|
Rolls-Royce som bärgningsbil är inte speciellt vanligt, men
bilden visar en 40/50 HP, en så kallad Silver Ghost, som på 1930-talet byggdes
om till ett sådan fordon. Ursprungligen var bilen troligen tillverkad cirka 1912. I mitten av 1920-talet ägdes bilen av kronprins Gustaf Adolf och
registreringsnumret var då A6. Oftast kördes bilen av chaufför Carl August
Österberg. Bilen förblev i kungahusets ägo till maj 1930 så den såldes till en
skrothandlare Holmström i Norrköping. Bilen såldes sedan vidare till J.
Pettersson i Nyköping. 1934 hamnade bilen hos Bernhard Johanssons Smidesverkstad
i Enstaberga. Där kapades ramen baktill, bakfjädringen förstärktes med
spiralfjädrar, hytt, flak och kram sattes på plats. Skärmarna bockades för att
de skulle se modernare ut. Huvudstrålkastarna och de mindre sidostrålkastarna
lät man sitta kvar, men man kompletterade med takmonterad strålkastare från en
T-Ford. Någon startmotor monterades inte, utan man var tvungen att veva igång
bilen som nu fått registreringsnummer D206. Kranen kommer från Weaver Auto Crane. Som bärgningsbil användes bilen en
bit in på 1940-talet. Under kriget ställdes den undan i ett garage, men efter
ett togs den ut i fria luften för att slutligen köpas av en skrothandlare från
Norrköping den 7 mars 1943. Bilden har publicerats i Autohistorica 3/77.
|
Rolls-Royce 40/50 HP
Silver Ghost med 6-sitsigt Limousine-karosseri som
köptes begagnad av direktör Erik Åkerlund,
Stocksund, i
slutet av 1921. Säljare var löjtnant
Torsten Ax:son Johnson och bilen hade då
registreringsnummer A795, vilket hade
tilldelats bilen den 29 februari 1916.
Efter ägarskiftet fick bilen
registreringsnummer
B2171 den 30 december 1921. Den täckta karossen, antagligen
byggt av Hovslageribolaget, ersattes
omgående av ett öppet sport-karosseri
från Nordbergs. Leif Holmberg har hjälpt
till med information. Bilden har varit
publicerad i Autohistorica 6/82. (2014-01-04)
|
Så här såg Erik Åkerlunds Rolls-Royce
40/50 HP Silver Ghost ut sedan den
försetts med ett sportigt 2+2 sitsigt
karosseri från Nordbergs i Stockholm.
Bilen som stod färdig våren 1922 hade nu registreringsnummer B2171,
vilket hade tilldelats bilen den 30
december 1921. Tidigare, från 29
februari 1916, hade bilen haft
registreringsnummer A795. Leif
Holmberg har hjälpt till med
information.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica 6/82.
(2014-01-04)
|
|
|
Ytterligare en bild som visar Erik
Åkerlunds Rolls-Royce 40/50 HP Silver
Ghost med registreringsnummer B2171,
tilldelat bilen den 30 december 1921.
Tidigare, från 29 februari 1916, hade
bilen haft registreringsnummer A795.
Det 2+2 sitsiga
sportkarosseriet med franska drag från
Nordbergs i Stockholm var lackerat i
marinblått, men motorhuven var
blankpolerad. Klädseln var i rött skinn
och beslagen försilvrade. Efter att ha
ägt bilen knappt ett och ett halvt år
sålde Åkerlund den till Göteborg.
Leif
Holmberg har hjälpt till med
information.
Bilden
har varit publicerad i Autohistorica
6/82. (2014-01-04)
|
|
Det här fotot är taget i samband med en
bilresa mellan Göteborg och Stockholm i
juni 1923. Bilen är en Rolls-Royce 40/50
HP Silver Ghost Tourer, tillverkad före
första Världskriget och importerad
begagnad till Sverige efter detta krig.
Den inregistrerades den 9 maj 1921 och
tilldelades då igenkänningsmärke A7344.
Registrerad ägare var då korrespondent
Erik Brodin, Stockholm.
(2019-10-05)
|
|
Det här fotot är taget i samband med en
bilresa mellan Göteborg och Stockholm i
juni 1923. Bilen är en Rolls-Royce 40/50
HP Silver Ghost Tourer, tillverkad före
första Världskriget och importerad
begagnad till Sverige efter detta krig.
Den inregistrerades den 9 maj 1921 och
tilldelades då igenkänningsmärke A7344.
Registrerad ägare var då korrespondent
Erik Brodin, Stockholm.
(2019-10-20)
|
|
Det här fotot är taget i samband med en
bilresa mellan Göteborg och Stockholm i
juni 1923. Bilen är en Rolls-Royce 40/50
HP Silver Ghost Tourer, tillverkad före
första Världskriget och importerad
begagnad till Sverige efter detta krig.
