Scania-Vabis
 

Kort som visar den så kallade "Nordmarksbussen", den första bussen som Scania-Vabis levererade till kund. Bussen beställdes våren 1911 av Nordmarkens Automobiltrafik Aktiebolag i Värmland, men kunde inte levereras förrän under hösten samma år. Vid byggnationen användes ett kedjedrivet Scania lastbilschassi från Malmö, medan motor och kaross kom från Vabis i Södertälje. Som buss brukades fordonet bara några få år, chassiet med motor användes senare för att dra timmer i skogen. I början av 1920-talet kördes chassiet ut på isen på sjön Stora Gla, och när våren kom försvann resterna ner i djupet.

 

Chaufförerna Karl och Janne Rydin står vid två av Borås tidiga taxibilar. Bilen till höger är en Vabis med igenkänningsmärke P40. Den inregistrerades den 20 mars 1911 som ägare uppgavs då P.L. Lundin. Bilen till vänster som lär ha igenkänningsmärke P208 kan vara en Scania-Vabis och då troligen en typ 2S. Båda bilarna har Landaulette-karosserier. Fotot kommer från Staffan Benedictsson. (2013-10-22)

 

Scania-Vabis typ BP Landaulette som inregistrerades den 20 juni 1911 och tilldelades igenkänningsmärke T57. Registrerad ägare var då åkaren G. Andersson i Örebro. När fotot togs hade nog taxibilen varit i bruk ett tag. (2013-08-16).

 

Scania-Vabis lastbil som ser ut att hålla god fart på den stenbelagda gatan. Passagerarna är anhängare av IK Göta i samband med Dagbladsstafetten. Lastbilen som är avsedd för 2000 kg last bör vara av typen CLb eller CLc från cirka 1912. Vid registeromläggningen 1916 fick lastbilen igenkänningsmärket A413. Vid detta tillfälle ägdes den av AB Vicanders Korkfabriker i Stockholm. Leif Holmberg har hjälpt till med information. (2014-01-11)

 

Lastbilen som ser ut att ha registreringsnummer A1726 är en Scania-Vabis från cirka 1912. Nummer A1726 tilldelades ett fordon första gången den 9 september 1912 och registrerad ägare var då Allmänna Svenska Elektriska Aktiebolaget (ASEA). Men det är inte säkerställt att bilden visar samma fordon, för här ser lastbilen ut att användas av ett hissföretag. (2013-10-01)

 

Fotot togs  i Stockholm 1915 och visar en Postverkets Scania-Vabis lastbilar. Lastbilen som har ett rejält lass med post från Åhlén & Holm verkar vara tillverkat något år innan fototillfället. Bilden har publicerats i Autohistorica 2/86. (2013-01-03)

 

Scania-Vabis Phaeton från cirka 1912 med herr Elvén i Västerås. Bilen som antagligen är en typ 2S och har registreringsnummer U87 användes som taxi.

 

Mannen sitter i en Scania-Vabis 2S landaulette som inregistrerades den 21 april 1913 och tilldelades då igenkänningsmärke O277. Registrerad ägare var då Georg Lundberg i Göteborg. (2016-03-22)

 

Stockholm och Sverige fick den första polisbilen 1913. Det var denna piket för 10 personer från  Scania-Vabis, en typ 3S med 30-36 hästkrafters motor. Vid registeromläggningen 1916 fick bilen igenkänningsmärke A2013. Det skedde den 3 mars och som ägare angavs Överståthållareämbetet för polisärenden, Stockholm. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2014-01-12)

 

Scania-Vabis typ 3S med 30-36 hästkrafters motor från cirka 1913 som utryckningsbil med registreringsnummer A2266. Lägg märke till hunden vid fotsteget. Bilden kommer från Andreas Uddling.

 

1913 togs Carl Rothoff i Landskrona denna Scania-Vabis buss i trafik. Bussen var avsedd att trafikera sträckan Torget-Strandvägen-Borstahusen. Bussen var antagligen byggd på ett äldre Scania-chassi, typ IL med L-motor, från 1908-1910. Det här var Rothoff andra bussen, den första var en Vabis. Lägg märke till skylten "Scania profvagn" på kylaren.

