|
|
Detta är de första bilen som tillverkades av Scania
1901. Bilen finns bevarad av Sveriges Teknsika Museum. (2024-03-26)
|
|
Foto från 1902 som visar en den andra byggda Scania-bilen,
kallad typ Ab. Förare är Emil Salmson och passagerare är Reinhold Thorssin. I
detta utförande hade bilen en luftkyld motor, men den fick senare med vattenkyld
motor, samtidigt som karossen fick en annan utformning. (2022-10-25) |
|
Mannen kör den första lastbilen som tillverkades av Scania
under 1902. Lastbilen användes internt några år och skrotades sedan. Frampartiet
på bilden är en rekonstruktion eftersom fotot i ett tidigt skede tyvärr blev
beskuret.
(2024-03-05)
|
|
Denna
Scania Ad Tonneau kördes 12-15 maj från Malmö
till Sveriges första automobilutställning i
Stockholm. Den effektiva körtiden var 32 timmar.
Fotot är taget i samband med avfärden från Malmö
den 12 maj och vid ratten sitter
verkstadsingenjör Anton Svensson. Bredvid sitter
direktör Hilding Hessler och i baksätet
sitter mekanikern John Malmqvist.
(2021-10-05)
|
|
Männen sitter i en Scania Ad Tonneau 1903. (2024-02-15)
|
|
Detta är en Scania Ad Tonneau från cirka 1903. Bilen inregistrerades den
6 juli 1908 och tilldelades då igenkänningsmärke X10. Registrerad ägare
var då direktör Ewald Granström i Bergvik. (2020-11-26).
|
|
|
Framför entrén till Hernösands Enskilda
Banks palats på Kungsträdgårdsgatan 16 i
Stockholm står en Scania Ad Tonneau från
cirka 1903.
(2020-03-24)
|
|
Fotot är taget i Malmö i december 1903 i samband med provkörning av den
Scania typ AF Tonneau som Kronprins Gustaf hade beställt. Vid ratten sitter
direktör Hilding Hessler. (2024-11-10)
|
|
Vid Sveriges
första bilutställning i maj 1903 fick kronprins
Gustaf provåka i en Scania med Tonneau-kaross.
Detta ledde till att en ny Scania beställdes,
dock starkare än den han fått provåka.
Kronprinsens bil konstruerades och byggdes i
Malmö hösten 1903. Innan leveransen till prinsen
försågs bilen med ytterligare utrustning vid
Svenska Motorvagns AB i Stockholm. Detta
innefattade bland annat en vindruta och ett
baldakinliknande tak. På bilen ses bilen vid
leveransen på Tullgarn våren 1904. Vid ratten
sitter kronprisens chaufför J.E. Norrman.
Scanian användes i ett par år och en del längre
resor företogs, bland annat till Hälsingland,
Fagersta, Motala och Kalmar. Inom Scania
kallades denna bil för typ Af, eventuellt även
typ C. Motorn var 2-cylindrig och på 2,7 liter
och 12-14 hästkrafter.
|
|
Sveriges första hastighetstävling för bilar kördes på Mälarens is i februari
1905. Fem bilar kom till start och samtliga har kommit med på detta foto. Från
vänster är det
All-Velo Orient
Buckboard som kördes av ingenjör Carl Skånberg, Star som kördes av direktör Erik Salmson,
Cadillac modell A Tonneau 1903-1904 som rattades av ingenjör H.A. Bertheau,
Scania körd av ingenjör Viktor Wallenberg samt en Cadillac modell B
Tonneau som kördes av Richard Björkman.
(2015-03-07)
|
|
Vykort från Gnesta. Bilen som kommer körande är en
Scania typ C Tonneau. Fotot är antagligen taget i samband med tävlingen
Mälaren-Hjälmaren Rundt som arrangerades 6-8 augusti 1905. (2022-08-15)
|
|
Denna Scania typ C Tonneau ska vara tillverkad 1904. (2024-03-19)
|
|
Personerna färdas i en Scania Tonneau,
troligen är det en typ C från cirka
1905.
