|
|
Kandidat Per Weiertz sitter vid ratten i
en bil som han tillsammans med bror Hugo
byggde i Svedala 1916. Bilen med det
sportiga utseendet kallades för Self och
hade en tysktillverkad encylindrig motor-cykelmotor
med luftkylning. Kraftöverföring skedde via
remdrift. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 3/83.
|
Fotot lär vara taget 1917 eller 1918 och
visar Hugo Weiertz i en verkstad. Han
sitter vid en fyrcylindrig luftkyld 10
hästkrafters Phänomen-motor som var
avsedd för bröderna Weiertz andra
egenbyggda bil. Self 2. Vid framhjulet
ligger den encylindriga motor som
användes som kraftkälla i den första
bilen. Bilden har varit publicerad i
Autohistorica 3/83.
|
|
|
Chassiet till
bröderna Per och Hugo Weiertz tredje
egenbyggda bil, Self 3.
Bilden har varit publicerad i
Autohistorica 3/83.
|
Ytterligare en bild som visar
chassiet till bröderna Per och Hugo Weiertz tredje
egenbyggda bil, Self 3. Bilen byggdes under 1919 och var baserad på
föregångaren, Self 2. Från denna plockades ram, axlar och hjul.
Drivkällan var dock utbytt till en tvåcylindrig motor från
Harley-Davidson.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica 3/83.
|
Bröderna Per och Hugo Weiertz sitter i sin tredje egenbyggda bil, Self
3. Det sportigt eleganta karosseriet var
utfört i stålullsborstad aluminium på en trästomme. Även stänkskärmarna
var av trä. Bilen inregistrerades den 28 juli 1919 och tilldelades då
igenkänningsmärke M845. Leif Holmberg har hjälpt till med information.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica 3/83. (2014-01-03)
|
|
Ytterligare en bild som visar
Bröderna Per och Hugo
Weiertz sin tredje egenbyggda bil, Self
3, med igenkänningsmärke M845, vilket tilldelades bilen den 28 juli
1919. Notera att sätena är förskjutna i längsled.
Leif Holmberg har hjälpt till med information.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica 3/83. (2014-01-03)
|
|
Ytterligare en bild som visar Bröderna Per och Hugo Weiertz sin tredje egenbyggda bil, Self
3, med
igenkänningsmärke M845, vilket tilldelades bilen den
28 juli 1919. Notera S-skylten.
Leif Holmberg har hjälpt till med information.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica 3/83. (2014-01-03)
|
|
Bilden visar Per Weiertz med Self 3 med
igenkänningsmärke M845, vilket tilldelades bilen den 28 juli 1919. Bilden lär vara tagen i samband med den resa till
Stockholm som genomfördes i februari 1923.
Leif Holmberg har hjälpt till med information.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica 3/83. (2014-01-03)
|
|
Bilden visar
Per och Hugo Weiertz tredje egenbyggda bil, Self
3, i sitt sista utförande, i samband med den resa till Österrike som
genomfördes 1925. Bilen har
igenkänningsmärke M845, vilket tilldelades bilen den
28 juli 1919.
Leif Holmberg har hjälpt till med information.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica 3/83.
(2014-01-03)
|
Bilden visar Per
Weiertz med Self 3 med
igenkänningsmärke M845, vilket
tilldelades bilen den 28 juli 1919. Bilden lär
vara tagen i samband med den resa till
Stockholm som genomfördes i februari
1923.
Leif Holmberg har hjälpt till med
information.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica 3/83. (2014-01-03)
|
|
|
Bilden visar
Per och Hugo Weiertz tredje egenbyggda bil, Self
3, i sitt sista utförande. Karossen var nu lackerad och en
Fiat-inspirerad kylarmaskering hade tillkommit. Fotot är taget på Rugen
sommaren 1925 då man var på väg till de Österrikiska Alperna. Notera den
tidstypiska bränsledunken. Bilen har
igenkänningsmärke M845, vilket tilldelades bilen den
28 juli 1919.
Leif Holmberg har hjälpt till med information.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica 3/83. (2014-01-03)
|
|
På hemresan från Edsvikens is och Stockholm 1923 råkade
bröderna Weiertz man ut för ett kraftigt snöoväder i Jönköpingstrakten och man
valde att sända bilen, Self 3, med tåg resten av
resan hem.
Bilen har igenkänningsmärke M845, vilket tilldelades bilen
den 28 juli 1919.
Leif Holmberg har hjälpt till med information.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica 3/83. (2014-01-03)
|
|