Reo
 

Reo Touring, förmodligen från 1905. Vid ratten sitter K.A. Pettersson, Linköping, som förmodligen också ägde bilen. Bilden tagen vid Hultfreds slätt 12 augusti 1906.

 

Den 16 januari 1907 inregistrerades två bilar på fabrikör K.A. Pettersson i Linköping. De fick igenkänningsmärkena E4 och E5. Båda bilarna var antagligen 2-cylindriga Reo modell A Touring från cirka 1906. Den här bilden visar E4 på Storgatan i Bergsjö omkring 1910. (2013-02-25)

 

Registreringsnummer M23 tillhörde en Reo, förmodligen från 1905, som var Höganäsbolagets första bil. Detta var en av de första bilarna i Kullabygden. Chauffören på bilden heter Johan Christoffersson.

 

Det inte känt när och var detta fotografi togs, men bilen med igenkänningsmärke F476 är i alla fall en Reo Touring från cirka 1919. (2014-03-22)

 

Stopp för fotografering vid och i en Reo Modell T-6 Phaeton från cirka 1922. Registreringsskylten med A9409 indikerar att fotot tagit 1924 eller senare. Bilden var omslagsbild på Autohistorica 3/78.

 

1923 arrangerade KAK en lastbilstävling. Åtta ekipage ställde upp och på fotot ses sex av dessa. Lastbilen med startnummer ett, den närmast kameran, är en GMC. Bredvid står en Reo Speedwagon som kördes av den kända motorcyklisten Erik Westerberg. Den ljusa lastbilen i mitten är en Berliet och bredvid den står en av startfältets två Saurer. Längst bort ses tävlingens två Tidaholmare. (2020-08-10)

 

 

Den unga mannen står vid en Reo buss för 21 personer som inregistrerades den 7 februari 1925 och tilldelades igenkänningsmärke E170. Registrerad ägare var då byggmästare Karl Jonsson, Linköping. (2023-04-20) 

 

Fotot är taget på torget i Askersund i samband med någon tävling, förmodligen under senare delen av 1920-talet. Bilen med startnummer 25 är en Reo modell T-6 Sports Roadster från 1926 med registreringsnummer T3844 och den X-registrerade bilen till höger kan vara en Lancia Lambda. Reo:n ägdes vid denna tid av bussägaren Valfrid Gustafsson i Asker sydost om Örebro. Leif Holmberg, Nils Andersson och Jan Gunnarsson har bidragit med uppgifter. (2022-09-27)

 

 

Fotot som visar T3844, en Reo modell T-6 Sports Roadster från 1926 är tagen vintertid i samband med någon biltävling. Reo:n ägdes vid denna tid av bussägaren Valfrid Gustafsson i Asker sydost om Örebro. Jan Gunnarsson har bidragit med uppgifter. (2022-10-04)

 

Denna Reo modell T-6 Sports Roadster 1926 med registreringsnummer T3844 ägdes av bussägaren Valfrid Gustafsson i Asker sydost om Örebro. Bilen användes bland på istävlingar vintertid. Fotot kommer från Jan Gunnarsson som även bidragit med uppgifter. (2022-10-07)

 

Ingenjör Ivar Berg, Göteborg, blev medlem i KAK 1921 och i matriklar från den klubben står Ivar som ägare till Reo med med registreringsnummer O1345. Notera vagnmärket från KAK som är monterat framför vindrutan. Mellan 1920-26 tillverkade Reo modellen T-6 med 6-cylindrig motor som utvecklade 50 hästkrafter, hjulbasen var 120 tum. Den här bilen verkar ha en del extrautrustning, till exempel belysningen. Tallrikshjul tycks ha varit vanligast på T-6, men den här bilen har stålekerhjul.

 

Reo buss med registreringsnummer S3731. Bussen som är tillverkad cirka 1928 tillhörde Fors Turistbuss. Karossen är av så kallad sedantyp, med separata dörrar för varje sätesrad.

 

Chaufförer och deras taxibilar i Borås 1931. Från höger ses en 4-dörrars Nash, troligen 1929 års Advanced Series 460, med registreringsnummer P6628, Reo Flying Cloud 4-dörrars Sedan 1929 med registreringsnummer P2090, Buick Master Six 1928 med registreringsnummer P763 och en Nash från cirka 1926-28. De tre bilarna längst till vänster är oidentifierade. Fotot kommer från Staffan Benedictsson. (2013-12-20)

 

Chauffören står vid en Reo buss från cirka 1930, som enligt märkningen trafikerade sträckan Östersund-Frösö läger. (2023-11-08) 

 

Surahammars Omnibusstation hade denna Reo buss från cirka 1930. Bussen hade registreringsnummer U424. (2015-04-17)

 

Surahammars Omnibusstation hade denna Reo buss från cirka 1930. Bussen hade registreringsnummer U424. (2015-04-16)

 

Chauffören står vid en Reo buss från cirka 1930. (2018-10-29)

 

Den här Reo bussen från cirka 1930 ser ut att ha registreringsnummer S2926. (2020-08-24)

 

Reo buss från cirka 1930 som ägdes av Gottfridsson & Söderqvist i Västervik. Enligt märkningen  på karossidan användes bussen på sträckan Västervik-Vimmerby-Löfstad (2013-02-24).

Bröderna Karlsson från Ljungarum använde denna Reo buss från cirka 1930 för trafik mellan Jönköping och Vrigstad. Notera reklamen på karossidan med uppmaning att köpa svenska varor. (2013-02-24)

Vykort som är taget i närheten av Läckö Slott. Bussen med registreringsnummer R999 är en Reo från cirka 1930 med så kallat sedan-karosseri. (2013-02-11)

 

Vykort som visar Kung Oscars Bro i Trollhättan. Bussen med registreringsnummer R999 är en Reo från cirka 1930 med så kallat sedan-karosseri. (2014-06-03)

 

Vykort som är taget i dalen mellan Halle- och Hunneberg. Bussen med registreringsnummer R999 är en Reo från cirka 1930 med så kallat sedan-karosseri. (2017-01-12)

 

Vykort som visar Gamla Rådhuset i Lidköping. Bussen som har ett så kallat sedankarosseri är en Reo från cirka 1930 med registreringsnummer R999. (2015-05-13)

 

Vykort som visar en Reo buss från cirka 1930 på vägen mellan Göteborg och Trollhättan. Bussen som har ett så kallat sedankarosseri har registreringsnummer R999. (2015-05-14)

 

Vykort som visar vägen mellan Skövde och Hjo. Bussen med registreringsnummer R999 är en Reo från cirka 1930 med så kallat sedan-karosseri. (2020-08-28)

 

Vykort som visar en väderkvarn vid Kållandsö. Bussen med registreringsnummer R999 är en Reo från cirka 1930 med så kallat sedan-karosseri. (2020-10-16)

 

Reo buss från cirka 1930 som har registreringsnummer A13925. (2024-10-15)

 

Bilden visar en T-registrerad Reo buss från cirka 1930 som troligen trafikerade Kumla och Hallsberg. (2015-06-28)

 

Karlskrona-Växjö Järnvägar ägde denna Reo buss från cirka 1930 med registrerings-nummer G2920. Enligt destinationsskylten ska bussen gå till Lenhovda, annars trafikerades också Kosta. (2013-02-21).

   

                                     © 2024 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se