T-län

Pontus Lindström sitter vid ratten i sin Frayer-Miller Touring från cirka 1909 med igenkänningsmärke T1. Samma nummer hade han tidigare haft på en Queen Tonneau, inregistrerad 1907. Fotot är taget i samband med KAK:s Vintertävling 1910. (2020-11-05)

 

 

Pontus Lindström i sitter vid ratten i sin Frayer-Miller Touring från cirka 1909. Under motorhuven ligger en 4-cylindrig luftkyld motor och uppe på "kylaren" sitter registreringsskylten med det låga numret T1. Lägg märke till de mäktiga lyktorna och skärmutformningen. Bilden är tagen i samband med KAK:s vintertävling 1910 i baksätet sitter kapten Boris Möller som ofta var kontrollant. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1/84.

 

 

Ytterligare en bild som visar T1, Pontus Lindström Frayer-Miller Touring från cirka 1909 med luftkyld fyrcylindrig motor. Notera det för märket karaktäristiska utseendet.

 

Nya Åkeriet i Örebro har ställt upp sig för fotografering. Ännu dominerade hästekipagen, men man hade en bil. Det var en Maurer-Union som inregistrerades den 20 april 1907 och tilldelades igenkänningsmärke T8. Registrerad ägare var då åkare Henning Nilsson, Örebro. (2022-11-21)

 

Nora Bergslags Gemensamma Gruv-förvaltning ägde denna Ford modell T Touring 1914. Vid registeromläggningen 1916 tilldelades bilen igenkänningsmärke T13. Det skedde den 16 februari detta år.  (2015-12-16)

 

Parisienne Victoria Combination från cirka 1900. Bilen inregistrerades den 5 november 1908 och tilldelades igenkänningsmärke T21. Ägare var då fabrikör Alfred Edvard Hahn, Örebro. Bilen är bevarad och tillhör  Tekniska Museet i Stockholm. (2015-04-20)

 

Motorcykeln är en Husqvarna modell 145 som inregistrerades den 29 februari 1916 och då tilldelades igenkänningsmärke T49. Då ägdes motorcykeln av Plantör Elmer Karlsson, Götlunda. Den 24 augusti 1917 får motorcykeln en ny ägare i Götlunda, nämligen handelsföreståndare Arvid Nilsson. (2015-01-20)

 

Scania-Vabis typ BP Landaulette som inregistrerades den 20 juni 1911 och tilldelades igenkänningsmärke T57. Registrerad ägare var då åkaren G. Andersson i Örebro. När fotot togs hade nog taxibilen varit i bruk ett tag. (2013-08-16).

 

Denna Overland, troligen en modell 59T Touring från 1912, inregistrerades den 4 juni 1912 och tilldelades då igenkänningsmärke T86. Registrerad ägare var då Grosshandlare Gust. Larsson, Örebro. Fotot kommer från Bo Bymans samling och har skickats in av Leif Holmberg. Leif har även bidragit med information. (2021-01-06)

 

Mannen och barnen har fotograferats vid en Overland, troligen en modell 59T Touring från 1912, som hade inregistrerats den 4 juni 1912 och tilldelats då igenkänningsmärke T86. Registrerad ägare var då Grosshandlare Gust. Larsson, Örebro. Fotot kommer från Bo Bymans samling och har skickats in av Leif Holmberg. Leif har även bidragit med information. (2021-01-23)

 

Männen färdas på en Wanderer som inregistrerades den 18 april 1914 och tilldelades igenkänningsmärke T188. Registrerad ägare var då biograf montör Gerhard Blomstrand, Örebro. (2024-04-05)

 

Ford modell AA brandbil från cirka 1929 med registreringsnummer T203. (2024-11-02)

 

Den 12 juni 1919 besökte kung Gustav V Örebro för att inviga Carl XIV Johans staty. Fotot visar kungen på Örebro Stations trappa tillsammans med Kronprinsen och Prins Wilhelm. Snart ska kungen kliva in i den öppna bilen med registreringsnummer T221. Det ska enligt uppgift vara en Horch. (2013-06-10)

 

