U-län
 

Detta är ett vykort som visar Gästgivargården i Fellingsbro, fotot togs sommaren 1907. Bilen är en 2-cylindrig Star som inregistrerades den 2 januari 1907 och då tilldelades igenkänningsmärke U1. Registrerad ägare var då grosshandlare Erik Andersson, Västerås. (2014-11-15)


Det här  är en 2-cylindrig Star som inregistrerades den 2 januari 1907 och då tilldelades igenkänningsmärke U1. Registrerad ägare var då grosshandlare Erik Andersson, Västerås. Fotot ska enligt uppgift vara taget i Malingsbo. (2016-07-21)



Cadillac modell M Touring från 1907 med registrerings-nummer U2 som användes som taxi i Västerås, ägd av hyrkusk Aron Johansson. Fotot är taget vid stadsparken i Västerås med personer som vill bli fotografera sig i bilen. Bilen ägs idag och har renoverats av Nickel- och Mässinggruppsmedlemmen Stig Fransson i Kungsör.

Det här fotot på U2, Cadillac modell M Touring 1907, är taget vid samma tillfälle, fast från en annan vinkel och med andra personer i bilen. 

 

Parisienne Victoria Combination 1899 i Västerås. Sannolikt är det denna bil som 1907 tilldelades registreringsnummer U4. I noteringarna för U4 saknas emellertid uppgift om fabrikat. Däremot har man som tillverkare angett Alfred Belvalette, Paris. Belvalette var en karosstillverkare och som Parisienne använde sig av.  Vidare finns uppgift att U4 hade en 1-cylindrig motor på 2,25 hästkrafter från De Dion-Bouton. Detta tillsammans med bilens måttuppgifter stämmer bra in på Parisienne Victoria Combination. Som registrerad ägare till U4 stod plåtslagare A.F. Westerblom, Västerås.



Aron Johanssons andra bil, också den en Cadillac Modell M Touring 1907, inregistrerades den 6 september 1907 och fick nummer U6.


Här har Cadillac U6 fått lyktor och vindruta. Vid ratten sitter Alfred Medin.


Ytterligare en bild som visar Aron Johanssons andra bil, Cadillac Modell M Touring 1907.

Även denna bild visar troligen Cadillacen med registreringsnummer U6, fast här utan vindruta. Men det kan också vara U8, en annan Cadillac som ägdes av Carl Gustaf Nordström. I bakgrunden skymtar också Cadillacen med registreringsnummer U2.

U14 är en Crossley från cirka 1914 som användes som taxi av droskägare Emil Lindberg. På karossidan verkar det stå "SALA BILSTATION TEL 64".

 

Den 10 juni 1910 inregistrerades denna Cadillac modell 30 Touring 1910 och fick U16. P.A. Holst i Västerås stod som ägare till bilen som skulle komma att användas som taxi. Denna bild är enligt en tidningsartikel tagen 1918, men antagligen är bilden tagen tidigare. Bilen uppges vid detta tillfälle tillhöra Medins och Wretmans åkeri i Västerås. Platsen ska vara Bondegatan i samma stad. Förare uppges vara en herr Elvén.

 

Nästa Cadillac som registrerades i Västmanlands län fick nu U17 den 11 juni 1910. Det var Drosk bil Aktiebolaget i Sala som stod som ägare till denna modell 30 Touring 1910.

 

Denna 4-cylindriga 12/28 hästkrafters Delaunay-Belleville Phaeton registrerades den 5 eller 6 oktober 1913 och fick nummer U40. Som registrerad ägare stod åkerifirman Medin & Wretman i Västerås. Bilens kaross är sannolikt byggt hos grosshandlare Leonard Ödmark i Örnsköldsvik som var svensk agent för märket Delaunay-Belleville. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2013-06-20)

 

Ytterligare en bild som visar Delaunay-Belleville med registreringsnummer U40, inregistrerad den 5 eller 6 oktober 1913 och ägd av  åkerifirman Medin & Wretman i Västerås. Notera att detaljer som däck och signalhorn skiljer sig åt. Den här bilden med taxichaufför Alfred Medin, Västerås vid ratten ska enligt uppgift vara tagen vid Folkets Park i Västerås 1924. Årtalsuppgiften är antagligen felaktig, flera saker tyder på ett betydligt tidigare år. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2013-06-20)

 

Bilen som står vid hotellbyggnaden är en Ford modell T som troligen tillverkades 1912. Notera fram- och bakskärmarnas utformning som som skiljer sig från det normala utförandet på USA-tillverkade Fordar från denna tid. Den här bilen erhöll igenkänningsmärke U78 vid registeromläggningen 1916, närmare bestämt den 5 april. Bilen ägdes då av chaufför Anders Lind, från Västanfors i närheten av Fagersta. Bilen hade tidigare troligen igenkänningsmärke U30, för den 20 februari 1913 inregistrerades en Ford, med tillverkningsnummer 114512, på just Anders Lind, Västanfors. (2017-02-07)

 

4-cylindrig 12/28 hästkrafters Delaunay-Belleville Phaeton och Ford modell T Touring som har fått registreringsnummer efter varandra, U77 och U78. Dessa nummer utdelades den 5 april 1916 och ägare till båda bilarna var chaufför Anders Lind i Västanfors, nära Fagersta. Forden hade tidigare troligen registreringsnummer U30, för den 20 februari 1913 inregistrerades en Ford, med tillverkningsnummer 114512, på just Anders Lind, Västanfors. Den 7 juni 1912 registrerades en annan bil på Anders Lind, den hade registreringsnummer A1649 och det kan möjligen var Delaunay-Bellevillens tidigare nummer. Notera utformningen på Fordens fram- och bakskärmar, möjligen kan detta detta vara en Ford som tillverkats i Storbritannien. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2013-06-20)

 

Scania-Vabis Phaeton från cirka 1912 med herr Elvén i Västerås. Bilen som antagligen är en typ 2S och har registreringsnummer U87 användes som taxi.

