Kort som visar den så kallade "Nordmarksbussen", den första
bussen som Scania-Vabis levererade till kund. Bussen beställdes våren 1911 av
Nordmarkens Automobiltrafik Aktiebolag i Värmland, men kunde inte levereras
förrän under hösten samma år. Vid byggnationen användes ett kedjedrivet Scania
lastbilschassi från Malmö, medan motor och kaross kom från Vabis i Södertälje.
Som buss brukades fordonet bara några få år, chassiet med motor användes senare
för att dra timmer i skogen. I början av 1920-talet kördes chassiet ut på isen
på sjön Stora Gla, och när våren kom försvann resterna ner i djupet.
|
Denna Scania-Vabis typ BP Phaeton från
cirka 1911 hade en H-motor på 18 hästkrafter. (2024-04-16)
|
|
Denna Scania-Vabis
Phaeton med F4A-motor såldes i juni 1911 till bokhållare Ivar Liljebäck i
Haparanda. Bilen inregistrerades den 8 februari 1912 och tilldelades
igenkänningsmärke BD14. (2024-04-04)
|
|
Chaufförerna Karl och
Janne Rydin står vid två av Borås tidiga taxibilar. Bilen till höger är en Vabis
med igenkänningsmärke P40. Den inregistrerades den 20 mars 1911 som ägare
uppgavs då P.L. Lundin. Bilen till vänster som lär ha igenkänningsmärke P208 kan
vara en Scania-Vabis och då troligen en typ 2S. Båda bilarna har Landaulette-karosserier.
Fotot kommer från Staffan
Benedictsson. (2013-10-22)
|
|
Scania-Vabis typ BP Landaulette som inregistrerades den 20 juni 1911 och
tilldelades igenkänningsmärke T57.
Registrerad ägare var då åkaren G. Andersson i Örebro. När fotot togs
hade nog taxibilen varit i bruk ett tag. (2013-08-16).
|
|
Det här fotot som visar två män och en fullt lastad
Scania-Vabis lastbil från cirka 1912 är tagen vid Stadsgårdskajen i Stockholm.
(2024-06-29)
|
|
Scania-Vabis lastbil som ser ut att
hålla god fart på den stenbelagda gatan. Passagerarna är anhängare av IK Göta i
samband med Dagbladsstafetten. Lastbilen som är avsedd för 2000 kg last bör vara
av typen CLb eller CLc från cirka
1912. Vid registeromläggningen 1916 fick lastbilen igenkänningsmärket A413. Vid
detta tillfälle ägdes den av AB Vicanders Korkfabriker i Stockholm.
Leif Holmberg har
hjälpt till med information.
(2014-01-11)
|
|
Scania-Vabis, troligen typ CLb eller CLc, lastbil från cirka
1912 avsedd för 2000 kg last. Vid registeromläggningen 1916, närmare bestämt den
24 februari, erhöll lastbilen igenkänningsmärke A587. Registrerad ägare var då
AB Svenska Tobaksmonopolet i Stockholm. (2019-02-21)
|
|
Lastbilen som ser ut att ha registreringsnummer
A1726 är en Scania-Vabis från cirka 1912. Nummer
A1726 tilldelades ett fordon första gången den 9
september 1912 och registrerad ägare var då
Allmänna Svenska Elektriska Aktiebolaget (ASEA).
Men det är inte säkerställt att bilden visar
samma fordon, för här ser lastbilen ut att
användas av ett hissföretag. (2013-10-01)
|
Fotot togs i Stockholm 1915 och visar en Postverkets
Scania-Vabis lastbilar. Lastbilen som har ett rejält lass med post från Åhlén &
Holm verkar vara tillverkat något år innan fototillfället. Bilden har
publicerats i Autohistorica 2/86. (2013-01-03)
|
Denna Scania-Vabis
3S Phaeton tillverkades 1912. (2024-03-23)
|
|
Chauffören sitter
i en Scania-Vabis 2S Landulette som inregistrerades den 12 juli 1912 och då
tilldelades igenkänningsmärke L6. Registrerad ägare var då landshövding Louis De
Geer, Kristianstad. Bilen fick behålla samma igenkänningsmärke efter 1916 års
registeromläggning. (2019-02-27)
|
Scania-Vabis Phaeton från cirka 1912 med herr Elvén i
Västerås. Bilen som antagligen är en typ 2S och har registreringsnummer U87
användes som taxi.
|
Det här fotot som visar
tre parkerade bilar ska vara taget i Östersund.
Bilen till vänster är en Hupmobile modell 32
Touring som inregistrerades den 11 september
1912 och tilldelades då igenkänningsmärke A1829.
Registrerad ägare var då Knut Knutsson,
Hallviken. I mitten står en E.M.F. modell 30
Touring som inregistrerades den 18 maj 1912 och
tilldelades då igenkänningsmärke X124.
Registrerad ägare var då Åkare P. Persson,
Östersund. Bilen till höger är en Scania-Vabis
Phaeton, troligen rör det sig om en typ 2S.
(2021-09-24)
|
|
Minst åtta personer sitter i denna Scania-Vabis
2S Phaeton från cirka 1912 . (2020-12-03)
|
|
Mannen sitter i
en Scania-Vabis 2S landaulette som inregistrerades den 21 april 1913 och
tilldelades då igenkänningsmärke O277. Registrerad ägare var då Georg Lundberg i
Göteborg.
(2016-03-22)
|
|
Stockholm och Sverige fick den första polisbilen 1913. Det
var denna piket för 10 personer från Scania-Vabis, en typ 3S med 30-36 hästkrafters motor.
Vid registeromläggningen 1916 fick bilen igenkänningsmärke A2013. Det skedde den
3 mars och som ägare angavs Överståthållareämbetet för polisärenden, Stockholm.
Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter.
(2014-01-12)
|
Scania-Vabis typ 3S med 30-36 hästkrafters motor från cirka 1913 som
utryckningsbil med registreringsnummer A2266. Lägg märke till hunden vid
fotsteget. Bilden kommer från Andreas Uddling.
|
Männen sitter i en
Scania-Vabis lastbil som inregistrerades den 26
maj 1913 och tilldelades igenkänningsmärke
A2155. Registrerad ägare var då Västermalms
isupplag, Stockholm.
