Körskolor

Bilden visar två Vivinus från omkring 1910 som användes av Motortekniska Byråns Chaufförskola, som hade adress Kungsgatan 41, Stockholm. (2016-02-01)


Bilden visar sannolikt en utexaminerad kurs från Erik Lundviks "Autotekniska Skolan". Från vänster ses två Piccolo-bilar. Bilen i mitten är troligen en M.A.F. Sedan följer ytterligare en Piccolo och en M.A.F. Bilen i mitten inregistrerades den 7  november 1910 och tilldelades då igenkänningsmärke D169. Registrerad ägare var då Aktiebolaget E. Lundvik & Co. i Stockholm. Piccolon till höger inregistrerades ett år tidigare och tilldelades igenkänningsmärke D128. M.A.F.-bilen längst till höger fick igenkänningsmärke D151 vid registreringstillfället den 15 juni 1910. Även dessa bilar hade Aktiebolaget E. Lundvik & Co som ägare vid registreringstillfället, men D151 kom senare att ägas av Freddie Rääf. (2015-12-19)


Stockholm fick sina första bilskolor 1909 där man fick lära sig bilkörning och få så kallat kompetensbevis. Det var vanligt att man tog sådana här gruppfoton. Den aktuella bilden visar troligen Erik Lundviks "Autotekniska Skolan", bilarna av märkena M.A.F. och Horch representerades nämligen av Aktiebolaget E. Lundvik & C:o i Stockholm. Bilen längst till vänster är en M.A.F. som den 20 juni 1912 inregistrerades och tilldelades igenkänningsmärke D241. Bilen som kan vara av typen G 6/16 PS hade då Aktiebolaget E. Lundvik & C:o som ägare. Bilen längst till höger är också en M.A.F. Den ser ut att vara D-registrerad, men numret går inte att tyda. De tre andra bilarna är av märket Horch. Bil nummer 2 inregistrerades den 9 augusti 1910 och tilldelades då igenkänningsmärke A863. Vid registreringstillfället ägdes den bilen av Hyrverksaktiebolaget Frey i Stockholm. Bilen i mitten inregistrerades den 15 mars 1911 och då med chaufför Emil Petersson som ägare. Han var hemmahörande i Landskrona, så bilen fick igenkänningsmärke M136. Fotot har skickats in av Leif Holmberg. (2014-04-20)


Fotot som ska vara taget 1912 visar antagligen Erik Lundviks "Autotekniska Skolan", det var vanligt man tog sådana här gruppfoton med elever och bilar. Bilen längst till vänster är en M.A.F och de övriga är Horch, båda dessa fabrikat representerades för övrigt av Aktiebolaget E. Lundvik & C:o i Stockholm. Bilen längst till höger inregistrerades den 15 mars 1911 och då med chaufför Emil Petersson som ägare. Han var hemmahörande i Landskrona, så bilen fick igenkänningsmärke M136. Bilen bredvid inregistrerades den 1 juli 1912 och tilldelades då igenkänningsmärke D245. Registrerad ägare var då kandidat Emil Pettersson, även han hemmahörande i Landskrona. (2015-03-12)


Einar Hellsén drev tillsammans med med sin bror John en körskola i Söderhamn på 1910-talet. Här ses några av de bilar som användes. I mitten en Flanders modell 20 Touring från cirka 1911 och till höger en Brush, troligen en modell D Runabout 1910. På kylaren kan man läsa igenkänningsmärke X89, det tilldelades den 29 juni 1911 och då angavs färghandlare C.A. Dahlström, Söderhamn som ägare. När man började om med registreringarna 1916 hamnade X89 på en 20 hästkrafters bil avsedd för 4 personer. Den gamla Brush-bilen fick då tydligen ha kvar märkningen på kylaren. Den ljusa bilen med registreringsnummer X300 är en Briscoe Touring från cirka 1920. Den registrerades den 18 oktober detta år och ägare var då Nils Colling, Hånick. Einar var morfar till Mässing- & Nickelgruppmedlemmen Per Westerberg. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2013-05-09)

 

Den här bilden var omslagsbild i Autohistorica 1/69.  Bilden som är tagen i början av 1910-talet visar ingenjör Carl Skånberg i en Vivinus. I vanliga fall användes bilen i bilskoleverksamhet, men har här strippats för tävlingsändamål.


                                     © 2016 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se