Piccolo
 

Bror Hjalmar Sjöberg tog det här fotot som visar bilar som skulle deltaga i Svenska Motorklubbens Sommartävling 1909. På knappt en vecka skulle man köra från Haparanda till Stockholm. Bilen längst till vänster har registreringsnummer D119 och är en Piccolo som skulle köras av Freddie Rääf. Bilen hade inregistrerats den 12 juni 1909 och som ägare angavs då Aktiebolaget E. Lundvik & Co. Bilen bredvid är en Darracq från cirka 1906 med registreringsnummer O23. Den inregistrerades den 14 februari i 1907 och bilförsäljaren Anders Skog från Göteborg var då registrerad ägare. Tredje bil från vänster är en Cadillac modell 30 från 1909. Sedan följer två Dürkoppbilar med registreringsnumren A566 och A706. De registrerades den 6 februari och 10 juni 1909. Vid registreringstillfällena uppgavs ägaren vara fabrikör J.A. Nyström, Stockholm. Längre bort skymtar en Horch. Bilden har ställts till förfogande av Jan Eng, Ljusdal. (2013-04-14)

 

Den här bilden ha ställts till förfogande av Jan Eng, Ljusdal. Fotot togs av Bror Hjalmar Sjöberg och visar några av bilarna som skulle deltaga i Svenska Motorklubbens Sommartävling 1909, Haparanda-Stockholm. Bilen längst till vänster har registreringsnummer D119 och är en Piccolo som skulle köras av Freddie Rääf. Bilen hade inregistrerats den 12 juni 1909 och som ägare angavs då Aktiebolaget E. Lundvik & Co. Bilen bredvid är en Darracq från cirka 1906 med registreringsnummer O23. Den inregistrerades den 14 februari i 1907 och bilförsäljaren Anders Skog från Göteborg var då registrerad ägare. Tredje bil från vänster är en Cadillac modell 30 från 1909. (2013-04-29)

 

Bror Hjalmar Sjöberg tog det här fotot som visar bilar som skulle deltaga i Svenska Motorklubbens Sommartävling 1909. På knappt en vecka skulle man köra från Haparanda till Stockholm. Bilen längst till vänster har registreringsnummer D119 och är en Piccolo som skulle köras av Freddie Rääf. Bilen hade inregistrerats den 12 juni 1909 och som ägare angavs då Aktiebolaget E. Lundvik & Co. Bilen bredvid är en Darracq från cirka 1906 med registreringsnummer O23. Den inregistrerades den 14 februari i 1907 och bilförsäljaren Anders Skog från Göteborg var då registrerad ägare. Tredje bil från vänster är en Cadillac modell 30 från 1909. Sedan följer två Dürkoppbilar med registreringsnumren A566 och A706. De registrerades den 6 februari och 10 juni 1909. Vid registreringstillfällena uppgavs ägaren vara fabrikör J.A. Nyström, Stockholm. Längre bort skymtar en Horch. Bilden har ställts till förfogande av Jan Eng, Ljusdal. (2013-05-05)

 

Bror Hjalmar Sjöberg tog det här fotot som visar bilar som skulle deltaga i Svenska Motorklubbens Sommartävling 1909. På knappt en vecka skulle man köra från Haparanda till Stockholm. Bilen längst till vänster har registreringsnummer D119 och är en Piccolo som skulle köras av Freddie Rääf. Bilen hade inregistrerats den 12 juni 1909 och som ägare angavs då Aktiebolaget E. Lundvik & Co. Bilen bredvid är en Darracq från cirka 1906 med registreringsnummer O23. Den inregistrerades den 14 februari i 1907 och bilförsäljaren Anders Skog från Göteborg var då registrerad ägare. Tredje bil från vänster är en Cadillac modell 30 från 1909. Sedan följer två Dürkoppbilar med registreringsnumren A566 och A706. De registrerades den 6 februari och 10 juni 1909. Vid registreringstillfällena uppgavs ägaren vara fabrikör J.A. Nyström, Stockholm. Längre bort skymtar en Horch. Bilden har ställts till förfogande av Jan Eng, Ljusdal. (2013-05-06)

 

Bilden som ser att vara tagen i början av 1910-talet visar sannolikt en utexaminerad kurs från Erik Lundviks "Autotekniska Skolan". Bilen längt till vänster är en Piccolo som inregistrerades 1909, den tilldelades då igenkänningsmärke D126. Vid registreringstillfället ägdes bilen av Aktiebolaget E. Lundvik & Co. Även bil nummer två är en Piccolo, som inregistrerades på igenkänningsmärke D128 år 1909 och med Aktiebolaget E. Lundvik & Co som registrerad ägare. Bilen i mitten kan vara en De Dion-Bouton från cirka 1904. Den inregistrerades den 4 januari 1907 och tilldelades då igenkänningsmärke A57. Vid registreringstillfället var det arkitekt Vilhelm Otto Adolf Dähn i Stockholm som ägde bilen. Sedan har vi ytterligare en Piccolo som vid registreringstillfället, 12 juni 1909, ägdes av Aktiebolaget E. Lundvik & Co. Bilen har igenkänningsmärke D118. Längst till höger står en M.A.F. som inregistrerades den 15 juni 1910 och då tilldelades igenkänningsmärke D151. Även den bilen ägdes vid registreringstillfället av Aktiebolaget E. Lundvik & Co. (2016-12-09)

 

Bilden visar sannolikt en utexaminerad kurs från Erik Lundviks "Autotekniska Skolan". Från vänster ses två Piccolo-bilar. Bilen i mitten är troligen en M.A.F. Sedan följer ytterligare en Piccolo och en M.A.F. Bilen i mitten inregistrerades den 7  november 1910 och tilldelades då igenkänningsmärke D169. Registrerad ägare var då Aktiebolaget E. Lundvik & Co. i Stockholm. Piccolon till höger inregistrerades ett år tidigare och tilldelades igenkänningsmärke D128. M.A.F.-bilen längst till höger fick igenkänningsmärke D151 vid registreringstillfället den 15 juni 1910. Även dessa bilar hade Aktiebolaget E. Lundvik & Co som ägare vid registreringstillfället, men D151 kom senare att ägas av Freddie Rääf. (2015-12-19)

 

Bilden som visar Freddie Rääf i en D-registrerad Piccolo togs antagligen i samband med Svenska Motor Klubbens Sommartävling Haparanda-Stockholm 1909.  Dammolnet är arrangerat och i verkligheten står bilen stilla! Bilden har publicerats i Autohistorica 1/85.

 

                                     © 2016 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se