(2023-08-29)
|
|
Fotot
visar en förmodligen alldeles ny
Scania-Vabis 3S Limousine från cirka
1912.
(2020-03-18)
|
|
Mannen sitter i en Scania-Vabis 3S Phaeton från cirka
1912.
(2022-09-30) |
1913 togs Carl Rothoff i Landskrona denna Scania-Vabis buss i
trafik. Bussen var avsedd att trafikera sträckan Torget-Strandvägen-Borstahusen.
Bussen var antagligen byggd på ett äldre Scania-chassi, typ IL med L-motor, från
1908-1910. Det här var Rothoff andra bussen, den första var en Vabis. Lägg märke
till skylten "Scania profvagn" på kylaren.
Ytterligare en bild som visar Carl Rothoffs andra buss, en
Scania-Vabis. Carl är här chaufför medan Per Lejon är konduktör.
|
Det här fotot togs av Haparandas förnämsta fotograf Mia Green
när Postverket provade att använda en lastbil för att transportera paket, som
kommit med hjulångaren HAPARANDA. Kyrkan i bakgrunden är Finska Nedertorneå
kyrka. Lastbilen som är en Scania-Vabis inregistrerades den 9 juni 1913 och
tilldelades igenkänningsmärke M298. Registrerad ägare var då Carl Rothoff i
Borstahusen. Fordonet var då försett med ett busskarosseri, men som snart
ersattes av ett lastbilsflak. Fotot kommer från Sören Andersson som även har
hjälpt till med information..
(2024-05-22)
|
Den 20 september 1913 levererade Scania-Vabis 13 stycken
bilar till Postverket i Stockholm. Fotot visar en av dessa, en modell 2S
paketbil med registreringsnummer A2502. Postverket var mycket nöjd med dessa
bilar och 1923 var fortfarande samtliga i bruk. Bilden har publicerats i
Autohistorica 2/86. (2013-01-01)
Foto från cirka 1915 som visar två av Kungliga Postverkets
lastbilar av fabrikat Scania-Vabis. Här står lastbilarna med post som ska lastas
över till en ångbåt för vidare transort till Finland. Bilden har publicerats i
Autohistorica 2/86. (2013-01-01)
|
Brandbilar blev under
1910-talet en viktig produkt för Scania-Vabis och bilden visar den företagets
första specialtillverkade stegbil. Den levererades till Norrköpings stads
brandstation och inregistrerades den 4 december 1912 och tilldelades
igenkänningsmärke E176.
(2023-12-27)
|
|
Det här fotot visar omlastning av postsäckar
från lastbilar till järnvägsvagn, eller tvärtom. Lastbilen med
igenkänningsmärke A2513, en Scania-Vabis, registrerades på Kungliga
Generalpoststyrelsen i Stockholm den 1 oktober 1913.
(2021-03-04)
|
|
Enligt en notering i ett album ska detta foto visa bilarna hos Borås Åkeribolag
1916, året då en omläggning av fordonsregistreringarna gjordes och då de flesta
bilarna fick nya igenkänningsmärken. Bilen längt till vänster är en täckt
Scania-Vabis, troligen en typ 2S. Den inregistrerades den 25 juni 1913 och fick
då igenkänningsmärke P100, registrerad ägare var då Firman Borås Hyrverk, P.L.
Lundén. Den öppna bilen bredvid är en Scania med igenkänningsmärke P36. När den
inregistrerades den 18 november 1910 var Axel Velin i Borås bilens ägare.
Det finns en annat foto som visar P36, men då har bilen ett täckt karosseri.
Förutom det nu öppna karosseriet har bilen fått en slutande motorhuv. Bilen i
mitten är en Vabis
med igenkänningsmärke P40. Den inregistrerades den 20 mars 1911 som ägare
uppgavs då P.L. Lundin. Näst längt bort står en öppen Renault med
igenkänningsmärke A854. P.L.
Lundin ägde även denna bil när den inregistrerades den 21 juni 1910.
Ett annat foto visar att även denna bil ursprungligen hade ett täckt karosseri.
Längst bort står ytterligare en täckt Vabis. Den har igenkänningsmärke P125 och
när den inregistrerades den 22 oktober 1913 stod en grosshandlare Otto Ericson
som ägare.
Fotot kommer från Staffan
Benedictsson. (2021-07-05)
|
|
Mannen
sitter i en Scania-Vabis typ I Phaeton från cirka 1914 som har igenkänningsmärke
R214. (2023-08-16)
|
|
Mannen sitter i
en Scania-Vabis typ II Phaeton från crika 1914. (2023-02-15)
|
|
Mannen sitter i
en Scania-Vabis Phaeton som inregistrerades den 29 september 1914 och då
tilldelades igenkänningsmärke T264. Registrerad ägare var då grevinnan Marianne
Kalling, Ringkarleby. Bilens storlek och vissa detaljer tyder på att detta är en
typ II med 30 hästkrafters motor.
(2016-02-10)
|
Fyra taxibilar uppställda på Strandvägen vid Djurgårdsbron i
Stockholm. De tre närmaste bilarna är av fabrikat Scania-Vabis. De är av typerna
I eller II och bör vara tillverkade cirka 1914. Bilen längst till höger har
registreringsnummer A3629. Bilen längst till vänster ser ut att vara en
Vinot & Deguingand från cirka 1910.
|
Fotot visar en Scania-Vabis, sannolikt en typ I Phaeton från cirka 1914.
(2018-10-02)
|
|
Mannen sitter på en Royal-Enfield från
cirka 1914. Bilen i bakgrunden är en
Scania-Vabis Phaeton från ungefär samma tid.
(2023-01-25)
|
|
Fotot som visar en Scania-Vabis typ II Phaeton 1915 är antagligen taget i
samband med leverans från fabriken i Södertälje.
(2018-06-23)
|
|
Mannen sitter i en Scania-Vabis
typ II Phaeton från cirka 1915..
(2023-12-30)
|
|
Fotot visar en Scania-Vabis, sannolikt en typ II Phaeton från cirka 1915.
