Scripps-Booth

Mannen sitter i en Scripps-Booth Roadster som inregistrerades den 10 november 1919 och som då tilldelades igenkänningsmärke D297. Vid denna tidpunkt ägdes bilen, troligen en 4-cylindrig modell G, av biografägare G.A. Rönell i Flen.  (2020-10-21)



Den här bilden kommer från Mässing- & Nickelmedlemmen Håkan Löfdahl och det är hans morfar handlande Harry Jacobsson, Stockholm, som sitter vid ratten. Bilen är en Scripps-Booth modell D Cloverleaf Roadster från 1916 eller 1917. Den fick igenkänningsmärke A8467 den 22 april 1922, troligen i samband med att Harry köpte bilen. Modell D hade en V8-motor på 35 HP, cylinderdiameter var 64 mm och slaglängd 101,5 mm. Bilen var registrerad för 4 personer. Vikt 1085 kg. Bilden är tagen i Gribbylund utanför Stockholm där Harrys kamrat Albert Theodor Runborg hade ett sommarställe. Årtalet är antagligen 1922. Leif Holmberg har hjälpt till med information. (2014-01-04)

 

Framför ett Åkeri och Bilstation står två bilar från 1910-talet. Bilen som upptar större delen av fotot är en Scripps-Booth Roadster och den delvis skymda bilen är en Ford modell T. (2023-01-12)  

 

Bertil Lindblad, en av Automobilhistoriska Klubbens grundare, ägde den här bilen, en Scripps-Booth i början 30-talet. U3073 är tillverkad cirka 1917 och köptes begagnad strax efter första världskriget av en fotograf Brun i Arboga. Den ägdes senare av en arbetskamrat till Bertil. En hel renoveringsarbeten fick genomföras under 1920-talet för att hålla bilen vid liv. Den här bilden som troligen har tagits 1927 har varit publicerad i Autohistorica 1/71 där Bertil ingående i en artikel beskriver denna bils levnadsöde. Det sista vi vet om den här bilen är att den i slutet av 1933 skulle säljas till någon plats öster om Västerås.

 

Den här bilden på Scripps-Booth U3073 har också varit publicerad i Autohistorica 1/71 där den illustrerade Bertil Lindblads artikel. Här ses bilen fotograferad vid Särö station på västkusten.

 

Ytterligare en bild som varit publicerad i Autohistorica 1/71 och som visar Scripps-Booth med registreringsnummer U3073. Mannen vid ratten är möjligen bilens ägare under 1920-talet, en arbetskamrat till Bertil Lindblad som hette Harald i förnamn.

 

Verkstadsinteriör från omkring 1920 som visar arbete på motorcykel och bilar. Motorcykeln är en Excelsior med sidovagn som inregistrerades den 1 april 1920 och då tilldelades igenkänningsmärke X488. Ägare vid registreringstillfället var studerande Erik Hedman, Gävle. I bakgrunden står en Scripps-Booth som inregistrerades den 8 maj 1919 och då tilldelades igenkänningsmärke A3085. Vid registreringstillfället ägdes bilen av Allmänna Livförsäkrings AB i Stockholm. Fotot kommer från Esbjörn Ståhlberg. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2014-01-27)

 

Denna sexcylindriga Scripps-Booth Touring inregistrerades den 18 februari 1920 och tilldelades då igenkänningsmärke L258. Registrerad ägare var då Grosshandlare Oscar Findahl, Bjärnum. Fotot har sänts in av Mats Carlsson, som även har hjälpt till med information. (2021-06-23)

 

Fotot är troligen taget i samband med någon utfärd kring 1920. Bilen till vänster är en Opel Doppelphaeton från cirka 1914. I mitten står en Dodge modell 30 Touring från cirka 1920 och längst till höger ses en Scripps-Booth Touring, även den är tillverkad cirka 1920. (2013-12-23)

 

                                     © 2022 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se