Star
 

Sveriges första hastighetstävling för bilar kördes på Mälarens is i februari 1905. Fem bilar kom till start, fyra av dessa ses på bilden. Bilen i förgrunden är en Cadillac modell B Tonneau 1904, men har i böcker angetts vara både Scania och Norden. Bilen bredvid som är nästan helt skymd är en All-Velo Orient Buckboard som kördes av ingenjör Carl Skånberg. Bilen längst till höger är en Star som kördes av direktör Erik Salmson. Långt bort i bild ses också den Cadillac modell A Tonneau 1903-1904 som rattades av ingenjör H.A. Bertheau. Tävlingens femte bil var en Scania körd av ingenjör Viktor Wallenberg.

 

Sveriges första hastighetstävling för bilar kördes på Mälarens is i februari 1905. Fem bilar kom till start och samtliga har kommit med på detta foto. Från vänster är det All-Velo Orient Buckboard som kördes av ingenjör Carl Skånberg, Star som kördes av direktör Erik Salmson, Cadillac modell A Tonneau 1903-1904 som rattades av ingenjör H.A. Bertheau, Scania körd av ingenjör Viktor Wallenberg samt en Cadillac modell B Tonneau som kördes av Richard Björkman. (2015-03-07)

 

Mellan 1905-07 användes denna Star för att transportera post mellan Trosa och järnvägsstationen i Trosa. Förare är Adolf Nilsson från Järna. Bredvid sitter ägaren skjutsentreprenören Kars Sjöberg, Trosa. Han hade köpt bilen hos Wiklunds i Stockholm för 3500 kronor. Den 14 augusti 1905 gick första turen och efter 8 månaders användning kunde försöket sammanfattas i en rapport. Bilen hade fungerat oklanderligt i hela 188 dagar, delvis i 15 dagar och inte alls i 55 dagar. Störningarna var dels fel på själva bilen, dels dåligt väglag och snö. Det Kungliga Postverket var mycket nöjda med de båda männens sätt att sköta sitt uppdrag. Ersättningen var 12,8 öre per kilometer. För 1 krona och 25 öre kunde en person få medfölja tur och retur, men det lär inte ha varit många som var intresserade av detta. Bilden har publicerats i Autohistorica 1/86. (2012-12-31)

 

Detta är ett vykort som visar Gästgivargården i Fellingsbro, fotot togs sommaren 1907. Bilen är en 2-cylindrig Star som inregistrerades den 2 januari 1907 och då tilldelades igenkänningsmärke U1. Registrerad ägare var då grosshandlare Erik Andersson, Västerås. (2014-11-15)

 

Det här  är en 2-cylindrig Star som inregistrerades den 2 januari 1907 och då tilldelades igenkänningsmärke U1. Registrerad ägare var då grosshandlare Erik Andersson, Västerås. Fotot ska enligt uppgift vara taget i Malingsbo. (2016-07-21)

 

Den 19 april 1907 inregistrerades denna Star Tonneau och tilldelades igenkännings-märke P4. Bilen som då troligen var några år gammal ägdes då av postexpeditör K. Jakobsson i Ertemark. (2015-03-18)



Star Tonneau från cirka 1905 med registreringsnummer X14. Det är bilens ägare, Nils Eriksson (född 1877, gift 1913, död 1957), som sitter vid ratten. Damen som sitter bredvid är hans fru Beda. Fotot som är taget i Silja i Hälsingtuna kommer från Hälsingtuna Hembydsförening (www.sockenbilder.se). Ingemar Ganse som nu bor granne med gården där fotot togs har hjälpt till med uppgifter. Ingemars far var kusin till Nils Eriksson.

Samma X14-Star. Bilden är tagen vid Silja i Hälsingtuna och troligen vid samma tillfälle då personernas kläder verkar vara identiska. Bilden kommer från Hälsingtuna Hembydsförening (www.sockenbilder.se) och Ingemar Ganse har hjälpt till med uppgifter.


Ytterligare en bild på Star X14, här i sidovy framför det stora huset i Silja, Hälsingtuna. Bilden kommer från Hälsingtuna Hembydsförening (www.sockenbilder.se) och Ingemar Ganse har hjälpt till med uppgifter.

 

Åkeriägare Paul Törnström föddes i Storvik 1890 och sitter här i sin första droskbil, en Star Tourer från cirka 1906-08. Fotot ska vara taget 1909. (2012-12-29) 


Star Tourer från cirka 1908 med registeringsnummer W21.

 

Star från cirka 1912.

 

                                     © 2016 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se