Denna lastbil, en Kissel Kar, inregistrerades den 6 juni 1914 och tilldelades igenkänningsmärke T224. Lägg märke till igenkänningsmärkets ovanliga placering, på höger framskärm. Vid registreringstillfället stod Richard F. Björkmans Motor Aktiebolag i Stockholm som ägare. Det var denna firma som representerade Kissel Kar i Sverige. Fotot kommer från Enköpings museum. (2014-08-25)

 

Motorcykelåkning vintertid 1927 med Harley-Davidson med registreringsnummer T235. Motorcykeln inregistrerades den 1 april 1925 och ägare var då fabrikör Ernst W.E. Sjömark, Örebro. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2013-07-03)

 

Harley-Davidson som inregistrerades den 1 april 1925 och då tilldelades igenkänningsmärke T235. Motorcykeln ägdes då av fabrikör Ernst W.E. Sjömark, Örebro. (2013-08-04)

Mannen sitter i en Scania-Vabis Phaeton som inregistrerades den 29 september 1914 och då tilldelades igenkänningsmärke T264. Registrerad ägare var då grevinnan Marianne Kalling, Ringkarleby. Bilens storlek och vissa detaljer tyder på att detta är en typ II med 30 hästkrafters motor. (2016-02-10)

Citroen av 1920-tals modell med registreringsnummer T264. Bilden publicerades i Autohistorica 3/68.

 

Protos från cirka 1914 med igenkännings-märke T269. En bil med detta nummer registrerades på Karlskoga Mekaniska Verkstad den 7 november 1914, men det är inte klarlagt om det är bilen på fotot. Leif Holmberg har hjälpt till med information. (2014-01-02)

 

Personerna sitter i en Chevrolet 490 Touring från cirka 1919 med igenkänningsmärke T295. (2019-01-09)

 

Overland Modell 4 Touring som den 31 mars 1920 inregistrerades och fick registreringsnummer T504. Ägare var då Handlare Edv. Lydén från Örebro och det är kanske han som sitter vid ratten. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2013-03-08)

 

Bilen med igenkänningsmärke T583 är en Velie, antagligen en modell 48 Touring från 1920. (2014-11-18)

 

Fotot är taget av en fotograf hos GM i Stockholm och visar kyrkoherde John P Syrén stående vid sin Chevrolet International AC 4-Dörrars Sedan från 1929 med registreringsnummer T635. Platsen är Katarinavägen i Stockholm och upprinnelsen till att fotot togs är ett brev som Syrén skrev till GM 1937. Bilen hade då gått 11000 mil och Syrén berättade hur nöjd han var med bilen. Bilden har publicerats i Autohistorica 2/83.

 

På ett slitet foto ses en Overland Modell 4 Touring från som den 19 juni 1920 inregistrerades och fick med registreringsnummer T692. Ägare var då Gårdägare Emil Pettersson, Vretstorp. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2013-03-08)

 

1922 kördes Six Days i Schweiz. Här är Husqvarna-laget uppställda för fotografering. Förarna är Bernhard Malmberg, Per Svanbeck och Gustaf Göthe. Motorcyklarna har registreringsnummer T717, F817 och B2265. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 4/71.

 

Ytterligare en bild som visar Husqvarnas lag inför Six-Days 1922. Längst till vänster står den maskin som skulle köras av ingenjör Bernhard Malmberg. Igenkänningsmärke T717 tilldelades en Harley-Davidson den 18 mars 1920 och ägd av just Bernhard Malmberg, men här sitter T717 på en Husqvarna. Husqvarnan med sidovagn och registreringsnummer F817 ägdes av Huskvarna Vapenfabrik AB och skulle i tävlingen köras av Per Svanbeck. De två övriga motorcyklarna kan vara de Husqvarna solomaskiner som skulle köras av Gustaf Göthe och David Senning. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 4/71. (2013-07-08)

 

Männen har fotograferats i och vid en Ford modell T Touring som inregistrerades den 9 juli 1920 och tilldelades igenkänningsmärke T730. Ägare var då grosshandlare Ignatius Dahlén, Karlskoga. (2023-12-06)

