|
Det här fotot som visar en 4-cylindrig Oakland modell 35 Touring 1913 ska vara
taget i Kålsäter, norr om Säffle i Gillbergadalen, förmodligen 1914 eller 1915.
Notera alla barnen, kanske var det första gången som de fick stifta bekantskap
med en automobil? Bilen registrerades den 16 juni 1913 och fick nummer A2212. Ägare
var ett företag som hette Bilkompaniet med adress Torsgatan i Stockholm. I juni
1914 kom bilen till Värmland och grosshandlare Rudolf Olsson i Säffle. Till en
början fick bilen behålla A2212, men när man gjorde om systemet 1916 fick den
nummer S1. A2212 blev därmed också vakant och i maj
1916 registrerades en ny bil i Stockholm med detta nummer, en trehjulig,
troligen en Phänomobil, även om detta inte
finns noterat.
Rudolf Olsson bytte både namn och titel till Verkstadsägare Nordenhammar och han
kom att lägga beslag på S1 ända fram till 1964, med flera olika bilar.
Den sista S1, en Willys 1930, finns utställd på Arvika Fordonsmuseum. Det är
även Kent Ekeberg på museet som har bidragit med bilden och information. Kent
har i sin tur fått bilden av Säffle Hembygdsförening 2012.
Leif
Holmberg har hjälpt till med uppgifter.
(2013-07-26)
|
Maurer-Union 1905. Arvikas första bil, som kom till staden i september 1905 med
båt via Vänern och Säffle. Bilden visar förste ägaren, handlande Johan Otto
Lidström med maka. Tidiga Maurer Union hade 1-cyl motor, friktionsutväxling,
kedjedrift och klafftändning och kostade 3800 kr i Sverige år 1905. Generalagent
i Sverige för bilmärket var Heland & Selin i Örebro.
Maurer-Union 1905 - Arvikas första bil fick "igenkänningsmärke"
(registreringsnummer) S2 i april 1907, då registreringen infördes i Sverige.
Bilens andre ägare var cykelfabrikör Oscar Johansson i Arvika som har kvar bilen
till omkring 1914 då den skrotats enligt en uppgift (intervju 1936 med Oscar
Johansson). 1907 fanns fyra bilar registrerade i Värmland där både S1 (Auto Car)
och S2 (Maurer Union) fanns i Arvika. Den tredje bilen fanns i Karlstad och den
fjärde i Kristinehamn. Bilden troligen tagen 1909.
|
Mannen sitter i en Minerva Phaeton som ägdes av AB
Mölnbacka-Trysil i Forshaga. Vid registeromläggningen 1916, närmare bestämt den
17 februari, erhöll bilen igenkänningsmärke S5.
(2024-03-07)
|
|
Mannen sitter i en Cadillac
modell 30 som inregistrerades den 30 september 1912 och tilldelades
igenkänningsmärke S16. Registrerad ägare var då ingenjör Gustaf Lindstedt,
Karlstad.
(2023-12-28)
|
|
Fotot som är taget
cirka 1916 visar ett antal bilar framför
Turisthotellet i Torsby. Det är inte
lätt att med bestämdhet identifiera
bilarna, men här följer ett försök.
Bilen längst till vänster är en Gea. Bilen
fick igenkänningsmärke D123 den 12 juli
1909, då ägdes den ingenjör L.O.
Svedlund i Katrineholm. Den såldes
senare till källarmästare Alfred Lidén i
Torby. Den 9 juli 1913 fick bilen
igenkänningsmärke S21. Med tiden fick
bilen ett nytt karosseri, vilket syns på
fotot.
Bil nummer två som delvis är skymd är
troligen en Studebaker från cirka 1914. Den tredje bilen kan vara
en Overland Touring från cirka 1914. Bil
nummer fyra kan vara en
Buick från cirka 1911. Bil nummer fem är
oidentifierad, men den sista bilen är en Presto från cirka 1914. (2015-05-05)
|
|
Fotot som är taget
cirka 1916 visar sju parkerade bilar vid
Turisthotellet i Torsby. Det är inte
lätt att med bestämdhet identifiera
bilarna. Visserligen har fotot var
publicerat på annat håll och då med
vissa fabrikatangivelser, som emellertid
inte verkar stämma helt. Men låt oss
göra ett försök. Bilen längst
till vänster är oidentifierad, men den
stora bilen bredvid är en Gea. Bilen
fick igenkänningsmärke D123 den 12 juli
1909, då ägdes den ingenjör L.O.
