U-län
 

Detta är ett vykort som visar Gästgivargården i Fellingsbro, fotot togs sommaren 1907. Bilen är en 2-cylindrig Star som inregistrerades den 2 januari 1907 och då tilldelades igenkänningsmärke U1. Registrerad ägare var då grosshandlare Erik Andersson, Västerås. (2014-11-15)


Det här  är en 2-cylindrig Star som inregistrerades den 2 januari 1907 och då tilldelades igenkänningsmärke U1. Registrerad ägare var då grosshandlare Erik Andersson, Västerås. Fotot ska enligt uppgift vara taget i Malingsbo. (2016-07-21)



Cadillac modell M Touring från 1907 med registrerings-nummer U2 som användes som taxi i Västerås, ägd av hyrkusk Aron Johansson. Fotot är taget vid stadsparken i Västerås med personer som vill bli fotografera sig i bilen. Bilen ägs idag och har renoverats av Nickel- och Mässinggruppsmedlemmen Stig Fransson i Kungsör.

Det här fotot på U2, Cadillac modell M Touring 1907, är taget vid samma tillfälle, fast från en annan vinkel och med andra personer i bilen. 

 

Fotograf Ernst Blom tog detta foto i samband med Barnens Dag i Västerås 1909. Det nästan helt övertäckta fordonet är en Tidaholm typ TB. Troligen är det den Tidaholm som inregistrerades 15 juni 1907 och tilldelades igenkänningsmärke U3. Registrerad ägare var då åkare E.A. Holmberg i Västerås. (2023-06-12)

 

Parisienne Victoria Combination 1899 i Västerås. Sannolikt är det denna bil som 1907 tilldelades registreringsnummer U4. I noteringarna för U4 saknas emellertid uppgift om fabrikat. Däremot har man som tillverkare angett Alfred Belvalette, Paris. Belvalette var en karosstillverkare och som Parisienne använde sig av.  Vidare finns uppgift att U4 hade en 1-cylindrig motor på 2,25 hästkrafter från De Dion-Bouton. Detta tillsammans med bilens måttuppgifter stämmer bra in på Parisienne Victoria Combination. Som registrerad ägare till U4 stod plåtslagare A.F. Westerblom, Västerås.



Aron Johanssons andra bil, också den en Cadillac Modell M Touring 1907, inregistrerades den 6 september 1907 och fick nummer U6.


Här har Cadillac U6 fått lyktor och vindruta. Vid ratten sitter Alfred Medin.

Även denna bild visar troligen Cadillacen med registreringsnummer U6, fast här utan vindruta. Men det kan också vara U8, en annan Cadillac som ägdes av Carl Gustaf Nordström. I bakgrunden skymtar också Cadillacen med registreringsnummer U2.

 

Denna Tidaholm TB, av tillverkaren kallad kombinerad person- och lastbilautomobil, inregistrerades den 17 oktober 1907 och tilldelades igenkänningsmärke U7. Registrerad ägare var åkare Johan Albin Käll i Köping. (2024-03-04)

 

Mannen sitter i en Cadillac modell M som inregistrerades den 30 december 1907 och tilldelades igenkänningsmärke U8. Registrerad ägare var då åkare Carl Gustaf Norström i Västerås. Bilen som användes som taxi har ett typiskt svenskbyggt karosseri som ett flertal Cadillac-chassier försågs med vid denna tid. (2023-08-18) 

 

Den 10 juni 1910 inregistrerades denna Cadillac modell 30 Touring 1910 och fick U16. P.A. Holst i Västerås stod som ägare till bilen som skulle komma att användas som taxi. Denna bild är enligt en tidningsartikel tagen 1918, men antagligen är bilden tagen tidigare. Bilen uppges vid detta tillfälle tillhöra Medins och Wretmans åkeri i Västerås. Platsen ska vara Bondegatan i samma stad. Förare uppges vara en herr Elvén.

