|
Johannes Källander som 1913 blev svensk
representant för märket Phänomen körde
denna 2-sitiga Phänomobil i Svenska
Motorklubbens Sommartävling 1912. Att
genomföra en sådan lång tävling med en
sådan trehjulig bil får anses vara en
prestation. Bilden har publicerats i
Autohistorica 3/84.
|
|
Fotot ska vara taget i Vänersborg eller Vargön. Bilen är en 2-sitsig Phänomobil
och förare är Georg Nyström, men bilen ägdes av en fotograf Eiserman. Både
Nyström och Eiserman var hemmahörande i Vänersborg. (2013-10-28)
|
|
Personerna sitter in
Phänomobil 6/12 PS som inregistrerades den 16
mars 1920 och tilldelades igenkänningsmärke
A4324. Registrerad ägare var då Birka Nya
Expressbyrå i Stockholm. Den 1 mars 1922 tar
fabrikatets svenska representant, Johannes
Källander i Stockholm, över som ägare. Knappt
två månader sedan, den 28 april, registreras
fordonet på handlande E. Lundberg i Stockholm. (2023-02-02)
|
Phänomobil som lastbil, det verkar vara den
4-cylindriga typen 6/12 PS.
Phänomobil från tillverkaren Phänomen. Här fraktas det mjölk
i Stockholm 1912. Modellen ser ut att vara den 4-cylindriga 6/12 PS.
Denna Phänomobil från cirka 1914 tycks ha viss övervikt.
Phänomobil med rejäl last. Bilden har varit publicerad i
Autohistorica 4/80.
Phänomobil som verkar har ett liter lastflak.
En 4-cylindrig Phänomobil 1913 med registreringsnummer A2327.
Fordonet användes som taxi i Stockholm och fotot togs på Blasieholmen, ungefär
vid Nationalmuseum. Bilden har publicerats i Autohistorica 1/86. (2012-12-31)
Johannes Källander som representerade Phänomobil i Sverige fick leverera
detta fordon till Kungliga Postverket. Det eleganta skåpkarosseriet var byggt av
Adolf Freyschuss Vagnfabrik i Stockholm 1913. Fotot är troligen taget i samband
med leveransen. Karossen har gul färg, med den tidens ortokromatiska film
återgav gult så här mörkt. Bilden har publicerats i Autohistorica 1/86.
(2012-12-31)
|
Denna
Phänomobil med skåpkarosseri användes av Centralbadets Tvättinrättning i
Stockholm.
(2021-10-27)
|
|
Flera Phänomobiler användes som taxi i Stockholm, däribland
dessa som inregistrerades den 23 juli 1913. Trots att de inregistrerades samma
dag fick de nummer långt ifrån varandra. A1250 och A2327. Vid
registreringstillfället uppgavs droskägare Johannes Källander som ägare, det var
också denne Källander som sålde Phänomobiler i Sverige. Fotot är är taget
på Djurgården. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter.
Bilden har publicerats i Autohistorica 1/86. (2013-12-31)
|
Phänomobil med char-à-banc-kaross från 1914. Fordonet var
avsett för persontransport med insteg längst bak. Längsgående brädor fungerade
som ryggstöd. Karosseriet är sannolikt svenskbyggt, det är troligen någon av
Stockholms karosseriverkstäder som ansvarat för byggnationen. Notera att
fordonet var försett med rysktillverkade Prowodnik-däck. Bilden har publicerats
i Autohistorica 1/86. (2012-12-31)
|
Mannen sitter i en Phänomobil som inregistrerades den 30
januari 1914 och tilldelades igenkänningsmärke A2568. Registrerad ägare var då
Johannes Källander i Stockholm. Källander var den som tog in och sålde
Phänomobil i Sverige. (2022-10-14) |
|
En 4-cylindrig Phänomobil som inregistrerades den 25
juli 1914 och då tilldelades igenkänningsmärke A3093. Vid
registreringstillfället ägdes bilen av Johannes Källander som representerade
Phänomobil. Av bilden att döma används denna Phänomobil för transport
av rör.
Leif Holmberg har hjäpt till med uppgifter.
Bilden har publicerats i Autohistorica 1/86. (2014-01-01)
|
Fyra personer i en 4-cylindrig
Phänomobil vintern 1914. Platsen är Kungliga Biblioteket i Stockholm.
Bilden har publicerats i Autohistorica 1/86. (2012-12-31)
Fotot togs 1914 på Riddarhustorget i Stockholm och visar två
män i en Phänomobil med flak tillhörande Åkeri AB Sleipner. Man transporterar
punsch, kanske någon flaska cognac, från J.D. Grönstedt & Co.
Bilden har publicerats i Autohistorica 1/86. (2012-12-31)
Många firmor använde Phänomobiler med
skåpkarosserier. Dessa två tillhörde Arvid Nordqvist H.A.B. som länge var en av
Stockholms finaste delikatessaffärer. Notera de elegant utförda karosserierna
med de vackra tackräckena. Fotot är taget på Engelbrektsplan 1914.
Bilden har publicerats i Autohistorica 1/86. (2012-12-31)
Johannes Källander som representerade Phänomobil i Sverige lät utrusta
flera fordon med medar. Den första versionen från 1915 hade bakhjulen kvar.
Phänomobilen på bilden har det senare utförandet med demonterade bakhjul.
Bilden har publicerats i Autohistorica 1/86. (2012-12-31)
|
Personerna färdas in en Phänomobil som
inregistrerades den 7 augusti 1913 och då
tilldelades igenkänningsmärke A2358. Registrerad
ägare var då Johannes Källander i Stockholm.
Källander var den som tog in och sålde
Phänomobil i Sverige. (2021-04-08)
|
En festlig bild som ska ha tagits i Storvik i samband med Barnens Dag
1921. Eftersom bilarna är lövade kan identifieringen försvåras något. Men den
3-hjuliga bilen med registreringsnummer B231 är en Phänomobil från cirka 1914.
Den första bilen har registreringsnummer X209 och är en Krit Touring från senast
1913. Den inregistrerades den 16 september det året och som ägare stod Hedesunda
Bilbolag, Sundin & Co. Senare fanns bilen registrerad i just Storvik. Leif
Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2013-01-27)
|
Det här fotot som är taget i Undersvik
visar en Phänomen 16/45 PS
Doppelphaeton. Bilen inregistrerades den
25 maj 1920 och tilldelades då
igenkänningsmärke X498. Registrerad
ägare var då J.L. Olsson i Vallsta. På
fotot ses han som passagerare fram,
tillsammans med frun Ingrid och med
sonen Stig i knät.
(2021-07-08)
|