|
Det här fotot visar ett av 18
startande ekipage i den automobiltävling som
arrangerades den 5 februari 1905 i samband med
Nordiska Spelen i Stockholm. Det är ingenjör
Erik Jagdman som ska starta med sin Oldsmobile
Curved Dash Runabout. Mannen med startflaggan är
Svenska Automobil Klubbens ordförande Clarence
von Rosen. Tävlingssträckan var
Stockholm-Uppsala-Stockholm, med start och mål i
Idrottsparken .(2023-04-05)
|
Det här postgångna kortet visar starten för "Automobiltäflingen
Stockholm-Uppsala som genomfördes den 5 februari 1905 i samband med Nordiska
Spelet i Stockholm. Båda bilarna är förmodligen tillverkade året innan. I den
vänstra bilen som är en Franklin är Gustaf L.M. Ericsson förare och friherre
Rutger Bennet passagerare. Den högra bilen är en Oldsmobile med direktör Harald
Nyholm. Lägg märke till maskoten framtill på Franklinbilen och att
stänkskärmarna demonterats på Oldsmobilen.
Sveriges första hastighetstävling för bilar kördes på Mälarens is i februari
1905. Fem bilar kom till start, fyra av dessa ses på bilden. Bilen i förgrunden
är en Cadillac modell B Tonneau 1904, men har i böcker angetts vara både Scania
och Norden. Bilen bredvid som är nästan helt skymd är en All-Velo Orient
Buckboard som kördes av ingenjör Carl Skånberg. Bilen längst till höger är en
Star som kördes av direktör Erik Salmson. Långt bort i bild ses också den
Cadillac modell A Tonneau 1903-1904 som rattades av ingenjör H.A. Bertheau.
Tävlingens femte bil var en Scania körd av ingenjör Viktor Wallenberg.
|
Sveriges första hastighetstävling för bilar kördes på Mälarens is i februari
1905. Fem bilar kom till start och samtliga har kommit med på detta foto. Från
vänster är det
All-Velo Orient
Buckboard som kördes av ingenjör Carl Skånberg, Star som kördes av direktör Erik Salmson,
Cadillac modell A Tonneau 1903-1904 som rattades av ingenjör H.A. Bertheau,
Scania körd av ingenjör Viktor Wallenberg samt en Cadillac modell B
Tonneau som kördes av Richard Björkman.
(2015-03-07)
|
|
Vykort från Gnesta. Bilen som kommer körande är en
Scania typ C Tonneau. Fotot är antagligen taget i samband med tävlingen
Mälaren-Hjälmaren Rundt som arrangerades 6-8 augusti 1905. (2022-08-15)
|
|
Denna Scania inregistrerades den 12
februari 1907 och tilldelades då
igenkänningsmärke M12. Registrerad ägare
var då tillverkaren Maskinfabriksaktiebolaget
Scania i Malmö. Fotot är taget i samband med
Svenska Automobilklubbens Vintertävling 1907 då
bilens kördes av Anton Svensson.
Ekipaget blev emellertid diskvalierat eftersom
man brutit mot tävlingsbestämmelserna. (2020-11-04)
|
|
Denna Cortereau inregistrerades den 4
januari 1907 och tilldelades då
igenkänningsmärke A44. Registrerad ägare
var då Aktiebolaget Auto i Stockholm som
saluförde fabrikatet Cottereau. Fotot är taget i
samband med Svenska Automobilklubbens
Vintertävling 1907 då bilens kördes av Freddie
Rääf.
Ekipaget hade startnummer 4 och detta blev också
ekipagets tävlingsresultat. (2020-11-10)
|
|
Denna Cortereau inregistrerades den 4
januari 1907 och tilldelades då
igenkänningsmärke A44. Registrerad ägare
var då Aktiebolaget Auto i Stockholm som
saluförde fabrikatet Cottereau. Fotot är taget i
samband med Svenska Automobilklubbens
Vintertävling 1907 då bilens kördes av Freddie
Rääf.
Ekipaget hade startnummer 4 och detta blev också
ekipagets tävlingsresultat. (2020-11-27)
|
|
Fotot är taget i Idrottsparken i Stockholm i samband med
starten för KAK:s Vintertävling 1907. Bilen är en Horch
23/40 PS Doppelphaeton som ägdes av ingenjör Ivan G:son Thisell. Kort innan
tävlingen, den 12 februari 1907, hade bilen inregistrerats och tilldelats
igenkänningsmärke A132. I tävlingen skulle bilen rattas
av tysken Bruno Buchner. Thisell blev senare, tillsammans med Erik Lundvik, svensk
representant för Horch. Notera att A132 är målat
direkt på kylaren, men även de små lyktorna har
märkning. Notera även de stora strålkastarna och att man har
lättat bilen genom att demontera framskärmarna.
Leif Holmberg har
hjälpt till med information.
Bilden
har varit publicerad i Autohistorica 1/84.
(2014-01-10)
|
|
Denna Motobloc inregistrerades den 13
februari 1907 och tilldelades då
igenkänningsmärke A134. Registrerad
ägare var då Aktiebolaget Auto i
Stockholm som saluförde detta fabrikat.
Fotot är taget i samband med Svenska
Automobilklubbens Vintertävling 1907 då
bilens kördes av Carl Skånberg.
(2020-03-23)
|
|
Denna Motobloc inregistrerades den 13
februari 1907 och tilldelades då
igenkänningsmärke A134. Registrerad
ägare var då Aktiebolaget Auto i
Stockholm som saluförde detta fabrikat. Fotot är
taget i samband med Svenska Automobilklubbens
Vintertävling 1907 då bilens kördes av Carl
Skånberg. (2020-10-27)
|
|
Denna Fiat Phaeton inregistrerades den 2
februari 1907 och tilldelades då
igenkänningsmärke A119. Registrerad ägare var då
A. Wiklunds Maskin- & Velocipedfabrik AB i
Stockholm. Fotot är taget i samband med KAK:s
vintertävling då bilen kördes av kontorschef
Emil Salmson. Detta ekipage var det som
belastades med minst antal prickar, Emil
Salmoson vann därför tävlingen för andra året i
rad. (2020-10-26)
|
|
Svenska
Motorklubbens första hastighets-tävling
på is genomfördes den 23 februari 1908.
Det var en så kallad kilometertävling
som genomfördes på Stora Värtan utanför
Djursholm. Snabbaste ekipage blev denna
Durkopp som kördes av Carl Skånberg.
Notera hur man har lättat bilen genom
att demontera stänkskärmar och stor del
av karosseriet. Bilden har publicerats i
Autohistorica 3/84.
|
|
Det här fotot ska vara taget
i samband med Svenska Motorklubbens första
hastighetstävling på is. Den genomfördes på
Stora Värtan utanför Djurholm den 23 februari
1908. Bilen är en Horch som inregistrerades den
12 februari 1907 och då tilldelades
igenkänningsmärke A132. Registrerad ägare var då
ingenjör Ivan G:son Thisell, Stockholm. Notera
hur man har lättat bilen genom att demontera
stänkskärmar och stor del av
Doppelphaeton-karosseriet. (2021-04-26)
|
|
Fotot är taget vid Brunnsviken i samband med Nordiska Spelen i Stockholm
i 1909. Detta är segerekipaget i automobiltävlingen, Holländaren L van Dam van Polanen
i en Sizaire-Naudin. (2020-11-17)
|
|
Fotot är taget vid Brunnsviken i samband med Nodiska Spelen i Stockholm
i 1909. Detta är segerekipaget i automobiltävlingen, Holländaren L van Dam van Polanen
i en Sizaire-Naudin.
(2014-12-28)
|
Holländaren L van Dam van Polanen i sin Sizaire-Naudin vid
tävling på Brunnsvikens is 1909.
Bror Hjalmar Sjöberg tog det här fotot som visar bilar som skulle deltaga i
Svenska Motorklubbens Sommartävling 1909. På knappt en vecka skulle man köra
från Haparanda till Stockholm. Bilen längst till vänster har registreringsnummer
D119 och är en Piccolo som skulle köras av Freddie
Rääf. Bilen hade inregistrerats den 12 juni 1909 och som ägare angavs då
Aktiebolaget E. Lundvik & Co. Bilen bredvid är en Darracq från cirka 1906 med
registreringsnummer O23. Den inregistrerades den 14 februari i 1907 och
bilförsäljaren Anders Skog från Göteborg var då registrerad ägare. Tredje bil
från vänster är en Cadillac modell 30 från 1909. Sedan följer två Dürkoppbilar
med registreringsnumren A566 och A706. De registrerades den 6 februari och 10
juni 1909. Vid registreringstillfällena uppgavs ägaren vara fabrikör J.A.
Nyström, Stockholm. Längre bort skymtar en Horch. Bilden har ställts till
förfogande av Jan Eng, Ljusdal. (2013-04-14)
Den här bilden ha ställts
till förfogande av Jan Eng, Ljusdal. Fotot togs av
Bror Hjalmar Sjöberg och visar några av bilarna som skulle deltaga i
Svenska Motorklubbens Sommartävling 1909, Haparanda-Stockholm. Bilen längst till
vänster har registreringsnummer D119 och är en Piccolo som skulle köras av Freddie
Rääf. Bilen hade inregistrerats den 12 juni 1909 och som ägare angavs då
Aktiebolaget E. Lundvik & Co. Bilen bredvid är en Darracq från cirka 1906
med registreringsnummer O23. Den inregistrerades den 14 februari i 1907 och
bilförsäljaren Anders Skog från Göteborg var då registrerad ägare. Tredje bil
från vänster är en Cadillac modell 30 från 1909. (2013-04-29)
Bror Hjalmar Sjöberg tog det här fotot som visar bilar som skulle deltaga i
Svenska Motorklubbens Sommartävling 1909. På knappt en vecka skulle man köra
från Haparanda till Stockholm. Bilen längst till vänster har registreringsnummer
D119 och är en Piccolo som skulle köras av Freddie
Rääf. Bilen hade inregistrerats den 12 juni 1909 och som ägare angavs då
Aktiebolaget E. Lundvik & Co. Bilen bredvid är en Darracq från cirka 1906 med
registreringsnummer O23. Den inregistrerades den 14 februari i 1907 och
bilförsäljaren Anders Skog från Göteborg var då registrerad ägare. Tredje bil
från vänster är en Cadillac modell 30 från 1909. Sedan följer två Dürkoppbilar
med registreringsnumren A566 och A706. De registrerades den 6 februari och 10
juni 1909. Vid registreringstillfällena uppgavs ägaren vara fabrikör J.A.