Svedlund i Katrineholm. Den såldes
senare till källarmästare Alfred Lidén i
Torby. Den 9 juli 1913 fick bilen
igenkänningsmärke S21. Med tiden fick
bilen ett nytt karosseri, vilket syns på
fotot. Den tredje bilen kan vara en
Buick från cirka 1911. Bilen mitten kan
vara en Overland Touring från cirka
1914. Bilen nummer fem är troligen en
Studebaker från cirka 1914. Näst sista
bilen är en Presto från cirka 1914.
Längst till höger har vi troligen
ytterligare en Buick från cirka 1910. (2015-04-23)
|
|
Denna Daimler TB 6-21 är tillverkad 1923 och köptes ursprungligen av KAK
och KMK som skänkte bilen som bröllopsgåva till det dåvarande
kronprinsparet. Bilen inregistrerades i Sverige den 16 maj 1924 och
tilldelades då igenkänningsmärke A11. Kronprinsparet använde bilen
sparsamt och den 9 maj 1930 såldes den. Ny ägare blev Mellansvenska
Stenindustri och Metall AB och den 7 juni får bilen nummer A4686.
Följande år köps bilen av skulptören Erik Rafael-Rådberg och fotot tros
vara taget vid den tiden. Rafael-Rådberg hade en bostad i Kristinehamn
och han lät 1934 registrera om bilen i S-län, det blev det låga numret
S53. 1936 ställdes bilen undan och efter skulptörens död 1961 köptes
bilen av Hans Spolén, som under många år arbetat med renovering av
bilen. (2015-01-29)
|
|
Denna buss levererades av Scania-Vabis och inregistrerades
den 21 november 1911 och tilldelades igenkänningsmärke A1465. Registrerad ägare
var då Nordmarkens Automobiltrafiks Aktiebolag i Årjäng. Vid registeromläggning
1916, närmare bestämt den 22 mars, erhöll fordonet igenkänningsmärke S57.
Registrerad ägare var då automobilförare Hjalmar Kroksén, Karlanda. (2024-01-10)
|
|
Denna buss levererades av Scania-Vabis och inregistrerades
den 21 november 1911 och tilldelades igenkänningsmärke A1465. Registrerad ägare
var då Nordmarkens Automobiltrafiks Aktiebolag i Årjäng. Vid registeromläggning
1916, närmare bestämt den 22 mars, erhöll fordonet igenkänningsmärke S57.
Registrerad ägare var då automobilförare Hjalmar Kroksén, Karlanda. (2024-02-18)
|
Färghandlarna Ekblom & Wallin i Arvika hade denna tvåsitsiga
Clément-Bayard från cirka 1913. Från 1916 hade bilen registreringsnummer S81.
Som bilden visar har den ursprungliga motorhuven ersattes av en med mer
konventionellt utseende. Bilen togs ur bruk cirka 1920.
|
Denna Cadillac med svenskbyggt
karosseri inregistrerades den 10 juni 1919 och tilldelades igenkänningsmärke
S199. Registrerad ägare var då ingenjör Gustaf Lindstedt, Karlstad.
(2023-12-29)
|
Citroen C4F Berline från 1931 som ägdes av Hans Löfberg,
Karlstad och senare Härnösand. Bilen inregistrerades den 4 maj 1931 och fick
registreringsnummer S421. Den 27 augusti 1947 blev bilen registrerad som Y8789.
I slutet av 1953 skrotades bilen, totalt hade den då rullat cirka 20000 mil.
Bilden har publicerats i Autohistorica 3-4/79.
Ytterligare en bild som visar Citroen C4F Berline från 1931 med
registreringsnummer S421.
Bilden har publicerats i Autohistorica 3-4/79.
Ytterligare en bild som visar Citroen C4F Berline från 1931 med
registreringsnummer S421.