(2018-07-14)
|
|
Denna Scania-Vabis typ I Phaeton ska
vara tillverkad 1915. (2024-04-02)
|
Fotot är taget i Göteborg på valborgsmässoaftonen 1915 och
visar Chalmeristernas kortege. Lastbilen med registreringsnummer O410 är en
Scania-Vabis, möjligen typ DLa, som vid fotograferingstillfället var tämligen
ny.
|
Fotot som ska vara taget omkring 1920 visar en fullastad Scania-Vabis
med släpvagn. Lastbilen har det utseende med rundad kylare som
introducerades 1914. Den här lastbilen ska ha tillhört Mårten Perssons
Valskvarn och en bra gissning är att man har rent mjöl i säckarna. (2014-04-15)
|
|
Männen sitter i en 30 hästkrafters Scania-Vabis lastbil för
2000 kg last som inregistrerades den 23 september 1920 och tilldelades
igenkänningsmärke A6588. Registrerad ägare var då AB Transportkompaniet i
Stockjolm. Notera att motorhuven är märkt med företagets namn. (2023-12-09) |
|
Denna Scania-Vabis
från 1910-talet rullade i Göteborg där
en användes vid reparationer av
spårvägarnas luftledningsnät. (2015-05-16)
|
|
Aktiebolaget Nordiska Kompaniet i
Stockholm använde flera Scania-Vabis paketbilar. Fotot visar en typ I, troligen
en av tre identiska bilar som NK tog i bruk 1918.
(2016-07-03)
|
|
Aktiebolaget Nordiska Kompaniet i Stockholm
använde flera Scania-Vabis paketbilar. Fotot visar en typ I, troligen en
av tre identiska bilar som NK tog i bruk 1918.
(2018-07-02)
|
|
Under 1910-talet började Scania-Vabis leverera lastbilar
till det svenska försvaret. De första åren bestod leveranserna huvudsakligen av
modellerna CLc och DLa.
Här tycks de pågå arbete med några av dessa lastbilar. (2021-08-20)
|
|
Det här fotot är taget i samband med transport
av den ångturbin från De Laval i Stockholm.
Lastbilen är en Scania-Vabis från cirka 1915.
(2020-08-08)
|
|
Scania-Vabis stegbil från
cirka 1915. Förmodligen rör det sig det
särskilda brandbils-chassiet, DLa/sp, som
tillverkades i 43 exemplar mellan 1912-23.
(2013-01-24)
|
|
Fotot som troligtvis är taget i Skåne visar flera brandbilar med besättningar.
Stegbilarna är Scania-Vabis och troligtvis av typ DLa/sp från cirka 1915.
Manskapsbilen är en Benz Phaeton från cirka 1920.
(2017-07-21)
|
|
Fotot som troligtvis är taget i Skåne visar två Scania-Vabis brandbilar med besättningar.
Stegbilarna är troligtvis av typ DLa/sp från cirka 1915.
(2017-07-22)
|
|
Fotot som troligtvis är taget i Skåne visar brandmän stående vid två Scania-Vabis brandbilar.
Stegbilarna är troligtvis av typ DLa/sp från cirka 1915.
(2017-07-29)
|
|
Foto från 1920 som visar chaufför med Scania-Vabis
personbilar. Bilen längt till höger är en typ II med Landaulette-karosseri som
inregistrerades den 28 april 1916 och tilldelades igenkänningsmärke A2191.
Registrerad ägare var då AB Scania-Vabis i Stockholm. Bilen närmast bredvid är
en typ III Phaeton. De två övriga bilarna är typ II, med Phaeton- och
Landaulette-karosserier. (2024-02-12)
|
|
Den 25 februari 1916
inregistrerade källarmästare A. Karlsson
i Falun en 10-sitsig 30/35 hästkrafters
bil som fick igenkänningsmärke W69.
Fotot visar sannolikt denna bil, en
Scania-Vabis typ II med
charabang-karosseri. (2015-09-25)
|
|
Det ser ut som att bilen, en Scania-Vabis typ
I Phaeton, ska vevas igång. Bilen registrerades den 28 september 1916 och
tilldelades då igenkänningsmärke M529.
Vid registreringstillfället var bilen skriven på
Kronprinsens Husarregemente, genom översten Bror Cederström, Malmö.
Leif Holmberg har hjälp till med uppgifter. (2017-02-05)
|
|
Mannen sitter i en Scania-Vabis typ II Phaeton från cirka
1915.
(2024-05-25)
|
|
Denna Scania-Vabis typ III Phaeton ska
vara tillverkad 1917. (2024-04-06)
|
|
Fotot som är taget i Göteborg visar ett
orkestersällskap som låter sig transporteras av en Scania-Vabis. Fordonet som
har igenkänningsmärke O487 är troligtvis en brandbil och då en så kallad
manskapsvagn.
(2015-06-03)
|
|
Uppställning för fotografering vid stegbilen, en
Scania-Vabis från cirka 1915 med igenkänningsmärke O493.
(2019-08-02)
|
|
Dessa tre lastbilar ägdes fotograferingstillfället av
Föreningen Gamla Dragarelaget u.p.a. i Helsingborg. Lastbilen närmast kameran är
en Scania från cirka 1910 som erhöll igenkänningsmärke M368 den 28 april 1916.
Bilen längst bort är också en Scania som erhöll det nya igenkänningsmärket M367
samma dag. Lastbilen i mitten är en Scania-Vabis som inregistrerades den 20
januari 1917 och tilldelades igenkänningsmärke M567. (2022-11-02) |
|
Männen sitter i Scania-Vabis paketbil från cirka 1915 som troligen tillhörde
Nordiska Kompaniet. Chassitypen kan vara typ II. (2015-05-10)
|
Lövad och fullsatt Scania-Vabis, antagligen en typ I, från
cirka 1915 och med registreringsnummer W628.
|
Fotot som troligen är taget i Göteborg omkring 1920 visar
en Scania-Vabis lastbil, troligen en av de större typerna som tillverkades under
1910-talet.
(2015-05-27)
|
|
Denna Scania-Vabis lastbil från cirka 1920 ägdes av Dahl
Manufaktur AB.
