Phänomen


Mannen och barnet sitter i en Phänomobil 4/6 PS. Det trehjuliga fordonet inregistrerades den 26 april 1910 och tilldelades då igenkänningsmärke A799. Vid registreringstillfället ägdes Phänomobilen av Johannes Källander, som också representerade fabrikatet. (2015-12-28)

Denna Phänomobil inregistrerades den 20 september 1911 och tilldelades då igenkänningsmärke A1440. Registrerad ägare var då Karl Hedlund, Avesta. Gissningsvis är det han som syns på bilden. (2019-01-28).

Bilden visar en 2-cylindrig Phänomobil 4/6 PS från 1911 som året därpå köptes av handlande Karl Danielson, Borgholm Det var en av de första bilarna på Öland, den 30 mars 1912 tilldelades fordonet igenkänningsmärke H42. Karl Danielson drev en skrädderifirma i Borgholm och Phänomobilen användes på försäljningsresor, men även privat.  Fotot är taget i samband med en söndagsutflykt till Räpplinge omkring år 1915. Mannen till höger som står med mössan i sin hand är fordonets ägare. Vid styrspaken sitter lantbrukaren Hugo Pettersson. Den lilla pojken längt till höger är Kurts son Sune. Karl Danielson var tydligen nöjd med denna Phänomobil, för hans nästa motorfordon blev ytterligare en Phänomobil, fast av den 4-cylindriga modellen. Leif Holmberg har hjäpt till med uppgifter. (2013-12-30)

 


Tvåsitsig och 2-cylindring Phänomobil från 1912. Bilden har publicerats i Autohistorica 1/86. (2012-12-31)

 

 

Fotot är taget på Hötorget i Stockholm 1912. Bagaren A.W. Gleisner från Stocksund använde en Phänomobil med  skåppåbyggnad för att frakta sina produkter. Bilen hade inregistrerats den 13 april 1912 och då tilldelats igenkänningsmärke A1558. Leif Holmberg har hjälpt till med information. Bilden var bakre omslagsbild på Autohistorica 1/86. (2014-01-12)


Johannes Källander som 1913 blev svensk representant för märket Phänomen körde denna 2-sitiga Phänomobil i Svenska Motorklubbens Sommartävling 1912. Att genomföra en sådan lång tävling med en sådan trehjulig bil får anses vara en prestation. Bilden har publicerats i Autohistorica 3/84.

 

Fotot ska vara taget i Vänersborg eller Vargön. Bilen är en 2-sitsig Phänomobil och förare är Georg Nyström, men bilen ägdes av en fotograf Eiserman. Både Nyström och Eiserman var hemmahörande i Vänersborg. (2013-10-28)

 

Phänomobil som lastbil, det verkar vara den 4-cylindriga typen 6/12 PS.

 

Phänomobil från tillverkaren Phänomen. Här fraktas det mjölk i Stockholm 1912. Modellen ser ut att vara den 4-cylindriga 6/12 PS.

 

Denna Phänomobil från cirka 1914 tycks ha viss övervikt.

 

Phänomobil med rejäl last. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 4/80.

 

Phänomobil som verkar har ett liter lastflak.

 

En 4-cylindrig Phänomobil 1913 med registreringsnummer A2327. Fordonet användes som taxi i Stockholm och fotot togs på Blasieholmen, ungefär vid Nationalmuseum. Bilden har publicerats i Autohistorica 1/86. (2012-12-31)

 

Johannes Källander som representerade Phänomobil i Sverige fick leverera detta fordon till Kungliga Postverket. Det eleganta skåpkarosseriet var byggt av Adolf Freyschuss Vagnfabrik i Stockholm 1913. Fotot är troligen taget i samband med leveransen. Karossen har gul färg, med den tidens ortokromatiska film återgav gult så här mörkt. Bilden har publicerats i Autohistorica 1/86. (2012-12-31)

 

Flera Phänomobiler användes som taxi i Stockholm, däribland dessa som inregistrerades den 23 juli 1913. Trots att de inregistrerades samma dag fick de nummer långt ifrån varandra. A1250 och A2327. Vid registreringstillfället uppgavs droskägare Johannes Källander som ägare, det var också denne Källander som sålde Phänomobiler i Sverige. Fotot är är taget på Djurgården. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. Bilden har publicerats i Autohistorica 1/86. (2013-12-31)

 

Phänomobil med char-à-banc-kaross från 1914. Fordonet var avsett för persontransport med insteg längst bak. Längsgående brädor fungerade som ryggstöd. Karosseriet är sannolikt svenskbyggt, det är troligen någon av Stockholms karosseriverkstäder som ansvarat för byggnationen. Notera att fordonet var försett med rysktillverkade Prowodnik-däck. Bilden har publicerats i Autohistorica 1/86. (2012-12-31)

 

 

En 4-cylindrig Phänomobil som inregistrerades den 25 juli 1914 och då tilldelades igenkänningsmärke A3093. Vid registreringstillfället ägdes bilen av Johannes Källander som representerade Phänomobil.  Av bilden att döma används denna Phänomobil för transport av rör. Leif Holmberg har hjäpt till med uppgifter. Bilden har publicerats i Autohistorica 1/86. (2014-01-01)

 

Fyra personer i en 4-cylindrig Phänomobil vintern 1914. Platsen är Kungliga Biblioteket i Stockholm. Bilden har publicerats i Autohistorica 1/86. (2012-12-31)

 

Fotot togs 1914 på Riddarhustorget i Stockholm och visar två män i en Phänomobil med flak tillhörande Åkeri AB Sleipner. Man transporterar punsch, kanske någon flaska cognac, från J.D. Grönstedt & Co. Bilden har publicerats i Autohistorica 1/86. (2012-12-31)

 

Många firmor använde Phänomobiler med skåpkarosserier. Dessa två tillhörde Arvid Nordqvist H.A.B. som länge var en av Stockholms finaste delikatessaffärer. Notera de elegant utförda karosserierna med de vackra tackräckena. Fotot är taget på Engelbrektsplan 1914. Bilden har publicerats i Autohistorica 1/86. (2012-12-31)

 

Johannes Källander som representerade Phänomobil i Sverige lät utrusta flera fordon med medar. Den första versionen från 1915 hade bakhjulen kvar. Phänomobilen på bilden har det senare utförandet med demonterade bakhjul. Bilden har publicerats i Autohistorica 1/86. (2012-12-31)

 

En festlig bild som ska ha tagits i Storvik i samband med Barnens Dag 1921. Eftersom bilarna är lövade kan identifieringen försvåras något. Men den 3-hjuliga bilen med registreringsnummer B231 är en Phänomobil från cirka 1914. Den första bilen har registreringsnummer X209 och är en Krit Touring från senast 1913. Den inregistrerades den 16 september det året och som ägare stod Hedesunda Bilbolag, Sundin & Co. Senare fanns bilen registrerad i just Storvik. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2013-01-27)

 

                                     © 2019 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se