Styrkeprovet 2008
 

 

Lördagens lunchuppehåll hölls på den vackra Stäringe Gård. Den här dagen förskönades gårdsplanen ytterligare med ett 50-tal bilar – alla tillverkade före 1926.  I föregrunden den äldsta norska bilen, en Cadillac Modell C Tonneau som enligt uppgift från den norska ägaren ska ha rullat som droska (taxi) på Stockholms gator.  Enligt de källor som jag har tillgängliga ska modell C ha introducerats sommaren 1905, men ägaren till den här bilen uppger att den är från 1904.  Den lilla blå bilen bakom Cadillacen är alldeles nyrenoverad Le Zebre från 1913.

 

Uppställning för start för lördagens rallyrunda. Renaulten i förgrunden är en typ AG från 1910. Detta är en så kallad ”Taxis de la Marne”, som användes för att frakta trupper till slaget vid Marne under första Världskriget. Renaulten är hemmahörande i Norge medan den efterföljande Stoewern från 1910 kommer från norra Värmland.

 

Två tvåsitsiga bilar parkerade på grusplanen på Stäringe Gård. Den röd/svarta är en 1910 års Opel 4/8 PS, en så kallad ”Doktorwagen”. Den kycklinggula roadstern är en E.M.F. från 1912. I bakgrunden skymtar bl.a. Chalmers 1922 och Thulin 1920.

 

Veteraner i dubbel bemärkelse skulle man kunna säga om dessa bilar. De hör nog till de mer kända mässingsbilarna Sverige eftersom de har fått rulla på åtskilliga veteranbilsrallyn sedan de renoverades för cirka 40, respektive 50 år sedan. För de som inte vet det, så är det alltså en Gregoire Sport 1908 och Benz 8/20 PS Doppelphaeton 1914.

 

Dags för omstart efter lunchuppehållet vid Stäringe Gård. Här två norska ekipage, Hupmobile Modell 32 Touring 1914 och Maxwell Modell 24-4 Touring 1913.

 

Dessa bilar fick stå framför huvudentréen till Stäringe Gård i samband med lördagens lunchuppehåll. Från höger ses Lorraine Dietrich 1912, Chevrolet 490 Touring 1922, Mitchell E40 Touring 1919, Overland Modell 82 Touring 1915 och Maxwell Modell 24-4 Touring 1913.

 

Från Danmark kom den sportiga Unic 1924 med båtliknande kaross. Den gröna Franklin-bilen från 1919 kom från Norge.

 

Ford och dess T-modell var förstås rallyts vanligaste bil med totalt 9 exemplar. På bilden ses tre svarta T-Fordar från 1920-1921, varav den längst till höger är en täckt Centerdoor. Den grå bilen är en Thulin A20 som har tillverkats i Landskrona 1920.

 

Ett av de vanligaste märkena i årets rally var Buick som representerades av 5 vagnar tillverkade mellan 1917-1925. De två bilarna till vänster är båda stora Buick-bilar från 1923 och som är hemmahörande i Norge respektive Danmark. Till höger i bild skymtar även Franklin Modell 9B Sedan 1922 och Ford Modell T Touring 1922.

 

En kvartett bilar från mitten av 1920-talet ses här vid Stäringe Gård. Från vänster Buick Sport Touring 1924, Fiat 501 Torpedo 1925, Hupmobile Roadster 1924 och H.C.S. Touring 1925.

 

© 2010 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se