Tidaholm

Det här är den första lastbilen som byggdes vid Tidaholms Bruk. Den kallades Tor 1 och året var 1903. Personerna är David och Gottfrid Lindström. (2020-05-08)


Det här fotot är taget i samband med en industri- och slöjdutställning i Skara 1905. Fordonet är den den andra lastbilen som tillverkades vid Tidaholms Bruk. Den kallades Tor 2 och ska ha blivit klar 1905. (2021-09-01)



Tidaholm typ TB, som enligt en annons från tillverkaren var en kombinerad person- och lastbilautomobil. Typen tillverkades i liten serie cirka 1907 av Tidaholms Bruks AB. Foto från Andreas Uddling, Strängnäs.

 

Fotot är taget i samband med Kronprins Gustaf Adolfs besök i Västergötland 1907. Bilen är en Tidaholm typ TB som körs av konstruktören Gottfrid Lindström. Passagerarna är Kronprinsen, landshövding Fabian de Geer och godsägare Lars Ekberg. (2024-10-23)

 

Denna Tidaholm TB, av tillverkaren kallad kombinerad person- och lastbilautomobil, inregistrerades den 17 oktober 1907 och tilldelades igenkänningsmärke U7. Registrerad ägare var åkare Johan Albin Käll i Köping. (2024-03-04)

 

Två stycken Tidaholm typ TB gick i Falköping. Fotot visar en av dessa på Järnvägsgatan. Här är det tydligen fråga om persontransport, fordonet kunde ta cirka 15 personer. TB kunde annars fungera som lastbil. Fordonet inregistrerades den 27 januari 1908 och tilldelades då igenkänningsmärke R12. Registrerad ägare var då Tidaholms Bruks Aktiebolag. (2016-11-05)

 

Det här fotot som är taget vid Rantens Station visar en Tidaholm typ TB som inregistrerades den 27 januari 1908 och tilldelades igenkänningsmärke R12. Ägare var då Tidaholms Bruks Aktiebolag. (2024-10-17)

 

Fotograf Ernst Blom tog detta foto i samband med Barnens Dag i Västerås 1909. Det nästan helt övertäckta fordonet är en Tidaholm typ TB. Troligen är det den Tidaholm som inregistrerades 15 juni 1907 och tilldelades igenkänningsmärke U3. Registrerad ägare var då åkare E.A. Holmberg i Västerås. (2023-06-12)

 

Denna Tidaholm typ TB inregistrerades den 3 juli 1908 och tilldelades igenkänningsmärke R18. Registrerad ägare var Hans Majestät Konungen, vilket vid denna tid var Gustav V. (2021-11-11)

 

Denna Tidaholm lastbil inregistrerades den 29 april 1909 och tilldelades då igenkänningsmärke R27. Registrerad ägare var då Västerås spritbolag. I samband med registeromläggningen 1916, närmare bestämt 13 mars, erhöll lastbilen igenkänningsmärke U44. Västerås spritbolag var då fortfarande lastbilens ägare. Senaste besiktning tycks ha utförts 30 augusti 1923. Mannen på bilden är Tidaholms Gottfrid Lindström som demonstrerar det av motorn drivna spelet för hantering av tunnor. Denna lastbil är bevarad Svedions Bil- och Flygmuseum i Ugglarp. (2022-01-28)

 

Fotot visar två Tidaholm lastbilar. Den närmast kameran verkar sakna registrering, men den andra inregistrerades den 29 april 1909 och tilldelades då igenkänningsmärke R27. Registrerad ägare var då Västerås spritbolag. Denna lastbil är bevarad av Svedions Bil- och Flygmuseum i Ugglarp. (2020-05-27)

 

Denna Tidaholm inregistrerades den 9 augusti 1909 och tilldelades då igenkänningsmärke R38. Registrerad ägare var då Oskar Olsson i Helgum. (2020-05-22)

 

Det här gruppfotografiet ska vara taget vid Hotell Färnlöf i Ramsele. Längst till vänster står en Tidaholm som var utrustad med två baksäten. Den inregistrerades den 9 augusti 1909 och tilldelades igenkänningsmärke R38. Registrerad ägare var då Oskar Olsson i Helgum. Bredvid står en Piccolo som inte har något synligt igenkänningsmärke. Bilen med igenkänningsmärke Y3 är en Star som inregistrerades den 3 maj 1907 och som då ägdes av Grosshandlare W. Jeansson i Härnösand. Bilen närmast byggnaden är en Pope-Hartford, troligen en modell G Touring från 1906, som inregistrerades den 4 januari 1907 och tilldelades igenkänningsmärke A24. Registrerad ägare var då Stockholms Automobil- & Motoraktiebolag. Fotot som troligen är taget cirka 1910 kommer från Patrik Sjödin. (2024-08-12)

 

Denna Tidaholm lastbil för 5 tons last tillverkades omkring 1908. Vid ratten sitter Gottfrid Lindström och bredvid sitter Gustav Norén. Fyra av personerna som sitter på säckarna är Gustaf Lundqvist, Josef Fridén, Gideon Lindström och Sven Lundberg. (2020-08-14)

 

Åren 1910-1911 levererades fyra olika postbilar till Göteborg. En av dessa var den skåpbil tillverkad av Tidaholms Bruks AB. Den hade en 4-cylindrig Fafnir-motor, högsta hastighet var 25 km/tim. Bilden har publicerats i Autohistorica 2/86. (2012-12-31)

 