Nyström, Stockholm. Längre bort skymtar en Horch. Bilden har ställts till
förfogande av Jan Eng, Ljusdal. (2013-05-05)
Bror Hjalmar Sjöberg tog det här fotot som visar bilar som skulle deltaga i
Svenska Motorklubbens Sommartävling 1909. På knappt en vecka skulle man köra
från Haparanda till Stockholm. Bilen längst till vänster har registreringsnummer
D119 och är en Piccolo som skulle köras av Freddie
Rääf. Bilen hade inregistrerats den 12 juni 1909 och som ägare angavs då
Aktiebolaget E. Lundvik & Co. Bilen bredvid är en Darracq från cirka 1906 med
registreringsnummer O23. Den inregistrerades den 14 februari i 1907 och
bilförsäljaren Anders Skog från Göteborg var då registrerad ägare. Tredje bil
från vänster är en Cadillac modell 30 från 1909. Sedan följer två Dürkoppbilar
med registreringsnumren A566 och A706. De registrerades den 6 februari och 10
juni 1909. Vid registreringstillfällena uppgavs ägaren vara fabrikör J.A.
Nyström, Stockholm. Längre bort skymtar en Horch. Bilden har ställts till
förfogande av Jan Eng, Ljusdal. (2013-05-06)
|
Parkerade bilar under tävlingen Stockholm-Haparanda 1909. De två bilarna längst
till vänster med registreringsnummer A566 och A706 är av fabrikat Dürkopp vilket
också framgår av märkningen på bilarnas motorhuvar. Igenkänningsmärke A566
utdelades den 6 februari 1909 och A706 den 10 juni 1909. Registrerad ägare till
båda bilarna var då fabrikör J.A. Nyström, Stockholm. Bil nummer fyra är en Itala,
vilket också står på motorhuven. Leif Holmberg har hjälp till med uppgifter. Den här bilden var omslagsbild på Autohistorica
1/68, det första numret i liggande format.
(2013-06-22)
|
1909 kördes Svenska Motorklubbens Sommartävling för
andra året. På sex dagar skulle de tolv anmälda ekipagen
ta sig från Haparanda till Stockholm. Fotot är taget vid
starten och visar två av bilarna och deras besättningar.
Bokstäverna på motorhuvarna underlättar
identifieringen av bilarna, det är en Horch och en Itala.
Lägg märke till utformningen av framskärmarna på bilen i
förgrunden. Bilden har publicerats i Autohistorica 3/84.
Bilden som visar Freddie Rääf i en D-registrerad Piccolo togs
antagligen i samband med Svenska Motor Klubbens Sommartävling
Haparanda-Stockholm 1909. Dammolnet är arrangerat och i verkligheten står
bilen stilla! Bilden har publicerats i Autohistorica 1/85.
|
Det här fotot är taget i samband med KAK:s
Vintertävling 1910 och visar den Piccolo som
kördes av ingenjör Freddie Rääf. Ekipaget
tilldelades generalkonsul Jeanssons hederspris.
(2020-11-06)
|
|
Pontus Lindström sitter vid ratten i sin Frayer-Miller Touring från cirka
1909 med igenkänningsmärke T1. Samma nummer hade han tidigare haft på en Queen
Tonneau, inregistrerad 1907. Fotot är taget i samband med KAK:s
Vintertävling 1910.
(2020-11-05)
|
Pontus Lindström i sitter vid ratten i sin Frayer-Miller Touring från cirka
1909. Under motorhuven ligger en 4-cylindrig luftkyld motor och uppe på
"kylaren" sitter registreringsskylten med det låga numret T1. Lägg märke till de
mäktiga lyktorna och skärmutformningen. Bilden är tagen i samband med KAK:s
vintertävling 1910 i baksätet sitter kapten Boris Möller som ofta var
kontrollant. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1/84.
|
Gustaf
Erikson körde denna Vabis typ BP/F
Phaeton med 15 hästkrafters
F2v-motor i
KAK:s Vintertävling 1910.
Erikson
fick mottaga Svensk Motortidnings
hederspris. Bilen hade registrerats med
Vagnfabriksaktiebolaget i Södertälje som
ägare den 14 december 1909, bilen fick
då igenkänningsmärke O86. Bilden har varit publicerad
i Autohistorica 1/84.
Leif Holmberg har
hjälpt till med information. (2014-01-05)
|
När Svenska Motorklubben arrangerade hastighetstävling på isbana på Värtan
utanför Djursholm år 1911, så ställde Prins Wilhelm upp utan tävlan. Han körde
denna Benz 45 PS Doppelphaeton med registreringsnummer A15. Man har lättat bilen
genom att demontera bland annat stänkskärmar och strålkastare. Detta var
antagligen en bidragande orsak till att man satte inofficiellt hastighetsrekord
med 105 km/tim. Bilden har publicerats i Autohistorica 3/84.
|
Det är fotot är taget i samband med
Kungliga Automobilklubben Vintertävling 1911 och
visar den Motobloc som kördes av Ivar Bäckdahl.
Hans bil hade inregistrerats den
18 februari 1910 och då tilldelats
igenkänningsmärke A674.
(2021-01-02)
|
|
Det är fotot är taget i samband med
Kungliga Automobilklubben Vintertävling 1911 och
visar den Motobloc som kördes av Ivar Bäckdahl.
Hans bil hade inregistrerats den
18 februari 1910 och då tilldelats
igenkänningsmärke A674.
(2021-01-16)
|
|
Det här fotot är taget i samband med en
hastighetstävling på is i Stockholmstrakten den
26 februari 1911. Bilen är en Motobloc som
inregistrerades den 18 februari 1910 och då
tilldelandes igenkänningsmärke A674. Registrerad
ägare var droskägare Ivar Fredrik Kruse Bäckdahl
i Stockholm. (2021-02-28)
|
|
Det här fotot är taget i samband med en
hastighetstävling på is i Stockholmstrakten den
26 februari 1911. Bilen är en Motobloc som
inregistrerades den 18 februari 1910 och då
tilldelandes igenkänningsmärke A674. Registrerad
ägare var droskägare Ivar Fredrik Kruse Bäckdahl
i Stockholm. (2021-03-07)
|
|
Fotot är taget
i samband med KAK:s Vintertävling. Bilen är en Minerva som ägdes av
bankir Nils Asp, Stockholm. Bilen hade tilldelats igenkänningsmärke
A1460 den 7 november 1911. Leif Holmberg har hjälpt till med
uppgifter.
(2013-07-12)
|
|
Det här fotot är taget i samband med KAK:s
vintertävling 1912 och visar en Minerva som inregistrerades den 7
november 1911 och tilldelades igenkänningsmärke A1460. Registrerad ägare
var då bankir Nils Asp, Stockholm. (2022-09-03)
|
Den här bilden var omslagsbild i Autohistorica 1/69. Bilden som är
tagen i början av 1910-talet visar ingenjör Carl Skånberg i en Vivinus.
I vanliga fall användes bilen i bilskoleverksamhet, men har här
strippats för tävlingsändamål.
|
Denna Vauxhall 20 HP A-type
kördes av Hjalmar Kjellgren i KAK:s
Vintertävling 1912. Kjellgren som var Vauxhalls
svenska representant slutande på andra plats i
tävlingen.
(2021-05-07)
|
|
Det här fotot är taget i samband med KAK:s Vintertävling 1912
och visar när en av tävlingens två Vauxhall-bilar, en 20 HP A-type, anländer
till Göteborg. Klockan är 05.20 och fotot togs med hjälp av mycket
magnesiumpulverblixt och polisens tillstånd. Bilen som kördes av Vauxhalls
svenske representant Hjalmar Kjellgren slutade på andra plats i tävlingen. Fotot
kommer från Sören Andersson.
(2024-05-23)
|
|
Det är fotot är taget i
samband med Kungliga Automobilklubben
Vintertävling 1912 och visar en av tävlingens
två Vauxhall-bilar, en 20 HP Prince Henry som
kördes av Vauxhalls verkställande direktör Percy
Kidner.
(2021-05-05)
|
|
Vauxhalls verkställande
direktör Percy Kidner deltog med denna bil, en
Vauxhall 20 HP Prince Henry, i Kungliga
Automobilklubbens Vintertävling 1912. (2023-07-14)
|
Hjalmar Janek körde denna Panhard et Levassor i KAK:s Vintertävling
1912. Bilden är tagen vid tävlingens start och besättningen i bilen är rejält
påpälsade och man har försett bilen med snökedjor. Bilden var omslagsbild på
Autohistorica 4/86. (2013-01-10)
Hans Osterman startar med en Minerva i KAK:s vintertävling
1912. Att bilen är en slidmotorförsedd Minerva framgår tydligt av märkningen på
motorhuven och karossidorna. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 4/80.
Ytterligare ett foto som visar Hans Osterman i den Minerva
som har deltog med i KAK:s Vintertävling 1912. Osterman körde prickfritt och
fick Konungens hederspris. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1/84.
|
Denna Minerva inregistrerades den 25
juli 1911 och tilldelades då
igenkänningsmärke A1391. Registrerad
ägare var direktör Hans Osterman och
fotot visar när han deltar med bilen i
KAK:s Vintertävling 1912.
(2020-03-27)
|
|
Fotot är under KAK:s Vintertävling 1912
och visar bakpartiet på den Mors 30 hk
som kördes av ErikmÅkerlund. Bilden har
varit publicerad i Autohistorica 1/84.
|
I
KAK:s Vintertävling 1912 deltog två Vauxhall-bilar.
Vauxhalls
verkställande direktör Percy Kidner körde denna 20 HP Prince Henry som då var en
tämligen ny modell. I tävlingen gällde det att hålla en idealtid, men Kidner brydde sig inte om straffpoäng utan körde så fort som möjligt.
Vauxhall-bilarna var snabbast på resan till Göteborg. Därför var det dessa bilar
som först fick återstarta från Göteborg på måndagskvällen för en nattlig färd
mot Stockholm. I tävlingen slutade Percy Kidner på 11:e plats, men han
hade ju kört så fort som möjligt mellan kontrollpunkterna och därför ådragit sig
många ”straffsekunder”. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1/84.
Den andra Vauxhall-bilen som var med i KAK:s Vintertävling 1912 var en standard
20 HP A-type som kördes av bolagets svenske representant Hjalmar Kjellgren.
I tävlingen slutande man på en fin andra plats. Bilden
har varit publicerad i Autohistorica 1/84.
|
Det är fotot är taget i
samband med Kungliga Automobilklubben
Vintertävling 1912 och visar en av tävlingens
två Vauxhall-bilar, en
20 HP A-type som kördes av Vauxhalls svenske representant Hjalmar Kjellgren.
I tävlingen slutande man på en fin andra plats. (2020-12-22)
|
|
Det här fotot är taget i
samband med Kungliga Automobilklubben
Vintertävling 1913 och visar startnummer 32,
Prins Wilhelms Benz 45 PS Doppelphaeton med
igenkänningsmärke A15.
