Reo Touring, förmodligen från 1905. Vid ratten sitter K.A.
Pettersson, Linköping, som förmodligen också ägde bilen. Bilden tagen vid
Hultfreds slätt 12 augusti 1906.
Den 16 januari 1907 inregistrerades två bilar på fabrikör
K.A. Pettersson i Linköping. De fick igenkänningsmärkena E4 och E5. Båda bilarna
var antagligen 2-cylindriga Reo modell A Touring från cirka 1906. Den här bilden
visar E4 på Storgatan i Bergsjö omkring 1910. (2013-02-25)
Registreringsnummer M23 tillhörde en Reo, förmodligen från
1905, som var Höganäsbolagets första bil. Detta var en av de första bilarna i
Kullabygden. Chauffören på bilden heter Johan Christoffersson.
|
Det inte känt när och var detta fotografi togs, men bilen med igenkänningsmärke
F476 är i alla fall en Reo Touring från cirka 1919.
(2014-03-22)
|
Stopp för fotografering vid och i en Reo Modell T-6 Phaeton
från cirka 1922. Registreringsskylten med A9409 indikerar att fotot tagit 1924
eller senare. Bilden var omslagsbild på Autohistorica 3/78.
|
1923 arrangerade KAK en lastbilstävling. Åtta
ekipage ställde upp och på fotot ses sex av
dessa. Lastbilen med startnummer ett, den
närmast kameran, är en GMC. Bredvid står en Reo
Speedwagon som kördes av den kända
motorcyklisten Erik Westerberg. Den ljusa
lastbilen i mitten är en Berliet och bredvid den
står en av startfältets två Saurer. Längst bort
ses tävlingens två Tidaholmare.
(2020-08-10)
|
|
|
Den unga mannen står vid en
Reo buss för 21 personer som inregistrerades den
7 februari 1925 och tilldelades
igenkänningsmärke E170. Registrerad ägare var då
byggmästare Karl Jonsson, Linköping.
(2023-04-20)
|
|
Fotot är taget på torget i Askersund i samband med någon
tävling, förmodligen under senare delen av 1920-talet. Bilen med startnummer 25
är en Reo modell T-6 Sports Roadster från 1926 med registreringsnummer T3844 och
den X-registrerade bilen till höger kan vara en Lancia Lambda. Reo:n ägdes vid
denna tid av bussägaren Valfrid Gustafsson i Asker sydost om Örebro. Leif
Holmberg, Nils Andersson och Jan Gunnarsson har bidragit med uppgifter.
(2022-09-27) |
|
Fotot som visar T3844, en Reo modell T-6 Sports Roadster från 1926 är
tagen vintertid i samband med någon biltävling. Reo:n ägdes vid denna tid av
bussägaren Valfrid Gustafsson i Asker sydost om Örebro. Jan Gunnarsson har
bidragit med uppgifter. (2022-10-04) |
|
Denna Reo modell T-6 Sports Roadster 1926 med
registreringsnummer T3844 ägdes av bussägaren Valfrid Gustafsson i Asker sydost
om Örebro. Bilen användes bland på istävlingar vintertid. Fotot kommer från Jan
Gunnarsson som även bidragit med uppgifter. (2022-10-07) |
Ingenjör Ivar Berg, Göteborg, blev medlem i KAK 1921 och i matriklar från den
klubben står Ivar som ägare till Reo med med registreringsnummer O1345. Notera
vagnmärket från KAK som är monterat framför vindrutan. Mellan 1920-26
tillverkade Reo modellen T-6 med 6-cylindrig motor som utvecklade 50
hästkrafter, hjulbasen var 120 tum. Den här bilen verkar ha en del
extrautrustning, till exempel belysningen. Tallrikshjul tycks ha varit vanligast
på T-6, men den här bilen har stålekerhjul.
Reo buss med registreringsnummer S3731. Bussen som är tillverkad cirka 1928
tillhörde Fors Turistbuss. Karossen är av så kallad sedantyp, med separata
dörrar för varje sätesrad.
|
Chaufförer och deras taxibilar i Borås 1931. Från höger ses en 4-dörrars
Nash, troligen 1929 års Advanced Series 460, med registreringsnummer P6628, Reo
Flying Cloud 4-dörrars Sedan 1929 med registreringsnummer P2090, Buick Master
Six 1928 med registreringsnummer P763 och en Nash från cirka 1926-28. De
tre bilarna längst till vänster är oidentifierade. Fotot kommer från Staffan Benedictsson. (2013-12-20)
|
|
Chauffören står vid en Reo
buss från cirka 1930, som enligt märkningen
trafikerade sträckan Östersund-Frösö läger.
(2023-11-08)
|
|
Surahammars Omnibusstation hade denna
Reo buss från cirka 1930. Bussen hade
registreringsnummer U424. (2015-04-17)
|
|
Surahammars Omnibusstation hade denna
Reo buss från cirka 1930. Bussen hade
registreringsnummer U424. (2015-04-16)
|
|
Chauffören står vid en Reo buss från cirka 1930.
(2018-10-29)
|
|
Den här Reo bussen från cirka 1930 ser ut att ha
registreringsnummer S2926.
(2020-08-24)
|
|
Reo buss från cirka 1930 som ägdes av
Gottfridsson & Söderqvist i Västervik.
Enligt märkningen på karossidan
användes bussen på sträckan Västervik-Vimmerby-Löfstad (2013-02-24).
|
Bröderna Karlsson från Ljungarum använde
denna Reo buss från cirka 1930 för
trafik mellan Jönköping och Vrigstad.
Notera reklamen på karossidan med
uppmaning att köpa svenska varor.
(2013-02-24)
|
|
Vykort som är taget i närheten av Läckö Slott. Bussen med
registreringsnummer R999 är en Reo från cirka 1930 med så kallat sedan-karosseri.
(2013-02-11)
|
Vykort som visar Kung Oscars Bro i Trollhättan. Bussen med
registreringsnummer R999 är en Reo från cirka 1930 med så kallat sedan-karosseri.
(2014-06-03)
|
|
Vykort som är taget i dalen mellan Halle- och Hunneberg. Bussen med
registreringsnummer R999 är en Reo från cirka 1930 med så kallat sedan-karosseri.
(2017-01-12)
|
|
Vykort som visar Gamla Rådhuset i Lidköping. Bussen
som har ett så kallat sedankarosseri är
en Reo från cirka 1930 med
registreringsnummer R999. (2015-05-13)
|
|
Vykort som visar en Reo buss från cirka 1930 på
vägen mellan Göteborg och Trollhättan. Bussen som har ett så kallat
sedankarosseri har registreringsnummer R999.
(2015-05-14)
|
|
Vykort som visar vägen mellan Skövde och Hjo.
Bussen med registreringsnummer R999 är en Reo från cirka 1930 med så kallat sedan-karosseri.
(2020-08-28)
|
|
Vykort som visar en väderkvarn vid Kållandsö.
Bussen med registreringsnummer R999 är en Reo från cirka 1930 med så kallat sedan-karosseri.
(2020-10-16)
|
|
Reo buss från cirka 1930 som har registreringsnummer A13925. (2024-10-15)
|
|
Bilden visar en
T-registrerad Reo buss från cirka 1930 som troligen trafikerade Kumla
och Hallsberg.
(2015-06-28)
|
|
Karlskrona-Växjö Järnvägar ägde denna
Reo buss från cirka 1930 med
registrerings-nummer G2920. Enligt
destinationsskylten ska bussen gå till
Lenhovda, annars trafikerades också
Kosta. (2013-02-21).
|