(2018-11-26)
|
|
Bilden
som visar en av försvarets Scania-Vabis lastbilar
kan vara taget i Halmstad.
Förmodligen rör det sig om 2-tons modellen CLc
och det är känt att en sådan levererades till Halmstad 1916. (2013-11-12)
|
|
Scania-Vabis typ II manskapsbil som
inregistrerades den 4 november 1916 och då tilldelades igenkänningsmärke O341.
Som ägare angavs Eldsläckningsverket i Göteborg. Fotot är taget vid
brandstationen på Tredje Långgatan.
Fordonet var i tjänst 1916-40. (2015-04-01)
|
|
Brandsoldaterna har fotograferats tillsammans med en
Scania-Vabis typ II manskapsbil från cirka 1915.
(2022-09-26) |
|
Denna brandbil,
en 45 hästkrafters Scania-Vabis för 12 personer,
inregistrerades den 5 januari 1917 och
tilldelades då igenkänningsmärke O363.
Registrerad ägare var då Eldsläckningsverket i
Göteborg. (2020-06-23)
|
|
Bilden
visar en av försvarets Scania-Vabis lastbilar.
Förmodligen rör det sig om 2-tons modellen CLc
och tillverkningsåret är cirka 1916.
|
Två Scania-Vabis brandbilar från cirka 1915 i ett vintrigt Stockholm. Enligt
uppgift ska foto vara taget på Pilgatan 1917.
|
Bilden visar fem
taxibilar vid Bilstationen vid Stortorget i
Helsingborg. I det här fallet råder det ingen
tvekan när det gäller de olika fabrikaten, det
står ju angivet att det är Scania-Vabis, Hudson,
Overland, Adler och Apollo.
Scania-Vabisen är en
typ I Phaeton som tilldelades igenkänningsmärke
M408 den 5 maj 1916. Registrerad ägare var då
kapten Per Henrik Hedenblad, Helsingborg. Några
veckor tidigare, den 17 april 1916, tilldelades
igenkänningsmärke M301 en Hudson modell 40
Touring som ägdes av handlande Nils Anton Herman
Möller, Helsingborg. Bilen i mitten, Overland,
är troligen tillverkad 1914. 2015-12-12)
|
|
Scania-Vabis tillverkade
detta sjuktransportfordon för de svenska
trängtrupperna. Dragbilen var en modifierad typ
II personbil. Fordonet provades 1916-1917, men
ledde inte till några fler beställningar av
denna typ. (2023-02-20)
|
Fotot ska enligt uppgift vara taget i Tängen, Enviken i
början av 1920-talet. Bilen är Scanai-Vabis typ I Phaeton från cirka 1917.
Ett vykort som visar Kungliga Västmanlands Trängkårs
marketenturi och skosmedja omkring 1920. Detta trängförband fanns mellan 1902
och 1927 och var förlagt till Salbohed i närheten av Sala. Lastbilen är en
Scania-Vabis, förmodligen en av de CLc-bilar som levererades till Kungliga
Armeförvaltningen (KAF) i början av 1918.
Bilden visar familjen Östberg i en Scania-Vabis nedanför Oakhill på Södra
Djurgården i Stockholm, en februaridag 1920. I Vid ratten sitter Adolf och
bredvid Olga. I baksätet sitter sönerna Gert och Olof. Bilen som är en typ I var
förmodligen relativt ny då fotot togs. Bilden var omslagsbild på Autohistorica
4/82.
Scania-Vabis Landaulette från cirka 1920 som fotograferats i
Restad, Vänersborg. Karossen verkar vara monterad på den minsta chassitypen,
kallad typ I.
|
Bild som enligt texten visar Hässelby Busstation, men
tvåvåningshuset är skyltat med både "KAFÉ och "KONDITORI". Bussen
som trafikerade sträckan Stockholm-Hässelby är en Scania-Vabis från 1920-talets
senare del. Bilen längst till vänster är en Willys-Knight Touring från mitten av
1920-talet. Bredvid och delvis skymd står en Scania-Vabis tankbil från cirka
1920. Längt till höger står ytterligare en tankbil.
(2016-12-22)
|
Framför Gunnar Langborgs firma Amerikansk Gummiimport står en
täckt Scania-Vabis från cirka 1920. Det kan vara chassityp II eller IIa och
bilen användes troligen som taxi. Gunnar Langborg var den första i Sverige som
saluföre däck för motorfordon, redan 1901 började han och brodern Per att sälja
Goodrich-fabrikens produkter. 1914 fick Gunnar generalagenturen för Good Year,
se se skyltarna på husets fasad. Gunnar Langborg var en av stiftarna till
Svenska Motorklubben, senare KAK. Under åren 1904-06 deltog han i klubbens
första tävlingar. (2013-01-26)
Scania-Vabis Phaeton från cirka 1917 med registreringsnummer
M4. Enligt uppgift är fotot taget i Landskrona. Storleken indikerar att det är
en typ III, den största personbilsmodellen hos Scania-Vabis.
|
Denna Scania-Vabis typ III Limousine ska
vara tillverkad 1919. Orsaken till att bilen saknar däck är att det vid denna
tid rådde däckbrist. (2024-04-11)
|
|
Fotot visar interiör på Scania-Vabis
typ III Limousine från 1919. (2024-04-13)
|
Scania-Vabis brandbilar från cirka 1915 vid Kungsholmens
brandstation i Stockholm.
Scania-Vabis brandbilar fotograferade i Stockholm cirka 1915.
Bilden lär vara tagen i Kalmar 1915 i samband med ett
brandchefsmöte. Lastbilen är Scania-Vabis av större typ från cirka 1915,
gissningsvis typ FLa (5-6 ton) eller GLa (6 ton).
|
Männen står vi en av de sex tillverkade
Scania-Vabis T-3 artilleritraktor 1917-1920. T-3
var både fyrhjulsdriven och fyrhjulstyrd. En
prototyp tillverkades för armen och troligen
köptes de resterande fem exemplaren av AB
Alltransport. (2020-07-06)
|
|
Fotot som ska vara taget 1922 visar en av de
Scania-Vabis lastbilar som levererades till
armén 1916-18.