(2021-06-15)
|
|
Det här fotot är taget i
samband med Kungliga Automobilklubben
Vintertävling 1913 och visar ekipage med
startnummer 39, en Peugeot som kördes av Gunnar
Appelqvist. (2023-02-27)
|
|
Det här fotot
är taget i samband med Kungliga Automobilklubben Vintertävling 1913 och visar en
av de deltagande Overland-bilarna. (2024-12-04)
|
|
Det här fotot är taget i
samband med Kungliga Automobilklubben
Vintertävling 1913 och visar den
Rochet-Schneider som kördes av Hjalmar Kjellgren
med startnummer 15. (2023-02-23)
|
|
Det här fotot är taget i
samband med Kungliga Automobilklubben
Vintertävling 1913 och visar den Daimler med
startnummer 4 som ägdes och kördes av Erik
Åkerlund. Bilens 2+2 sitsiga karosseri hade
byggts av Nordbergs i Stockholm. Notera att även
den karaktäristiska Daimler-kylaren har ersatts. (2023-02-17)
|
|
Det här fotot är taget i
samband med Kungliga Automobilklubben
Vintertävling 1913 och visar startnummer 32,
Prins Wilhelms Benz 45 PS Doppelphaeton med
igenkänningsmärke A15.
(2021-06-01)
|
|
Det här fotot är taget i samband med Kungliga
Automobilklubben Vintertävling 1913 och visar bil med startnummer 3, en Mathis 14/35 PS som hade inregistrerats den 17 februari samma år och
tilldelats igenkänningsmärke A1972. Registrerad ägare var då ingenjör
Birger Ekesiöö, Stockholm. Det var Birger som körde i bilen i tävlingen
och medföljande kontrollant var P. J. Rud. Petterson. (2022-09-07)
|
|
Det här fotot är taget i
samband med Kungliga Automobilklubben
Vintertävling 1913 och visar bil med startnummer
34, en Minerva som hade inregistrerats den 24
februari samma år och då tilldelats
igenkänningsmärke A1980. Registrerad ägare var
då Automobilfirma Hans Osterman och det var även
Hans som körde i bilen i tävlingen.
(2021-05-25)
|
|
Det här fotot är taget i
samband med Kungliga Automobilklubben
Vintertävling 1913 och visar startnummer 24, en
av tävlingens två Lanchester-bilar. Bilen kördes
av engelsmannen Arthur Bird. (2021-05-03)
|
|
Det här fotot är taget i samband med Kungliga
Automobilklubben Vintertävling 1913 och visar den större av de två
deltagande Lanchester-bilarna. Det är en 6-cylindrig 38 HP-modell som
kördes av engelsmannen Arthur Bird. (2022-09-13)
|
|
Det här fotot är taget i
samband med Kungliga Automobilklubben
Vintertävling 1913 och visar startnummer 38 en
av tävlingens två Lanchester-bilar. Bilen kördes
av registrerade ägaren Lars Vilhelm Hofman-Bang,
Stockholm. Bilen hade inregistrerats den 25 juli
1912 och då tilldelats igenkänningsmärke A1756. (2021-04-28)
|
|
Denna Hupmobile modell 32 Touring inregistrerades den
29
juli 1912 och tilldelades då
igenkänningsmärke A1766. Registrerad ägare
var då agent Gustaf Sundqvist i Stockholm. Fotot är taget i
samband med KAK:s
Vintertävling 1913 då bilens kördes av just
Gustaf Sundqvist.
Ekipaget hade startnummer 56. (2020-11-12)
|
|
Det är fotot är taget i
samband med Kungliga Automobilklubben
Vintertävling 1913 och visar en av tävlingens
tre Minerva-bilar, den som kördes av Hans
Osterman. (2020-12-29)
|
|
Det här fotot är taget i samband med
Kungliga Automobilklubben Vintertävling 1913 och
visar den Fiat som kördes av Hjalmar P:son Janek. (2020-12-30)
|
|
Det här fotot är taget i samband med
Kungliga Automobilklubben Vintertävling 1913 och
visar startnummer 7, den Fiat som kördes av Hjalmar P:son Janek. (2024-03-14)
|
|
En Cadillac modell 30 från 1912 som ser ut att deltaga i någon
slags tävling. Bilen inregistrerades den 29 juni 1912 och tilldelades då
igenkänningsmärke A1693. Vid registreringstillfället ägdes bilen av Aktiebolaget
Fredrik Wagner, som representerade märket.
Leif Holmberg har
hjälpt till med information.
(2014-01-05)
|
|
Johannes Källander som 1913 blev svensk
representant för märket Phänomen körde
denna 2-sitiga Phänomobil i Svenska
Motorklubbens Sommartävling 1912. Att
genomföra en sådan lång tävling med en
sådan trehjulig bil får anses vara en
prestation. Bilden har publicerats i
Autohistorica 3/84.
|
|
I samband med Nordiska Spelen 1913
ordnade Svenska Motorklubben en
kilometertävling på en sandad isbana på
Norra Brunnsviken, norr om Stockholm.
Vinnare blev detta ekipage, en Ford
modell T med Rolf Kronberg vid ratten.
Som synes har bilen lättats rejält,
bland annat har stänkskärmar och
strålkastare demonterats. Bilden har
publicerats i Autohistorica 3/84.
|
Tysken Georg Paulman i en Horch i samband med tävlingar
nära Haga Slott 1913.
|
Starten för 1913 års upplaga av KAK:s
Vintertävling var förlagd till det då nybyggda
Stockholms Stadion. Här är det Richard F.
Björkman som startar med en 30 hk Overland,
möjligen modell 60,
Touring med registrerings-nummer A1660. Bakom
väntar Seth A. Högman med en Hupmobile modell 32
Touring. A1660 tilldelades den 13 juni 1912 en
bil ägd av direktör Konrad Grönqvist,
Katrineholm. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1/84.
Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter.
2013-03-07
|
Axel Åkerman var en välkänd medlem i KAK
och grundare av Stockholms Centralgarage
1919. Här ses han vid starten för 1913
års upplaga av KAK:s Vintertävling.
Platsen är Stockholms Stadion och bilen
är en 4-cylindrig Hudson modell 37
Torpedo 1913.
20 förare blev prickfria i tävlingen och
Åkerman var en av dessa. Bilden har
varit publicerad i Autohistorica 1/84.
|
|
Göteborgaren Arnold Öström ställde upp med denna Metz
modell 22 Runabout i
1913 års upplaga av KAK:s Vintertävling. Fotot är taget på Stockholms Stadion
där starten gick. Men det gick inte så bra för ekipaget i tävlingen, man kom
nämligen inte mål. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1/84.
|
Det här fotot är taget i
samband med Kungliga Automobilklubben
Vintertävling 1913 och visar den Abbott-Detroit Touring som kördes av J. Angelino med
startnummer 13. (2023-02-21)
|
Två bilar av märket Lanchester deltog i 1913 års
upplaga av KAK:s Vintertävling. Den minsta bilen, en 25 HP, kördes
av märkets svenske representant V. Hofman-Bang. Båda Lanchester-bilarna
kom i mål. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1/84.
|
|
Fotot visar de större av de två Lanchester-bilarna som deltog i KAK:s
Vintertävling 1913. Det är en 6-cylindrig 38 HP-modell som kördes av
engelsmannen Arthur Bird. (2013-11-15)
|
1913 ställde doktorinnan Eva Bäärnhielm från Eksjö upp i KAK:s Vintertävling,
det var första gången tävlingen hade en kvinnlig deltagare. Hon körde den här
bilen, en Flanders modell 20 Touring. Under tävlingen råkade man ut för flera haverier.
Det började med bakaxelhaveri i Grythyttehed. En ny axel beställdes per telefon
som sedan fick monteras av en bysmed. Nästa haveri gällde backväxeln som slutade
att fungera, så det blev ny reparation i en smedja. Vid Ulricehamn blev det åter
bakaxelbrott och verkstadsbesök. Efter sju dagar kom ekipaget i mål, men då hade
funktionärerna gått hem. Men Eva fick ett hederspris för sin vilja att inte ge
upp. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1/84.
Den tyske tävlingsföraren Karl Joerns körde denna
4-cylindriga Opel 18/40 PS Doppelphaeton i KAK:s Vintertävling 1913. Joerns var
anställd vid Opelfabriken som stod som anmälare av vagnen. I tävlingen tillhörde
Joerns de som lyckades köra prickfritt. Bilden har varit publicerad i
Autohistorica 1/84.
1913 startade Svenska Motorklubbens Sommartävling i Stockholm, närmare bestämt
utanför Stadion på Valhallavägen. Ett av tävlingsekipagen var denna Cadillac
Touring från 1913 med registreringsnummer A2114. Bilen kördes av Löjtnant B de
Maré. På grund av ett förargligt förgasarfel vid starten började inte tävlingen
så bra, man fick genast prickblastning. Lägg märke till KAK-vagnmärket på
kylarlocket. Bilden har publicerats i Autohistorica 3/84.
Fotot är taget 1913 utanför Stadion på Valhallavägen i Stockholm i
samband med starten för Svenska Motorklubbens Sommartävling. Den första bilen
som har startnummer 19 är en Cadillac Touring från 1913 som skulle kördes av
Löjtnant B de Maré. Efterföljande bil är en Horch 35 PS Doppelpaheton. Bilden
har publicerats i Autohistorica 3/84.
|
Flaggprydd Minerva med registreringsnummer A1410 vid starten för Svenska
Motorklubbens Sommartävling 1913. Platsen är utanför Station på Valhallavägen i
Stockholm. Den slidmotorförsedda bilen skulle framföras av E Söderström. Men i
tävlingen gick det inte så bra, det blev nämligen en dikeskörning i Arboga.
Vid detta tävlingstillfälle var bilen några år gammal, den hade
inregistrerats den 11 augusti 1911. Vid registreringstillfället var det
Minervaförsäljaren Hans Osterman i Stockholm som var ägare. Leif
Holmberg har hjälpt till med uppgifter.
Bilden har publicerats i Autohistorica 3/84.
(2013-07-12)
|
|
Fotot är taget vid starten för Svenska Motorklubbens Sommartävling 1913. Platsen
är utanför Station på Valhallavägen i Stockholm. Den slidmotorförsedda bilen
skulle framföras av civilingenjören Åke W Eklund. Efter målgång stod det klart
att han som en av tre deltagare genomfört tävlingen utan prickbelastning. Men
man utsågs till vinnare av Sommarpokalen eftersom man genomfört den 200 mil
långa tävlingen med bara en punktering på Dunlopdäcken. (2020-04-01)
|
|
Fotot är taget utanför Station på Valhallavägen i Stockholm i samband med
starten för Svenska Motorklubbens Sommartävling 1913. Bilen är en Berliet som skulle köras av Hjalmar Janek. Man
hade inga större framgångar i tävlingen eftersom en dikeskörning i Västerås
spolierade alla segerchanser. Lägg märke till kylarens utformning och maskoten,
en elefant, på framskärmen.
Bilen hade inregistrerats den 21 november 1912 och då tilldelats
igenkänningsmärke A1877. Vid registreringstillfället ägdes bilen av Aktiebolaget
Franska Bilagenturen i Stockholm.
Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter.
Bilden har publicerats i Autohistorica 3/84. (2014-01-12)
|
Fotot är taget i samband med starten av Svenska Motorklubbens Sommartävling
1913. Platsen är Stadion på Valhallavägen i Stockholm. Startnummer 7 sitter på
en Paige Touring som skulle köras av en som hette Lidner. Bilden har publicerats
i Autohistorica 3/84.