 

Fotot som visar en Rally från mitten av 1920-talet som har registreringsnummer T842, är antagligen taget i samband med någon tävling omkring 1930. (2016-12-19)

 

Det här fotot som antagligen är taget någonstans i Värmland visar en Velie Touring. Denna bil inregistrerades den 20 september 1920 och då med AB Öholm & Jansson i Örebro som registrerad ägare. Skyltens utförande indikerar att fotot togs 1924 eller senare. (2019-10-18)

 

Jewett Touring med registreringsnummer T888. Bilen inregistrerades den 1 juli 1924 och ägare var då köpman Th. Nessén, Örebro. Bilden lär också vara tagen i Örebro och antagligen i samband med någon slags tävling. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2013-07-09)

 

Overland Modell 4 Touring som den 6 oktober 1920 inregistrerades och fick registreringsnummer T900. Ägare var då grosshandlare Erik Andersson, Örebro. Fotot taget i Sunne den 10 augusti 1922. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2013-03-08)

 

7-sitsig Mitchell Touring från 1919 som är extrautrustad med stålekerhjul. Bilen inregistrerades i Malmöhus län den 11 september 1919 och tilldelades igenkänningsmärke M2739. Bilen ägdes då av köpman Malte Svensson i Malmö. Men redan i den 20 november 1920 registreras den i Örebro län med igenkänningsmärke T984 och AB Motorkompaniet i Örebro som ägare. I juli 1921 ägs bilen av Chaufför Einar Karlsson i Kumla och i november samma år byter bilen ägare igen, till Lantbrukare Oskar Andersson, Kjellstorp, Mariedamm. Bilen säljs till Östergötland i september 1923 och får där igenkänningsmärke E3194. Bilens vidare öden är okänt. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2013-07-14)


Däckbyte på 7-sitsig Mitchell Touring från 1919. Bilen inregistrerades i Malmöhus län den 11 september 1919 och tilldelades igenkänningsmärke M2739. Bilen ägdes då av köpman Malte Svensson i Malmö. Men redan i den 20 november 1920 registreras den i Örebro län med igenkänningsmärke T984 och AB Motorkompaniet i Örebro som ägare. I juli 1921 ägs bilen av Chaufför Einar Karlsson i Kumla och i november samma år byter bilen ägare igen, till Lantbrukare Oskar Andersson, Kjellstorp, Mariedamm. Bilen säljs till Östergötland i september 1923 och får där igenkänningsmärke E3194. Bilens vidare öden är okänt. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2013-07-14)

 

Mannen framför en Harley-Davidson som inregistrerades den 2 oktober 1920 och tilldelades igenkänningsmärke T1092. Ägare var då lantbrukare Gottfrid Andersson, Norra Klysna, Ervalla. Den 2 april 1924 får motorcykeln en ny ägare, packmästare E.G. Alkvist i Örebro. (2023-11-21) 

 

Det här fotot ska vara taget framför en verkstad vid gården Adolfsberg i Vretstorp. Pojken och männen står vid och på en Ford modell T Touring som blivit av med bakre delen av karossen. Det rör sig troligen av en bil av 1916 års tillverkning. En hel del tyder på att bilen hade igenkänningsmärke T1144, vilket tilldelades bilen den 13 maj 1921. Registrerad ägare var då Carl Wihlsson, Kumla (2016-12-18)

 

Människorna står vid en Ford modell T 1916 som erhöll igenkänningsmärke T1144 den 13 maj 1921. Registrerad ägare var då Carl Wihlsson, Kumla. (2024-06-05)

 

Personerna färdas i en Ford modell T Touring som inregistrerades den 20 maj 1921 och tilldelades igenkänningsmärke T1156. Registrerad ägare var då Byggmästare G.R. Ekström i Örebro. (2024-09-87)

 

Sex personer har fotograferats tillsammans med en Indian med igenkänningsmärke T1173. Skyltens utförande tyder på att fotot togs före 1924. Motorcykeln inregistrerades den 22 mars 1921 och ägare var då ingenjör H. Broman i Örebro. Kanske är den han som sitter på sadeln? Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter (2014-08-20).

