Sveriges första hastighetstävling för bilar kördes på Mälarens is i februari
1905. Fem bilar kom till start, fyra av dessa ses på bilden. Bilen i förgrunden
är en Cadillac modell B Tonneau 1904, men har i böcker angetts vara både Scania
och Norden. Bilen bredvid som är nästan helt skymd är en All-Velo Orient
Buckboard som kördes av ingenjör Carl Skånberg. Bilen längst till höger är en
Star som kördes av direktör Erik Salmson. Långt bort i bild ses också den
Cadillac modell A Tonneau 1903-1904 som rattades av ingenjör H.A. Bertheau.
Tävlingens femte bil var en Scania körd av ingenjör Viktor Wallenberg.
|
Sveriges första hastighetstävling för bilar kördes på Mälarens is i februari
1905. Fem bilar kom till start och samtliga har kommit med på detta foto. Från
vänster är det
All-Velo Orient
Buckboard som kördes av ingenjör Carl Skånberg, Star som kördes av direktör Erik Salmson,
Cadillac modell A Tonneau 1903-1904 som rattades av ingenjör H.A. Bertheau,
Scania körd av ingenjör Viktor Wallenberg samt en Cadillac modell B
Tonneau som kördes av Richard Björkman. (2015-03-07)
|
|
Fotot visar en tvåsitsig Star 7 HP "Little Star" med ett lastskåp.
Tillverkningsåret är cirka 1905.
(2019-12-12)
|
Mellan 1905-07 användes denna Star för att transportera post mellan Trosa och
järnvägsstationen i Trosa. Förare är Adolf Nilsson från Järna. Bredvid sitter
ägaren skjutsentreprenören Kars Sjöberg, Trosa. Han hade köpt bilen hos Wiklunds
i Stockholm för 3500 kronor. Den 14 augusti 1905 gick första turen och efter 8
månaders användning kunde försöket sammanfattas i en rapport. Bilen hade
fungerat oklanderligt i hela 188 dagar, delvis i 15 dagar och inte alls i 55
dagar. Störningarna var dels fel på själva bilen, dels dåligt väglag och snö.
Det Kungliga Postverket var mycket nöjda med de båda männens sätt att sköta sitt
uppdrag. Ersättningen var 12,8 öre per kilometer. För 1 krona och 25 öre kunde
en person få medfölja tur och retur, men det lär inte ha varit många som var
intresserade av detta. Bilden har publicerats i Autohistorica 1/86. (2012-12-31)
|
Det här gruppfotografiet ska vara taget vid Hotell Färnlöf i
Ramsele. Längst till vänster står en Tidaholm som var utrustad med två baksäten.
Den inregistrerades den 9 augusti 1909 och tilldelades igenkänningsmärke R38.
Registrerad ägare var då Oskar Olsson i Helgum. Bredvid står en Piccolo som inte
har något synligt igenkänningsmärke. Bilen med igenkänningsmärke Y3 är en Star
som inregistrerades den 3 maj 1907 och som då ägdes av Grosshandlare W. Jeansson
i Härnösand. Bilen närmast byggnaden är en Pope-Hartford, troligen en modell G
Touring från 1906, som inregistrerades den 4 januari 1907 och tilldelades
igenkänningsmärke A24. Registrerad ägare var då Stockholms Automobil- &
Motoraktiebolag. Fotot som troligen är taget cirka 1910 kommer från Patrik
Sjödin. (2024-08-12)
|
|
Detta är ett vykort som visar
Gästgivargården i Fellingsbro, fotot togs sommaren 1907. Bilen är en
2-cylindrig Star som inregistrerades den 2 januari 1907 och då
tilldelades igenkänningsmärke U1. Registrerad ägare var då grosshandlare
Erik Andersson, Västerås.
(2014-11-15)
|
|
Det här är en 2-cylindrig Star som
inregistrerades den 2 januari 1907 och då tilldelades igenkänningsmärke U1.
Registrerad ägare var då grosshandlare Erik Andersson, Västerås. Fotot ska
enligt uppgift vara taget i Malingsbo.
(2016-07-21)
|
|
Den 19 april 1907 inregistrerades denna
Star Tonneau och tilldelades
igenkännings-märke P4. Bilen som då
troligen var några år gammal ägdes då av
postexpeditör K. Jakobsson i Ertemark. (2015-03-18)
|
Star Tonneau från cirka 1905 med registreringsnummer X14. Det är bilens ägare,
Nils Eriksson (född
1877, gift 1913, död 1957),
som sitter vid ratten.
Damen som sitter bredvid är hans fru Beda. Fotot som är taget i Silja i
Hälsingtuna kommer från Hälsingtuna Hembydsförening (www.sockenbilder.se).
Ingemar Ganse som nu bor granne med gården där fotot togs har hjälpt till med
uppgifter. Ingemars far var kusin till Nils Eriksson.
Samma X14-Star. Bilden är tagen vid Silja i Hälsingtuna och troligen vid samma
tillfälle då personernas kläder verkar vara identiska. Bilden kommer från
Hälsingtuna Hembydsförening (www.sockenbilder.se)
och Ingemar Ganse har hjälpt till med uppgifter.
Ytterligare en bild på Star X14, här i sidovy framför det stora huset i Silja,
Hälsingtuna. Bilden kommer från
Hälsingtuna Hembydsförening (www.sockenbilder.se)
och Ingemar Ganse har hjälpt till med uppgifter.
|
Bilen som
ser ut att stå i en verkstadslokal är en Star
som inregistrerades den 27 maj 1908 och
tilldelades igenkänningsmärke W8. Registrerad
ägare var då Johanssons Järnhandel i Hedemora.
(2021-12-01)
|
Åkeriägare Paul Törnström föddes i Storvik 1890 och sitter här i sin första
droskbil, en Star Tourer från cirka 1906-08. Fotot ska vara taget 1909.
(2012-12-29)
Star Tourer från cirka 1908 med
registeringsnummer W21.
Star från cirka 1912.