|
Fotot som är taget
cirka 1916 visar ett antal bilar framför
Turisthotellet i Torsby. Det är inte
lätt att med bestämdhet identifiera
bilarna, men här följer ett försök.
Bilen längst till vänster är en Gea. Bilen
fick igenkänningsmärke D123 den 12 juli
1909, då ägdes den ingenjör L.O.
Svedlund i Katrineholm. Den såldes
senare till källarmästare Alfred Lidén i
Torby. Den 9 juli 1913 fick bilen
igenkänningsmärke S21. Med tiden fick
bilen ett nytt karosseri, vilket syns på
fotot.
Bil nummer två som delvis är skymd är
troligen en Studebaker från cirka 1914. Den tredje bilen kan vara
en Overland Touring från cirka 1914. Bil
nummer fyra kan vara en
Buick från cirka 1911. Bil nummer fem är
oidentifierad, men den sista bilen är en Presto från cirka 1914. (2015-05-05)
|
|
Fotot som är taget
cirka 1916 visar sju parkerade bilar vid
Turisthotellet i Torsby. Det är inte
lätt att med bestämdhet identifiera
bilarna. Visserligen har fotot var
publicerat på annat håll och då med
vissa fabrikatangivelser, som emellertid
inte verkar stämma helt. Men låt oss
göra ett försök. Bilen längst
till vänster är oidentifierad, men den
stora bilen bredvid är en Gea. Bilen
fick igenkänningsmärke D123 den 12 juli
1909, då ägdes den ingenjör L.O.
Svedlund i Katrineholm. Den såldes
senare till källarmästare Alfred Lidén i
Torby. Den 9 juli 1913 fick bilen
igenkänningsmärke S21. Med tiden fick
bilen ett nytt karosseri, vilket syns på
fotot. Den tredje bilen kan vara en
Buick från cirka 1911. Bilen mitten kan
vara en Overland Touring från cirka
1914. Bilen nummer fem är troligen en
Studebaker från cirka 1914. Näst sista
bilen är en Presto från cirka 1914.
Längst till höger har vi troligen
ytterligare en Buick från cirka 1910. (2015-04-23)
|
|
Det är fotot är taget i
samband med Kungliga Automobilklubben
Vintertävling 1914 och visar ekipage med
startnummer 49, en Studebaker Touring som ägdes
av AB Västkustens Maskinaffär och som kördes av
R. Kechlin. (2023-02-24)
|
|
Det här fotot är taget i
samband med Kungliga Automobilklubben
Vintertävling 1914 och visar ekipage med
startnummer 48, en Studebaker Touring som kördes
av F. Goeringer, men som ägdes av AB Västkustens
Maskinaffär.
(2023-03-16)
|
|
Personerna har fotograferats i och vid en Studebaker Touring 1914.
(2024-02-01)
|
|
Mannen och barnen sitter i en
E-registerad Benz Doppelphaeton från
cirka 1912. Bilen som följer bakom är en
Studebaker 1913 som erhöll
igenkänningsmärke E149 vid
registeromläggningen 1916. Registrerad
ägare var då Gårdsägare Eric Alm i
Motala. Bilen som som skyms av Benzen
kan ha en svensktillverkad kaross.
(2020-03-14)
|
|
Mannen
sitter i en Studebaker, troligen en modell SD-4 Touring från 1915.
Bilmärket har identifierats av Ariejan Bos.
(2014-02-27)
|
|
Strålkastarnas rektangulära form indikerar att den här bilen är en Studebaker Big Six
7-sits Touring från cirka 1920.
Bilen har igenkänningsmärke BD458 vilket tilldelades den 30 april 1921. Vid
registreringstillfället ägdes bilen av chaufför Johannes Nordlund, Luleå.
Leif Holmberg har hjälpt till med information. (2014-01-03)
|
|
Personerna sitter i två öppna
bilar som båda är tillverkade cirka 1920. Bilen
till vänster är en Dodge modell 30 och bilen
till höger är en Studebaker, troligen en modell
EH. (2021-04-30)
|
|
Studebaker Touring, förmodligen en Big Six modell
EK 7-sits Touring från 1922, som deltager i någon form av tävling. Bilens
registrerades den 19 februari 1923 och tilldelades då igenkänningsmärke O2872.
Vid registreringstillfället ägdes bilen av bilförsäljaren Anders Skog i
Göteborg. Notera att bilens däck har
vita sidor på båda sidorna och att man demonterat vindrutan.