Bilden har publicerats i Autohistorica 3-4/79.
Ytterligare en bild som visar Citroen C4F Berline från 1931 med
registreringsnummer S421.
Bilden har publicerats i Autohistorica 3-4/79.
Ytterligare en bild som visar Citroen C4F Berline från 1931 med
registreringsnummer S421.
Bilden har publicerats i Autohistorica 3-4/79.
|
Fotot som ska vara taget i Värmländska Glava ser ut att vara taget i samband med
en utflykt. Personbilen är en Chevrolet 490 Touring som inregistrerades den 20
maj 1920 och då tilldelades igenkänningsmärke S528. Vid registreringstillfället
ägdes bilen av hemmansägaren Alfred Olsson i Glava. Lastbilen som för tillfället får fungera som
buss är en Ford modell TT och ska vara byggd 1922.
Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter.
(2014-01-18)
|
|
Det här fotot som kan vara
taget i samband med tävling visar en Lexington
Touring som inregistrerades den 21 maj 1920 och
då tilldelades igenkänningsmärke S537.
Registrerad ägare var då Chaufför David
Lindberg, Karlstad.
(2021-09-23)
|
|
Fotot ska vara taget i Glumserud, Väse i Värmland och visar
en pojke som provsitter en Indian Scout med registreringsnummer S549.
Motorcykeln inregistrerades den 30 juni 1921 och ägare var då
byggmästare Anders Lund, Karlstad. Gissningsvis är det denne Anders som
är med på fotot.
Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter.
(2013-07-09)
|
|
Lastbil av märket tyska märket Mulag 28-42 hk.
Registrerades den 25 maj 1920 med numret S549 på AB Mölnbacka-Trysil,
Skogsförvaltningen, genom Carl-Fredrik Lövenhjelm i Mölnbacka. Mulagen
var alltså inte stationerad vid Mölnbacka-Trysils massafabrik i
Forshaga. Lastbilen är säkerligen några år äldre, kan vara från första
världskriget och som köptes in som överskottsmaterial efter krigsslutet.
Mulagen fanns kvar i Mölnbacka-Trysils ägo till åtminstone 1928, kanske
längre. Lastbilens effekt
uppgavs till 38-42 hästkravet och lastkapacitet var 3000 kg. Kent Ekberg har
hjälpt till med identifiering och uppgifter. Leif Holmberg har bidragit
med kompletterande uppgifter. (2014-08-21)
|
|
Männen och kvinnorna
skymmer nästan hela lastbilen, med det går att
se att detta är en Garford. Lastbilen
inregistrerades den 29 juni 1920 och tilldelades
igenkänningsmärke S655. Registrerad ägare var då
åkare Filip Jonsson, Karlstad.
(2023-08-28)
|
|
Mannen sitter på en Indian med sidovagn som inregistrerades
den 26 juli 1922 och tilldelades igenkänningsmärke S749. Registrerad ägare var
då mjölnare Henrik Karlsson, Nyed. (2024-08-13)
|
Ford modell T Touring från 1918 eller
tidigt 1919 som har registreringsnummer S873.
Uppgifter från medlem i Mässing &
Nickel.
Ford modell T Touring som har registreringsnummer S878. Bilen
är antagligen tillverkad 1919. Lägg märke till bollhornet och reservdäcket som
vilar på fotsteget.
|
Två S-registrerade bilar från omkring 1920. S1068 är en
Chevrolet 490 Touring
som inregistrerades den 12 april 1921, ägare var
då chaufför Gustaf Jonsson, Karlstad. Leif
Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2013-05-17)
|
|
Fotot visar en Ford modell TT lastbil som har ställts i
ordning för persontransport. Lastbilen inregistrerades den 19 april 1921 och
tilldelades få igenkänningsmärke S1082. Registrerad ägare var då Godsägare
Örnulf W Skjönsberg, Likenäs. (2021-09-02)
|
Cleveland Touring från cirka 1920 med registreringsnummer
S1106. Enligt ”Hvems är bilen” från
1922 och 1925 ägdes bilen av Direktör Karl Jakobsson i Filipstad.
