Presto

Mannen sitter i en Presto Doppelphaeton från cirka 1912. Bilen erhöll igenkänningsmärke U84 den 10 april 1916 och då var Häradsdomare A.J. Johansson i Hedensberg registrerad ägare. (2020-03-30)

Det här fotot som ska vara taget i Sala viar en grupp människor vid en Presto Doppelphaeton från cirka 1913. (2021-02-26)



Presto från cirka 1912-14 som verkar ha sett sina bästa dagar, men fortfarande är det tydligen kul att bli fotograferad i och kring den. Om den funnits kvar skulle den nog ha betraktas som ett fint och intressant renoveringsobjekt. Möjligen kan det röra sig om typ P 8/25 PS med 4-cylindrig motor på drygt 2-liter. Anders Svenfelt har hjälpt med identifiering och uppgifter. (2013-01-28)

 

Utanför en däckverkstad står en Presto Doppelphaeton från cirka 1913.

 

Den flaggprydda bilen är en Presto Doppelphaeton som fotograferats i samband med Svenska Motorklubbens Sommartävling 1913. Föraren heter H Westergren och han var en av tre som genomförde tävlingen utan prickbelastning. Bilden har publicerats i Autohistorica 3/84.

 

Fotot som är taget cirka 1916 visar ett antal bilar framför Turisthotellet i Torsby. Det är inte lätt att med bestämdhet identifiera bilarna, men här följer ett försök. Bilen längst till vänster är en Gea. Bilen fick igenkänningsmärke D123 den 12 juli 1909, då ägdes den ingenjör L.O. Svedlund i Katrineholm. Den såldes senare till källarmästare Alfred Lidén i Torby. Den 9 juli 1913 fick bilen igenkänningsmärke S21. Med tiden fick bilen ett nytt karosseri, vilket syns på fotot. Bil nummer två som delvis är skymd är troligen en Studebaker från cirka 1914. Den tredje bilen kan vara en Overland Touring från cirka 1914. Bil nummer fyra kan vara en Buick från cirka 1911. Bil nummer fem är oidentifierad, men den sista bilen är en Presto från cirka 1914. (2015-05-05)

 

Fotot som är taget cirka 1916 visar sju parkerade bilar vid Turisthotellet i Torsby. Det är inte lätt att med bestämdhet identifiera bilarna. Visserligen har fotot var publicerat på annat håll och då med vissa fabrikatangivelser, som emellertid inte verkar stämma helt. Men låt oss göra ett försök. Bilen längst till vänster är oidentifierad, men den stora bilen bredvid är en Gea. Bilen fick igenkänningsmärke D123 den 12 juli 1909, då ägdes den ingenjör L.O. Svedlund i Katrineholm. Den såldes senare till källarmästare Alfred Lidén i Torby. Den 9 juli 1913 fick bilen igenkänningsmärke S21. Med tiden fick bilen ett nytt karosseri, vilket syns på fotot. Den tredje bilen kan vara en Buick från cirka 1911. Bilen mitten kan vara en Overland Touring från cirka 1914. Bilen nummer fem är troligen en Studebaker från cirka 1914. Näst sista bilen är en Presto från cirka 1914. Längst till höger har vi troligen ytterligare en Buick från cirka 1910. (2015-04-23)

 

Det här är en Presto 9/25 hästkrafter från cirka 1914. Bilens igenklänningsmärke U2104 erhölls den 6 maj 1921. Registrerad ägare var då Melins Bil- och Motor AB i Sala. Fotot ska vara taget i Västerås 1924, och vid bilen som användes som taxi står chauffören "Tolvpelle". Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2013-12-29)

 

En Presto 1924 utanför Michael & Nordemans utställning på Kungsgatan i Stockholm.  Bilen är troligen av typ 9/30 PS Typ D och Limousinekarossen kan vara byggd av Karmann. Bilen har publicerats i Autohistorica 1/78.

 

                                     © 2021 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se