Voisin
ambulans som fotograferats cirka 1933 i Handen. Det var ursprunglig en
personbil tillverkad 1924. Den övertogs av Dalarö Nya Trafik AB 1929 där
den gick som taxi med registreringsnummer B6250. 1929 övertogs bilen av
BST, Brännkyrka-Södertörns Trafik AB, och det
var då ombyggnaden till ambulans genomfördes. Bilen fick nu
registreringsnummer A2377, men tjänstgöringstiden som ambulans blev kort
och redan 1923 togs den ut tjänst. I
bakgrunden ses en treaxlad Tidaholm buss. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 4/81.
|
Den här Voisin-bilen kom till Sverige som
chassi. Gustaf Nordbergs Vagnfabrik försåg chassiet med ett Landaulette-karosseri.
Bilen inregistrerades den 18 december 1923 och tilldelades då igenkänningsmärke
A12935.
Vid registreringstillfället ägdes bilen bankdirektör Carl Jansson, Stockholm. Bilden är tagen vid en lantegendom på Södertörn
och tidpunkten är nog andra delen av 1920-talet.
Leif Holmberg har
hjälpt till med information. Bilden har varit
publicerad i Autohistorica 1/74
(2014-01-06)
|
|
Direktör John Emanuel Ohlsson, Stockholm, i sin Voisin
när han
deltar han i KAK:s Skåneavdelnings tävling till
Jönköping.
Han kallades populärt "Bil-Olle" och vann
den aktuella tävlingen. Bilen hade registretats på Philipsons Automobil AB den
19 augusti 1921 och då tilldelats igenkänningsmärke A7743. Det var Philipsons
som representerade Voisin i Sverige. Den 18 januari 1922 noteras ingenjör Gustaf
Eriksson, Stockholm, som ägare. "Bil-Olle" blir sedan registrerad ägare
den 9 december 1922. Ett knappt år senare, den 13 oktober 1923, byter bilen
ägare igen. Det är direktör Walter W Le Mat, Stockholm, som blir Voisin-bilens
ägare.
Leif Holmberg har
hjälpt till med information.
Bilden har varit
publicerad i Autohistorica 1/73.
(2014-01-06)
|
|
Det här fotot visar när "Bil-Olle" kör
Voisin C5 på den isbelagda Ulvsundasjön. Bilen
hade inregistrerats den 9 januari 1924 och då
tilldelats igenkänningsmärke A1031.
Registrerad ägare var då Philipsons Automobil i
Stockholm. Det var Philipsons som tog in och
sålde Voision i Sverige. (2021-04-09)
|
|
Det här fotot visar när "Bil-Olle"
kör Voisin C5 Ladugårdsgärdet i Stockholm 1924.
Bilen hade inregistrerats den 9 januari samma år
och då tilldelats igenkänningsmärke A1031.
Registrerad ägare var då Philipsons Automobil i
Stockholm. Det var Philipsons som tog in och
sålde Voisin i Sverige.
(2021-05-11)
|
En Voisin typ C5 som deltager i "Allt för Alla"-tävlingen 1924.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1/73.
Det här är samma Voisin typ C5 som på föregående bild. Notera att man
märkt bilens bakparti med "VOISIN"
Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1/73.
|
Det här är en Voisin typ C5 med Belvalette-karosseri
som beställdes av direktör John
Emanuel "Bil-Olle" Ohlsson, Stockholm. Philipson tog hem vagnen 1924,
men "Bil-Olle" löste inte ut den. Den köptes i stället av direktör Frank Dahlin
och hans far. Priset var 28000 kr och det får anses vara förmånligt då
bara ett naket Voisin C5 chassi kostade 29500 kr. Bilen registrerades
den 23 mars 1925 och tilldelades då igenkänningsmärke A8398. Frank Dahlin ställde
upp med bilen i ett flertal tävlingar. Men framförallt användes bilen
för långa rundresor i Sverige, Europa och Nordamerika. Bilen
avregistrerades 1938 och köptes som ett renoveringsobjekt 20 år senare
av Curt Borgenstam. Vid bilens renovering, som löpte till 1966-1967,
fick skärmarna en annan utformning. Bilen tillhör idag Stiftelsen Bertil
Lindblads Samlingar och visas normalt vid
Bil- och Teknikhistoriska
Samlingarna i Köping. Bilden som antas vara tagen på hemresan från
Paris, där bilen hämtades, har varit publicerad i Autohistorica 1/73.
Leif Holmberg har
hjälpt till med information.
