Stoewer


Den 18 september 1908 inregistrerades denna bil och tilldelades då igenkänningsmärke P18. Som ägare angavs då en direktör Georg Koegler, Seglora och han är kanske en av personerna på fotot? Bilen ser ut att vara en Stoewer från cirka 1905 och den finns en uppgift som säger att detta var den första automobildroskan i Borås 1910. Fotot kommer från Staffan Benedictsson. (2013-10-18)

 


En ljus M-registrerad Stoewer Doppelphaeton från cirka 1911. Notera att lyktorna är skyddade på ungefär samma sätt som när en del mässingbilar nuförtiden transporteras till rallyn. Notera även att ett KAK-vagnmärke sitter på kylarlocket.

 

Det här fotot som visar en stor mängd personer vid fyra bilar och motorcykel är taget före 1916. Motorcykeln är oidentifierad, med bredvid den står en Cadillac modell 30 Touring 1912 som inregistrerades den 27 juni 1912 och då tilldelades igenkänningsmärke A1693. Registrerad ägare var då Aktiebolaget Fredrik Wagner, Stockholm. Fabrikatet på de övriga bilarna är Stoewer. Bilen bredvid Cadillacen inregistrerades den 23 juli 1912 och tilldelades då igenkänningsmärke A1752. Även denna bil hade Aktiebolaget Fredrik Wagner som registrerad ägare. Nästa bil inregistrerade den 26 januari 1914 och tilldelades då igenkänningsmärke M359. Åter var det AB Fredrik Wagner som var registrerad ägare, men den här gången med Malmö som ort. Bilen längst till höger inregistrerades den 21 mars 1914 och tilldelades då igenkänningsmärke A1284. Registrerad ägare var då Droskägare Carl Johan Carlsson, Stockholm. (2019-11-08)

 

Stoewer Doppelphaeton från cirka 1913 med registreringsnummer Z99. Bilden är antagligen tagen i Strömsund.


                                     © 2019 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se