Leif Holmberg har hjälpt till med information. (2014-01-03)
|
|
Mannen står vid en
Studebaker Light Six modell EJ Touring som
inregistrerades den 27 juni 1922 och tilldelades
igenkänningsmärke W1759. Bilen ägdes då av
lantmätare Axel Eriksson, Hosjö.
(2023-08-30)
|
|
Mannen sitter i en Studebaker Light Six modell EJ Touring som
inregistrerades den 27 juni 1922 och tilldelades
igenkänningsmärke W1759. Bilen ägdes då av
lantmätare Axel Eriksson, Hosjö.
(2023-10-31)
|
|
Det här fotot som troligen är taget vid Järntorget i Göteborg
kommer från Hans Tholén som även hjälpt till med information. Mannen är Hans
mormors bror Knut Valdemar Larsson (1890-1929) som körde taxi för Göteborgs
Hyrverks AB. Bilen är en Studebaker Light Six Touring som inregistrerades den 5
maj och tilldelades igenkänningsmärke O3154. Det var en av tre Studebakers som
inregistrerades på Göteborgs Hyrverks AB denna dag. (2022-03-10)
|
|
Det här fotot som troligen är taget vid Järntorget i Göteborg
kommer från Hans Tholén som även hjälpt till med information. Mannen är Hans
mormors bror Knut Valdemar Larsson (1890-1929) som körde taxi för Göteborgs
Hyrverks AB. Bilen är en Studebaker Light Six Touring som inregistrerades den 5
maj och tilldelades igenkänningsmärke O3154. Det var en av tre Studebakers som
inregistrerades på Göteborgs Hyrverks AB denna dag. (2022-03-16)
|
|
Två
H-registrerade bilar. Till vänster en Studebaker Touring med
igenkänningsmärke H1325 och till höger en Dodge Touring med
igenkänningsmärke H1651. Båda bilarna är troligen tillverkade 1923-24. (2014-08-26)
|
Detta ambulanskarosseri är
antagligen byggt på ett Studebaker Commander chassi från cirka 1928.
Karossbyggare var Erik I. Frändebergs Snickeri i Västerås.
|
Studebaker buss från cirka 1928 med
registreringsnummer Y2000. (2020-07-18)
|
|
Studebaker buss
från cirka 1930 som tillhörde en herr
Sandgren. Märkningen på karossidan
indikerar att bussen användes på
sträckan Vinslöv-Kristinanstad. (2013-02-22).
|
Studebaker buss
från cirka 1930 med registreringsnummer
L333. Enligt märk-ningen på karossidan
trafikerades sträckan
Broby-Hjärsås-Kristianstad. Bussen ägdes
av A. Sköld från Broby.
(2013-02-22)
|
|
Mannen håller handen på ett reservhjul som tillhör
en Studebaker 4-Dörrars Sedan med registreringsnummer P2124. Det rör sig
förmodligen om 1931 års 6-cylindriga Series 54. Bilen bredvid med
registreringsnummer Y4139 är en Auburn 4-Dörrars Sedan från cirka 1927.
Fotografering vid bilarna P2124, en Studebaker
4-Dörrars Sedan, förmodligen 1931 års
6-cylindriga Series 54 och Y4139, en Auburn
4-Dörrars Sedan från cirka 1927.
|
Fotografering vid bilarna P2124, en Studebaker
4-Dörrars Sedan, förmodligen 1931 års 6-cylindriga Series 54 och Y4139, en Auburn
4-Dörrars Sedan från cirka 1927.
(2015-04-27)
|
Studebaker Series 54 1931 med interimsskylt. Så man kan anta att det är
av de första bilturerna med den nya bilen. Fotot ska vara taget på vägen
mellan Gräsmark och Sunne. (2013-01-20)
|
Fotografering vid den nya bilen, notera interimsskylten.
Bilen är en
Studebaker Series 54 4-dörras Sedan.
(2013-06-17)
|
|
Denna Studebaker Commander Series 70 4-Dörrars Sedan
från 1931 som har registreringsnummer A994 ägdes av grosshandlare Nils
Hörberg. Denne Hörberg drev Svenska Maskin-Magasinet i Stockholm, som
under ett par år runt 1913-1914 var generalagent för det tyska
fabrikatet Presto. Fotot kommer från Lennart Andersson. (2022-09-15)
|
|