 

Ytterligare en bild som visar Carl Rothoffs andra buss, en Scania-Vabis. Carl är här chaufför medan Per Lejon är konduktör.

 

Den 20 september 1913 levererade Scania-Vabis 13 stycken bilar till Postverket i Stockholm. Fotot visar en av dessa, en modell 2S paketbil med registreringsnummer A2502. Postverket var mycket nöjd med dessa bilar och 1923 var fortfarande samtliga i bruk. Bilden har publicerats i Autohistorica 2/86. (2013-01-01)

 

Foto från cirka 1915 som visar två av Kungliga Postverkets lastbilar av fabrikat Scania-Vabis. Här står lastbilarna med post som ska lastas över till en ångbåt för vidare transort till Finland. Bilden har publicerats i Autohistorica 2/86. (2013-01-01)

 

Enligt en notering i ett album ska detta foto visa bilarna hos Borås Åkeribolag 1916, året då en omläggning av fordonsregistreringarna gjordes och då de flesta bilarna fick nya igenkänningsmärken. Bilen längt till vänster är en täckt Scania-Vabis, troligen en typ 2S. Den inregistrerades den 25 juni 1913 och fick då igenkänningsmärke P100, registrerad ägare var då Firman Borås Hyrverk, P.L. Lundén. Den öppna bilen bredvid är en Scania med igenkänningsmärke P36. När den inregistrerades den 18 november 1910 var Axel Velin i Borås bilens ägare.  Det finns en annat foto som visar P36, men då har bilen ett täckt karosseri. Förutom det nu öppna karosseriet har bilen fått en slutande motorhuv. Bilen i mitten är en Vabis med igenkänningsmärke P40. Den inregistrerades den 20 mars 1911 som ägare uppgavs då P.L. Lundin. Näst längt bort står en öppen Renault med igenkänningsmärke A854. P.L. Lundin ägde även denna bil när den  inregistrerades den 21 juni 1910. Ett annat foto visar att även denna bil ursprungligen hade ett täckt karosseri. Längst bort står ytterligare en täckt Vabis. Den har igenkänningsmärke P100 och när den inregistrerades den 22 oktober 1913 stod en grosshandlare Otto Ericson som ägare. Fotot kommer från Staffan Benedictsson. (2013-10-23)

 

Mannen sitter i en Scania-Vabis typ I Phaeton från cirka 1914 som har igenkänningsmärke R214. (2016-06-04)

 

Mannen sitter i en Scania-Vabis Phaeton som inregistrerades den 29 september 1914 och då tilldelades igenkänningsmärke T264. Registrerad ägare var då grevinnan Marianne Kalling, Ringkarleby. Bilens storlek och vissa detaljer tyder på att detta är en typ II med 30 hästkrafters motor. (2016-02-10)

 

Fyra taxibilar uppställda på Strandvägen vid Djurgårdsbron i Stockholm. De tre närmaste bilarna är av fabrikat Scania-Vabis. De är av typerna I eller II och bör vara tillverkade cirka 1914. Bilen längst till höger har registreringsnummer A3629. Bilen längst till vänster ser ut att vara en Vinot & Deguingand från cirka 1910.

 

Fotot är taget i Göteborg på valborgsmässoaftonen 1915 och visar Chalmeristernas kortege. Lastbilen med registreringsnummer O410 är en Scania-Vabis, möjligen typ DLa, som vid fotograferingstillfället var tämligen ny.

 

Fotot som ska vara taget omkring 1920 visar en fullastad Scania-Vabis med släpvagn. Lastbilen har det utseende med rundad kylare som introducerades 1914. Den här lastbilen ska ha tillhört Mårten Perssons Valskvarn och en bra gissning är att man har rent mjöl i säckarna. (2014-04-15)

 

Denna Scania-Vabis från 1910-talet rullade i Göteborg där en användes vid reparationer av spårvägarnas luftledningsnät. (2015-05-16)

 

Aktiebolaget Nordiska Kompaniet i Stockholm använde flera Scania-Vabis paketbilar. Fotot visar en typ I, troligen en av tre identiska bilar som NK tog i bruk 1918. (2016-07-03)