Lastbilen som troligen är av CLc-typen har
av någon anledning inte den vanliga
hästskoformade kylaren, både kylaren och
motorhuven verkar kantigare.
(2013-05-21)
|
|
Scania-Vabis tillverkade 1917 en 4-hjulstyrd och
4-hjulsdriven artilleritraktor som hade
modellbeteckningen T-3. I chassiet placerades
den största Scania-Vabis motorn som var typ IV
(1741) och utvecklade 70 hästkrafter. Traktorn
vägde omkring 7 ton och dragkraften uppgavs till
4,2 ton. Förutom denna prototyp som levererades
till armén tillverkades ytterligare fem exemplar
och de köptes troligen av AB Alltransport.
Arméns traktor avfördes omkring 1925.
Fotot ska vara taget då Åke Claesson från
Toarpsäng i Målsryd gjorde sin
militärtjänstgöring, troligen vid A6 i
Jönköping.
|
Bilden som antagligen är tagen 1918 visar ett
antal ingenjörssoldater som låtit sig
fotograferas i en Scania-Vabis lastbil. Det är
någon av de mindre lastbilstyperna, troligen CLc.
|
|
|
Polisen hade denna
Scania-Vabis från cirka 1918. (2012-11-17) |
|
Scania-Vabis Lastbil av stor modell från
1915-20. Antagligen kan det vara en typ GLa,
eventuellt någon av de mindre typerna FLa eller
ELa. |
Scania-Vabis Lastbil av liten modell från
1915-20. Antagligen
är det någon av typerna CLb eller
CLc. Lastbilens registreringsnummer ser ut att
vara A6957. |
|
|
Vykort som visar Grand Hotell i Borås. Brandbilen mitt i bild
är en Scania-Vabis. I Borås finns det en renoverad fyrhjulsdriven Scania-Vabis
T-1 från 1920 och det är troligt att det är den bilen som har hamnat på
vykortet.
(2014-03-14)
|
|
Brandsoldaterna från Södertälje Stads Brandkår sitter i en av
fem tillverkade Scania-Vabis typ T-1, en fyrhjulsdriven brandbil. Detta exemplar
inregistrerades den 1 november 1919 och tilldelades igenkänningsmärke B736.
Brandbilen användes till 1944 då den skänktes till Tekniska museet i Stockholm.
I mitten av 1960-talet renoverades brandbilen av Scania-Vabis och den har sedan
dess ofta kunnat beskådas på Scanias museum i Södertälje. (2022-10-18) |
|
Fotot som troligen är taget i Borås visar en av fem
tillverkade Scania-Vabis typ T-1, en fyrhjulsdriven brandbil från 1919-20. Fotot kommer från Staffan Benedictsson. (2014-01-01)
|
|
Vykort som visar fordon framför Brandstationen i Borås omkring 1930.
Förutom bilen längt till höger är alla fordon Scania-Vabis av olika
typer, bland annat två fyrhjulsdriva T-1.
(2021-02-22)
|
|
Männen sitter i en Scania-Vabis lastbil från cirka 1920 som
enligt märkningen på motorhuven tillhörde Västerfärnebo Mejeri. (2024-09-23)
|
Ett 30-tal personer har tagit sig upp på en Scania-Vabis lastbil från
cirka 1920. Typen kan vara eventuellt var DLa.
|
Hans Osterman hade tidigare kört Minerva i KAK:s
Vintertävlingar, men i 1920 års tävling körde
han denna Scania-Vabis typ III Phaeton. Fotot är
taget strax efter starten. I tävlingen
hamnade ekipaget på 4:e plats och för
den prestationen fick man mottaga
Konungens hederspris.
(2020-03-19)
|
|
Det här fotot är taget i samband med en tävling,
det kan vara KAK:S Vintertävling 1920. Bilen är
Scania-Vabis Phaeton och troligen är det en typ
III. (2020-04-27)
|
Fotot är troligen taget i Stockholm i början av 1920-talet. Om det är en
utryckning eller en uppvisningskörning är svårt att avgöra. Bilen i
täten är Scania-Vabis piketvagn från cirka 1915. Det rör sig antagligen
av chassityp II. Efter följer ytterligare en Scania-Vabis, en
motorspruta från cirka 1914. Det tredje brandfordonet ser ut att vara en
Magirus med maskinstege.
|
Fotot som är taget vid Nordhemsgatan i Göteborg cirka
1915 visar fordonsparken vid huvudbrandstationen. Det ser ut som att man
förlitade sig på fabrikatet Scania-Vabis. (2015-11-08)
|
|
Fotot som är taget vid Nordhemsgatan i Göteborg cirka
1920 visar fordonsparken vid huvudbrandstationen. Det ser ut som att man enbart
använde fabrikatet Scania-Vabis, men av olika typer.
(2015-06-10)
|
|
Denna Scania-Vabis lastbil levererades
till Nordiska Kompaniet 1919. (2024-04-20)
|
|
Mannen sitter i en Scania-Vabis lastbil för 2-tons last som
inregistrerades den 9 augusti 1921 och tilldelades igenkänningsmärke P1020.
Registrerad ägare var då Vänerborgs hospital och asyl. (2022-11-17) |
|
Männen har fotograferats vid en Scania-Vabis lastbil från
cirka 1920. (2016-12-16)
|
|
Julkort utgivet av Sundbybergs Hembygdsförening,
troligen 1988. Fotot som ska vara taget 1922 visar en Scania-Vabis Landaulette
på landsvägen.
(2013-12-24)
|
|
Vykort som visar del av Vårgårda i början av
1920-talet. Till höger i bild står en Ford
modell TT lastbil med fullt lass. Det ser ut som
att registreringsnumret är P2432. Lastbilen som
kommer körande mot fotografen är en
Scania-Vabis. (2013-06-10)
|
|
Det här fotot som
enligt uppgift ska vara taget i
Ljusdalstrakten visar ett antal personer
i en Scania-Vabis Phaeton från cirka
1920. (2019-09-27)
|
|
Personerna färdas i en Scania-Vabis typ II eller !!a
Landaulette som användes som taxi. Bilen bör vara tillverkad cirka 1920.