Den flaggprydda bilen är en Presto Doppelphaeton som fotograferats i samband med
Svenska Motorklubbens Sommartävling 1913. Föraren heter H Westergren och han var
en av tre som genomförde tävlingen utan prickbelastning. Bilden har publicerats
i Autohistorica 3/84.
Fotot som är taget efter målgång i Svenska Motorklubbens Sommartävling 1913
visar en av tävlingens tre prickfria förare, Ivan G:son Thisell med Horch 35 PS
Doppelphaeton. Tävlingen sista etapp, Falun till Stockholm, gick i kraftigt regn
vilket gjorde vägarna leriga. Det syns även tydligt på bilen. Bilden har
publicerats i Autohistorica 3/84.
|
Det här fotot är taget i
samband med Kungliga Automobilklubben
Vintertävling 1914 och visar bil med startnummer
44, en Opel Doppelphaeton som kördes av ägaren
Karl Jörns.
(2023-03-28)
|
|
Det här fotot är taget i
samband med Kungliga Automobilklubben
Vintertävling 1914 och visar ekipage nummer 15,
en Minerva 25/50 hk som kördes av fabrikör Carl
Eck från Partille. Bilen hade inregistrerats den
3 februari 1914 och då tilldelats
igenkänningsmärke O337.
(2023-03-02)
|
|
Det här fotot är taget i
samband med Kungliga Automobilklubben
Vintertävling 1914 och visar bil med startnummer
46, en Overland modell 69-F Touring 1913 som
ägdes och kördes av C. Lundell. Bilen hade
inregistrerats den 2 juli 1913 med B.
Winckler-Rahtlev i Malmö som ägare.
(2023-03-23)
|
|
Det här fotot är taget i
samband med starten för Kungliga
Automobilklubben Vintertävling 1914 och visar
bil med startnummer 46, en Overland modell 69-F
Touring 1913 som ägdes och kördes av C. Lundell.
Bilen hade inregistrerats den 2 juli 1913 med B.
Winckler-Rahtlev i Malmö som ägare. (2023-03-01)
|
|
Det här fotot är taget i
samband med Kungliga Automobilklubben
Vintertävling 1914 och visar ekipage med
startnummer 48, en Studebaker Touring som kördes
av F. Goeringer, men som ägdes av AB Västkustens
Maskinaffär.
(2023-03-16)
|
|
Det är fotot är taget i
samband med Kungliga Automobilklubben
Vintertävling 1914 och visar ekipage med
startnummer 49, en Studebaker Touring som ägdes
av AB Västkustens Maskinaffär och som kördes av
R. Kechlin. (2023-02-24)
|
|
Det är fotot är taget i
samband med Kungliga Automobilklubben
Vintertävling 1914 och visar den Berliet med
startnummer 17 som ägdes av A.B. Franska
Bilagenturen och kördes av Hj. P:son Janek.
(2023-01-13)
|
|
Det här fotot är taget i samband med Kungliga
Automobilklubben Vintertävling 1914 och visar bil med startnummer 45, en
Overland Touring som hade inregistrerats den 20 juli 1912 och tilldelats
igenkänningsmärke A1749. Registrerad ägare var då Richard F. Björkmans
Motor Aktiebolag i Stockholm. Vid tävlingstillfället ägdes bilen av F.
Andersson och kördes av C. Andersson. (2022-09-14)
|
|
Det här fotot är taget i
samband med starten för Kungliga
Automobilklubben Vintertävling 1914 och visar
startnummer 54, en Krit Touring. Denna bil
inregistrerades den 14 februari 1913 och
tilldelades då igenkänningsmärke A1966.
Registrerad ägare var då Anders Djursson eller
Djursen (olika stavningar förekommer) och det
var Anders som körde bilen i tävlingen.
(2021-06-03)
|
|
Det är fotot är taget i samband med
starten för Kungliga Automobilklubben Vintertävling 1914 och
visar startnummer en 7, en Fiat 35-40 Hk som kördes av Nils
Brambeck. Bilen hade inregistrerats den 4
januari 1913 och då tilldelats igenkänningsmärke
A1919. Registrerad ägare var då AB A. Wiklunds
maskin- och velocipedfabrik i Stockholm. Den 6
mars 1916 fick bilen igenkänningsmärke I5. Då
ägdes bilen av Militärbefälhavaren på Gotland. (2021-04-22)
|
|
Det är fotot är taget i samband med
starten för Kungliga Automobilklubben
Vintertävling 1914 och visar en av tävlingens
Cadillac-bilar. Denna Cadillac Touring
inregistrerades den 13 januari 1914 och
tilldelades då igenkänningsmärke A2545.
Registrerad ägare var då Aktiebolaget Fredrik
Wagner i Stockholm.
Wagner
var den som tog in och sålde Cadillac i Sverige.
(2021-04-14)
|
|
Det är fotot är taget i samband med
starten för Kungliga Automobilklubben
Vintertävling 1914 och visar den Horch
Doppelphaeton som kördes av Seth Lundvik med
startnummer 30. (2021-04-08)
|
|
Det är fotot är taget i samband med
starten för Kungliga Automobilklubben Vintertävling 1914 och
visar bil med startnummer 46,
en Overland modell 69-F Touring 1913. Bilen som
ägdes av B. Winckler-Rahtlev i Malmö hade
inregistrerats den 2 juli 1913.
(2021-04-06)
|
|
Det är fotot är taget i samband med
starten för Kungliga Automobilklubben
Vintertävling 1914 och visar bil med startnummer
14, en Peugeot ägd av A.B. Seth A. Högman. (2021-03-30)
|
|
Det är fotot är taget i samband med
starten för Kungliga Automobilklubben
Vintertävling 1914 och visar den Horch
Doppelphaeton
som kördes av Georg Paulmann med
startnummer 10. (2021-03-25)
|
|
Det är fotot är taget i samband med
starten för Kungliga Automobilklubben
Vintertävling 1914 och visar den Napier Tourer
som kördes av Pontus Lindström med
startnummer 34. Bilen
hade inregistrerats den 7 februari 1914 och då
tilldelats igenkänningsmärke A2587. Registrerad
ägare var då Automobilfirma J. Lilja & C:o i
Stockholm. (2021-03-22)
|
|
Det är fotot är taget i samband med
starten för Kungliga Automobilklubben
Vintertävling 1914 och visar den N.A.G.
Doppelphaeton som kördes av Arvid Sjöberg med
startnummer 37. (2021-03-15)
|
|
Det är fotot är taget i samband med
starten för Kungliga Automobilklubben Vintertävling 1914 och
visar en 6-cylindrig
Herreshoff Touring som kördes av Richard
Björkman med startnummer 21. (2021-03-12)
|
|
Det här fotot är taget i samband med Kungliga Automobilklubben Vintertävling 1914 och visar
hur dåtidens vägar kunde se ut. Bilen är en Overland Touring med
startnummer 45 som kördes av C. Andersson. Bilen hade inregistrerades
den 20 juli 1912 och tilldelades då igenkänningsmärke A1749.
Registrerad ägare var då Richard F.
Björkmans Motor Aktiebolag i Stockholm. (2021-03-05)
|
|
Det är fotot är taget i samband med starten
för Kungliga Automobilklubben Vintertävling 1914 och visar bil med startnummer
45. Det är en Overland Touring som kördes av C. Andersson. Bilen hade
inregistrerades den 20 juli 1912 och då tilldelats igenkänningsmärke A1749.
Registrerad ägare var då Richard F. Björkmans Motor Aktiebolag i Stockholm. (2022-12-13) |
|
Det här fotot är taget i samband med starten för
Kungliga Automobilklubben Vintertävling 1914 och visar
den Audi Doppelphaeton som kördes av Karl Siebel
med startnummer 11.
(2021-03-04)
|
|
Det här fotot är taget i samband med starten för
Kungliga Automobilklubben Vintertävling 1914. Den första bilen är en
Paige, troligen en modell 25 Brunswick Touring 1914, som kördes av S.
Andersson med startnummer 53. På bilen syns även en Stoewer.
(2021-03-02)
|
|
Det här fotot är taget i samband med starten för
Kungliga Automobilklubben Vintertävling 1914 och visar
en Der Dessaurer Doppelphaeton som hade
startnummer 38.
(2021-02-26)
|
|
Det här fotot är taget i samband med
Kungliga Automobilklubben Vintertävling 1914 och visar
engelsmannen Sorels fastkörda Crossley.
(2021-02-25)
|
|
Det här fotot är taget i samband med KAK:s Vintertävling och
visar engelsmannen Sorels Crossley. (2022-10-21) |
|
Det här fotot är taget i
samband med Kungliga Automobilklubben
Vintertävling 1914 och visar ekipage med
startnummer 41, en Mors med Ernst Sahlin som
förare.
(2023-03-06)
|
|
Det här fotot är taget i samband med starten för
Kungliga Automobilklubben Vintertävling 1914 och visar den Mors
som kördes av Ernst Sahlin med startnummer 41.
(2021-02-24)
|
|
Det här fotot är taget i samband med starten för
Kungliga Automobilklubben Vintertävling 1914 och visar
en Horch
Doppelphaeton.
(2021-02-23)
|
|
Det är fotot är taget i samband med Kungliga
Automobilklubben Vintertävling 1914 och visar bil med startnummer 47, en
Oakland modell 35 Touring 1913 som hade den 20 juni samma år och
tilldelats igenkänningsmärke A2229. Registrerad ägare var då
Bilkompaniet i Stockholm. I tävlingen kördes bilen av H. Strömbom. (2022-09-12)
|
|
Det är fotot är taget i samband med
starten för Kungliga Automobilklubben Vintertävling 1914 och
visar
en Oakland modell 35 Touring från 1913.
(2021-02-19)
|
|
Det är fotot är taget i samband med
starten för Kungliga Automobilklubben Vintertävling 1914 och
visar den Minerva 25/50 hk som kördes av
fabrikör Carl Eck från Partille. Bilen hade
inregistrerats den 3 februari 1914 och då
tilldelats igenkänningsmärke O337.
(2021-02-17)
|
|
Det är fotot är taget i samband med
starten för Kungliga Automobilklubben Vintertävling 1914 och
visar
engelsmannen
Arthur Bray med sin Foy-Steele Tourer.
Ekipaget tvingades bryta tävlingen i Grythyttan. (2021-02-15)
|
|
Det är fotot är taget i samband med
starten för Kungliga Automobilklubben Vintertävling 1914 och
visar en 6-cylindrig
Herreshoff Touring.
(2021-02-12)
|
|
Det är fotot är taget i samband med
Kungliga Automobilklubben Vintertävling 1914 och
visar den Fiat 35-40 Hk som kördes av Nils
Brambeck. Bilen hade inregistrerats den 4
januari 1913 och då tilldelats igenkänningsmärke
A1919. Registrerad ägare var då AB A. Wiklunds
maskin- och velocipedfabrik i Stockholm. Den 6
mars 1916 fick bilen igenkänningsmärke I5. Då
ägdes bilen av Militärbefälhavaren på Gotland (2021-01-07)
|
|
Det är fotot är taget i samband med
starten för Kungliga Automobilklubben Vintertävling 1914 och
visar en A-registrerad
Overland modell 79 Touring 1914.