 

Denna Cadillac modell 30 Touring 1910 inregistrerades den 11 juni 1910 och tilldelades igenkänningsmärke U17. Registrerad ägare var då Drosk Bil Aktiebolaget i Sala. Förare är Emil Lindberg, Sala. (2023-10-04) 

 

Personerna har fotograferats i och vid en Cadillac modell 30 Touring som inregistrerades den 11 juni 1910 och tilldelades igenkänningsmärke U17. Registrerad ägare var då Drosk Bil Aktiebolaget i Sala. (2023-03-22) 

 

Denna Mathis Doppelphaeton är fotograferad vid Djäkneberget i Västerås. Det är troligen den bil som inregistrerades den 7 februari 1911 och då tilldelades igenkänningsmärke U20. Ägare var då J.A. Strömbäck i Västerås och det är kanske han som håller i ratten? (2020-03-20)

 

Denna 4-cylindriga 12/28 hästkrafters Delaunay-Belleville Phaeton registrerades den 5 eller 6 oktober 1913 och fick nummer U40. Som registrerad ägare stod åkerifirman Medin & Wretman i Västerås. Bilens kaross är sannolikt byggt hos grosshandlare Leonard Ödmark i Örnsköldsvik som var svensk agent för märket Delaunay-Belleville. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2013-06-20)

 

Ytterligare en bild som visar Delaunay-Belleville med registreringsnummer U40, inregistrerad den 5 eller 6 oktober 1913 och ägd av  åkerifirman Medin & Wretman i Västerås. Notera att detaljer som däck och signalhorn skiljer sig åt. Den här bilden med taxichaufför Alfred Medin, Västerås vid ratten ska enligt uppgift vara tagen vid Folkets Park i Västerås 1924. Årtalsuppgiften är antagligen felaktig, flera saker tyder på ett betydligt tidigare år. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2013-06-20)

 

Mannen sitter i en Ford modell T Touring 1915 som vid registeromläggningen 1916, närmare bestämt den 13 mars, ägdes av Riddarhytte AB, Riddarhyttan. Bilen hade då igenkänningsmärke U43. (2023-04-06) 

 

Denna Tidaholm lastbil inregistrerades den 29 april 1909 och tilldelades då igenkänningsmärke R27. Registrerad ägare var då Västerås spritbolag. I samband med registeromläggningen 1916, närmare bestämt 13 mars, erhöll lastbilen igenkänningsmärke U44. Västerås spritbolag var då fortfarande lastbilens ägare. Senaste besiktning tycks ha utförts 30 augusti 1923. Mannen på bilden är Tidaholms Gottfrid Lindström som demonstrerar det av motorn drivna spelet för hantering av tunnor. Denna lastbil är bevarad Svedions Bil- och Flygmuseum i Ugglarp. (2022-01-28)

 

Personerna har fotograferats in en Overland modell 69 Touring från 1913. Vid registeromläggningen 1916, närmare bestämt den 14 mars, erhöll bilen igenkänningsmärke U48. Registrerad ägare var då Johan Nystrand, Kungsör. (2022-03-07) 

 

Barnen sitter i framsätet i denna Overland modell 79 Touring 1914. Vid registeromläggningen 1916 erhöll bilen igenkänningsmärke U51. Vid denna tidpunkt, 14 mars, var Ax. Köhl i Norberg registrerad ägare.  (2020-12-21)

 

Bilen som står vid hotellbyggnaden är en Ford modell T som troligen tillverkades 1912. Notera fram- och bakskärmarnas utformning som som skiljer sig från det normala utförandet på USA-tillverkade Fordar från denna tid. Den här bilen erhöll igenkänningsmärke U78 vid registeromläggningen 1916, närmare bestämt den 5 april. Bilen ägdes då av chaufför Anders Lind, från Västanfors i närheten av Fagersta. Bilen hade tidigare troligen igenkänningsmärke U30, för den 20 februari 1913 inregistrerades en Ford, med tillverkningsnummer 114512, på just Anders Lind, Västanfors. (2017-02-07)

 

4-cylindrig 12/28 hästkrafters Delaunay-Belleville Phaeton och Ford modell T Touring som har fått registreringsnummer efter varandra, U77 och U78. Dessa nummer utdelades den 5 april 1916 och ägare till båda bilarna var chaufför Anders Lind i Västanfors, nära Fagersta. Forden hade tidigare troligen registreringsnummer U30, för den 20 februari 1913 inregistrerades en Ford, med tillverkningsnummer 114512, på just Anders Lind, Västanfors. Den 7 juni 1912 registrerades en annan bil på Anders Lind, den hade registreringsnummer A1649 och det kan möjligen var Delaunay-Bellevillens tidigare nummer. Notera utformningen på Fordens fram- och bakskärmar, möjligen kan detta detta vara en Ford som tillverkats i Storbritannien. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2013-06-20)

 

Personerna färdas i en 4-cylindrig 12/28 hästkrafters Delaunay-Belleville Phaeton som tilldelades igenkänningsmärke U77 i samband med registeromläggningen 1916, närmare bestämt den 5 april. Registrerad ägare var då chaufför Anders Lind i Västanfors. 2024-03-15)

 