(2024-08-30)
|
Scania-Vabis taxi från cirka 1920 med registreringsnummer som kört fast
under vårvintern 1925. Det hände någonstans på Lidingö och bilen är
antagligen en typ II eller IIa. Bilden var omslagsbild på Autohistorica
2/81
|
Det här fotot togs när denna bil, en Scania-Vabis typ III
limousine från cirka 1920, var fabriksny. (2022-10-06) |
Bild som visar trafiksituationen på Tegelbacken i Stockholm, förmodligen
i mitten av 1920-talet. Bland alla spårvagnar syns i mitten en
Scania-Vabis lastbil från cirka 1920. Bilden har varit publicerad i
Autohistorica 3/73.
Höganäs brandkår fotograferad framför gamla kärlfabriken
1924. Ambulansen är en Scania-Vabis typ III från cirka 1919, en liknande bil
finns på Scanias museum i Södertälje, Brandbilen ser ut att var en Magirus.
Scania-Vabis Phaeton från början av 1920-talet som verkar ha
fotograferats vid ett regemente. Troligen är chassitypen IIa. Notera att både
kylaren och vindrutan är V-formade.
Scania-Vabis från början av 1920-talet som användes av
militären. Notera den speciella karossen som troligen är monterat på ett typ
III-chassi.
|
Detta gruppfoto är taget vid Malmslätt,
troligen i mitten av 1920-talet. Bilen
med igenkänningsmärke E3221 är en
Scania-Vabis, troligen rör det sig om en
typ I. Motorcyklarna med
igenkänningsmärkena E2102 och E2103 är
oidentifierade. (2015-05-08)
|
För att testa den nya lastbilsmotorn, typ 1444 med
toppventiler som gick att köra på motorsprit, lät Scania-Vabis installera den i
ett personbilschassi typ IIa. Bilen fick sedan ett lätt phaeton-karosseri. Bilen
tävlingskördes under flera år och användes senare, men täckt kaross, som
tjänstebil hos Scania-Vabis. Bilen hade registreringsnummer B39. Fotot
är taget framför Scania-Vabis kontor. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 2/83.
|
Scania-Vabis ställde 1924 upp i KAK:s
automobiltävling på Ladugårdsgärdet i Stockholm.
Man lät företagets verkmästare Gunnar Westerberg
köra den typ IIa bil som hade lastbilsmotorn typ
1444 som kunde köras på motorsprit. Tävlingen
kördes tre söndagar och Scania-Vabis-bilen vann
sin klass de båda första söndagarna och kom på
tredje plats under handicaptävlingen sista
dagen, efter en Buick och Voisin som båda hade
fyrhjulsbromsar.
Bilen hade registreringsnummer B39. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 2/83.
|
Bilden visar Scania-Vabis
verkmästare Gunnar Westerberg efter målgång i
KAK:s Vintertävling 1925 och platsen är vid
Bolinderska huset på Blasieholmen i Stockholm.
Bilen är den typ IIa bil som försetts med
lastbilsmotorn typ 1444, som kunde köras på
motorsprit.
Bilen hade registreringsnummer B39. Bilden har
varit publicerad i Autohistorica 2/83.
|
|
|
Under 1922 och 1923 levererades de första femton
motorpostdiligenserna till Kungliga Generalpoststyrelsen. Scania-Vabis stod för
chassierna och karosserna byggdes av Postens egna verkstäder i Ulvsunda. Bussen
på bilden som var avsedd för 1500 kg eller 16 personer inregistrerades den 15
februari 1923 och tilldelades igenkänningsmärke A9861. Mannen är postgeneralen
Julius Juhlin. (2024-01-23)
|
|
Under 1922 och 1923 levererades de första femton
motorpostdiligenserna till Kungliga Generalpoststyrelsen. Scania-Vabis stod för
chassierna och karosserna byggdes av Postens egna verkstäder i Ulvsunda. För
användning vintertid kunde bussarna förse med medar och band, så som fotot
visar. (2024-02-23)
|
|
Postverket anskaffade från 1922 och framåt ett
stort antal bussar för sin diligenstrafik. Under
de första årtiondena köpte man nästan
uteslutande fabrikatet Scania-Vabis. Bussen med
släpvagn på bilden är en av de först anskaffade,
en Scania-Vabis från cirka 1924.
(2020-08-19)
|
|
Denna Scania-Vabis buss från 1924 var
avsedd för 15 personer och skulle enligt märkningen på karosseriet användas
mellan Husum och Örnsjköldsvik.
(2024-02-29)
|
|
I slutet av oktober 1923 levererades
denna
Scania-Vabis buss för att trafikera
linjen Huvudsta-Stockholm. Det var då Sveriges längsta buss och rymde 32
sittande passagerare. Chassitypen kallades typ 3753 och motorn angavs vara den
4-cylindriga typ 1546, som normalt användes i den största personbilstypen.
(2013-11-22)
|
|
I slutet av oktober 1923 levererades
denna
Scania-Vabis buss för att trafikera
linjen Huvudsta-Stockholm. Det var då Sveriges längsta buss och rymde 32
sittande passagerare. Chassitypen kallades typ 3753 och motorn angavs vara den
4-cylindriga typ 1546, som normalt användes i den största personbilstypen.
(2024-03-13)
|
Denna lätta Scania-Vabis lastbil levererades till Postverket 1924. Bilen är gul,
men dåtidens film återgav gult så här mörkt. Bilden har publicerats i
Autohistorica 2/86. (2012-01-03)
|
Scania-Vabis buss från cirka 1924 som trafikerade
sträckan Stillestorp-Lilla
Bommen i Göteborg. Det ser ut att vara en buss ur 375-serien.
(2020-10-05)
|
|
Tre Scania-Vabis bussar från
mitten av 1920-talet som användes för trafik mellan Uppsala och Flottsund.
(2024-01-07)
|
Bild som enligt texten visar Hässelby Busstation, men
tvåvåningshuset är skyltat med både "KAFÉ och "KONDITORI". Båda tankbilarna kör
för "SVENSK-ENGELSKA MINERALOLJE A-B". Den till vänster är en Scania-Vabis från
omkring 1920. Den andra tankbilen kan vara en Ford modell AA 1928-29. Bussen är
antagligen också en Scania-Vabis. Personbilen kommer från USA, men vilket märke
kan det vara?
|
Fotot ska vara taget vid Kungsgatan i Stockholm 1926.
