Piccolo
 

Bror Hjalmar Sjöberg tog det här fotot som visar bilar som skulle deltaga i Svenska Motorklubbens Sommartävling 1909. På knappt en vecka skulle man köra från Haparanda till Stockholm. Bilen längst till vänster har registreringsnummer D119 och är en Piccolo som skulle köras av Freddie Rääf. Bilen hade inregistrerats den 12 juni 1909 och som ägare angavs då Aktiebolaget E. Lundvik & Co. Bilen bredvid är en Darracq från cirka 1906 med registreringsnummer O23. Den inregistrerades den 14 februari i 1907 och bilförsäljaren Anders Skog från Göteborg var då registrerad ägare. Tredje bil från vänster är en Cadillac modell 30 från 1909. Sedan följer två Dürkoppbilar med registreringsnumren A566 och A706. De registrerades den 6 februari och 10 juni 1909. Vid registreringstillfällena uppgavs ägaren vara fabrikör J.A. Nyström, Stockholm. Längre bort skymtar en Horch. Bilden har ställts till förfogande av Jan Eng, Ljusdal. (2013-04-14)

 

Den här bilden ha ställts till förfogande av Jan Eng, Ljusdal. Fotot togs av Bror Hjalmar Sjöberg och visar några av bilarna som skulle deltaga i Svenska Motorklubbens Sommartävling 1909, Haparanda-Stockholm. Bilen längst till vänster har registreringsnummer D119 och är en Piccolo som skulle köras av Freddie Rääf. Bilen hade inregistrerats den 12 juni 1909 och som ägare angavs då Aktiebolaget E. Lundvik & Co. Bilen bredvid är en Darracq från cirka 1906 med registreringsnummer O23. Den inregistrerades den 14 februari i 1907 och bilförsäljaren Anders Skog från Göteborg var då registrerad ägare. Tredje bil från vänster är en Cadillac modell 30 från 1909. (2013-04-29)

 

Bror Hjalmar Sjöberg tog det här fotot som visar bilar som skulle deltaga i Svenska Motorklubbens Sommartävling 1909. På knappt en vecka skulle man köra från Haparanda till Stockholm. Bilen längst till vänster har registreringsnummer D119 och är en Piccolo som skulle köras av Freddie Rääf. Bilen hade inregistrerats den 12 juni 1909 och som ägare angavs då Aktiebolaget E. Lundvik & Co. Bilen bredvid är en Darracq från cirka 1906 med registreringsnummer O23. Den inregistrerades den 14 februari i 1907 och bilförsäljaren Anders Skog från Göteborg var då registrerad ägare. Tredje bil från vänster är en Cadillac modell 30 från 1909. Sedan följer två Dürkoppbilar med registreringsnumren A566 och A706. De registrerades den 6 februari och 10 juni 1909. Vid registreringstillfällena uppgavs ägaren vara fabrikör J.A. Nyström, Stockholm. Längre bort skymtar en Horch. Bilden har ställts till förfogande av Jan Eng, Ljusdal. (2013-05-05)

 

Bror Hjalmar Sjöberg tog det här fotot som visar bilar som skulle deltaga i Svenska Motorklubbens Sommartävling 1909. På knappt en vecka skulle man köra från Haparanda till Stockholm. Bilen längst till vänster har registreringsnummer D119 och är en Piccolo som skulle köras av Freddie Rääf. Bilen hade inregistrerats den 12 juni 1909 och som ägare angavs då Aktiebolaget E. Lundvik & Co. Bilen bredvid är en Darracq från cirka 1906 med registreringsnummer O23. Den inregistrerades den 14 februari i 1907 och bilförsäljaren Anders Skog från Göteborg var då registrerad ägare. Tredje bil från vänster är en Cadillac modell 30 från 1909. Sedan följer två Dürkoppbilar med registreringsnumren A566 och A706. De registrerades den 6 februari och 10 juni 1909. Vid registreringstillfällena uppgavs ägaren vara fabrikör J.A. Nyström, Stockholm. Längre bort skymtar en Horch. Bilden har ställts till förfogande av Jan Eng, Ljusdal. (2013-05-06)

 

Det här gruppfotografiet ska vara taget vid Hotell Färnlöf i Ramsele. Längst till vänster står en Tidaholm som var utrustad med två baksäten. Den inregistrerades den 9 augusti 1909 och tilldelades igenkänningsmärke R38. Registrerad ägare var då Oskar Olsson i Helgum. Bredvid står en Piccolo som inte har något synligt igenkänningsmärke. Bilen med igenkänningsmärke Y3 är en Star som inregistrerades den 3 maj 1907 och som då ägdes av Grosshandlare W. Jeansson i Härnösand. Bilen närmast byggnaden är en Pope-Hartford, troligen en modell G Touring från 1906, som inregistrerades den 4 januari 1907 och tilldelades igenkänningsmärke A24. Registrerad ägare var då Stockholms Automobil- & Motoraktiebolag. Fotot som troligen är taget cirka 1910 kommer från Patrik Sjödin. (2024-08-12)