(2020-03-11)
|
J.H.
Munktells Pappersfabriks Aktiebolag i Grycksbo ägde denna 12
hästkrafters Scania typ C Tonneau från cirka 1906. Den 29 april 1907
inregistrerades bilen och fick igenkänningsmärke W3.
Det var meningen att bilen skulle disponeras för
bruksdisponentens tjänsteresor. Som chaufför utsågs brukets elektriker
Roos. Denna Scania ersattes 1910 av nyare Scania. Bilden kommer från
Kjell Brunström. (2013-02-27)
|
Denna Scania typ C med skåpkarosseri användes av
Skånska Dagbladet i Malmö. De fick bilen inregistrerad den 26 april 1907
och den tilldelades igenkänningsmärke M32. (2022-08-12)
|
|
Denna Scania typ B Limousine såldes
till Kungliga Kanal- och Vattenkraftverket i Trollhättan 1907. (2024-03-31)
|
Tio välklädda herrar på och vid en
Scania från cirka 1907. Foto ska enligt
uppgift vara taget i Malmö, staden där
bilen tillverkades. Bilden storlek tyder
på att det är modellen C med 2-cylindrig
Wentzel-motor.
|
|
|
Denna Scania inregistrerades den 12
februari 1907 och tilldelades då
igenkänningsmärke M12. Registrerad ägare
var då tillverkaren Maskinfabriksaktiebolaget
Scania i Malmö. Fotot är taget i samband med
Svenska Automobilklubbens Vintertävling 1907 då
bilens kördes av Anton Svensson.
Ekipaget blev emellertid diskvalierat eftersom
man brutit mot tävlingsbestämmelserna. (2020-11-04)
|
|
Fotot visar en Scania typ D Phaeton från cirka 1907.
(2018-10-03)
|
|
Denna Scania typ BH Landaulette
inregistrerades den 20 juli 1908 och tilldelades igenkänningsmärke M84.
Registrerad ägare var då Maskinfabriksaktiebolaget Scania i Malmö. Bilen såldes
1909. (2024-04-09)
|
|
Scania lastbil från cirka 1908. (2024-04-23)
|
|
Det här fotot är taget i samband med den långkörning sträckan
Malmö-Stockholm som Scania genomförde i början av september 1909. Hela sträckan
var 69 mil och den effektiva körtiden var 33 timmar och 39 minuter. Lastbilen
som var en typ IL för 3-tons last hade inregistrerats den 23 juli 1909 och
tilldelats igenkänningsmärke M108. Senare såldes lastbilen till Koppoms bruk.
(2024-03-10)
|
Sommaren 1909 levererades denna 2-tons Scania typ HL
lastbil till Vänersborgs Hospital. Lastbilen hade en löstagbar "busskaross" som
kunde ställas på lastflaket. När den här bilden togs vid Restad i Vänersborg
hade fordonet troligen brukats en tid.
|
Sommaren 1909 levererades denna 2-tons Scania
typ HL lastbil till Vänersborgs Hospital.
Lastbilen hade en löstagbar "busskaross" som
kunde ställas på lastflaket.(2024-02-25)
|
|
Det här fotot som ska vara taget i Malmberget
visar två av Luossavaara-Kiirunavaara AB:s
första Scania lastbilar. Lastbilen till vänster
med registreringsnummer BD5 inregistrerades den
7 juli 1909 och den till höger med
registreringsnummer BD26 lades in i registret
den 8 juni 1912. Det kan röra sig om modellerna
HL och IL. (2013-06-07)
|
|
Chaufförerna Hans
Svantesson och Per Johansson står vid några av Borås första taxibilar. Bilen med
igenkänningsmärke P36 är en Scania som inregistrerades den 18 november 1910 och
då med Axel Velin från Borås som ägare. A854, en Renault, ägdes av droskägaren
P.L. Lundin i Borås när den inregistrerades den 21 juni 1910. Båda bilarna ser
ut att ha Landaulette-karosserier.