Det här fotot är taget i anslutning Selma Hagströms hattförsäljning i Sala och visar en man sittande i en Paige Modell 25 Brunswick Touring från 1914. Vid registeromläggningen 1916, närmare bestämt den 5 april, erhöll bilen igenkänningsmärke U80. Registrerad ägare var då chaufför Emil Lindberg, Sala. (2023-09-19)

 

Personerna färdas i en Paige Modell 25 Brunswick Touring från 1914. Vid registeromläggningen 1916, närmare bestämt den 5 april, erhöll bilen igenkänningsmärke U80. Registrerad ägare var då chaufför Emil Lindberg, Sala. (2023-10-05) 

 

Män på motorcyklar och i sidovagnar. Till vänster en ACE som inregistrerades den 31 maj och tilldelades igenkänningsmärke U1697. Registrerad ägare var då Västerås Nya Automobil- & Motorverkstad. Motorcykeln i mitten som är en Excelsior registrerades samma dag. Den tilldelades igenkänningsmärke U1699 och ägdes av E.R. Landegren, Västerås. Motorcykeln till höger är också en Excelsior. Den registrerades den 28 januari 1922 och tilldelades igenkänningsmärke U142. Ägare var då handlande Edvin Sagström, Altuna.. (2024-05-02)

 

Mannen sitter i en Presto Doppelphaeton från cirka 1912. Bilen erhöll igenkänningsmärke U84 den 10 april 1916 och då var Häradsdomare A.J. Johansson i Hedensberg registrerad ägare. (2020-03-30)

 

Scania-Vabis Phaeton från cirka 1912 med herr Elvén i Västerås. Bilen som antagligen är en typ 2S och har registreringsnummer U87 användes som taxi.

 

Det här fotot som verkar vara taget i samband med en parad visar en Brasier som erhöll igenkänningsmärke U152 den 9 april 1919. Registrerad ägare var då slaktare Erik Eman Pettersson, Kungsör. (2021-10-12)

 

GMC buss från cirka 1927 med registreringsnummer U213 som enligt märkningen på karosserisidan trafikerade Fagersta-Västanfors. (2015-10-18)

 

Mannen står vid två Chevrolet lastbilar från cirka 1930 som har registreringsnummer U3811 och U360. (2024-08-09)

 

Sala Bilstation använde denna Crossley som taxi. Bilen inregistrerades den 17 september 1919 och tilldelades igenkänningsmärke U414. Registrerad ägare var då Emil Lindberg, Sala. (2023-10-02) 

 

Telegrafverket håller körutbildning i Stockholm i början av 1920-talet. Bilarna är två tämligen nya Citroen, troligen modell B2, den vänstra bilen har interimsskylt. Bilen med registreringsnummer U420 blev sedan Köpings första telebil. (2012-12-30)

 

Surahammars Omnibusstation hade denna Reo buss från cirka 1930. Bussen hade registreringsnummer U424. (2015-04-17)

 

Surahammars Omnibusstation hade denna Reo buss från cirka 1930. Bussen hade registreringsnummer U424. (2015-04-16)

 

Fotot som sannolikt är taget i samband med en tävling visar en förare med en Indian som har registreringsnummer U502. (2015-10-28)

 

Denna Horch Tourenwagen med igenkänningsmärke U508 registrerades på Åkeriidkare Oscar Bernh, Dahlström i Arboga den 15 februari 1924. (2021-12-10)

 

Den här bussen, en Tidaholm från cirka 1930 med registreringsnummer U577, trafikerade sträckan Västerfärnebo-Västerås. Dessa platser står nämligen på bussens kaross, som för övrigt är av så kallad sedantyp. (2015-04-25)

 

Denna Overland Touring, troligen en Light Four 90, inregistrerades den 10 april 1920 och tilldelades då igenkänningsmärke U647. Registrerad ägare var då AB Manufaktur i Västerås. (2021-09-08)

 

Barnet och hunden sitter på en Harley-Davidson med sidovagn som erhöll igenkänningsmärke U884 den 21 juni 1924. Registrerad ägare var då montör Knut Vilh. Hellström, Kungsör. (2024-04-12)

 

Männen står vid en Ford modell T Lastbil med registreringsnummer U1024 som ägdes av Köpings Bryggeri AB. (2013-12-25)

 

Denna Harley-Davidson Sport inregistrerades den 10 maj 1920 och tilldelades då igenkänningsmärke U1111. Registrerad ägare var då mannen på bilden, maskinist Carl Löfgren, Skultuna. (2021-06-10)

 

Ford T Touring från 1926 med registreringsnummer U1142. Enligt bilkalendern från 1935 tillhörde bilden då lantbrukare Erik Israelsson i Strömsholm. I "Vem äger U-bilen 1937?" finns U1142 upptaget.

