|
|
Detta är ett vykort som visar
Gästgivargården i Fellingsbro, fotot togs sommaren 1907. Bilen är en
2-cylindrig Star som inregistrerades den 2 januari 1907 och då
tilldelades igenkänningsmärke U1. Registrerad ägare var då grosshandlare
Erik Andersson, Västerås.
(2014-11-15)
|
|
Det här är en 2-cylindrig Star som
inregistrerades den 2 januari 1907 och då tilldelades igenkänningsmärke U1.
Registrerad ägare var då grosshandlare Erik Andersson, Västerås. Fotot ska
enligt uppgift vara taget i Malingsbo.
(2016-07-21)
|
|
Cadillac modell M Touring från 1907 med
registrerings-nummer U2 som användes som taxi i
Västerås, ägd av hyrkusk Aron Johansson. Fotot
är taget vid stadsparken i Västerås med personer
som vill bli fotografera sig i bilen. Bilen ägs
idag och har renoverats av Nickel- och
Mässinggruppsmedlemmen Stig Fransson i Kungsör.
|
Det här fotot på U2, Cadillac modell M Touring
1907, är taget vid samma tillfälle, fast från en
annan vinkel och med andra personer i bilen. |
|
|
Fotograf Ernst Blom tog detta foto i samband med Barnens
Dag i Västerås 1909. Det nästan helt övertäckta fordonet är en Tidaholm typ TB.
Troligen är det den Tidaholm som inregistrerades 15 juni 1907 och tilldelades
igenkänningsmärke U3. Registrerad ägare var då åkare E.A. Holmberg i Västerås.
(2023-06-12)
|
Parisienne Victoria Combination 1899 i Västerås. Sannolikt är
det denna bil som 1907 tilldelades registreringsnummer U4. I noteringarna för U4
saknas emellertid uppgift om fabrikat. Däremot har man som tillverkare angett
Alfred Belvalette, Paris. Belvalette var en karosstillverkare och som Parisienne
använde sig av. Vidare finns uppgift
att U4 hade en 1-cylindrig motor på 2,25 hästkrafter från De Dion-Bouton. Detta
tillsammans med bilens måttuppgifter stämmer bra in på Parisienne Victoria
Combination. Som registrerad ägare till U4 stod plåtslagare A.F. Westerblom,
Västerås.
Aron Johanssons andra bil, också den en Cadillac Modell M Touring 1907,
inregistrerades den 6 september 1907 och fick nummer U6.
Här har Cadillac U6 fått lyktor och vindruta. Vid ratten sitter Alfred Medin.
|
Även denna bild visar troligen
Cadillacen med registreringsnummer U6, fast här
utan vindruta. Men det kan också vara U8, en
annan Cadillac som ägdes av Carl Gustaf
Nordström. I
bakgrunden skymtar också Cadillacen med
registreringsnummer U2.
|
|
Denna Tidaholm TB, av tillverkaren kallad kombinerad person-
och lastbilautomobil, inregistrerades den 17 oktober 1907 och tilldelades
igenkänningsmärke U7. Registrerad ägare var åkare Johan Albin Käll i Köping.
(2024-03-04)
|
|
Mannen sitter i en
Cadillac modell M som inregistrerades den 30
december 1907 och tilldelades igenkänningsmärke
U8. Registrerad ägare var då åkare Carl Gustaf
Norström i Västerås. Bilen som användes som taxi
har ett typiskt svenskbyggt karosseri som ett
flertal Cadillac-chassier försågs med vid denna
tid.
(2023-08-18)
|
Den 10 juni 1910 inregistrerades denna Cadillac modell 30 Touring 1910 och fick
U16. P.A. Holst i Västerås stod som ägare till bilen som skulle komma att
användas som taxi. Denna bild är enligt en tidningsartikel tagen 1918, men
antagligen är bilden tagen tidigare. Bilen uppges vid detta tillfälle tillhöra
Medins och Wretmans åkeri i Västerås. Platsen ska vara Bondegatan i samma stad.
Förare uppges vara en herr Elvén.
|
Denna Cadillac modell 30
Touring 1910 inregistrerades den 11 juni 1910
och tilldelades igenkänningsmärke U17.
Registrerad ägare var då Drosk Bil Aktiebolaget
i Sala. Förare är Emil Lindberg, Sala. (2023-10-04)
|
|
Personerna har fotograferats
i och vid en Cadillac modell 30 Touring som
inregistrerades den 11 juni 1910 och tilldelades
igenkänningsmärke U17. Registrerad ägare var då
Drosk Bil Aktiebolaget i Sala.
(2023-03-22)
|
|
Denna Mathis Doppelphaeton är
fotograferad vid Djäkneberget i
Västerås. Det är troligen den bil som
inregistrerades den 7 februari 1911 och
då tilldelades igenkänningsmärke U20.