Fotot visar lastning av den Tidaholm turistbild som tillverkades 1911 och som året därpå levererades till sankt Petersburg i Ryssland. Vid ratten sitter Gottfrid Lindström och bredvid sitter sonen Herbert. (2024-09-16)

 

Det här fotot är taget i Borgholm när Kungen och Drottningen lämnar båten HMS Drott. Fordonet i förgrunden är en Tidaholm på 20/24 hästkrafter och avsedd för 12 personer. Tidaholmaren som var registrerad på H.M. Konungen hade igenkänningsmärke A20, åtminstone från 1916. (2020-06-24)

 

Denna Tidaholm brandbil inregistrerades den 3 september 1912 och tilldelades då igenkänningsmärke R92. Ägare var då Östersunds brandkår. (2018-11-16)

 

Dessa två rödakors-märkta Tidaholm lastbilar levererades till Ryssland 1915. (2024-05-30)

 

Utanför Anchos Liniens kontor står två bussar av Tidaholms fabrikat, de ser ut att vara tillverkade under första delen av 1920-talet. På den första bussen kan man utläsa att den trafikerade sträckan Göteborg-Surte-Bohus. (2015-05-18)

 

Tidaholm buss från första delen av 1920-talet. (2024-09-13)

 

1923 arrangerade KAK en lastbilstävling. Åtta ekipage ställde upp och på fotot ses sex av dessa. Lastbilen med startnummer ett, den närmast kameran, är en GMC. Bredvid står en Reo Speedwagon som kördes av den kända motorcyklisten Erik Westerberg. Den ljusa lastbilen i mitten är en Berliet och bredvid den står en av startfältets två Saurer. Längst bort ses tävlingens två Tidaholmare. (2020-08-10)

 

 

Denna Tidaholm brandbil från cirka 1923 användes av Hjo elitbrandkår. (2017-01-08)

 

Tidaholm buss från 1920-talet som har registreringsnummer W4115. Bussen har flera märkningar, dels ORSA MORA framtill, samt VÅMHUS, ORSA - FÄRNÄS på sidorna. Man får förmoda att det var dessa platser som bussen trafikerade.

 

Fotot visar fem Tidaholm lastbilar från cirka 1927 som är färdiga för leverans. (2020-04-27)

 

Fotot visar åtta Tidaholm lastbilar från cirka 1927 som är färdiga för leverans. (2020-04-29)

 

Fotot visar uppställda brandbilar framför Jönköpings brandstation, troligen någon gång under andra delen av 1920-talet. Brandbilarna ser ut att vara av fabrikat Tidaholm. (2015-03-19)

 

Det här fotot ska vara taget i Tibro 1927 och visar en kortege med flera fordon. Först kommer en Tidaholm brandbil med registreringsnummer R3225 och efter den följer en Ford modell T Touring från cirka 1925. (2017-07-18)

 

Chauffören och konduktören står vid sin Tidaholm buss från 1920-talet. Enligt märkningen på karossen trafikerades Hjärsta, som ligger i Örebrotrakten. (2014-01-18)

 

Tidaholm brandbil från 1920-talet. (2013-01-27)

Johan Nilsson i Tomelilla ägde den här Tidaholm bussen. (2013-02-22)

Den här Tidaholm bussen trafikerade enligt märkningen på karossidan Göteborg-Toltorpsdalen-Mölndal. Bussen ägdes av Mölndals Omnibuss AB. Lägg märke till den reklam som bussen är försedd med. (2013-02-22)

 

Chauffören står vid sin buss, en Tidaholm från cirka som enligt märkning på karossidan trafikerade Färentuna-Svartsjö-Stockholm. (2014-12-14)

 

Tidaholm buss från slutet av 1920-talet som enligt märkningen på karossen användes mellan Stockholm-Skuru-Björknäs. (2020-04-24)

 

Foto från juni 1929 som visar två män stående vid en Tidaholm lastbil. (2024-10-27)

 

Den här bussen, en Tidaholm från cirka 1930 med registreringsnummer U577, trafikerade sträckan Västerfärnebo-Västerås. Dessa platser står nämligen på bussens kaross, som för övrigt är av så kallad sedantyp. (2015-04-25)

 

Vykort som visar trafik på Norrbro i Stockholm. Med hjälp av fordonen kan man datera fotot till cirka 1930. Här samsas personbilar, lastbilar, bussar, spårvagnar, hästar  och fotgängare. Bussen till höger med linjenummer 54 är en Tidaholm som tillhörde SCO, Stockholms Centrala Omnibussaktiebolag.

 

1931 startade SJ buss- och godsbilstrafik på sträckan Övertorneå-Pajala. För persontrafiken köptes tre bussar från Tidaholms Bruk. De var av den 6-cylindriga typen T6.0.50 och alla tre fick karosserier av sedantyp, byggda av Hägglund & Söner. Bussarna hade plats för 19 sittande passagerare. På bilden har en av dessa bussar fotograferats vid SJ:s Busstation i Pajala. Lägg märke till den täckta släpvagnen med takräcke.

 

Det ser ut som att det här fotot togs några år in på 1930-talet. Vid Ohlssons ångbageri i Norrköping står flera bilar och lastbilar parkerade. Längst till höger står en täckt Hudson från cirka 1930 och bredvid ses en Buick Touring från cirka 1927. Lastbilen bredvid dessa ser ut att vara en Tidaholm, men förmodligen tillverkad efter 1931. (2013-05-07)

 

                                     © 2024 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se