Den inregistrerades den 9 maj 1921 och
tilldelades då igenkänningsmärke A7344.
Registrerad ägare var då korrespondent
Erik Brodin, Stockholm.
(2020-02-01)
|
|
Det här fotot är taget i samband med en
bilresa mellan Göteborg och Stockholm i
juni 1923. Bilen är en Rolls-Royce 40/50
HP Silver Ghost Tourer, tillverkad före
första Världskriget och importerad
begagnad till Sverige efter detta krig.
Den inregistrerades den 9 maj 1921 och
tilldelades då igenkänningsmärke A7344.
Registrerad ägare var då korrespondent
Erik Brodin, Stockholm.
(2020-02-08)
|
|
Det här fotot är taget i samband med en
bilresa mellan Göteborg och Stockholm i
juni 1923. Bilen är en Rolls-Royce 40/50
HP Silver Ghost Tourer, tillverkad före
första Världskriget och importerad
begagnad till Sverige efter detta krig.
Den inregistrerades den 9 maj 1921 och
tilldelades då igenkänningsmärke A7344.
Registrerad ägare var då korrespondent
Erik Brodin, Stockholm.
(2020-02-15)
|
|
Det här fotot är taget i samband med en
bilresa mellan Göteborg och Stockholm i
juni 1923. Bilen är en Rolls-Royce 40/50
HP Silver Ghost Tourer, tillverkad före
första Världskriget och importerad
begagnad till Sverige efter detta krig.
Den inregistrerades den 9 maj 1921 och
tilldelades då igenkänningsmärke A7344.
Registrerad ägare var då korrespondent
Erik Brodin, Stockholm.
(2020-03-15)
|
|
Det här fotot är taget i samband med en
bilresa mellan Göteborg och Stockholm i
juni 1923. Bilen är en Rolls-Royce 40/50
HP Silver Ghost Tourer, tillverkad före
första Världskriget och importerad
begagnad till Sverige efter detta krig.
Den inregistrerades den 9 maj 1921 och
tilldelades då igenkänningsmärke A7344.
Registrerad ägare var då korrespondent
Erik Brodin, Stockholm.
(2020-03-21)
|
|
Det här fotot är taget i samband med en
bilresa mellan Göteborg och Stockholm i
juni 1923. Bilen är en Rolls-Royce 40/50
HP Silver Ghost Tourer, tillverkad före
första Världskriget och importerad
begagnad till Sverige efter detta krig.
Den inregistrerades den 9 maj 1921 och
tilldelades då igenkänningsmärke A7344.
Registrerad ägare var då korrespondent
Erik Brodin, Stockholm. (2020-10-24)
|
|
Det här fotot är taget i samband med en
bilresa mellan Göteborg och Stockholm i
juni 1923. Bilen är en Rolls-Royce 40/50
HP Silver Ghost Tourer, tillverkad före
första Världskriget och importerad
begagnad till Sverige efter detta krig.
Den inregistrerades den 9 maj 1921 och
tilldelades då igenkänningsmärke A7344.
Registrerad ägare var då korrespondent
Erik Brodin, Stockholm. (2020-11-07)
|
|
Det här fotot är taget i samband med en
bilresa mellan Göteborg och Stockholm i
juni 1923. Bilen är en Rolls-Royce 40/50
HP Silver Ghost Tourer, tillverkad före
första Världskriget och importerad
begagnad till Sverige efter detta krig.
Den inregistrerades den 9 maj 1921 och
tilldelades då igenkänningsmärke A7344.
Registrerad ägare var då korrespondent
Erik Brodin, Stockholm. (2020-12-24)
|
|
Det här fotot är taget i samband med en
bilresa mellan Göteborg och Stockholm i
juni 1923. Bilen är en Rolls-Royce 40/50
HP Silver Ghost Tourer, tillverkad före
första Världskriget och importerad
begagnad till Sverige efter detta krig.
Den inregistrerades den 9 maj 1921 och
tilldelades då igenkänningsmärke A7344.
Registrerad ägare var då korrespondent
Erik Brodin, Stockholm. (2020-12-24)
|
|
Fabrikör och konsul Emil A. Matton från Gävle var registrerad
ägare till denna Rolls-Royce under en följd av år. Bilen, en typ 40/50 HP Silver
Ghost, inregistrerades den 13
februari 1925 och tilldelades då igenkänningsmärke X50, ett nummer som bilen
fick behålla åtminstone till slutet av 1930-talet. Matton hade tidigare haft
nummer X50 på en
Minerva. Notera KAK-märket mitt på kylaren, Matton hade blivit medlem i Kungliga
Automobil Klubben 1909. Fotot kan vara taget någon gång under 1930-talet och det
förefaller som att karosseriet har modifierats, något som var relativt vanligt
på den här typen av bilar. Fotot kommer från Esbjörn Ståhlberg.
Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter.
(2014-01-30)
|
|