Ägare var då J.A. Strömbäck i Västerås
och det är kanske han som håller i
ratten?
(2020-03-20)
|
|
Denna 4-cylindriga 12/28 hästkrafters Delaunay-Belleville
Phaeton
registrerades den 5 eller 6 oktober 1913 och fick nummer U40. Som registrerad ägare stod
åkerifirman Medin & Wretman i Västerås. Bilens kaross är sannolikt byggt
hos grosshandlare Leonard Ödmark i Örnsköldsvik som var svensk agent för märket
Delaunay-Belleville.
Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter.
(2013-06-20)
|
|
Ytterligare en bild som visar Delaunay-Belleville med registreringsnummer U40,
inregistrerad den 5 eller 6 oktober 1913 och ägd av
åkerifirman Medin & Wretman i Västerås.
Notera att detaljer som däck och signalhorn skiljer sig åt. Den här bilden med
taxichaufför Alfred Medin, Västerås vid ratten ska enligt uppgift vara tagen vid
Folkets Park i Västerås 1924. Årtalsuppgiften är antagligen felaktig, flera
saker tyder på ett betydligt tidigare år.
Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter.
(2013-06-20)
|
|
Mannen sitter i en Ford
modell T Touring 1915 som vid
registeromläggningen 1916, närmare bestämt den
13 mars, ägdes av Riddarhytte AB, Riddarhyttan.
Bilen hade då igenkänningsmärke U43. (2023-04-06)
|
|
Denna Tidaholm lastbil inregistrerades den 29
april 1909 och tilldelades då igenkänningsmärke
R27. Registrerad ägare var då Västerås
spritbolag. I samband med registeromläggningen
1916, närmare bestämt 13 mars, erhöll lastbilen
igenkänningsmärke U44. Västerås spritbolag var
då fortfarande lastbilens ägare. Senaste
besiktning tycks ha utförts 30 augusti 1923. Mannen på bilden är Tidaholms
Gottfrid Lindström som demonstrerar det av
motorn drivna spelet för hantering av tunnor.
Denna lastbil är bevarad Svedions Bil- och
Flygmuseum i Ugglarp. (2022-01-28)
|
|
Personerna har fotograferats
in en Overland modell 69 Touring från 1913. Vid
registeromläggningen 1916, närmare bestämt den
14 mars, erhöll bilen igenkänningsmärke U48.
Registrerad ägare var då Johan Nystrand,
Kungsör. (2022-03-07)
|
|
Barnen
sitter i framsätet i
denna Overland modell 79 Touring 1914. Vid
registeromläggningen 1916 erhöll bilen
igenkänningsmärke U51. Vid denna tidpunkt, 14
mars, var Ax. Köhl i Norberg registrerad ägare. (2020-12-21)
|
|
Bilen som står vid hotellbyggnaden är en Ford modell T som troligen tillverkades
1912. Notera fram- och bakskärmarnas utformning som som skiljer sig från det normala
utförandet på USA-tillverkade Fordar från denna tid. Den här bilen erhöll
igenkänningsmärke U78 vid registeromläggningen 1916, närmare bestämt den 5
april. Bilen ägdes då av chaufför Anders Lind, från Västanfors i närheten av
Fagersta.
Bilen hade tidigare troligen igenkänningsmärke U30, för den
20 februari 1913 inregistrerades en Ford, med tillverkningsnummer 114512, på
just Anders Lind, Västanfors. (2017-02-07)
|
|
4-cylindrig 12/28 hästkrafters Delaunay-Belleville Phaeton
och Ford modell T Touring som har fått registreringsnummer efter varandra, U77
och U78. Dessa nummer utdelades den 5 april 1916 och ägare till båda bilarna var
chaufför Anders Lind i Västanfors, nära Fagersta. Forden hade tidigare troligen
registreringsnummer U30, för den 20 februari 1913 inregistrerades en Ford, med
tillverkningsnummer 114512, på just Anders Lind, Västanfors. Den 7 juni 1912
registrerades en annan bil på Anders Lind, den hade registreringsnummer A1649
och det kan möjligen var Delaunay-Bellevillens tidigare nummer.
Notera utformningen på Fordens fram- och bakskärmar, möjligen kan detta
detta vara en Ford som tillverkats i Storbritannien. Leif Holmberg har hjälpt
till med uppgifter.
(2013-06-20)
|
|
Personerna färdas i en 4-cylindrig 12/28 hästkrafters Delaunay-Belleville Phaeton
som tilldelades igenkänningsmärke U77 i samband med registeromläggningen 1916,
närmare bestämt den 5 april. Registrerad ägare var då chaufför Anders Lind i Västanfors. 2024-03-15)
|
|
Det här fotot är
taget i anslutning Selma Hagströms
hattförsäljning i Sala och visar en man
sittande i en Paige Modell 25 Brunswick
Touring från 1914. Vid
registeromläggningen 1916, närmare
bestämt den 5 april, erhöll bilen
igenkänningsmärke U80. Registrerad ägare
var då chaufför Emil Lindberg, Sala.