(2014-01-06)
|
|
Frank Dahlin har här parkerat sin Voisin typ C5
utanför Politiken i Köpenhamn. Jämfört med leveransbilden ovan kan man
se att hjuldiskar, kylarmaskot, sökarlyktor och hjulmuttrar med vingar
tillkommit. Bilen hade registrerats den
23 mars 1925 och då tilldelats igenkänningsmärke A8398.
Leif Holmberg har
hjälpt till med information.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1/73.
(2014-01-06)
|
|
Frank Dahlins Voisin C5 har här rustats för resa i Nordamerika. Notera speciellt de stora
packlådorna på sidorna.
Leif Holmberg har
hjälpt till med information.
Bilen hade registrerats den
23 mars 1925 och då tilldelats igenkänningsmärke A8398.
Leif Holmberg har
hjälpt till med information.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1/73.
(2014-01-06)
|
|
Den här bilden av Frank Dahlins Voisin typ C5är tagen i samband med
resan i Nordamerika. I bilen ses även Franks maka.
Bilen hade registrerats den
23 mars 1925 och då tilldelats igenkänningsmärke A8398.
Leif Holmberg har
hjälpt till med information.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1/73.
(2014-01-06)
|
|
Här har Frank Dahlin stannat till i Hollywood och träffar Mr. Nibblo,
Greta Garbo regissör. Voisin typ C5-bilen var försedd med vackra målningar, notera speciellt märkningen
"SVERIGE-BILEN".
Bilen hade registrerats den
23 mars 1925 och då tilldelats igenkänningsmärke A8398.
Leif Holmberg har
hjälpt till med information.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1/73.
(2014-01-06)
|
|
Vykort som visar ett antal parkerade bilar vid Vittangi Gästgivaregård.
Den ljusa bilen i mitten är en Voisin typ C5 som ägdes av direktör Frank Dahlin.
Bilen hade registrerats den
23 mars 1925 och då tilldelats igenkänningsmärke A8398.
Frank använde bilen för långa resor och
fotot är sannolikt taget vid ett sådant tillfälle. Bilen renoverades av
Curt Borgenstam på 1960-talet och idag ingår den i Stiftelsen
Bertil Lindblads Samlingar. Leif Holmberg har
hjälpt till med information.
(2014-01-06)
|
|
Denna Voisin C4 inregistrerades den 9 februari
1924 och tilldelades då igenkänningsmärke Y1505.
Registrerad ägare var då konstnär Conrad
Hedberg, Köpmanholmen. (2021-03-16)
|
Voisin som deltager i Gärdestävlingar i Stockholm. Bilden har varit
publicerad i Autohistorica 4/80.
Konstnären Helmer MasOlle köpte ett Voisin typ C5 chassi av Philipsons.
Formgivningen av karossen stod han själv för, medan han överlät
byggnationen till Stockholms Vagn- och Karosserifabrik. Skärmarna
svetsades av aluminium som sedan blästrades. Bilen var lackerad i en
brungrå kulör och alla synliga trädetaljer var utförda i teak.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1/73.
Gustaf Nodbergs Vagnfabrik AB i Stockholm byggde 1927 detta linjesköna
Coupé de Ville-karosseri till ett Voisin-chassi. Beställare var fru
Therese Behrentz. Vid ratten sitter en chaufför som hette Mattsson.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1/73.
4-Dörrars Voisin typ C3 med registreringsnummer
B707. Den köptes 1927 hos Philipssons av ingenjör Gustaf Olsson,
Lidingö. 1931 såldes bilen till Ostermans. Karossen var vinröd och
skärmarna svarta.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1/73.
Ytterligare en bild som visar ingenjör Gustaf
Olssons Voisin typ C3 med registreringsnummer B707.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1/73.
Voisin typ C3 med 4-dörrars täckt
Belvalette-kaross som en tid ägdes av Bertil Lindblad. Bilen hade då
registrerings-nummer D360.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1/73.
Fotot är taget vintertid i samband med någon tävling, notera bilen som
försvinner ut i högerkant. Huvudmotivet är en Voisin med
registreringsnummer T5021 och tävlingsnummer 24. Kanske är det
bruksägare Ivan Svensson från Skyllberg som sitter vid ratten. I 1928
års matrikel från KAK står han som ägare till T5021 och fotot bör vara
taget vid den tiden. Förmodligen är det en typ C3. Notera snökedjorna på
bakhjulen och den förtäckta kylaren.
En begagnad Voisin som var till salu, förmodligen
kring 1930.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1/73.
Samma Voisin, fast med uppfälld sufflett.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1/73.
|