|
Söderbloms Gjuteri & Mekaniska Verkstad
i Eskilstuna började med biltillverkning
strax efter sekelskiftet 1900.
Tillverkningen var huvudsakligen
inriktad på lastbilar och bilden visar
Söderbloms först tillverkade lastbil.
Denna ska ha haft en 2-cylindrig motor
på 12 hästkrafter. Den var anmäld till
Sveriges första bilutställning i
Stockholm 1903, men den blev inte färdig
i tid. I stället visades lastbilen på
Helsingborgsutställningen samma år. (2013-02-01)
|
Redan 1903 gjorde det Kungliga Postverket försök med bilar. Sommaren
1903 beställdes denna skåpbil från Söderbloms Gjuteri AB i Eskilstuna.
Bilen som hade en 2-cylindrig motor, utvecklande 6 hästkrafter, var klar
hösten samma år. Bilen provades i Stockholm och trots att toppfarten
bara var 16 km/tim gick det betydligt fortare än med häst. En körning
från posthuset till filialen på Linnégatan tog 6 minuter, jämfört med 15
minuter tidigare. Proven gick alltså ganska bra, men sen kom snön och då
gick det inte lika bra. Bilen skickades då tillbaka till tillverkaren i
Eskilstuna och bilen kom aldrig tillbaka i postens tjänst. Bilden har
publicerats i Autohistorica 2/86. (2012-12-31)
|
Det här är chassiet till den skåpbil som
det Kungliga Postverket provade i
Stockholm 1903. I chassiet ligger en
2-cylindrig motor. (2013-01-27)
|
|
Söderbloms Gjuteri & Mekaniska Verkstad
i Eskilstuna levererade denna tankbil
till Svenska Mineraloljeaktiebolaget
kring 1907. (2013-01-27)
|
Lastbil med tankpåbyggnad som tillverkats av
Söderbloms Gjuteri AB i Eskilstuna cirka 1907.
|