 

Den här bilden på U1142, Ford T Touring 1926, är tagen vid samma tillfälle som föregående bild.

 

Ford T från cirka 1923 med registreringsnummer U1274. Enligt "Vem äger U-bilen 1937" ägdes U1274 då av en trädgårdsmästare John H. Eriksson, Brottberga gård utanför Västerås. I boken står det att märket är Ford, men man kan inte vara helt säker att det rör sig Forden på bilden.

 

Oidentifierad oktober 2013 F. Det här fotot togs nog i samband med motorcykeltävling. Det dammar en hel del när motorcykeln med igenkänningsmärke U1675 kommer farande.  Men vad är det för fabrikat på motorcykeln? (2013-10-26)

 

Familjen har fotograferats vid en Excelsior som inregistrerades den 31 maj 1922 och tilldelades igenkänningsmärke U1703. Registrerad ägare var då fabrikör Erik Pettersson, Kolbäck. (2023-11-22) 

 

Bilen, en Overland med igenkänningsmärke U1830, fick vara med när det här fotot skulles tas. Bilen är en modell 4, alternativt modell 91, från cirka 1922-23. Skyltens utformning indikerar att fotot togs 1924 eller senare. (2015-11-01)

 

Västeråsfotografen Emil Wijgård tog detta foto sommaren 1935. Det är Västerås Racer Kompani som ställt upp sina bilar för fotografering. I den ljusa bilen, en Amilcar 6C Course från 1926-28 med registreringsnummer U2049, sitter Karl Rolander. Bilen i mitten med interimsskylten U354 är en Bugatti typ 35C med chassinummer 4928. Vid ratten sitter Helmer Carlsson (senare Alsed). Bilen längst till höger är åter en Amilcar 6C Course från 1926-28 och det är Adolf  Westerblom som håller i ratten. (2013-09-11).

 

Männen sitter på en Harley-Davidson med registreringsnummer U2077. (2024-10-06)

 

Det här är en Presto 9/25 hästkrafter från cirka 1914. Bilens igenklänningsmärke U2104 erhölls den 6 maj 1921. Registrerad ägare var då Melins Bil- och Motor AB i Sala. Fotot ska vara taget i Västerås 1924, och vid bilen som användes som taxi står chauffören "Tolvpelle". Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2013-12-29)

 

Oidentifierad oktober 2015 A. Vykort som visar en parkerad bil, med igenkänningsmärke U2196, vid Fångsbacka, Sätra Brunn. (2015-10-31)

 

Västerås Bryggeri AB använde denna Ford modell TT lastbil, lägg märke till drickabackarna på flaket. Lastbilen inregistrerades den 2 september 1921 och tilldelades då igenkänningsmärke U2209. Notera även kedjorna på bakhjulet. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2014-01-18)

 

En herr Bylund i Möklinta ägde denna Chevrolet buss med registreringsnummer U2515. (2012-11-08)

Bertil Lindblad, en av Automobilhistoriska Klubbens grundare, ägde den här bilen, en Scripps-Booth i början 30-talet. U3073 är tillverkad cirka 1917 och köptes begagnad strax efter första världskriget av en fotograf Brun i Arboga. Den ägdes senare av en arbetskamrat till Bertil. En hel renoveringsarbeten fick genomföras under 1920-talet för att hålla bilen vid liv. Den här bilden som troligen har tagits 1927 har varit publicerad i Autohistorica 1/71 där Bertil ingående i en artikel beskriver denna bils levnadsöde. Det sista vi vet om den här bilen är att den i slutet av 1933 skulle säljas till någon plats öster om Västerås.

 

Den här bilden på Scripps-Booth U3073 har också varit publicerad i Autohistorica 1/71 där den illustrerade Bertil Lindblads artikel. Här ses bilen fotograferad vid Särö station på västkusten.

 

Ytterligare en bild som varit publicerad i Autohistorica 1/71 och som visar Scripps-Booth med registreringsnummer U3073. Mannen vid ratten är möjligen bilens ägare under 1920-talet, en arbetskamrat till Bertil Lindblad som hette Harald i förnamn.

 

Bilen med igenkänningsmärke U3443 är en Renault från 1920-talet. Platsen ska vara Fiskartorget i Sala. (2021-02-23)

 

Mannen står vid Chevrolet lastbil från cirka 1930 som har registreringsnummer U3811. (2024-08-08)

 

                                     © 2024 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se