 

GMC buss från cirka 1927 med registreringsnummer U213 som enligt märkningen på karosserisidan trafikerade Fagersta-Västanfors. (2015-10-18)

 

Telegrafverket håller körutbildning i Stockholm i början av 1920-talet. Bilarna är två tämligen nya Citroen, troligen modell B2, den vänstra bilen har interimsskylt. Bilen med registreringsnummer U420 blev sedan Köpings första telebil. (2012-12-30)

 

Surahammars Omnibusstation hade denna Reo buss från cirka 1930. Bussen hade registreringsnummer U424. (2015-04-17)

 

Surahammars Omnibusstation hade denna Reo buss från cirka 1930. Bussen hade registreringsnummer U424. (2015-04-16)

 

Fotot som sannolikt är taget i samband med en tävling visar en förare med en Indian som har registreringsnummer U502. (2015-10-28)

 

Den här bussen, en Tidaholm från cirka 1930 med registreringsnummer U577, trafikerade sträckan Västerfärnebo-Västerås. Dessa platser står nämligen på bussens kaross, som för övrigt är av så kallad sedantyp. (2015-04-25)

 

Männen står vid en Ford modell T Lastbil med registreringsnummer U1024 som ägdes av Köpings Bryggeri AB. (2013-12-25)

 

Ford T Touring från 1926 med registreringsnummer U1142. Enligt bilkalendern från 1935 tillhörde bilden då lantbrukare Erik Israelsson i Strömsholm. I "Vem äger U-bilen 1937?" finns U1142 upptaget.

 

Den här bilden på U1142, Ford T Touring 1926, är tagen vid samma tillfälle som föregående bild.

 

Ford T från cirka 1923 med registreringsnummer U1274. Enligt "Vem äger U-bilen 1937" ägdes U1274 då av en trädgårdsmästare John H. Eriksson, Brottberga gård utanför Västerås. I boken står det att märket är Ford, men man kan inte vara helt säker att det rör sig Forden på bilden.

 

Oidentifierad oktober 2013 F. Det här fotot togs nog i samband med motorcykeltävling. Det dammar en hel del när motorcykeln med igenkänningsmärke U1675 kommer farande.  Men vad är det för fabrikat på motorcykeln? (2013-10-26)

 

Bilen, en Overland med igenkänningsmärke U1830, fick vara med när det här fotot skulles tas. Bilen är en modell 4, alternativt modell 91, från cirka 1922-23. Skyltens utformning indikerar att fotot togs 1924 eller senare. (2015-11-01)

 

Västeråsfotografen Emil Wijgård tog detta foto sommaren 1935. Det är Västerås Racer Kompani som ställt upp sina bilar för fotografering. I den ljusa bilen, en Amilcar 6C Course från 1926-28 med registreringsnummer U2049, sitter Karl Rolander. Bilen i mitten med interimsskylten U354 är en Bugatti typ 35C med chassinummer 4928. Vid ratten sitter Helmer Carlsson (senare Alsed). Bilen längst till höger är åter en Amilcar 6C Course från 1926-28 och det är Adolf  Westerblom som håller i ratten. (2013-09-11).

 

 

Det här är en Presto 9/25 hästkrafter från cirka 1914. Bilens igenklänningsmärke U2104 erhölls den 6 maj 1921. Registrerad ägare var då Melins Bil- och Motor AB i Sala. Fotot ska vara taget i Västerås 1924, och vid bilen som användes som taxi står chauffören "Tolvpelle". Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2013-12-29)

 

Oidentifierad oktober 2015 A. Vykort som visar en parkerad bil, med igenkänningsmärke U2196, vid Fångsbacka, Sätra Brunn. (2015-10-31)

 

Västerås Bryggeri AB använde denna Ford modell TT lastbil, lägg märke till drickabackarna på flaket. Lastbilen inregistrerades den 2 september 1921 och tilldelades då igenkänningsmärke U2209. Notera även kedjorna på bakhjulet. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2014-01-18)

 

En herr Bylund i Möklinta ägde denna Chevrolet buss med registreringsnummer U2515. (2012-11-08)

Bertil Lindblad, en av Automobilhistoriska Klubbens grundare, ägde den här bilen, en Scripps-Booth i början 30-talet. U3073 är tillverkad cirka 1917 och köptes begagnad strax efter första världskriget av en fotograf Brun i Arboga. Den ägdes senare av en arbetskamrat till Bertil. En hel renoveringsarbeten fick genomföras under 1920-talet för att hålla bilen vid liv. Den här bilden som troligen har tagits 1927 har varit publicerad i Autohistorica 1/71 där Bertil ingående i en artikel beskriver denna bils levnadsöde. Det sista vi vet om den här bilen är att den i slutet av 1933 skulle säljas till någon plats öster om Västerås.

 

Den här bilden på Scripps-Booth U3073 har också varit publicerad i Autohistorica 1/71 där den illustrerade Bertil Lindblads artikel. Här ses bilen fotograferad vid Särö station på västkusten.

 

Ytterligare en bild som varit publicerad i Autohistorica 1/71 och som visar Scripps-Booth med registreringsnummer U3073. Mannen vid ratten är möjligen bilens ägare under 1920-talet, en arbetskamrat till Bertil Lindblad som hette Harald i förnamn.

 

                                     © 2017 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se