(2021-01-21)
|
|
Det är fotot är taget i samband med
starten för Kungliga Automobilklubben Vintertävling 1914 och
visar den Mors 28/35 HP, företagets då dyraste
modell, som kördes av Anders Skog,
Göteborg. I tävlingen gick det inte så bra,
ekipaget tvingades bryta i trakten av Arboga.
Anders Mors hade inregistrerats den 9 april 1913 och då tilldelats igenkänningsmärke
O263.
Bilens karosseri var byggt av
Alexis Kellner i
Tyskland.
(2021-02-11)
|
Fotot visar den fyrcylindriga Adler 25/60 hk som kördes av
Eskil Fogelqvist i KAK:s vintertävling 1914. Denna 6,5-liters bil var då
Adlerfabrikens största modell. Lägg märke till ryska däcken av fabrikatet
Prowodnik. Alla bilens däck var förbrukade före målgången i Göteborg, de sista
milen kördes bilen direkt på fäljarna. Till övriga problem under tävlingen hörde
upprepade förgasarrengöringar och justeringar samt ett sönderslaget vevhus. Lägg
även märke mascotten, en leksaksapa, på kylaren. Bilden var omslagsbild på
Autohistorica 2/82.
|
En Mercedes 14/35 PS Doppelphaeton med
registreringsnummer A2575 som rattades
av H.V. Almgren i KAK:s Vintertävling
1914. Bilen var då tämligen ny, den hade
inregistrerats den 3 februari med
Daimler Mercedes Agenturen i Stockholm
som ägare Bilen med startnummer har här
förmodligen fotograferats i samband
invägningen. Ekipaget nådde inte målet i
Göteborg, man valde att bryta i Örebro
för att inte utsätta bilen för onödiga
påfrestningar. Leif Holmberg har
hjälpt till med uppgifter. Bilden har
publicerats i Autohistorica 2/82.
(2013-07-11)
|
|
Denna Mercedes 14/35 Doppelphaeton
inregistrerades den 3 februari 1914 och
tilldelades då igenkänningsmärke A2575.
Registrerad ägare var då Daimler
Mercedes Agenturen i Stockholm. Fotot är
taget i samband med KAK:s Vintertävling
1914 då bilen kördes av H.V. Almgren.
(2020-03-25)
|
|
G.E.E. Karlsson som
var chaufför hos Wiklund ses här i den
N.A.G. K2 6/18 PS "Darling" Doppelphaeton
från cirka 1912 som han skulle köra i
KAK:s Vintertävling 1914. Fotot är taget
någon dag för tävlingsstarten
och platsen är Djurgårdsslätten.
Karlsson erövrade den första
Göteborgspokalen genom segrar 1912, 1913
och 1914. Bilden har publicerats i
Autohistorica 1/84.
|
En A-registrerad N.A.G. K2 6/18 PS "Darling" Doppelphaeton från cirka 1912 vid
invägningen i Stockholm inför KAK:s vintertävling. Bilen kördes i
tävlingen av G.E.E. Karlsson och han erövrade den så kallade
Göteborgspokalen. Bilden har publicerats i Autohistorica 4/82.
|
Hans Osterman körde denna Minerva 18/30
Hk när han segrade i KAK:s Vintertävling
1914.
(2020-03-13)
|
|
En del spritdrivna
bilar deltog i KAK:s Vintertävlingar.
Här är det Gunnar Enderlein med en
Minerva som startar från Stockholms
Stadion i 1914 års tävling. Notera den
extra tanken, de spritdrivna bilarna
drog betydligt mer bränsle än de
bensindrivna. Bilden har publicerats i
Autohistorica 2/82.
|
Bilden visar invägning av en Minerva 18/30 Hk inför KAK:s Vintertävling
1914. Bilen som framfördes av Hans
Osterman blev sedan tävlingens vinnare.
Bilen har varit publicerad i
Autohistorica 2/82.
|
|
|
Engelsmannen Sorel deltog i KAK:s
Vintertävling 1914. Bilden är tagen när
han vägde in sin Crossley. Som våg
användes Stockholms Renhållningsverks
våg vid Östra Station i Stockholm.
Notera stänkskydden som har monterats på
stänkskärmarna. Bilden har
publicerats i Autohistorica 2/82.
|
|
Fotot är taget i samband med KAK:s
Vintertävling 1914 och visar den
Crossley som kördes av engelsmannen
Sorel.
(2020-03-17)
|
Fem Horch deltog i 1914 års Vintertävling, arrangerad av KAK. Det här är
en 15/40 PS modell från cirka 1913 som kördes av hovrättsnotarien Carl
Stiernsvärd. Denne var en flitig tävlingsdeltagare 1913-23 och körde
till exempel även denna Horch i 1920 års Vintertävling. Bilden har
publicerats i Autohistorica 2/82.
|
Det var ovanligt med T-Fordar i KAK:s
Vintertävlingar, men fotot visar en av
dessa. Det är en tämligen ny Touring som
här ses med föraren Rolf Kronberg i
samband med 1914 års tävling. Notera den
rejäla extralyktan och de extra
stänkskydden framtill. Bilden har
publicerats i Autohistorica 2/82.
|
Dagen före start i KAK:s vintertävling 1914 vägdes bilarna på
renhållningsverkets våg vid Östra Station i Stockholm. Bilen är en Hupmobile
modell 32 Touring från 1913-1914 som skulle köras av Seth A. Högman. Notera de
rejäla sökarlyktorna. Bilden har publicerats i Autohistorica 1/81.
|
Två engelska förare ställde upp i KAK:s
Vintertävling 1914. En av dessa var
Arthur Bray som startade med denna
Foy-Steele 14 HP Tourer. Efter krångel
med koppling, kylning och motorns
smörjning tvingades man bryta tävlingen
i Grythyttan. En bidragande orsak till
detta var att bilens markfrigång var för
liten för de usla vägförhållandena.
Bilden har publicerats i Autohistorica
1/84.
|
Bilden visar när en Opel 6/16 PS vägs in in för KAK:s
Vintertävling 1914. Platsen är Östra Station i Stockholm och bilen skulle köras
av K.J. Nilsson. Vågen tillhörde Renhållningsverket och vägningen utfördes för
att kunna bestämma backtalet som användes vid bedömningen av backprovet och för
att man skulle få fram bensinförbrukningen per tonkilometer. Den här Opeln hade
den absolut lägsta bensinförbrukningen i tävlingen med 1,46 l/mil. K.J. Nilsson
tävlade fram till slutet av 1920-talet. Bilden har publicerats i Autohistorica
1/84.
Bilden visar startnummer 24 i KAK:s Vintertävling 1914.
Det är H.V. Almgren som framför bilen, en Mercedes 14/35
PS Doppelphaeton, som annars ägdes av Daimler
Automobilagentur. Fotot är taget när bilen kommit ner på Valhallavägen i
Stockholm efter invägningen vid Östra Station. Alla i bilen har pälsmössor med
Mercedes-emblem. Notera de emballerade reservdäcken, den fastspända skyffeln och
de dubbla signalhornen, det fyrstämmiga vid föraren och det svängda bakom
reservdäcken. Ekipaget bröt tävlingen Örebro, Bilden har varit publicerad i
Autohistorica 1/84.
|
Det här fotot är taget i samband med KAK:s
Vintertävling 1914 och visar den Minerva 18 HP
som kördes av J.E.Ohlsson, som senare blev känd
under smeknamnet "Bil-Olle". Ekipaget tvingades
bryta tävlingen på grund av en skadad kylare.
Denna Minerva var en de bilar som kördes på
sprit, eftersom de drog avsevärt mer bränsle än
de bensindriva krävdes en extra bränsletank.
(2020-11-09)
|
|
J.E.
Ohlsson körde denna Minerva 18 HP med
startnummer 40 i KAK:s Vintertävling 1914.
Tyvärr tvingades man bryta tävlingen på grund av
att fläkten skakade loss och förstörde kylaren.
Denne Ohlsson blev senare känd som "Bil-Olle"
och han tävlande framgångsrikt under hela
1920-talet.
(2023-03-09)
|
Den flaggprydda bilen är en Napier 15 HP Tourer
och bilden är tagen i samband med KAK:s Vintertävling 1914 då bilen kördes av
Pontus Lindström. Ekipaget råkade ut för flera problem, först fick man reparera
ett vevstakslager och det stoppet tog 33 timmar och 49 minuter. Det blev
ytterligare ett stopp, på 14 timmar och 40 minuter. Den här gången var det ett
kardanstag som krävde åtgärd. Men trots dessa förseningar kom ekipaget i mål och
för detta fick Lindström ett hederspris. Bilden har varit publicerad i
Autohistorica 1/84.
|
Bilden är tagen i samband vid
invägningen inför KAK:s Vintertävling 1914. Man använde vågen vid Stockholms
renhållningsverk. Bilen med registreringsnummer O337 är en Minerva 25/50 hk som
i tävlingen skulle köras av fabrikör Carl Eck från Partille. Bilen hade
inregistrerats en kort tid före tävlingen, den 3 februari 1914. Leif
Holmberg har hjälpt till med uppgifter.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica 4/86. (2013-07-13)
|
|
Fabrikör Carl Eck från Partille i en Minerva 25/50 hk med
registreringsnummer O337 vid starten i 1914 års vintertävling.
Bilen hade inregistrerats en
kort tid före tävlingen, den 3 februari 1914. Ekipaget bröt
senare tävlingen i Göteborg på grund av problem med kopplingen.
Leif
Holmberg har hjälpt till med uppgifter. Bilden har varit publicerad i Autohistorica
3/73. (2013-07-13)
|
|
Det här fotot är taget i
samband med Kungliga Automobilklubben
Vintertävling 1914 och visar ekipage nummer 38,
en Der Dessauer Doppelphaeton som kördes av Eman.
Larsson. Som ägare angavs Bröderna Larsson. (2023-08-17)
|
AB Wiklunds ställde upp med denna Fiat 30/45hk i KAK:s Vintertävling
1914. Förare var Nils Brambeck och bilen
ses här vid invägningen som ägde rum
några dagar före starten. Mannen i
skinnluvan är en medföljande
kontrollant. Bilden har publicerats i
Autohistorica 2/82.
|
|
Bilden är tagen i samband med starten av KAK:s Vintertävling
1914. Startnummer 50 är en Hupmobile modell 32 Touring som skulle köras av G.W.
Björkström. Som bränsle användes sprit och tanken och stativet på fotsteget har
nog med detta att göra. Efter problem med förgasaren tvingades ekipaget bryta
efter 25 mil. Då hade man stannat 16 gånger för att rengöra och justera
förgasaren. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1/84.
Här har Nils Brambeck, med Fiat 30/45 hk, anlänt till
målet för KAK:s Vintertävling 1914. Det var det första
ekipaget att gå i mål. Under resans gång har bilen
blivit rejält nedstänkt. För att kunna se något under
färden har man valt att demontera vindrutan. Bilden har
varit publicerad i Autohistorica 2/82.