 

Scania-Vabis stegbil från cirka 1915. Förmodligen rör det sig det särskilda brandbils-chassiet, DLa/sp, som tillverkades i 43 exemplar mellan 1912-23. (2013-01-24)

 

Fotot som troligtvis är taget i Skåne visar flera brandbilar med besättningar. Stegbilarna är Scania-Vabis och troligtvis av typ DLa/sp från cirka 1915. Manskapsbilen är en Benz Phaeton från cirka 1920. (2017-07-21)

 

Fotot som troligtvis är taget i Skåne visar två Scania-Vabis brandbilar med besättningar. Stegbilarna är troligtvis av typ DLa/sp från cirka 1915. (2017-07-22)

 

Den 25 februari 1916 inregistrerade källarmästare A. Karlsson i Falun en 10-sitsig 30/35 hästkrafters bil som fick igenkänningsmärke W69. Fotot visar sannolikt denna bil, en Scania-Vabis typ II med charabang-karosseri. (2015-09-25)

 

Det ser ut som att bilen, en Scania-Vabis typ I Phaeton, ska vevas igång. Bilen registrerades den 28 september 1916 och tilldelades då igenkänningsmärke M529. Vid registreringstillfället var bilen skriven på Kronprinsens Husarregemente, genom översten Bror Cederström, Malmö. Leif Holmberg har hjälp till med uppgifter. (2017-02-05)

 

Fotot som är taget i Göteborg visar ett orkestersällskap som låter sig transporteras av en Scania-Vabis. Fordonet som har igenkänningsmärke O487 är troligtvis en brandbil och då en så kallad manskapsvagn. (2015-06-03)

 

Männen sitter i Scania-Vabis paketbil från cirka 1915 som troligen tillhörde Nordiska Kompaniet. Chassitypen kan vara typ II. (2015-05-10)

 

Lövad och fullsatt Scania-Vabis, antagligen en typ I, från cirka 1915 och med registreringsnummer W628.

 

Fotot som troligen är taget i Göteborg omkring 1920 visar en Scania-Vabis lastbil, troligen en av de större typerna som tillverkades under 1910-talet. (2015-05-27)

 

Bilden som visar en av försvarets Scania-Vabis lastbilar kan vara taget i Halmstad. Förmodligen rör det sig om 2-tons modellen CLc och det är känt att en sådan levererades till Halmstad 1916. (2013-11-12)

 

Scania-Vabis typ II manskapsbil som inregistrerades den 4 november 1916 och då tilldelades igenkänningsmärke O341. Som ägare angavs Eldsläckningsverket i Göteborg. Fotot är taget vid brandstationen på Tredje Långgatan. Fordonet var i tjänst 1916-40. (2015-04-01)

 

Bilden visar en av försvarets Scania-Vabis lastbilar. Förmodligen rör det sig om 2-tons modellen CLc och tillverkningsåret är cirka 1916.

Två Scania-Vabis brandbilar från cirka 1915 i ett vintrigt Stockholm. Enligt uppgift ska foto vara taget på Pilgatan 1917.

 

Bilden visar fem taxibilar vid Bilstationen vid Stortorget i Helsingborg. I det här fallet råder det ingen tvekan när det gäller de olika fabrikaten, det står ju angivet att det är Scania-Vabis, Hudson, Overland, Adler och Apollo. Scania-Vabisen är en typ I Phaeton som tilldelades igenkänningsmärke M408 den 5 maj 1916. Registrerad ägare var då kapten Per Henrik Hedenblad, Helsingborg. Några veckor tidigare, den 17 april 1916, tilldelades igenkänningsmärke M301 en Hudson modell 40 Touring som ägdes av handlande Nils Anton Herman Möller, Helsingborg. Bilen i mitten, Overland, är troligen tillverkad 1914. 2015-12-12)

 

Fotot ska enligt uppgift vara taget i Tängen, Enviken i början av 1920-talet. Bilen är Scanai-Vabis typ I Phaeton från cirka 1917.

