannolikt byggt i Sverige. Bilen till höger är en Peugeot från samma tidsperiod. (2017-07-13)

 

            © 2017 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se