 

Männen och kvinnan har fotograferats vid en Indian som inregistrerades den 13 juni 1921 och tilldelades igenkänningsmärke T1305. Registrerad ägare var då Firman Bröderna Bergström Örebro. (2024-11-25)

 

Mannen ska stiga in en Velie, antagligen en modell 48 Touring från 1920. Bilen inregistrerades i T-län den 19 augusti 1921 och tilldelades då igenkänningsmärke T1305. Vid registreringstillfället ägdes bilen av Oskar Ingvald, Ingvaldstorp, Lännäs. Leif Holmberg har hjälpt till med information. (2014-01-05)

 

Stopp för fotografering vid två öppna bilar. Den första bilen som har registreringsnummer T1384 är en Chevrolet 490 Touring från 1920-1921. Den inregistrerades den 28 oktober 1921 och ägare var då grosshandlare Otto Ericsson, Örebro. Bakom står en Ford modell T Touring från 1915. Notera att båda bilar är flaggprydda. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2013-05-17)

 

Lastbilen som har igenkänningsmärke T1386 är en Garford från cirka 1920. (2015-04-11)

 

Männen står vid en Oldsmobile modell 30-B Touring som inregistrerades den 26 augusti 1924 och tilldelades då igenkänningsmärke T1894. Registrerad ägare var då chaufför Olof Larsson, Örebro. (2021-10-06)

 

Personerna står vid en Fiat 501 Torpedo från cirka 1925 som har igenkänningsmärke T2649. (2019-08-06)

 

Fotot är taget på torget i Askersund i samband med någon tävling, förmodligen under senare delen av 1920-talet. Bilen med startnummer 25 är en Reo modell T-6 Sports Roadster från 1926 med registreringsnummer T3844 och den X-registrerade bilen till höger kan vara en Lancia Lambda. Reo:n ägdes vid denna tid av bussägaren Valfrid Gustafsson i Asker sydost om Örebro. Leif Holmberg, Nils Andersson och Jan Gunnarsson har bidragit med uppgifter. (2022-09-27)

 

Fotot som visar T3844, en Reo modell T-6 Sports Roadster från 1926 är tagen vintertid i samband med någon biltävling. Reo:n ägdes vid denna tid av bussägaren Valfrid Gustafsson i Asker sydost om Örebro. Jan Gunnarsson har bidragit med uppgifter. (2022-10-04)

 

Denna Reo modell T-6 Sports Roadster 1926 med registreringsnummer T3844 ägdes av bussägaren Valfrid Gustafsson i Asker sydost om Örebro. Bilen användes bland på istävlingar vintertid. Fotot kommer från Jan Gunnarsson som även bidragit med uppgifter. (2022-10-07)

 

Chauffören står vid en Dodge De Luxe 4-dörrars Sedan 1927 med registreringsnummer T4159 som användes som taxi i Örebro. (2021-01-04)

 

Det här fotot kommer från Leif G:son Nygård och är taget i samband med en biltur på 1930-talet med Arvid Forsberg. Det är Leifs pappa, Petrus Gustavsson, som står längst till höger. Med på bilden är två av hans bröder. Bilen med registreringsnummer T4542 är en Whippet från cirka 1929. (2019-09-16)

 

Fotot är taget vintertid i samband med någon tävling, notera bilen som försvinner ut i högerkant. Huvudmotivet är en Voisin med registreringsnummer T5021 och tävlingsnummer 24. Kanske är det bruksägare Ivan Svensson från Skyllberg som sitter vid ratten. I 1928 års matrikel från KAK står han som ägare till T5021 och fotot bör vara taget vid den tiden. Förmodligen är det en typ C3. Notera snökedjorna på bakhjulen och den förtäckta kylaren.

 

Det här fotot ska vara taget i Järpen vilket innebär att denna Chevrolet National AB 1928 med registreringsnummer T5341 har körts en avsevärd sträcka från hemlänet. (2013-05-02)

 

Personerna står vid en GMC buss från cirka 1930 som har registreringsnummer T5850. (2014-07-03)

 

                                     © 2024 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se