 

Ett vykort som visar Kungliga Västmanlands Trängkårs marketenturi och skosmedja omkring 1920. Detta trängförband fanns mellan 1902 och 1927 och var förlagt till Salbohed i närheten av Sala. Lastbilen är en Scania-Vabis, förmodligen en av de CLc-bilar som levererades till Kungliga Armeförvaltningen (KAF) i början av 1918.

 

Bilden visar familjen Östberg i en Scania-Vabis nedanför Oakhill på Södra Djurgården i Stockholm, en februaridag 1920. I Vid ratten sitter Adolf och bredvid Olga. I baksätet sitter sönerna Gert och Olof. Bilen som är en typ I var förmodligen relativt ny då fotot togs. Bilden var omslagsbild på Autohistorica 4/82.

 

Scania-Vabis Landaulette från cirka 1920 som fotograferats i Restad, Vänersborg. Karossen verkar vara monterad på den minsta chassitypen, kallad typ I.

 

Bild som enligt texten visar Hässelby Busstation, men tvåvåningshuset är skyltat med både "KAFÉ och "KONDITORI". Bussen som trafikerade sträckan Stockholm-Hässelby är en Scania-Vabis från 1920-talets senare del. Bilen längst till vänster är en Willys-Knight Touring från mitten av 1920-talet. Bredvid och delvis skymd står en Scania-Vabis tankbil från cirka 1920. Längt till höger står ytterligare en tankbil. (2016-12-22)

 

Framför Gunnar Langborgs firma Amerikansk Gummiimport står en täckt Scania-Vabis från cirka 1920. Det kan vara chassityp II eller IIa och bilen användes troligen som taxi. Gunnar Langborg var den första i Sverige som saluföre däck för motorfordon, redan 1901 började han och brodern Per att sälja Goodrich-fabrikens produkter. 1914 fick Gunnar generalagenturen för Good Year, se se skyltarna på husets fasad. Gunnar Langborg var en av stiftarna till Svenska Motorklubben, senare KAK. Under åren 1904-06 deltog han i klubbens första tävlingar. (2013-01-26)

 

Scania-Vabis Phaeton från cirka 1917 med registreringsnummer M4. Enligt uppgift är fotot taget i Landskrona. Storleken indikerar att det är en typ III, den största personbilsmodellen hos Scania-Vabis.

 

Scania-Vabis brandbilar från cirka 1915 vid Kungsholmens brandstation i Stockholm.

 

Scania-Vabis brandbilar fotograferade i Stockholm cirka 1915.

 

Bilden lär vara tagen i Kalmar 1915 i samband med ett brandchefsmöte. Lastbilen är Scania-Vabis av större typ från cirka 1915, gissningsvis typ FLa (5-6 ton) eller GLa (6 ton).

 

Fotot som ska vara taget 1922 visar en av de Scania-Vabis lastbilar som levererades till armén 1916-18. Lastbilen som  troligen är av CLc-typen har av någon anledning inte den vanliga hästskoformade kylaren, både kylaren och motorhuven verkar kantigare. (2013-05-21)

 

Scania-Vabis tillverkade 1917 en 4-hjulstyrd och 4-hjulsdriven artilleritraktor som hade modellbeteckningen T-3. I chassiet placerades den största Scania-Vabis motorn som var typ IV (1741) och utvecklade 70 hästkrafter. Traktorn vägde omkring 7 ton och dragkraften uppgavs till 4,2 ton. Förutom denna prototyp som levererades till armén tillverkades ytterligare fem exemplar och de köptes troligen av AB Alltransport.  Arméns traktor avfördes omkring 1925. Fotot ska vara taget då Åke Claesson från Toarpsäng i Målsryd gjorde sin militärtjänstgöring, troligen vid A6 i Jönköping.

Bilden som antagligen är tagen 1918 visar ett antal ingenjörssoldater som låtit sig fotograferas i en Scania-Vabis lastbil. Det är någon av de mindre lastbilstyperna, troligen CLc.

