|
|
Bilden visar två Vivinus från omkring
1910 som användes av Motortekniska Byråns Chaufförskola, som hade adress
Kungsgatan 41, Stockholm.
(2016-02-01)
|
|
Fotot som ska vara taget vid Biologiska Museet i Stockholm 1911
visar antagligen Erik Lundviks "Autotekniska Skolan", det var vanligt man tog
sådana här gruppfoton med elever och bilar. Bilen längst till vänster är en
Piccolo som inregistrerades 1909 och tilldelades igenkänningsmärke D128.
Andra bilen från vänster är en Horch som inregistrerades 20 juli
1911 och tilldelades igenkänningsmärke A1383.
Bilen längst till höger är en MAF som inregistrerades den 15 juni 1910 och
tilldelades igenkänningsmärke D151. Dessa tre bilar var vid
registreringstillfällena ägda av Aktiebolaget E. Lundvik & C:o
i Stockholm. Bilen näst längst till höger är Motobloc som inregistrerades 13
februari 1907.
Registrerad ägare var då Aktiebolaget Auto i Stockholm. Denna Motobloc
hade körts av Carl Skånberg
Svenska Automobilklubbens Vintertävling
1907. (2021-11-17)
|
|
Bilden visar sannolikt en utexaminerad kurs från Erik Lundviks
"Autotekniska Skolan". Från vänster ses två Piccolo-bilar. Bilen i
mitten är troligen en M.A.F. Sedan följer
ytterligare en Piccolo och en M.A.F. Bilen i
mitten inregistrerades
den 7 november 1910 och tilldelades då
igenkänningsmärke D169. Registrerad ägare var då
Aktiebolaget E. Lundvik & Co. i Stockholm.
Piccolon till höger inregistrerades ett år
tidigare och tilldelades igenkänningsmärke D128.
M.A.F.-bilen längst till höger fick
igenkänningsmärke D151 vid
registreringstillfället den 15 juni 1910. Även
dessa bilar hade
Aktiebolaget E. Lundvik & Co som ägare vid
registreringstillfället, men D151 kom senare att
ägas av Freddie Rääf.
(2015-12-19)
|
|
Stockholm fick sina första bilskolor 1909 där man fick lära
sig bilkörning och få så kallat kompetensbevis. Det var vanligt att man tog
sådana här gruppfoton. Den aktuella bilden visar troligen Erik Lundviks
"Autotekniska Skolan", bilarna av märkena M.A.F. och Horch representerades
nämligen av
Aktiebolaget E. Lundvik & C:o
i Stockholm. Bilen längst till vänster är en M.A.F. som den 20 juni 1912
inregistrerades och tilldelades igenkänningsmärke D241. Bilen som kan vara av
typen G 6/16 PS hade då Aktiebolaget E. Lundvik & C:o som ägare. Bilen längst
till höger är också en M.A.F. Den ser ut att vara D-registrerad, men numret går
inte att tyda. De tre andra bilarna är av märket Horch. Bil nummer 2
inregistrerades den 9 augusti 1910 och tilldelades då igenkänningsmärke A863.
Vid registreringstillfället ägdes den bilen av Hyrverksaktiebolaget Frey i
Stockholm. Bilen i mitten inregistrerades den 15 mars 1911 och då med chaufför
Emil Petersson som ägare. Han var hemmahörande i Landskrona, så bilen fick
igenkänningsmärke M136. Fotot har skickats in av Leif Holmberg. (2014-04-20)
|
|
Fotot som ska vara taget 1912 visar antagligen Erik Lundviks
"Autotekniska Skolan", det var vanligt man tog sådana här gruppfoton
med elever och bilar. Bilen längst till vänster är en M.A.F och de övriga är
Horch, båda dessa fabrikat representerades för övrigt av
Aktiebolaget E. Lundvik & C:o
i Stockholm. Bilen längst till höger inregistrerades den 15 mars 1911 och då med chaufför
Emil Petersson som ägare. Han var hemmahörande i Landskrona, så bilen fick
igenkänningsmärke M136. Bilen bredvid inregistrerades den 1 juli 1912 och
tilldelades då igenkänningsmärke D245. Registrerad ägare var då kandidat Emil
Pettersson, även han hemmahörande i Landskrona. (2015-03-12)
|
|
Fotot visar kursdeltagare i Erik Lundviks
"Autotekniska Skolan". Bilarna med igenkänningsmärke D126 och D128 är Piccolo
som inregistrerade 1909 med Aktiebolaget E. Lundvik & Co. Som ägare. Bilen
längst till höger är en Motobloc som inregistrerades den 7 februari 1910 och
tilldelades igenkänningsmärke A774. Registrerad ägare var då grosshandlare Carl
Bäckdahl, Stockholm. (2022-12-21) |
|
Einar Hellsén drev tillsammans med med sin bror
John en körskola i Söderhamn på 1910-talet. Här ses några av de bilar som
användes. I mitten en Flanders modell 20 Touring från cirka 1911 och till höger en Brush,
troligen en modell D
Runabout 1910. På kylaren kan man läsa igenkänningsmärke X89, det tilldelades
den 29 juni 1911 och då angavs färghandlare C.A. Dahlström, Söderhamn som ägare.
När man började om med registreringarna 1916 hamnade X89 på en 20 hästkrafters
bil avsedd för 4 personer. Den gamla Brush-bilen fick då tydligen ha kvar
märkningen på kylaren. Den ljusa bilen med
registreringsnummer X300 är en Briscoe Touring från cirka 1920. Den
registrerades den 18 oktober detta år och ägare var då Nils Colling, Hånick. Einar var morfar till Mässing- & Nickelgruppmedlemmen Per Westerberg.
Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2013-05-09)
Den här bilden var omslagsbild i Autohistorica 1/69. Bilden som är
tagen i början av 1910-talet visar ingenjör Carl Skånberg i en Vivinus.
I vanliga fall användes bilen i bilskoleverksamhet, men har här
strippats för tävlingsändamål.
|