Det rör sig om någon slags bilkortege.
Lastbilen närmast kameran är en Scania-Vabis och även de följande
bilarna kan vara av samma fabrikat. (2015-10-22)
|
|
Scania-Vabis tankbil från
mitten av 1920-talet.
|
1925 började Scania-Vabis bygga lastbilserien 314,
"Snabblastbilen". Bilden visar ett sådant fordon från första tillverkningsåret
och som levererades till Postverket i Stockholm. Bilden har publicerats i
Autohistorica 2/86. (2013-01-03)
|
Scania-Vabis
lastbil från cirka 1925 som utrustats med ett tippbart flak.
(2024-03-02)
|
Flera SJ-bussar står uppställda vid Dingle järnvägsstation
cirka 1927. Bussen längst till höger har SJ nummer 7 och är en Scania-Vabis från
1925. Bredvid står nummer 5, en Garford från 1923. Bussen som är delvis skymd är
en Scania-Vabis från 1926, den har SJ nummer 8. Buss nummer 7 gick i trafik i 15
år, varefter den sparades hos SJ. I samband med Scania-Vabis 75-års jubileum
1966 överlämnades bussen som gåva och ingår numera i Scania samling med så
kallade epokfordon.
Scania-Vabis lastbil ur 325-serien från cirka 1927. Lastbilen
är utrustad med så kallade "Lassarplogar" från Bröderna Olsson i Limedsforsen.
|
Det här är en Scania-Vabis
buss från cirka 1927 som har registreringsnummer BD1055.
(2016-06-27)
|
|
Hallstahammars Bryggeri ägde
denna 4-cylindriga Scania-Vabis lastbil från
slutet av 1920-talet.
(2012-11-09)
|
Ytterligare en bild som den 4-cylindriga
Scania-Vabis lastbil från slutet av 1920-talet
som Hallstahammars Bryggeri ägde. (2013-04-18)
|
|
|
Scania-Vabis lastbil från
slutet av 1920-talet som verkar ha fullt på
flaket.
(2014-12-27)
|
Vykort som visar Fittja Värdshus med Texaco bensinstation. Personbilarna är
T-Fordar från cirka 1925-26. Lastbilen som är lastad med backar kan vara en
Scania-Vabis från cirka 1927.
|
Fotot
ska enligt uppgift vara taget i Säter. Två fordon har delvis kommit med,
lastbilen till höger är en Scania-Vabis från cirka 1927. (2015-11-02)
|
|
Det här brandbilen, en Scania-Vabis från cirka
1928, användes i Falun.
(2020-07-20)
|
|
Det här brandbilen, en Scania-Vabis från cirka
1928, användes i Falun.
(2020-07-28)
|
|
Männen står vid en Scania-Vabis buss från slutet av
1920-talet som användes på sträckan Surahammar - Lisjö - Odensvi - Köping. (2024-04-27)
|
|
Skånska Petroleum Aktiebolaget hade
denna Scania-Vabis tankbil från cirka
1927. Notera att lastbilen har massiva
bakhjul.
(2014-01-10)
|
|
Det här fotot är taget i
Skultuna och visar en Scania-Vabis lastbil från
senare delen av 1920-talet. Den på orten
tillverkade tanken ska förmodligen flyttas över
till en järnvägsvagn.
(2023-11-10)
|
|
Framför ett konditori står tre män och en W-registrerad
Scania-Vabis lastbil.
(2024-06-16)
|
|
En Scania-Vabis
buss från cirka 1927 med Enköpingsanknytning, enligt märkningen på karossidan
trafikerades sträckan Torget-Fanna. (2014-01-08)
|
4-cylindrig Scania-Vabis buss från cirka 1927 som fotograferats framför Rådhuset
i Östhammar. Bilden och information kommer från Pär-Ola Malm (2012-11-18)
|
Chauffören och konduktören står vid sin buss, en Scania-Vabis från cirka
1927, som användes för trafik till Södra Bantorget i Stockholm.
(2018-08-21)
|
Scania-Vabis typ 3757 som 1927 köptes av Stockholms Centrala Omnibus AB. Den
4-cylindriga bussen har märkning för linje 4, S:t
Eriksplan-Centralstation-Brunkebergstorg-Södra Bantorget. Bilden som är tagen
framför Scania-Vabis kontor har publicerats i Autohistorica 2/79.
|
Föraren och konduktören står vid en
Scania-Vabis typ buss från cirka 1927 som ägdes av Stockholms Centrala Omnibus AB. Den
4-cylindriga bussen har märkning för linje 4, S:t Eriksplan-Centralstation-Brunkebergstorg-Södra
Bantorget. Fotot ska vara taget på Götgatan 1928. (2022-11-22) |
4-cylindrig Scania-Vabis buss från slutet av 1920-talet som
tillhörde Halmstad-Nässjö Biltrafik. Lägg märke till det väl tilltagna
takräcket.
4-cylindrig Scania-Vabis buss från slutet av 1920-talet som
tillhörde Halmstad-Nässjö Järnvägar. Lägg märke till snökedjorna.
Fyra stycken 4-cylindriga Scania-Vabis bussar från slutet av
1920-talet som tillhörde Halmstad-Nässjö Biltrafik. Här står de uppställda vid
järnvägsstationen Smålands Taberg.
