Söderblom

 

Söderbloms Gjuteri & Mekaniska Verkstad i Eskilstuna började med biltillverkning strax efter sekelskiftet 1900. Tillverkningen var huvudsakligen inriktad på lastbilar och bilden visar Söderbloms först tillverkade lastbil. Denna ska ha haft en 2-cylindrig motor på 12 hästkrafter. Den var anmäld till Sveriges första bilutställning i Stockholm 1903, men den blev inte färdig i tid. I stället visades lastbilen på Helsingborgsutställningen samma år. (2013-02-01)

Redan 1903 gjorde det Kungliga Postverket försök med bilar. Sommaren 1903 beställdes denna skåpbil från Söderbloms Gjuteri AB i Eskilstuna. Bilen som hade en 2-cylindrig motor, utvecklande 6 hästkrafter, var klar hösten samma år. Bilen provades i Stockholm och trots att toppfarten bara var 16 km/tim gick det betydligt fortare än med häst. En körning från posthuset till filialen på Linnégatan tog 6 minuter, jämfört med 15 minuter tidigare. Proven gick alltså ganska bra, men sen kom snön och då gick det inte lika bra. Bilen skickades då tillbaka till tillverkaren i Eskilstuna och bilen kom aldrig tillbaka i postens tjänst. Bilden har publicerats i Autohistorica 2/86. (2012-12-31)

 

Det här är chassiet till den skåpbil som det Kungliga Postverket provade i Stockholm 1903. I chassiet ligger en 2-cylindrig motor. (2013-01-27)

Söderbloms Gjuteri & Mekaniska Verkstad i Eskilstuna levererade denna tankbil till Svenska Mineraloljeaktiebolaget kring 1907. (2013-01-27)


Lastbil med tankpåbyggnad som tillverkats av Söderbloms Gjuteri AB i Eskilstuna cirka 1907.

 


                                     © 2013 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se