Polisen hade denna Scania-Vabis från cirka 1918. (2012-11-17)
Scania-Vabis Lastbil av stor modell från 1915-20. Antagligen kan det vara en typ GLa, eventuellt någon av de mindre typerna FLa eller ELa.
Scania-Vabis Lastbil av liten modell från 1915-20. Antagligen är det någon av typerna CLb eller CLc. Lastbilens registreringsnummer ser ut att vara A6957.

 

Vykort som visar Grand Hotell i Borås. Brandbilen mitt i bild är en Scania-Vabis. I Borås finns det en renoverad fyrhjulsdriven Scania-Vabis T-1 från 1920 och det är troligt att det är den bilen som  har hamnat på vykortet. (2014-03-14)

 

Fotot som troligen är taget i Borås visar en av fem tillverkade Scania-Vabis typ T-1, en fyrhjulsdriven brandbil från 1919-20. Fotot kommer från Staffan Benedictsson. (2014-01-01)

 

Ett 30-tal personer har tagit sig upp på en Scania-Vabis lastbil från cirka 1920. Typen kan vara eventuellt var DLa.

 

Hans Osterman hade tidigare kört Minerva i KAK:s Vintertävlingar, men i 1920 års tävling körde han denna Scania-Vabis typ III Phaeton. Fotot är taget strax efter starten. I tävlingen hamnade ekipaget på 4:e plats och för den prestationen fick man mottaga Konungens hederspris. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1/84.

Fotot är troligen taget i Stockholm i början av 1920-talet. Om det är en utryckning eller en uppvisningskörning är svårt att avgöra. Bilen i täten är Scania-Vabis piketvagn från cirka 1915. Det rör sig antagligen av chassityp II. Efter följer ytterligare en Scania-Vabis, en motorspruta från cirka 1914. Det tredje brandfordonet ser ut att vara en Magirus med maskinstege.

 

Fotot som är taget vid Nordhemsgatan i Göteborg cirka 1915 visar fordonsparken vid huvudbrandstationen. Det ser ut som att man förlitade sig på fabrikatet Scania-Vabis. (2015-11-08)

 

Fotot som är taget vid Nordhemsgatan i Göteborg cirka 1920 visar fordonsparken vid huvudbrandstationen. Det ser ut som att man enbart använde fabrikatet Scania-Vabis, men av olika typer. (2015-06-10)

 

Männen har fotograferats vid en Scania-Vabis lastbil från cirka 1920. (2016-12-16)

 

Julkort utgivet av Sundbybergs Hembygdsförening, troligen 1988. Fotot som ska vara taget 1922 visar en Scania-Vabis Landaulette på landsvägen. (2013-12-24)

 

Vykort som visar del av Vårgårda i början av 1920-talet. Till höger i bild står en Ford modell TT lastbil med fullt lass. Det ser ut som att registreringsnumret är P2432. Lastbilen som kommer körande mot fotografen är en Scania-Vabis. (2013-06-10)

 

Scania-Vabis taxi från cirka 1920 med registreringsnummer som kört fast under vårvintern 1925. Det hände någonstans på Lidingö och bilen är antagligen en typ II eller IIa. Bilden var omslagsbild på Autohistorica 2/81

 

Bild som visar trafiksituationen på Tegelbacken i Stockholm, förmodligen i mitten av 1920-talet. Bland alla spårvagnar syns i mitten en Scania-Vabis lastbil från cirka 1920. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 3/73.

 

Höganäs brandkår fotograferad framför gamla kärlfabriken 1924. Ambulansen är en Scania-Vabis typ III från cirka 1919, en liknande bil finns på Scanias museum i Södertälje, Brandbilen ser ut att var en Magirus.

 

Scania-Vabis Phaeton från början av 1920-talet som verkar ha fotograferats vid ett regemente. Troligen är chassitypen IIa. Notera att både kylaren och vindrutan är V-formade.

 

Scania-Vabis från början av 1920-talet som användes av militären. Notera den speciella karossen som troligen är monterat på ett typ III-chassi.