Fredrik "Freddie" Rääf körde denna Horch 14/40 PS i KAK:s
Vintertävling 1914. Det gick bra, ekipaget slutade på 2:a plats, men
bensinförbrukningen var i snitt 4,07 liter/mil. Bilden har publicerats i
Autohistorica 1/85. (2012-12-29)
|
Det här fotot är taget i Göteborg i samband med
en tävling, det kan vara KAK:S Vintertävling
1920. Bilen är Horch Doppelphaeton. (2020-05-20)
|
|
Fotot som
troligen är taget i Krylbo cirka 1920 visar åskådare och deltagare vid en
motorcykeltävling.
(2017-05-04)
|
|
Fotot som
troligen är taget i Krylbo cirka 1920 visar åskådare och deltagare vid en
motorcykeltävling.
(2017-05-05)
|
|
Fotot som
troligen är taget i Krylbo cirka 1920 visar åskådare och deltagare vid en
motorcykeltävling.
(2017-05-06)
|
|
Det här fotot som ser ut
vara taget i samband med en tävling visar en
Hupmobile modell R Touring. Bilen
inregistrerades den 7 maj 1920 och tilldelades
då igenkänningsmärke W613. Registrerad ägare var
då Erik Åkerblom, Falun. (2020-04-16)
|
Bilden visar P. Lindström i en Buick Touring när man passerar Kungsträdgården i
Stockholm på väg mot målet i KAK:s Vintertävling 1920. Man kan tro att bilen var
lackad i en ljus kulör, men den var faktisk svart. Läck märke till snökedjorna
och de stora extralyktorna. En likadan Buick vann för övrigt tävlingen om
Vinterpokalen. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1/84.
|
Hans Osterman hade tidigare kört Minerva i KAK:s
Vintertävlingar, men i 1920 års tävling körde
han denna Scania-Vabis typ III Phaeton. Fotot är
taget strax efter starten. I tävlingen
hamnade ekipaget på 4:e plats och för
den prestationen fick man mottaga
Konungens hederspris.
(2020-03-19)
|
|
Det här fotot är taget i samband med en tävling,
det kan vara KAK:S Vintertävling 1920. Bilen är
Scania-Vabis Phaeton och troligen är det en typ
III. (2020-04-27)
|
|
Per Näs sitter här
i sin Mathis 8/20 PS med
igenkänningsmärke
A3730 i samband med KAK:s
hastighetstävling på isbana 1921. Detta
var den första tävling som Näs deltog i
och här blev det 1:a pris i sin klass.
Tävlingsbanan bestod av två parallella
sträckor, 10 km långa, på sjön Yngaren i
Södermanland. Bilen hade inregistrerats
den 15 november 1919, då med
friherren och ingenjören E.H. Fleming,
Stockholm, som ägare. Per Näs blev
registrerad ägare den 20 februari 1921.
Leif Holmberg har hjälp till med
uppgifter.
Bilden har varit publicerad i
Autohistorica 2/81. (2013-07-14)
|
En kedjedriven
Mercedes med 8,5-liters cylindervolym
som kördes av Åke W. Eklund i KAK:s
hastighetstävling på isbana 1921. Detta
var tävlingenss absolut snabbaste vagn,
med stående start nåddes medelfarten 113
km/tim. Tävlingsbanan bestod av två
parallella sträckor, 10 km långa, på
sjön Yngaren i Södermanland.
Bilden har varit publicerad i
Autohistorica 2/81.
|
|
|
Tre nedsmutsade Hupmobiles som inregistrerades i början av 1920 och som
ägare vid registreringstillfället angavs
Automobilfirman Albert Holmer, Stockholm.
Bilen med registreringsnummer A4183, inregistrerad den 24 februari 1920, har en flagga med nummer 36
hängande från suffletten. Bilen i mitten med uppfälld sufflett och
registreringsnummer A3997, inregistrerad den 26 januari 1920, har också en flagga, men numret är oläsbart.
Bilen längt till höger har registreringsnummer A4184 och
registreringsdatum var 24 februari 1920. Nummerflaggan på den högra
bilen har nummer 37. Nummerflaggorna kan tyda på att bilarna
deltagit i någon slags tävling.
Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter.
Bilden har publicerats som bakre omslagsbild på Autohistorica 2/78.
(2013-07-05)
|
|
Det här fotot är sannolikt taget i samband med
en biltävling. Bilen är en Essex Touring från
cirka 1920 med igenkänningsmärke A4093.
(2020-07-19)
|
|
Ytterligare en bild som visar Husqvarnas lag inför Six-Days 1922.
Längst till vänster står den maskin som skulle köras av ingenjör
Bernhard Malmberg. Igenkänningsmärke T717 tilldelades en Harley-Davidson
den 18 mars 1920 och ägd av just Bernhard Malmberg, men här sitter T717
på en Husqvarna. Husqvarnan med sidovagn och registreringsnummer F817
ägdes av Huskvarna Vapenfabrik AB och skulle i tävlingen köras av Per
Svanbeck. De två övriga motorcyklarna kan vara de Husqvarna solomaskiner
som skulle köras av Gustaf Göthe och David Senning.
Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica 4/71.
(2013-07-08)
|
|
Oidentifierad oktober 2013 F. Det här fotot togs nog i samband med
motorcykeltävling. Det dammar en hel del när motorcykeln med igenkänningsmärke
U1675 kommer farande. Men vad är det för fabrikat på motorcykeln?
(2013-10-26)
|
Essex Touring från cirka 1919-1921 som troligen har fotograferats i
samband med någon biltävling.
|
Det här fotot visar när "Bil-Olle"
kör Voisin C5 Ladugårdsgärdet i Stockholm 1924.
Bilen hade inregistrerats den 9 januari samma år
och då tilldelats igenkänningsmärke A1031.
Registrerad ägare var då Philipsons Automobil i
Stockholm. Det var Philipsons som tog in och
sålde Voisin i Sverige.
(2021-05-11)
|
|
Det här fotot visar när "Bil-Olle" kör
Voisin C5 på den isbelagda Ulvsundasjön. Bilen
hade inregistrerats den 9 januari 1924 och då
tilldelats igenkänningsmärke A1031.
Registrerad ägare var då Philipsons Automobil i
Stockholm. Det var Philipsons som tog in och
sålde Voision i Sverige. (2021-04-09)
|
|
Studebaker Touring, förmodligen en Big Six modell
EK 7-sits Touring från 1922, som deltager i någon form av tävling. Bilens
registrerades den 19 februari 1923 och tilldelades då igenkänningsmärke O2872.
Vid registreringstillfället ägdes bilen av bilförsäljaren Anders Skog i
Göteborg. Notera att bilens däck har
vita sidor på båda sidorna och att man demonterat vindrutan.
Leif Holmberg har hjälpt till med information. (2014-01-03)
|
Hupmobile modell R Roadster från cirka 1922 som framförs av
Fritz Lindgren i KAK:s hastighetstävling på Gärdet i Stockholm 1922. Bilden har
publicerats i Autohistorica 1/81.
|
Foto som är taget i samband med en motortävling i Simlångsdalen. (2013-09-18).
|
|
1923 arrangerade KAK en lastbilstävling. Åtta
ekipage ställde upp och på fotot ses sex av
dessa. Lastbilen med startnummer ett, den
närmast kameran, är en GMC. Bredvid står en Reo
Speedwagon som kördes av den kända
motorcyklisten Erik Westerberg. Den ljusa
lastbilen i mitten är en Berliet och bredvid den
står en av startfältets två Saurer. Längst bort
ses tävlingens två Tidaholmare.
(2020-08-10)
|
|
Denna Berliet lastbil hade startnummer 3 i KAK:s
lastbiltävling 1923.
(2020-08-13)
|
|
|
Åtta
ekipage ställde upp i den lastbilstävling som
KAK arrangerade 1923. Fotot visar startnummer 1,
en GMC.
(2020-08-22)
|
|
Direktör John Emanuel Ohlsson, Stockholm, i sin Voisin
när han
deltar han i KAK:s Skåneavdelnings tävling till
Jönköping.
Han kallades populärt "Bil-Olle" och vann
den aktuella tävlingen. Bilen hade registretats på Philipsons Automobil AB den
19 augusti 1921 och då tilldelats igenkänningsmärke A7743. Det var Philipsons
som representerade Voisin i Sverige. Den 18 januari 1922 noteras ingenjör Gustaf
Eriksson, Stockholm, som ägare. "Bil-Olle" blir sedan registrerad ägare
den 9 december 1922. Ett knappt år senare, den 13 oktober 1923, byter bilen
ägare igen. Det är direktör Walter W Le Mat, Stockholm, som blir Voisin-bilens
ägare.
Leif Holmberg har
hjälpt till med information.
Bilden har varit
publicerad i Autohistorica 1/73.
(2014-01-06)
|
Arnold Öström i Steyr sportvagn i samband med
tävlingen om von Rosens pokal och Shellkannan försommaren 1923. Bilen
exporterades senare.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica 3/73.
Fiat 501 med sportig kaross och finskt registreringsnummer A105.
Liksom i Stockholm användes A i Helsingfors. Fotot togs i samband med i KAK:s sommartävling Helsingfors-Stockholm 1923
då bilden kördes av H. Zetterström. Föraren var antagligen anställd hos märkets
generalagent Walfrid Alfthán. Denne stod 1924 som ägare till A105. Information
har lämnats av Anders Svenfelt. Bilden har varit
publicerad i Autohistorica 4/78.
(2013-01-02)
|
Fiat 501 med sportkaross som deltager i en backtävling. Bilens
registreringsnummer ser ut att vara A8631. Detta nummer delades ut den 23 maj
1922 och registrerad ägare var då AB Automobilcentralen. Ett år senare, den 7
maj 1923, är bilen registrerad på Krooks Petroleum & Olje AB. Bilden har publicerats i Autohistorica
2/79.
Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter.
(2013-06-27)
|
Fotot som är taget under KAK:s hastighetstävlingar på Gärdet i Stockholm 1924
visar startnummer 28, Per Näs i en Buick Roadster. Per slutade som trea i
tävlingen. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 2/81.
En Voisin typ C5 som deltager i "Allt för Alla"-tävlingen 1924.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1/73.
Voisin som deltager i Gärdestävlingar i Stockholm. Bilden har varit
publicerad i Autohistorica 4/80.
|
Foto som är taget i samband med en biltävling på is,
sannolikt i södra Sverige och under första delen av 1920-talet. Bilarna
som ligger sida vid sida är av märkena Fiat och Citroen. Fiaten ser ut
att vara av modellen 501S Torpedo Sport och Citroen-bilen är
gissningsvis av typen B2.
(2014-06-11)
|
|
Fotot är troligen taget i samband med en biltävling på is,
sannolikt i södra Sverige. Bilen är en Fiat 501S Torpedo Sport som man
har lättat något genom att demotera reservhjulet.
(2014-12-31)
|
|
Det här fotot är taget i samband med en tävling.
