Stephens Salient Six Modell 86 Touring 1920
Ägare: Claes Rocklin
Detta är Claes Rocklins Stephens
övertäckt av snö. Den stod en gång som ett vrak mitt ute i ödemarken vid sjön
Orasjärv, några mil norr om Överkalix. Vid detta tillfälle hade den fortfarande
vintertoppen på plats, men denna blev tyvärr bortslängd några år senare.
Kortet är från
mitten av 60-talet och togs av Mässing och Nickelmedlemmen Ulf Nyberg i Luleå.
Den gamla Stephensen skulle några år senare bärgas från platsen till en bättre
tillvaro.
Stephensen står nu varmt och gott och framför allt torrt i Claes Rocklins
garage.
Den 6-cylindriga toppventilmotorn är på
3,7-liter och 57 hästkrafter. Till att börja med köpte Stephens in motorer innan
man börja tillverka sådana i egen regi.
Ratt och instrumentbräda, brädan är
tillverkad av ek.
Någon
tidigare ägare har lagt in ett plattjärn som täcker skärm och sidoplåt. För inte
är det väl original?
Plattjärnet fortsätter ända fram till främre ramänden.
Bakdelen med en konstig förstärkning som
går från sufflettfästet till vaggan i hörnet. Kanske är det en bysmeds tilltag.
En död fågel ingick i köpet.
Trälätshjul med splitrim och Firestone "Non
skid" däck.
Den rengjorda bilen i sin helhet i Claes
Rocklins garage.
Undersidan
På växellådan sitter en kompressor för
däckpumpning.
Buckla i oljetråget.
Brandvägg av plywood som klätts med aluminiumplåt. Måste
bytas ut.
Bakskärmen.
Framkantens nedre del vid sidoplåten ska vara nästan lodrät. Skärmen
slutar också felaktigt ovanpå fotsteget, som är utvändigt förstärkt med ett
vinkeljärn. Överallt på karossen finns det förstärkningar med vinkeljärn och
plattjärn. Har någon försökt konvertera den gamla Stephensen till en pansarbil?
Skärmarna avtagna och skickade på blästring. Originalsuffletten är som synes
sänkt någon decimeter, men den ska återställas så småningom. Stephensen med sina
Wheel Dollys under hjulen är nu flyttbar, trots sina 1500 kg.
Motorhuven med sitt pianogångjärn. Efter
blästringen uppenbarade sig ett kladd med mässinglod som slutligen kunde skäras
bort.
Navkapsel, fyrkanten i mitten är av järn.
Torpeden visade sig faktiskt vara rostlagad och originalträet
är förstärkt. Den hemmagjorda durken vid pedalerna är av spontade brädor
Frågan är väl om instrumentpanelen är original då den avviker
en del från de bilder jag fått från USA.
Mätarna hör definitivt inte dit. Kanske någon känner igen panelen?
Instrumentbrädans baksida: Jösses. Här har man använt
huggjärn!
Rost innanför
vindrutefästet.
Uppruttet trä på vindrutefästets insida.
Hemgjord syll i tre lager av furuplank och plywood.
Stolpen mot
brandväggen verkar däremot vara original.
Torpeden demonterad efter många om och men. Den hade dragits fast med
genomgående vagnsbultar som täckts med ett extra lager plåt. Fick skära upp en
glugg så att dessa kunde avlägsnas.
Karossframdelen borttagen. Claes Overland 4
i bakgrunden.
Torpeden isärtagen. Det mesta av träet är uppruttet och delvis förkolnat då man
svetsat i plåten direkt på trästommen. Men en del av den gamla duger som tur är
till mallar.
Brandvägg av plywood som nytillverkats efter skiss från USA.
Kylaremblem i mässing och emalj. Tur att detta är oskadat då det torde vara
svårt att finna ett likadant i dag.
Fälgklammer av märke Stanweld. Någon som
har några över?
Renovering av motorhuv.
Renovering av motorhuv.
Motorhuvens mittgångjärn.
Stanweld fälgklammer inköpt på Ebay.
Torpeden har fått nytt trä.
Illustration som visar hur karosstommen ska se ut.