 

Detta gruppfoto är taget vid Malmslätt, troligen i mitten av 1920-talet. Bilen med igenkänningsmärke E3221 är en Scania-Vabis, troligen rör det sig om en typ I. Motorcyklarna med igenkänningsmärkena E2102 och E2103 är oidentifierade. (2015-05-08)

 

För att testa den nya lastbilsmotorn, typ 1444 med toppventiler som gick att köra på motorsprit, lät Scania-Vabis installera den i ett personbilschassi typ IIa. Bilen fick sedan ett lätt phaeton-karosseri. Bilen tävlingskördes under flera år och användes senare, men täckt kaross, som tjänstebil hos Scania-Vabis. Bilen hade registreringsnummer B39. Fotot är taget framför Scania-Vabis kontor. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 2/83.

 

Scania-Vabis ställde 1924 upp i KAK:s automobiltävling på Ladugårdsgärdet i Stockholm. Man lät företagets verkmästare Gunnar Westerberg köra den typ IIa bil som hade lastbilsmotorn typ 1444 som kunde köras på motorsprit. Tävlingen kördes tre söndagar och Scania-Vabis-bilen vann sin klass de båda första söndagarna och kom på tredje plats under handicaptävlingen sista dagen, efter en Buick och Voisin som båda hade fyrhjulsbromsar. Bilen hade registreringsnummer B39. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 2/83.

 

Bilden visar Scania-Vabis verkmästare Gunnar Westerberg efter målgång i KAK:s Vintertävling 1925 och platsen är vid Bolinderska huset på Blasieholmen i Stockholm. Bilen är den typ IIa bil som försetts med lastbilsmotorn typ 1444, som kunde köras på motorsprit. Bilen hade registreringsnummer B39. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 2/83.

 

I slutet av oktober 1923 levererades denna Scania-Vabis buss för att trafikera linjen Huvudsta-Stockholm. Det var då Sveriges längsta buss och rymde 32 sittande passagerare. Chassitypen kallades typ 3753 och motorn angavs vara den 4-cylindriga typ 1546, som normalt användes i den största personbilstypen. (2013-11-22)

 

Denna lätta Scania-Vabis lastbil levererades till Postverket 1924. Bilen är gul, men dåtidens film återgav gult så här mörkt. Bilden har publicerats i Autohistorica 2/86. (2012-01-03)

 

Scania-Vabis buss från cirka 1924 som trafikerade linje 7 "Stillestorp-Lilla Bommen i Göteborg". Det ser ut att vara en buss ur 375-serien.

 

Bild som enligt texten visar Hässelby Busstation, men tvåvåningshuset är skyltat med både "KAFÉ och "KONDITORI". Båda tankbilarna kör för "SVENSK-ENGELSKA MINERALOLJE A-B". Den till vänster är en Scania-Vabis från omkring 1920. Den andra tankbilen kan vara en Ford modell AA 1928-29. Bussen är antagligen också en Scania-Vabis. Personbilen kommer från USA, men vilket märke kan det vara?

 

Fotot ska vara taget vid Kungsgatan i Stockholm 1926. Det rör sig om någon slags bilkortege. Lastbilen närmast kameran är en Scania-Vabis och även de följande bilarna kan vara av samma fabrikat. (2015-10-22)

 

Scania-Vabis tankbil från mitten av 1920-talet.

1925 började Scania-Vabis bygga lastbilserien 314, "Snabblastbilen". Bilden visar ett sådant fordon från första tillverkningsåret och som levererades till Postverket i Stockholm. Bilden har publicerats i Autohistorica 2/86. (2013-01-03)

 

Flera SJ-bussar står uppställda vid Dingle järnvägsstation cirka 1927. Bussen längst till höger har SJ nummer 7 och är en Scania-Vabis från 1925. Bredvid står nummer 5, en Garford från 1923. Bussen som är delvis skymd är en Scania-Vabis från 1926, den har SJ nummer 8. Buss nummer 7 gick i trafik i 15 år, varefter den sparades hos SJ. I samband med Scania-Vabis 75-års jubileum 1966 överlämnades bussen som gåva och ingår numera i Scania samling med så kallade epokfordon.

 

Scania-Vabis lastbil ur 325-serien från cirka 1927. Lastbilen är utrustad med så kallade "Lassarplogar" från Bröderna Olsson i Limedsforsen.