(2023-09-19)
|
|
Personerna färdas i en Paige
Modell 25 Brunswick Touring från 1914. Vid
registeromläggningen 1916, närmare bestämt den 5
april, erhöll bilen igenkänningsmärke U80.
Registrerad ägare var då chaufför Emil Lindberg,
Sala. (2023-10-05)
|
|
Män på motorcyklar och i sidovagnar. Till vänster en ACE som
inregistrerades den 31 maj och tilldelades igenkänningsmärke U1697. Registrerad
ägare var då Västerås Nya Automobil- & Motorverkstad. Motorcykeln i mitten som
är en Excelsior registrerades samma dag. Den tilldelades igenkänningsmärke U1699
och ägdes av E.R. Landegren, Västerås. Motorcykeln till höger är också en
Excelsior. Den registrerades den 28 januari 1922 och tilldelades
igenkänningsmärke U142. Ägare var då handlande Edvin Sagström, Altuna.. (2024-05-02)
|
|
Mannen sitter i en Presto Doppelphaeton
från cirka 1912.
Bilen erhöll
igenkänningsmärke U84 den 10 april 1916
och då var Häradsdomare A.J. Johansson i
Hedensberg registrerad ägare. (2020-03-30)
|
Scania-Vabis Phaeton från cirka 1912 med herr Elvén i
Västerås. Bilen som antagligen är en typ 2S och har registreringsnummer U87
användes som taxi.
|
Det här fotot som verkar vara taget i
samband med en parad visar en Brasier som erhöll igenkänningsmärke U152 den 9
april 1919. Registrerad ägare var då slaktare Erik Eman Pettersson, Kungsör. (2021-10-12)
|
|
GMC buss från cirka 1927 med registreringsnummer
U213 som enligt märkningen på
karosserisidan trafikerade
Fagersta-Västanfors. (2015-10-18)
|
|
Mannen står vid två Chevrolet lastbilar från cirka 1930 som har
registreringsnummer U3811 och U360. (2024-08-09)
|
|
Sala Bilstation använde denna Crossley som taxi.
Bilen inregistrerades den 17 september 1919 och tilldelades igenkänningsmärke
U414. Registrerad ägare var då Emil Lindberg,
Sala. (2023-10-02)
|
Telegrafverket håller körutbildning i Stockholm i början av 1920-talet. Bilarna
är två tämligen nya Citroen, troligen modell B2, den vänstra bilen har
interimsskylt. Bilen med registreringsnummer U420 blev sedan Köpings första
telebil. (2012-12-30)
|
Surahammars Omnibusstation hade denna
Reo buss från cirka 1930. Bussen hade
registreringsnummer U424. (2015-04-17)
|
|
Surahammars Omnibusstation hade denna
Reo buss från cirka 1930. Bussen hade
registreringsnummer U424. (2015-04-16)
|
|
Fotot
som sannolikt är taget i samband med en
tävling visar en förare med en Indian
som har registreringsnummer U502. (2015-10-28)
|
|
Denna Horch Tourenwagen med igenkänningsmärke U508
registrerades på Åkeriidkare Oscar Bernh, Dahlström i Arboga den 15 februari
1924.
(2021-12-10)
|
|
Den här bussen, en Tidaholm från cirka
1930 med registreringsnummer U577,
trafikerade sträckan
Västerfärnebo-Västerås. Dessa platser
står nämligen på bussens kaross, som för
övrigt är av så kallad sedantyp. (2015-04-25)
|
|
Denna Overland Touring, troligen en Light Four 90,
inregistrerades den 10 april 1920 och tilldelades då igenkänningsmärke U647.
Registrerad ägare var då AB Manufaktur i Västerås. (2021-09-08)
|
|
Barnet och hunden sitter på en
Harley-Davidson med sidovagn som erhöll igenkänningsmärke U884 den 21 juni 1924.
Registrerad ägare var då montör Knut Vilh. Hellström, Kungsör. (2024-04-12)
|
|
Männen står vid en Ford modell T Lastbil med registreringsnummer U1024
som ägdes av Köpings Bryggeri AB. (2013-12-25)
|
|
Denna Harley-Davidson
Sport inregistrerades den 10 maj 1920 och
tilldelades då igenkänningsmärke U1111.
Registrerad ägare var då mannen på bilden,
maskinist Carl Löfgren, Skultuna.
(2021-06-10)
|
Ford T Touring från 1926 med registreringsnummer U1142.