Bilen med registreringsnummer O3624 är en Fiat
501 Torpedo från cirka 1925. Den efterföljande
bilen som har interimsskylt är en Oakland Sedan
från 1926.
(2020-08-04)
|
|
Fotot som är taget i samband med en
tävling visar startnummer 22, en Fiat 501 Torpedo.
(2024-02-28)
|
|
Det här fotot är taget i Skara, troligen i
samband med en biltävling under första delen av 1920-talet. Bland de deltagande
bilarna ses bland annat Chevrolet och Buick. (2016-10-17)
|
Bilden är tagen i Östersund 1925 i samband med starten för KAK:s vintertävling.
Bilen med registreringsnummer A7990 är en Citroen B2 Torpedo som rattades av Per
Björkman. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 3-4/79.
Bilden visar när klassegraren, Oscar Wiger, i en KAK-tävling kör uppför
Nybrogatan till målet utanför KAK. Bilen ser ut att vara en Citroen B2 eller
B10.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica 3-4/79.
|
Det här fotot ska vara taget 1927 i samband med
en tävling arrangerad av SMK Hedemora.
(2020-06-26)
|
Hans Osterman i Buick Master Six Touring från 1924 eller 1925 med
registreringsnummer B8293 vid starten för KAK:s vintertävling 1925. Bilden
har varit publicerad i Autohistorica 2/73.
Leif Holmberg har bidragit med uppgifter.
Bilden visar Hans Osterman när han närmar sig målet i KAK:s Vintertävling 1925.
Bilen med registreringsnummer B8293 är en Buick
Master Six Touring från 1924 eller 1925. Målet var 1925 beläget vid
Grand Hotell på Blasieholmen i Stockholm. Osterman delade första priset med
flera andra deltagare, men Vinterpokalen erövrade han för alltid. Han hade
segrat även 1913 och 1914, med då körde han Minerva. Bilden har varit publicerad
i Autohistorica 1/84.
Thulin typ A25 Phaeton från cirka 1925 som deltager i någon
tävling.
|
Jewett Touring med registreringsnummer T888. Bilen
inregistrerades den 1 juli 1924 och ägare var då köpman Th. Nessén,
Örebro. Bilden lär också vara
tagen i Örebro och antagligen i samband med någon slags tävling.
Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter.
(2013-07-09)
|
|
Scania-Vabis ställde 1924 upp i KAK:s
automobiltävling på Ladugårdsgärdet i Stockholm.
Man lät företagets verkmästare Gunnar Westerberg
köra den typ IIa bil som hade lastbilsmotorn typ
1444 som kunde köras på motorsprit. Tävlingen
kördes tre söndagar och Scania-Vabis-bilen vann
sin klass de båda första söndagarna och kom på
tredje plats under handicaptävlingen sista
dagen, efter en Buick och Voisin som båda hade
fyrhjulsbromsar.
Bilen hade registreringsnummer B39. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 2/83.
|
Bilden visar Scania-Vabis
verkmästare Gunnar Westerberg efter målgång i
KAK:s Vintertävling 1925 och platsen är vid
Bolinderska huset på Blasieholmen i Stockholm.
Bilen är den typ IIa bil som försetts med
lastbilsmotorn typ 1444, som kunde köras på
motorsprit.
Bilen hade registreringsnummer B39. Bilden har
varit publicerad i Autohistorica 2/83.
|
|
|
Fotot är taget på torget i Askersund i samband med någon
tävling, förmodligen under senare delen av 1920-talet. Bilen med startnummer 25
är en Reo modell T-6 Sports Roadster från 1926 med registreringsnummer T3844 och
den X-registrerade bilen till höger kan vara en Lancia Lambda. Reo:n ägdes vid
denna tid av bussägaren Valfrid Gustafsson i Asker sydost om Örebro. Leif
Holmberg, Nils Andersson och Jan Gunnarsson har bidragit med uppgifter.
(2022-09-27) |
|
Fotot som visar T3844, en Reo modell T-6 Sports Roadster från 1926 är
tagen vintertid i samband med någon biltävling. Reo:n ägdes vid denna tid av
bussägaren Valfrid Gustafsson i Asker sydost om Örebro. Jan Gunnarsson har
bidragit med uppgifter. (2022-10-04) |
Bilden visar när Olle Grönkvist går i mål som första man och
också som segare i KAK:s Vintertävling 1926. Bilen är en Fiat 509 Torpedo, för
övrigt den minsta bilen i tävlingen. Bilden har varit publicerad i Autohistorica
1/84.
I KAK:s Vintertävling 1927 ställde Ernst Nilsson upp med denna Lincoln modell L
7-sits Touring med registreringsnummer A11073. Bilens tillverkningsår lär vara
1926. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1/84.
|
1927 beställde Per Näs ett Frazer-Nash
chassi och när den kom till Sverige
lät han Karosseriaktiebolaget Norrmalm i
Stockholm
bygga ett tävlingskarosseri. På grund av
den svenska karossen kallades bilen för Näs
special. Motorn var en kompressormatad,
fyrcylindrig Anzani sidventilsmotor på
1,5-liter och växellådan hade
specialbeställts med fyra växlar. Bilen
var mycket snabb och debuterade på
hastighetstävlingarna på ett övertygande
sätt. På en hastighetstävling på rakbana
1928 uppnåddes 145 km/tim och det blev
svenskt rekord i klassen, vilken skulle
stå sig i många år. Senare
tävlingskördes bilen av Pers broder
Nils. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 2/81.
|
Per Näs framför här Delage-racern från
1925 på Edsviken 1928 och det slutade
med en seger. Bilden har varit
publicerad i Autohistorica 2/81
|
|
|
Fotot
visar Per Näs i Delage-racern från 1925
i samband med tävlingar på Solvalla. Där
blev det en andra plats efter norrmannen
Isberg med Bugatti.
Bilden har varit publicerad i
Autohistorica 2/81.
|
Einar Lindberg hade startnummer 4 när han körde Buick Roadster 1928 i samma års
upplaga av KAK:s Vintertävling. Bilden är tagen i samband med starten i
Göteborg. Lägg märke till snökedjornas utförande och den utrustning som
förvarades på fotsteget. Bilden har publicerats i Autohistorica 1/84.
|
Fotot som bör vara taget 1928 kommer från ett fotoalbum som har tillhört tävlingsföraren
Carl Ivar "Skepparn" Skeppstedt. Det är "Skepparn" som sitter
på lastbilens fotsteg, lastbilen ser ut att vara en Chevrolet från
1927-28. År 1928 körde "Skepparn" märket Saroléa och de två
motorcyklarna till vänster är av detta fabrikat. Motorcykeln till höger
är troligen en Royal Enfield. Information har lämnats av medlemmar i Mässing
& Nickel. (2014-05-15)
|
Tävlingsförarna Erik Westerberg
och Gunnar Kalén i samband med tävling i Tulingebacken
den 23 september 1928. Motorcykeln med sidovagn är en en
Harley-Davidson. Fotot togs av David E. Lundin i
Stockholm. (2012-12-08)
Erik Westerberg och Gunnar Kalén kör uppför
Tullingebacken i samband med en tävling
den 23 september 1928. Motorcykeln med sidovagn är en en
Harley-Davidson. Fotot togs av David E. Lundin i
Stockholm. (2012-12-09)
Volvo ÖV4 som blivit rejält smutsig under en tävling i i
Linköpingstrakten. Notera att man man kompletterat belysningen med en jättelik
centrumplacerad stålkastare, samtidigt har man ansett suffletten överflödig.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1-2/77.
Registreringsnummer S4884 tillhör öppen 4-cylindrig Volvo som kördes av Georg
Holmqvist i KAK:s Skånska Vintertävling i februari 1929. Notera de extra
strålkastarna och den kraftiga kofångaren.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1-2/77.
|
Mannen står vid 4-cylindrig öppen Volvo med
interimsskylt, O1608. Fotot är sannolikt taget i
samband med någon tävling eftersom bilen har
märkningen "10" på karossidan. Bilens extra
strålkastare indikerar även tävling.
(2020-07-29)
|
Harald Witte körde denna tyskregistrerade Adler Roadster i
KAK:s Vintertävling 1929. Det rör sig förmodligen om modell Standard 6. Bilden
har varit publicerad i Autohistorica 1/84.
|
Bilen med startnummer 14 är den Chrysler
som Signe Kassman körde i KAK:s
Vintertävling 1929. Trots snökedjor har
bilen gått av vägen. Bilden har
publicerats i Autohistorica 1/84.
|
Ytterligare en bild som
visar Signe Kassmans dikeskörning med en Chrysler i KAK:s Vintertävling
1929. Med hjälp av hästen är nog bilen strax uppe på vägen igen får man förmoda.
Bilden har publicerats i Autohistorica 1/84.
Bilden visar Eva Wetter som tävlade med bil åren kring 1930, det är emellertid
okänt vilket tävling det här rör sig om. Bilen med registreringsnummer A9888 och
startnummer 6 är en Fiat 501 från mitten av 1920-talet. Bilarna som står bakom,
nästan helt skymda, är A-Fordar.
Bilden kommer från Tommy LeMon via Sven Ljungstedt.
|
Fotot som visar en Rally från mitten av 1920-talet som
har registreringsnummer T842, är antagligen taget i samband med någon tävling
omkring 1930.
(2016-12-19)
|
Fotot är taget i samband med någon biltävling. Främst ses Storckenfeldt i en
4-cylindrig Amilcar från cirka 1927 med registreringsnummer O7132, men är det
någon som kan avgöra om det är en CGS, CGS-3 eller CGSs? Racerbilen som följer
bakom ägdes av Erik Fredlund och var baserad på en Chandler från cirka 1928.
Bilen kommer från Tore H. Bratlie (2013-03-06)
En
fartfylld bild som visar Hans Torell med en Chevrolet Phaeton i KAK:s
Vintertävling 1930. Bilden har publicerats i Autohistorica 1/84.
Fotot är taget i Forsmark i samband med ett uppehåll under KAK:s Vintertävling
1930. Två öppna bilar syns, den ljusa till vänster är en Ford modell A som
kördes av Nils Mark. Volvon till höger som har 6-cylindrig motor kördes av
Lennart Svensson. Bilden har publicerats i Autohistorica 1/84.
På det 6-cylindriga chassiet byggdes bara två öppna bilar. De stod färdiga i
slutet av november 1929 och kördes i KAK:s Vintertävling 1930 av Lennart
Svensson och löjtnant Holmqvist. Bilarna kom i mål och hamnade på femte
respektive tolfte plats. Bilen på bilden har samma registreringsnummer, O6437,
som en tidigare ÖV4 med 6-cylindrig motor.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1-2/77.
Fotot är taget vintertid i samband med en vintertävling cirka 1930 och visar en
man sittande vid en Amilcar med registreringsnummer A12444. Bilen som är från
cirka 1928 ser ut att vara ur Amilcars M-serie. Här ser det ut som att bilen har
lättats på diverse utrustning.
Gilbert Holmberg sitter på en motorcykel av märket Gridlay-Peerless.