 

Bilden som ser att vara tagen i början av 1910-talet visar sannolikt en utexaminerad kurs från Erik Lundviks "Autotekniska Skolan". Bilen längt till vänster är en Piccolo som inregistrerades 1909, den tilldelades då igenkänningsmärke D126. Vid registreringstillfället ägdes bilen av Aktiebolaget E. Lundvik & Co. Även bil nummer två är en Piccolo, som inregistrerades på igenkänningsmärke D128 år 1909 och med Aktiebolaget E. Lundvik & Co som registrerad ägare. Bilen i mitten kan vara en De Dion-Bouton från cirka 1904. Den inregistrerades den 4 januari 1907 och tilldelades då igenkänningsmärke A57. Vid registreringstillfället var det arkitekt Vilhelm Otto Adolf Dähn i Stockholm som ägde bilen. Sedan har vi ytterligare en Piccolo som vid registreringstillfället, 12 juni 1909, ägdes av Aktiebolaget E. Lundvik & Co. Bilen har igenkänningsmärke D118. Längst till höger står en M.A.F. som inregistrerades den 15 juni 1910 och då tilldelades igenkänningsmärke D151. Även den bilen ägdes vid registreringstillfället av Aktiebolaget E. Lundvik & Co. (2016-12-09)

 

Bilden visar sannolikt en utexaminerad kurs från Erik Lundviks "Autotekniska Skolan". Från vänster ses två Piccolo-bilar. Bilen i mitten är troligen en M.A.F. Sedan följer ytterligare en Piccolo och en M.A.F. Bilen i mitten inregistrerades den 7  november 1910 och tilldelades då igenkänningsmärke D169. Registrerad ägare var då Aktiebolaget E. Lundvik & Co. i Stockholm. Piccolon till höger inregistrerades ett år tidigare och tilldelades igenkänningsmärke D128. M.A.F.-bilen längst till höger fick igenkänningsmärke D151 vid registreringstillfället den 15 juni 1910. Även dessa bilar hade Aktiebolaget E. Lundvik & Co som ägare vid registreringstillfället, men D151 kom senare att ägas av Freddie Rääf. (2015-12-19)

 

Fotot som ska vara taget vid Biologiska Museet i Stockholm 1911 visar antagligen Erik Lundviks "Autotekniska Skolan", det var vanligt man tog sådana här gruppfoton med elever och bilar. Bilen längst till vänster är en Piccolo som inregistrerades 1909 och tilldelades igenkänningsmärke D128. Andra bilen från vänster är en Horch som inregistrerades 20 juli 1911 och tilldelades igenkänningsmärke A1383. Bilen längst till höger är en MAF som inregistrerades den 15 juni 1910 och tilldelades igenkänningsmärke D151.  Dessa tre bilar var vid registreringstillfällena ägda av  Aktiebolaget E. Lundvik & C:o i Stockholm. Bilen näst längst till höger är Motobloc som inregistrerades 13 februari 1907. Registrerad ägare var då Aktiebolaget  Auto i Stockholm. Denna Motobloc hade körts av Carl Skånberg Svenska Automobilklubbens Vintertävling 1907. (2021-11-17)

 

Fotot visar kursdeltagare i Erik Lundviks "Autotekniska Skolan". Bilarna med igenkänningsmärke D126 och D128 är Piccolo som inregistrerade 1909 med Aktiebolaget E. Lundvik & Co. Som ägare. Bilen längst till höger är en Motobloc som inregistrerades den 7 februari 1910 och tilldelades igenkänningsmärke A774. Registrerad ägare var då grosshandlare Carl Bäckdahl, Stockholm. (2022-12-21)

 

Bilden som visar Freddie Rääf i en D-registrerad Piccolo togs antagligen i samband med Svenska Motor Klubbens Sommartävling Haparanda-Stockholm 1909.  Dammolnet är arrangerat och i verkligheten står bilen stilla! Bilden har publicerats i Autohistorica 1/85.

 

Det här fotot är taget i samband med KAK:s Vintertävling 1910 och visar den Piccolo som kördes av ingenjör Freddie Rääf. Ekipaget tilldelades generalkonsul Jeanssons hederspris. (2020-11-06)

 

                                     © 2024 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se