Enligt bilkalendern från 1935 tillhörde bilden då lantbrukare Erik Israelsson i
Strömsholm. I "Vem äger U-bilen 1937?" finns U1142 upptaget.
Den här bilden på U1142, Ford T Touring 1926, är tagen vid
samma tillfälle som föregående bild.
Ford T från cirka 1923 med registreringsnummer U1274. Enligt
"Vem äger U-bilen 1937" ägdes U1274 då av en trädgårdsmästare John H. Eriksson,
Brottberga gård utanför Västerås. I boken står det att märket är Ford, men man
kan inte vara helt säker att det rör sig Forden på bilden.
|
Oidentifierad oktober 2013 F. Det här fotot togs nog i samband med
motorcykeltävling. Det dammar en hel del när motorcykeln med igenkänningsmärke
U1675 kommer farande. Men vad är det för fabrikat på motorcykeln?
(2013-10-26)
|
|
Familjen har fotograferats vid en Excelsior
som inregistrerades den 31 maj 1922 och
tilldelades igenkänningsmärke U1703. Registrerad
ägare var då fabrikör Erik Pettersson, Kolbäck.
(2023-11-22)
|
|
Bilen,
en Overland med igenkänningsmärke U1830, fick vara med när det här fotot skulles
tas. Bilen är en modell 4, alternativt modell 91, från cirka 1922-23. Skyltens
utformning indikerar att fotot togs 1924 eller senare. (2015-11-01)
|
|
Västeråsfotografen Emil Wijgård tog detta foto sommaren 1935. Det är
Västerås Racer Kompani som ställt upp sina bilar för fotografering. I
den ljusa bilen, en Amilcar 6C Course från 1926-28 med
registreringsnummer U2049, sitter Karl Rolander. Bilen i mitten med
interimsskylten U354 är en Bugatti typ 35C med chassinummer 4928. Vid
ratten sitter Helmer Carlsson (senare Alsed). Bilen längst till höger är
åter en Amilcar 6C Course från 1926-28 och det är Adolf Westerblom
som håller i ratten. (2013-09-11).
|
|
Männen sitter på en Harley-Davidson med registreringsnummer
U2077. (2024-10-06)
|
|
Det här
är en Presto 9/25 hästkrafter från cirka 1914. Bilens
igenklänningsmärke U2104 erhölls den 6 maj 1921. Registrerad ägare var då Melins
Bil- och Motor AB i Sala. Fotot ska vara taget i Västerås 1924, och vid bilen
som användes som taxi står chauffören "Tolvpelle".
Leif Holmberg har hjälpt till med
uppgifter. (2013-12-29)
|
|
Oidentifierad oktober 2015
A.
Vykort som visar en parkerad bil, med
igenkänningsmärke U2196, vid Fångsbacka,
Sätra Brunn. (2015-10-31)
|
|
Västerås Bryggeri AB använde denna
Ford modell TT lastbil, lägg märke till drickabackarna på flaket. Lastbilen
inregistrerades den 2 september 1921 och tilldelades då igenkänningsmärke U2209. Notera
även kedjorna på bakhjulet.
Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter.
(2014-01-18)
|
|
En herr Bylund i Möklinta
ägde denna Chevrolet buss med
registreringsnummer U2515. (2012-11-08)
|
Bertil Lindblad, en av Automobilhistoriska Klubbens grundare,
ägde den här bilen, en Scripps-Booth i början 30-talet. U3073 är tillverkad
cirka 1917 och köptes begagnad strax efter första världskriget av en fotograf
Brun i Arboga. Den ägdes senare av en arbetskamrat till Bertil. En hel
renoveringsarbeten fick genomföras under 1920-talet för att hålla bilen vid liv.
Den här bilden som troligen har tagits 1927 har varit publicerad i Autohistorica
1/71 där Bertil ingående i en artikel beskriver denna bils levnadsöde. Det sista
vi vet om den här bilen är att den i slutet av 1933 skulle säljas till någon
plats öster om Västerås.
Den här bilden på Scripps-Booth U3073 har också varit
publicerad i Autohistorica 1/71 där den illustrerade Bertil Lindblads artikel.
Här ses bilen fotograferad vid Särö station på västkusten.
Ytterligare en bild som varit publicerad i Autohistorica 1/71
och som visar Scripps-Booth med registreringsnummer U3073. Mannen vid ratten är
möjligen bilens ägare under 1920-talet, en arbetskamrat till Bertil Lindblad som
hette Harald i förnamn.
|
Bilen med igenkänningsmärke U3443
är en Renault från 1920-talet. Platsen ska vara Fiskartorget i Sala.
(2021-02-23)
|
|
Mannen står vid Chevrolet lastbil från cirka 1930 som har
registreringsnummer U3811. (2024-08-08)
|
|