 

Det här är en Scania-Vabis buss från cirka 1927 som har registreringsnummer BD1055. (2016-06-27)

 

Hallstahammars Bryggeri ägde denna 4-cylindriga Scania-Vabis lastbil från slutet av 1920-talet. (2012-11-09)

Ytterligare en bild som den 4-cylindriga Scania-Vabis lastbil från slutet av 1920-talet som Hallstahammars Bryggeri ägde. (2013-04-18)

 

Scania-Vabis lastbil från slutet av 1920-talet som verkar ha fullt på flaket. (2014-12-27)

 

Vykort som visar Fittja Värdshus med Texaco bensinstation. Personbilarna är T-Fordar från cirka 1925-26. Lastbilen som är lastad med backar kan vara en Scania-Vabis från cirka 1927.

 

Fotot ska enligt uppgift vara taget i Säter. Två fordon har delvis kommit med, lastbilen till höger är en Scania-Vabis från cirka 1927. (2015-11-02)

 

Skånska Petroleum Aktiebolaget hade denna Scania-Vabis tankbil från cirka 1927. Notera att lastbilen har massiva bakhjul. (2014-01-10)

 

En Scania-Vabis buss från cirka 1927 med Enköpingsanknytning, enligt märkningen på karossidan trafikerades sträckan Torget-Fanna. (2014-01-08)

 

4-cylindrig Scania-Vabis buss från cirka 1927 som fotograferats framför Rådhuset i Östhammar. Bilden och information kommer från Pär-Ola Malm (2012-11-18)

 

Scania-Vabis typ 3757 som 1927 köptes av Stockholms Centrala Omnibus AB. Den 4-cylindriga bussen har märkning för linje 4, S:t Eriksplan-Centralstation-Brunkebergstorg-Södra Bantorget. Bilden som är tagen framför Scania-Vabis kontor har publicerats i Autohistorica 2/79.

 

4-cylindrig Scania-Vabis buss från slutet av 1920-talet som tillhörde Halmstad-Nässjö Biltrafik. Lägg märke till det väl tilltagna takräcket.

 

4-cylindrig Scania-Vabis buss från slutet av 1920-talet som tillhörde Halmstad-Nässjö Järnvägar. Lägg märke till snökedjorna.

 

Fyra stycken 4-cylindriga Scania-Vabis bussar från slutet av 1920-talet som tillhörde Halmstad-Nässjö Biltrafik. Här står de uppställda vid järnvägsstationen Smålands Taberg.

 

Vykort som visar Vindbron i Jönköping. De två bussarna är två av Halmstad-Nässjö Biltrafiks Scania-Vabis från slutet av 1920-talet. (2013-02-26)

 

Fotot som troligen är taget cirka 1930 visar parkerade bilar och bussar vid Kungsbacka Station. Åtminstone en av bussarna är av fabrikat Scania-Vabis. (2015-05-26)

 

Fotot verkar taget omkring 1930 och visar Rådhustorget i Östhammar med parkerade bilar och bussar. Bussen i förgrunden som har en släpvagn är en Scania-Vabis. Bild och information kommer från Pär-Ola Malm. (2013-02-03)

En härlig vinterbild med Scania-Vabis buss med registreringsnummer W2385 på vägen mellan Älvdalen och Särna. (2013-01-08)

 

Vykort som visar en Scania-Vabis buss från cirka 1930 på vägen vid Brattströmmen, Idre. (2013-04-18)

Scania-Vabis buss från slutet av 1920-talet som tillhörde Birger Östlund. Lägg märke till Scania-Vabis logotypen på karossidan (2012-11-05)

Scania-Vabis buss från slutet av 1920-talet med registreringsnummer X5141. Bussen tillhörde Carl A. Mattsson i Sandarne. (2012-11-05)

Scania-Vabis buss från slutet av 1920-talet med registreringsnummer C300. Bussen tillhörde Uppsala Centrala Omnibus AB

Scania-Vabis buss från slutet av 1920-talet som tillhörde Carlsson & Axén i Norrköping. Lägg märke till Scania-Vabis-märket på karossidan. (2013-02-23)

Uppställning för fotografering framför en Scania-Vabis från slutet av 1920-talet som tillhör Halmstad-Nässjö Biltrafik.