Bilden på A3246 är troligen tagen i samband med någon tävling i slutet
av 1920-talet.
Indian med registreringsnummer T345 som antagligen ska delta
i någon tävling. Lägg märke till de dubbade framdäcken.
|
Det här fotot kommer från ett fotoalbum som har tillhört tävlingsföraren
Carl Ivar "Skepparn" Skeppstedt. I albumet finns det noterat att dessa
båda bilar är Rally och Bugatti. Rally-bilen ser ut att ha
registreringsnummer T842, men noteringen om ägaren är svårläst, han var
emellertid hemmahörande i Örebro. Bugatti-bilen som är en typ 35C
ägdes vid fototillfället av John Erik Isberg. Bilen kallades "Blåen",
tidigare hade Isberg även kört en "Gråen", en Bugatti typ 30.
En bit in på 1930-talet såldes 35C-bilen till finnländaren Emil Elo.
John Erik Isberg föddes i Sala 1889 och i början av 1900-talet kom han
till Stockholm. 1906 flyttade Isberg till Norge och han kom senare att
representera bilmärket Volvo i Oslo. (2014-05-11)
|
Bilden på motorcyklisten är troligen tagen i samband med
någon tävling i slutet av 1920-talet.
|
1930 kunde deltagarna i Monte
Carlo Rallyt välja att starta från Sundsvall. En
av dessa var Robert von Medelssohn från Tyskland som
körde en Austro-Daimler med startnummer 49. Detta ekipage
gick i mål och slutade på 40:e plats. Fotot
kommer från Bo Bymans samling och har skickats
in av Leif Holmberg. (2023-02-19)
|
|
1930 kunde deltagarna i Monte
Carlo Rallyt välja att starta från Sundsvall. En
av dessa var Michele Jamot rån Frankrike som
körde en Renault med startnummer 124. Detta
ekipage hamnade utanför prislistan då maxtiden
hade överskridits. Fotot kommer från Bo
Bymans samling och har skickats in av Leif
Holmberg. (2022-04-17)
|
|
1930 kunde deltagarna i Monte
Carlo Rallyt välja att starta från Sundsvall. En
av dessa var Renée Friderich från Frankrike som
körde en Bugatti med startnummer 13. Detta ekipage
gick i mål och slutade på 17:e plats och på 3:e
plats i damklassen. Fotot
kommer från Bo Bymans samling och har skickats
in av Leif Holmberg. (2022-03-12)
|
|
1930 kunde deltagarna i Monte
Carlo Rallyt välja att starta från Sundsvall. En
av dessa var Victor A. Bruce från Storbritannien som
körde en Hillman med startnummer 2. Detta ekipage
gick i mål och slutade på 21:e plats. Fotot
kommer från Bo Bymans samling och har skickats
in av Leif Holmberg. (2022-03-05)
|
|
1930 kunde deltagarna i Monte
Carlo Rallyt välja att starta från Sundsvall. En
av dessa var Victor A. Bruce från Storbritannien som
körde en Hillman med startnummer 2. Detta ekipage
gick i mål och slutade på 21:e plats. Fotot
kommer från Bo Bymans samling och har skickats
in av Leif Holmberg. (2022-07-09)
|
|
1930 kunde deltagarna i Monte
Carlo Rallyt välja att starta från Sundsvall. En
av dessa var Victor A. Bruce från Storbritannien som
körde en Hillman med startnummer 2. Detta ekipage
gick i mål och slutade på 21:e plats. Fotot
kommer från Bo Bymans samling och har skickats
in av Leif Holmberg. (2022-12-31)
|
|
1930 kunde deltagarna i Monte
Carlo Rallyt välja att starta från Sundsvall. En
av dessa var Ph. Steegh som
körde en Graham-Paige med startnummer 66. Detta ekipage
gick i mål och slutade på 18:e plats. Fotot
kommer från Bo Bymans samling och har skickats
in av Leif Holmberg. (2022-02-20)
|
|
1930 kunde deltagarna i Monte
Carlo Rallyt välja att starta från Sundsvall. En
av dessa var Lucy Schell från U.S.A. som
körde en Talbot med startnummer 88. Detta ekipage
gick i mål och slutade på 26:e plats och på 4:e
plats i damklassen, Fotot
kommer från Bo Bymans samling och har skickats
in av Leif Holmberg. (2022-02-12)
|
|
1930 kunde deltagarna i Monte
Carlo Rallyt välja att starta från Sundsvall. En
av dessa var fransmannen Georges Priquet som
körde en Nash med startnummer 126. Detta ekipage
gick i mål och slutade på 25:e plats. Fotot
kommer från Bo Bymans samling och har skickats
in av Leif Holmberg. (2023-02-12)
|
|
1930 kunde deltagarna i Monte
Carlo Rallyt välja att starta från Sundsvall. En
av dessa var fransmannen Georges Priquet som
körde en Nash med startnummer 126. Detta ekipage
gick i mål och slutade på 25:e plats. Fotot
kommer från Bo Bymans samling och har skickats
in av Leif Holmberg. (2022-02-05)
|
|
Fotot visar föraren Per Näs och
kartläsaren Oscar Roos i en Citroen vid
starten i KAK:s Vintertävling 1930. Vid
målgången kunde man konstatera att man
åstadkommit en prickfri körning.
Egentligen hade Per Näs tänkt köra en
åttacylindrig Amilcar, men den bilen kom
inte fram i tid till Sverige. Bilden har
varit publicerad i Autohistorica 2/81.
|
|
Den 6-8 mars 1931
kördes SMK:s tillförlitlighetstävlingen
Rikspokalen. Det här fotot är taget vid
starten och visar Per Näs med besättning
framför en Ford modell A, förmodligen
med Roadster-karosseri. Bilden har varit
publicerad i Autohistorica 2/81.
|
Per Näs och prinsarna Bertil och Carl Jr har fotograferats vid en Amilcar C6 i
samband med en Solvallatävling 1930.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica 2/81.
Fartfylld bild från Brunnsviken 1930
med kamp mellan Amilcar och Bugatti. Det är Per Näs som kör Amilcaren i täten,
det är en sexcylindrig modell C6 med 1,1-liters cylindervolym. Per Näs som hade
åtskilliga framgångar med bilen hade köpt den av en norrman som hette Mathiesen. Bugattin är en typ 35B som rattades av K.G. Sundstedt. Bilden har varit
publicerad i Autohistorica 2/81.
|
I skyltfönstret hos Fordförsäljaren står den A-Fords racer som Olle
Bennström från Västerås körde till seger med i KAK:s Vinter Grand Prix på Rämen
1932. (2013-12-18)
|
1930 års Ford
modell A med registreringsnummer A18173
som fotograferats i samband med någon
tävling. Bilen ser ut att ha ett
cabrioletkarosseri. Lägg märke till de
två sökarlyktorna.
Bilden har publicerats i Autohistorica 3/87. (2013-06-28)
|
|
|
Mercedes-Benz SSK med
registrerings-nummer D728 som
tävlingskördes av P.W. Widengren.
Bilden har publicerats i Autohistorica
4/80.
|
P.W. Widengrens Mercedes-Benz SSK med registreringsnummer D728 ses här på
Hjälmaren under "Is-TT" 1931. Notera att bilen lättats något genom att skärmarna
demonterats. Bilden har publicerats i Autohistorica 4/81.
|
Fotografen har fångat en spännande situation under KAK:s Vinter Grand prix 1931.
När det andra varvet ska börja får Clemens V. Bergström en stoppsladd med sin
Chrysler, startnummer 18. Erik Bake som kör en Buick med registreringsnummer
A19164 tvingas också till ett stopp. Finländaren Johan Ramsay med Chrysler,
startnummer 17, passar på att smita förbi. Ramsay och Bergström hörde till de
sju förare som lyckades ta sig mål, de hamnade på andra respektive tredje plats
i tävlingen. (2013-10-29)
|
Uno Ranch och George Sylwander ställde upp i 1932 års Monte
Carlo Rally som hade startplats i Sverige. Man körde en Bugatti typ 38A, med
redan vid Älvkarleby krockade man med en droskbil. Bland annat skadades
framvagnen och ett hjul kärvade. Även ratt, vindruta och en framskärm skadades.
Man kunde ta sig till Stockholm, men där bröt man tävlingen. Senare körde Ranch
och Sylwander Bugatti-bilen till fabriken i Molsheim för reparation. På fotot
sitter Uno Ranch med ratten i den krockade bilen. Bilen har publicerats i
Autohistorica 2/87. (2013-03-20)
Alexandra Lindh (född Gjestvang) bredvid sin Hudson 1931 med registreringsnummer
A19527 efter genomfört Monte Carlo Rally 1932 där hon kom på 8:e plats i stora
klassen. Fotot är taget i just Monte Carlo, notera växtligheten i bakgrunden.
Bredvid Alexandra står sonen Bo Lindh. Alexandras pappa, generalkonsuln,
var generalagent för Hudson i Sverige. Bilden har publicerats i Autohistorica
2/87. (2013-03-20)
|
KAK:s andra Vinter Grand Prix, det så
kallade Rämenloppet, kördes den 28
februari 1932. Det här fotot är taget
två dagar tidigare, den 26 februari, och
visar finnländarna Karl Ebbs och Johan
Ramsays bilar. Ebb skulle köra bilen med
startnummer 4, en Mercedes-Benz SSK från
1929. Startnummer 20 sitter på Ramsays
6-cylindriga Chrysler, en trimmad standardvagn.
I själva tävlingen tvingades Ramsay
bryta redan under första varvet. Även
Ebb tvingades bryta efter några varv.
Mercedes-Benz SSK:n är bevarad och ingår
i Stiftelsen Bertil Lindblads Bil- och
Teknikhistoriska Samlingar i Köping. (2013-09-18)
|
|
Bilen med registreringsnummer W2833 är den Ford modell A Racer som Harry "Mas-Harry"
Larsson skulle köra i Sveriges Vinter Grand Prix 1932. Han ingick där i
Fordlaget, men i tävlingen gick det inte så bra. Ekipaget tvingades bryta tidigt
på grund av motorproblem. Motorn var för resten toppventilkonverterad. Bilens
sportkarosseri var byggt i Sverige.
(2014-01-23)
|
|
Fotot som taget i samband med en tävling visar
Harry "Mas-Harry" Larssons
Ford modell A Racer med registreringsnummer W2833. (2017-01-07)
|
|
Fotot är taget i samband med en backtävling och visar den
Bugatti typ 35, chassinummer 4928, som köptes begagnad till Västerås Racer
Kompani inför 1935 års säsong. Där kördes den först av Helmer Carlsson (senare
Alsed), men senare även av Karl Rolander.
(2021-10-20)
|
Bentley 3-Litre från mitten av 1920-talet som stannat
till i Kungsbacka under Monte Carlo-rallyt 1935. Bilen
var omslagsbild på Autohistorica 2/79.
|
Bentley 3-Litre från mitten av 1920-talet som stannat till i Kungsbacka under
Monte Carlo-rallyt 1935. (2013-12-15)
|