1928
har bilen övergått till Chaufför Ivar Jansson, Vassgårda, Kristinehamn. Vilken
av dessa som var ägare till bilen vid tillfället för fotograferingen är svårt
att avgöra.
Färjeöverfarten är vid Lungsunds Kyrka i östra Värmland, inte så långt bort från
”prinsskolan” Lundsberg. Kyrkan är från 1600-talet, men vid renovering 1887,
vitmålades den och 1954, vid en ny renovering fick den tillbaka den ursprungliga
fasaden, faluröd brädfodring. Där färjan går finns nu en landsvägsbro
och följer man den i Clevelandkylarens riktning, kommer man till Storfors eller
Bjurbäcken. Uppgiftslämnare:
Kent G:son Ekberg, Arvika
Fordonsmuseum.
Den här bilden visar paus vid samma Clevelandbil, S1106.
Ytterligare en bild som visar Cleveland S1106.
|
Denna Ford modell TT lastbil
inregistrerades den 25 maj 1921 och
tilldelades då igenkänningsmärke S1142.
Registrerad ägare var då Åkare Gustaf
Jonathan Andersson, Filipstad. När fotot
togs var lastbilen iordningsställd för
persontransport, kanske för
Frälsningsarmén. (2021-05-17) |
|
Mannen kör en
Ford modell TT lastbil från cirka 1920
med igenkänningsmärke S1547.
(2019-01-08)
|
|
Fotot som ska vara
taget 1932 visar tre lastbilar vid
Arvika Ved & Kolaffär. Lastbilen till
vänster är en Chevrolet från cirka 1926
som har registreringsnummer S4144. I
mitten står en Chevrolet från cirka 1927
som har registreringsnummer S1943. Den
tredje lastbilen är en Morris Commercial.
(2016-01-17)
|
|
Bilen med registreringsnummer S2070 är en tidig
Citroen, det ser ut som att det är en B2 Torpedo
från cirka 1921. Registreringsskyltens
utformning visar att fotot togs tidigast 1924. (2013-10-04)
|
|
Männen sitter i en Chevrolet Superior Touring som
inregistrerades den 11 maj 1923 och tilldelades igenkänningsmärke S2141.
Bilen ägdes då av skollärare Henry Edgren, Krokbäcken, Gräsmark. (2022-01-26)
|
Det här fotot som visar en Citroen B2 Torpedo från cirka 1923 med
registreringsnummer S2471 ska vara taget i Insjön 1925.
|
Den här Reo bussen från cirka 1930 ser ut att ha
registreringsnummer S2926.
(2020-08-24)
|
|
Det här fotot verkar vara taget i samband med någon utfärd. Lastbilen, en GMC
från cirka 1930 med registreringsnummer S3447, är i alla fall iordningställd för
persontransport. (2017-01-09)
|
Reo buss med registreringsnummer S3731. Bussen som är tillverkad cirka 1928
tillhörde Fors Turistbuss. Karossen är av så kallad sedantyp, med separata
dörrar för varje sätesrad.
Ford modell T Touring från 1926 med registreringsnummer S4330. Bilen har en del
extrautrustning som stötfångare och så kallade "Gipsy wings", de trekantiga
vindavvisarna som fungerade bra. Hjulen ser lite annorlunda ut, troligtvis har
naven försetts med någon sorts överdragskapsel.
|
Mannen
står vid en Hudson Super Six Touring från mitten av 1920-talet som har
igenkänningsmärke S4627.
(2021-02-09)
|
Registreringsnummer S4884 tillhör öppen 4-cylindrig Volvo
som kördes av Georg Holmqvist i KAK:s Skånska Vintertävling i februari 1929.
Notera de extra strålkastarna och den kraftiga kofångaren.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1-2/77.
|
Männen står vid en Hudson Super Six
Touring från cirka 1924 som har
registreringsnummer S5263. (2021-01-19)
|
I en grusgrop står en Chevrolet lastbil från cirka 1929. Lägg märke till
interimsskylten S820.
|
Personerna har fotograferats vid en Chevrolet National AB 1928 med
registreringsnummer S5879.
(2024-06-17)
|