 

Fotografering framför en av Halmstad-Nässjö Biltrafiks 4-cylindriga Scania-Vabis bussar. Som synes är den skyltad med JÖNKÖPING-NORRAHAMMAR och SMÅLANDS TABERG.

 

Scania-Vabis Buss från slutet av 1920-talet som har registreringsnummer N555. Bilden har tagits vintertid och fotografens skugga har kommit med.

Bilden visar Röjans station med flera av Postens diligenstrafiks bussar. Samtliga ser ut att av vara Scania-Vabis från cirka 1930.

 

Vykort som visar fordon, människor och bebyggelse vid torget Gravarne. Bussen som möjligen har registreringsnummer O2761 är en Scania-Vabis från omkring 1930, den tillhörde troligen SJ. Den täckta 4-dörrars bilen till höger är oidentifierad. (2013-12-25)

 

En stor folksamling på Rådhusgatan i Öregrund. Bussarna från Karlsson & Mattson står framför ”gamla busstationen”. Till höger i bild syns kunskapens träd. Åtminstone två av bussarna är av fabrikat Scania-Vabis. Bild och information kommer från Pär-Ola Malm. (2013-02-02)

 

Två av bussar från Stockholms Läns Omnibus AB har fotograferats framför Busstationen på Rådhusgatan i Öregrund. Båda är Scania-Vabis från cirka 1930, men med olika karosserier. Den första bussen med registreringsnummer B5436 har karosseri med gemensam ingång för passagerarna. Den delvis skymda bussen har ett så kallat sedan-karosseri med separata dörrar för varje sätesrad. Notera att den bussen även har ett släp. Bild och information kommer från Pär-Ola Malm. (2012-11-18)

 

Vykort som visar torget i Östhammar en dag under år 1934. Mitt i bild ses en Scania-Vabis buss från cirka 1930. Bussen som hade sedankaross tillhörde Karlsson & Mattsson, men övertogs senare av SLO. Notera att bussen har en släpvagn. Bild och information kommer från Pär-Ola Malm. (2012-01-27)

Scania-Vabis 8406 Buss i turistutförande från cirka 1930 med 6-cylindrig 1561-motor på 100 hästkrafter. Karossen av så kallad sedantyp, med separata dörrar för varje sätesrad, var byggd av Hägglund & Sönder i Örnsköldsvik. Bussen ställdes ut på Stockholms-utställningen 1930. Fotot som visar bussen med interimsskyltar är taget framför Röda Korsets sjukhem i Stockholm. Bilden var omslagsbild på Autohistorica 4/81.

 

Scania-Vabis buss från 1930 som tillhörde Trafik AB Stockholm-Björknäs. (2015-03-21)

 

Firma Bröderna Petterson i Sundsvall ägde denna 6-cylindriga Scania-Vabis Buss med registreringsnummer Y4811. Bussen som ser ut att vara tillverkad omkring 1930 har kaross av så kallad sedantyp. Enligt skylten trafikerades åtminstone Härnösand och Örnsköldsvik.

Forsbacka Trafikförening u.p.a. ägde denna Scania-Vabis buss från cirka 1930 med registreringsnummer X4040. (2012-11-05)

Partille Omnibus AB hade denna 6-cylindriga Scania-Vabis från cirka 1930. Enligt destinationsskylten så trafikerade bussen åtminstone Jonsered. (2012-11-18)

Bild från cirka 1930 som visar fyra parkerade bussar. Från vänster ses Liedström & Söders Dodge, Gunnar Tärnbergs International, herr Bylunds Chevrolet och längst till höger, Scania-Vabis från Sala-Gysinge-Gävle Nya Järnvägs AB. Bussarna var hemmahörande i Sala respektive Möklinta. (2012-12-08)

En herr Andersson i Enköping ägde denna 6-cylindriga Scania-Vabis buss från cirka 1930. Bilden kommer från Enköpings museum. (2012-12-25)

Scania-Vabis buss från cirka 1930 som tillhörde Gunnar Carlsson, Kolmården. (2013-04-18)



                                     © 2017 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se