Fotot kommer från Staffan
Benedictsson. (2013-10-19)
|
|
Folksamling kring bilen, en Scania med igenkänningsmärke
E142. Sannolikt är det den bil som den 15 september 1910 inregistrerades på Karl
Sigfrid Forslund, Norrköping.
(2019-05-20)
|
|
Enligt en notering i ett album ska detta foto visa bilarna hos Borås Åkeribolag
1916, året då en omläggning av fordonsregistreringarna gjordes och då de flesta
bilarna fick nya igenkänningsmärken. Bilen längt till vänster är en täckt
Scania-Vabis, troligen en typ 2S. Den inregistrerades den 25 juni 1913 och fick
då igenkänningsmärke P100, registrerad ägare var då Firman Borås Hyrverk, P.L.
Lundén. Den öppna bilen bredvid är en Scania med igenkänningsmärke P36. När den
inregistrerades den 18 november 1910 var Axel Velin i Borås bilens ägare.
Det finns en annat foto som visar P36, men då har bilen ett täckt karosseri.
Förutom det nu öppna karosseriet har bilen fått en slutande motorhuv. Bilen i
mitten är en Vabis
med igenkänningsmärke P40. Den inregistrerades den 20 mars 1911 som ägare
uppgavs då P.L. Lundin. Näst längt bort står en öppen Renault med
igenkänningsmärke A854. P.L.
Lundin ägde även denna bil när den inregistrerades den 21 juni 1910.
Ett annat foto visar att även denna bil ursprungligen hade ett täckt karosseri.
Längst bort står ytterligare en täckt Vabis. Den har igenkänningsmärke P125 och
när den inregistrerades den 22 oktober 1913 stod en grosshandlare Otto Ericson
som ägare.
Fotot kommer från Staffan
Benedictsson. (2021-07-05)
|
|
Aktiebolaget Ahlsell & Ahrens med
lokaler på Mäster Samuelsgatan i Stockholm
använde denna Scania lastbil för transport av
rördelar. Lastbilen hade inregistrerats den 5
augusti 1911 och då tilldelats igenkänningsmärke
A1401.
(2021-01-20)
|
|
Aktiebolaget Ahlsell & Ahrens med
lokaler på Mäster Samuelsgatan i Stockholm
använde denna Scania lastbil för transport av
rördelar. Lastbilen hade inregistrerats den 5
augusti 1911 och då tilldelats igenkänningsmärke
A1401. (2024-02-05)
|
|
Dessa tre lastbilar ägdes fotograferingstillfället av
Föreningen Gamla Dragarelaget u.p.a. i Helsingborg. Lastbilen närmast kameran är
en Scania från cirka 1910 som erhöll igenkänningsmärke M368 den 28 april 1916.
Bilen längst bort är också en Scania som erhöll det nya igenkänningsmärket M367
samma dag. Lastbilen i mitten är en Scania-Vabis som inregistrerades den 20
januari 1917 och tilldelades igenkänningsmärke M567. (2022-11-02) |
|
Denna Scania lastbil från cirka 1910 användes av Svenska
Sockerfabriks AB i Arlöv. (2024-05-12)
|
|
Denna Scania typ IL lastbil såldes i november 1910 till St
Petersburg där den skulle användas för reparation av spårvägsledningar. (2024-05-11)
|
|
30 hästkrafters
Scania lastbil för 4000 kg från cirka 1908-10. Scania som troligen är av
typ IL inregistrerades i BD-län 28 februari 1916 och tilldelades då
igenkänningsmärke BD42. Vid registreringstillfället ägdes lastbilen av Luossavaara-Kirunavaara AB i Malmberget. Här används lastbilen för persontransport,
kanske är det en utflykt med LKAB anställda en midsommarafton?
Information har lämnats av Claes Rocklin och Leif Holmberg. (2012-12-16)
|
|