Stephens
 

Stephens Salient Six Modell 86 Touring 1920

Ägare: Claes Rocklin

 

Detta är Claes Rocklins Stephens övertäckt av snö. Den stod en gång som ett vrak mitt ute i ödemarken vid sjön Orasjärv, några mil norr om Överkalix. Vid detta tillfälle hade den fortfarande vintertoppen på plats, men denna blev tyvärr bortslängd några år senare. Kortet är från mitten av 60-talet och togs av Mässing och Nickelmedlemmen Ulf Nyberg i Luleå. Den gamla Stephensen skulle några år senare bärgas från platsen till en bättre tillvaro.

 

Stephensen står nu varmt och gott och framför allt torrt i Claes Rocklins garage.

 

Den 6-cylindriga toppventilmotorn är på 3,7-liter och 57 hästkrafter. Till att börja med köpte Stephens in motorer innan man börja tillverka sådana i egen regi.

 

Ratt och instrumentbräda, brädan är tillverkad av ek.

 

Någon tidigare ägare har lagt in ett plattjärn som täcker skärm och sidoplåt. För inte är det väl original?

 

Plattjärnet fortsätter ända fram till främre ramänden.

 

Bakdelen med en konstig förstärkning som går från sufflettfästet till vaggan i hörnet. Kanske är det en bysmeds tilltag.

 

En död fågel ingick i köpet.

 

Trälätshjul med splitrim och Firestone "Non skid" däck.

 

Den rengjorda bilen i sin helhet i Claes Rocklins garage.

 

Undersidan

 

På växellådan sitter en kompressor för däckpumpning.

 

Buckla i oljetråget.

 

Brandvägg av plywood som klätts med aluminiumplåt. Måste bytas ut.

 

Bakskärmen. Framkantens nedre del vid sidoplåten ska vara nästan lodrät. Skärmen slutar också felaktigt ovanpå fotsteget, som är utvändigt förstärkt med ett vinkeljärn. Överallt på karossen finns det förstärkningar med vinkeljärn och plattjärn. Har någon försökt konvertera den gamla Stephensen till en pansarbil? 

 

Skärmarna avtagna och skickade på blästring. Originalsuffletten är som synes sänkt någon decimeter, men den ska återställas så småningom. Stephensen med sina Wheel Dollys under hjulen är nu flyttbar, trots sina 1500 kg.
 

Motorhuven med sitt pianogångjärn. Efter blästringen uppenbarade sig ett kladd med mässinglod som slutligen kunde skäras bort.

 

Navkapsel, fyrkanten i mitten är av järn.

 

Torpeden visade sig faktiskt vara rostlagad och originalträet är förstärkt. Den hemmagjorda durken vid pedalerna är av spontade brädor

 

Frågan är väl om instrumentpanelen är original då den avviker en del från de bilder jag fått från USA. Mätarna hör definitivt inte dit. Kanske någon känner igen panelen?

 

Instrumentbrädans baksida: Jösses. Här har man använt huggjärn!

 

Rost innanför vindrutefästet.
 

Uppruttet trä på vindrutefästets insida.
 

Hemgjord syll i tre lager av furuplank och plywood.

Stolpen mot brandväggen verkar däremot vara original.

 

Torpeden demonterad efter många om och men. Den hade dragits fast med genomgående vagnsbultar som täckts med ett extra lager plåt. Fick skära upp en glugg så att dessa kunde avlägsnas.

 

Karossframdelen borttagen. Claes Overland 4 i bakgrunden.

 

Torpeden isärtagen. Det mesta av träet är uppruttet och delvis förkolnat då man svetsat i plåten direkt på trästommen. Men en del av den gamla duger som tur är till mallar.

 

Brandvägg av plywood som nytillverkats efter skiss från USA.
 

Kylaremblem i mässing och emalj. Tur att detta är oskadat då det torde vara svårt att finna ett likadant i dag.

 

Fälgklammer av märke Stanweld. Någon som har några över?

 

Renovering av motorhuv.

 

Renovering av motorhuv.

 

Motorhuvens mittgångjärn.

 

Stanweld fälgklammer inköpt på Ebay.

 

Torpeden har fått nytt trä.

 

Illustration som visar hur karosstommen ska se ut.

   

                                     © 2012 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se