Vykort som visar Vindbron i Jönköping. De två bussarna är två
av
Halmstad-Nässjö Biltrafiks Scania-Vabis från slutet av 1920-talet. (2013-02-26)
|
Vykort från cirka 1930 som visar parkerade
bilar och bussar vid Järnvägsstationen i Kungsbacka. Åtminstone en av bussarna är av
fabrikat Scania-Vabis. Två av bilarnas fabrikat kan identifieras, Chrysler och
Durant. (2018-08-30)
|
|
Fotot verkar taget
omkring 1930 och visar Rådhustorget i
Östhammar med parkerade bilar och
bussar. Bussen i förgrunden som har en
släpvagn är en Scania-Vabis. Bild och
information kommer från Pär-Ola Malm. (2013-02-03)
|
En härlig vinterbild med Scania-Vabis buss med
registreringsnummer W2385 på vägen mellan Älvdalen och Särna. (2013-01-08)
|
Vykort som visar
en Scania-Vabis buss från cirka 1930 på
vägen vid Brattströmmen, Idre. (2013-04-18)
|
|
Scania-Vabis buss från slutet
av 1920-talet som tillhörde Birger Östlund. Lägg
märke till Scania-Vabis logotypen på karossidan
(2012-11-05)
|
Scania-Vabis buss från slutet av 1920-talet med
registreringsnummer X5141. Bussen tillhörde Carl
A. Mattsson i Sandarne. (2012-11-05)
|
|
|
Scania-Vabis buss från slutet
av 1920-talet med registreringsnummer C300.
Bussen tillhörde Uppsala Centrala Omnibus AB
|
Scania-Vabis buss från slutet av 1920-talet som
tillhörde Carlsson & Axén i Norrköping. Lägg
märke till Scania-Vabis-märket på karossidan. (2013-02-23)
|
|
Uppställning för fotografering framför en Scania-Vabis från
slutet av 1920-talet som tillhör Halmstad-Nässjö Biltrafik.
Fotografering framför en av Halmstad-Nässjö Biltrafiks
4-cylindriga Scania-Vabis bussar. Som synes är den skyltad med
JÖNKÖPING-NORRAHAMMAR och SMÅLANDS TABERG.
|
Scania-Vabis Buss från slutet av 1920-talet som
har registreringsnummer N555. Bilden har tagits
vintertid och fotografens skugga har kommit med.
|
Bilden visar Röjans station med flera av Postens diligenstrafiks bussar.
Samtliga ser ut att av vara Scania-Vabis från cirka 1930.
|
Fotot visar en Scania-Vabis Postdiligens från cirka 1930 som
har registreringsnummer Z46.
(2019-05-15)
|
|
Det här fotot som visar
personer vid bussar ska vara taget vid
Stadsberget i Krångede år 1929. Åtminstone den
första bussen går att identifiera som en av
Postverkets Scania-Vabis diligenser.
(2020-09-02)
|
|
Vykort som visar fordon, människor och bebyggelse vid torget
Gravarne. Bussen som möjligen har registreringsnummer O2761 är en Scania-Vabis
från omkring 1930, den tillhörde troligen SJ. Den täckta 4-dörrars bilen till
höger är oidentifierad. (2013-12-25)
|
En stor folksamling på Rådhusgatan i Öregrund.
Bussarna från Karlsson & Mattson står framför ”gamla busstationen”. Till höger i
bild syns kunskapens träd. Åtminstone två av bussarna är av fabrikat
Scania-Vabis. Bild och information kommer från Pär-Ola Malm. (2013-02-02)
Två av bussar från Stockholms Läns Omnibus AB har fotograferats framför
Busstationen på Rådhusgatan i Öregrund. Båda är Scania-Vabis från cirka 1930,
men med olika karosserier. Den första bussen med registreringsnummer B5436 har
karosseri med gemensam ingång för passagerarna. Den delvis skymda bussen har ett
så kallat sedan-karosseri med separata dörrar för varje sätesrad. Notera att den
bussen även har ett släp. Bild och information kommer från Pär-Ola Malm.
(2012-11-18)
Vykort som visar torget i Östhammar en dag under år 1934.
Mitt i bild ses en Scania-Vabis buss från cirka 1930. Bussen som hade
sedankaross tillhörde Karlsson & Mattsson, men övertogs senare av SLO. Notera
att bussen har en släpvagn.
Bild och information kommer från Pär-Ola Malm. (2012-01-27)
|
Fotot visar tre lastbilar vid ett grustag. I mitten står en Scania-Vabis från
cirka 1930 och de båda andra lastbilarna, med registreringsnumren P5935 och
P5933, är Chevrolet från cirka 1927-28.
(2018-06-22)
|
Scania-Vabis 8406 Buss i turistutförande från cirka 1930 med 6-cylindrig
1561-motor på 100 hästkrafter. Karossen av så kallad sedantyp, med separata dörrar
för varje sätesrad, var byggd av Hägglund & Sönder i Örnsköldsvik. Bussen
ställdes ut på Stockholms-utställningen 1930. Fotot som visar bussen med interimsskyltar
är taget framför Röda
Korsets sjukhem i Stockholm. Bilden var omslagsbild på Autohistorica 4/81.
|
Scania-Vabis buss från
1930 som tillhörde Trafik AB Stockholm-Björknäs. (2015-03-21)
|
|
Foto från omkring 1930 som visas chaufför och konduktör
stående vid en Scania-Vabis buss som trafikerade linje 54, Sankt
Eriksplan-Centralstationen-Brunkebergstorg-Södra Bantorget, i Stockholm. (2024-01-29)
|
|
Foto från 1930 som visar en en Scania-Vabis buss för linje 54
vid Norrbro i Stockholm. Byggnaden i bakgrunden är Kungliga Operan. (2022-11-23) |
|
Männen står vid en Scania-Vabis buss från cirka 1930 som
tillhörde Västerås Omnibus AB. (2024-04-25)
|
|
Scania-Vabis buss från cirka 1930 som tillhörde
Sala-Gysinge-Gävle Nya Järnvägs AB. (2024-04-30)
|
|
Firma Bröderna Petterson i Sundsvall ägde denna
6-cylindriga Scania-Vabis Buss med
registreringsnummer Y4811. Bussen som ser ut att
vara tillverkad omkring 1930 har kaross av så
kallad sedantyp. Enligt skylten trafikerades
åtminstone Härnösand och Örnsköldsvik.
|
Forsbacka Trafikförening u.p.a. ägde denna
Scania-Vabis buss från cirka 1930 med
registreringsnummer X4040. (2012-11-05)
|
|
|
Partille Omnibus AB hade
denna 6-cylindriga Scania-Vabis från cirka 1930.
Enligt destinationsskylten så trafikerade bussen
åtminstone Jonsered. (2012-11-18)
|