Utan registreringsnummer
 

Den första bilen i det svenska kungahuset var denna 5 hästkrafters Daimler från 1899. Kronprins Gustaf gjorde 1899 en resa i Tyskland och besökte då bland annat Daimlerfabriken i Cannstadt. Därefter lät han ingenjör Pontus Qvarnström importera bilen på bilden. Med bilen följde en tysk instruktör, men provkörningarna blev inte till belåtenhet för kronprisen. Bilen var för svag och hade problem med att ta sig upp för backar. Efter efter en kort tid såldes bilen vidare till AB Taxameter i Stockholm och blev Sveriges första taxibil. Men någon succé som taxi blev det inte och det förmodas att bilen fick sluta sina dagar som ombyggd till lastbil. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 2/75.

 

Den här bilden var införd i tidskriften Idun 1899. I en notis tidningen beskrivs denna De Dion-Bouton med släpvagn för Stockholms första bil. Numera vet vi att detta fordon, det är tveksamt om man kan kalla det för bil, inte var först. Två år tidigare hade en trehjulig Léon Bollée, som brukar räknas som bil, synts på Stockholms gator.  (2014-03-07)

 

Det här är den första lastbilen i Sverige. Det är en Daimler som hösten 1899 inköptes av bryggerifirman J.A. Pripp & Son i Göteborg. När man lät ta detta foto valde man att placera lastbilen närmast kameran. (2014-02-28)

 

Bilden visar en Benz, troligen en Comfortable,  från cirka 1898-1901 med ingenjör Albin Westrup vid spakarna. Bilen hade troligen sålts av Arvid Schuberts Fabriks- & Handels AB i Stockholm. Bilden har publicerats i Autohistorica 1/88. (2013-09-12).

 

Parisienne Victoria Combination 1899 i Västerås. Sannolikt är det denna bil som 1907 tilldelades registreringsnummer U4. I noteringarna för U4 saknas emellertid uppgift om fabrikat. Däremot har man som tillverkare angett Alfred Belvalette, Paris. Belvalette var en karosstillverkare och som Parisienne använde sig av.  Vidare finns uppgift att U4 hade en 1-cylindrig motor på 2,25 hästkrafter från De Dion-Bouton. Detta tillsammans med bilens måttuppgifter stämmer bra in på Parisienne Victoria Combination. Som registrerad ägare till U4 stod plåtslagare A.F. Westerblom, Västerås.

 

Parisienne Victoria Combination 1899 i Västerås. Sannolikt är det denna bil som 1907 tilldelades igenkänningsmärke U4. I noteringarna för U4 saknas emellertid uppgift om fabrikat. Däremot har man som tillverkare angett Alfred Belvalette, Paris. Belvalette var en karosstillverkare som Parisienne använde sig av.  Vidare finns uppgift att U4 hade en 1-cylindrig motor på 2,25 hästkrafter från De Dion-Bouton. Detta tillsammans med bilens måttuppgifter stämmer bra in på Parisienne Victoria Combination. Som registrerad ägare till U4 stod plåtslagare A.F. Westerblom, Västerås (2018-06-30)

 

Adolf och Olga Östberg i en Waverley Stanhope, den första elektriska bilen i Sverige. Bilen som kom till Sverige i slutet av 1899 har här fotograferats i Idrottsparken i Stockholm. Den elektriska bilen kördes ofta av Olga. Bilden har publicerats i Autohistorica 4/82.

En fyrsitsig Waverley med så kallad dos-a-dos kaross. Bilden har publicerats i Autohistorica 4/82.

 

Oidentifierad januari 2015 D. På fotot som visar Johanssons Diversehandel i Guldbrandstorp syns även en mycket tidig bil, men bildens låga kvalitet försvårar identifieringen. (2015-01-23)

 

Vykortet är från cirka 1902 och visar två bilar som kör framför Badhotellet i Södertälje. Bilarna kommer från Södertelge Verkstäder och är av system "Helios". I grunden var det tyska bilar som Södertelge Verkstäder tog till Sverige. Bilen som ligger först är troligen en 6 hästkrafters Kuhlstein. Efter följer en "turistautomobil" typ VIII, med en 1-cylindrig motor liggande under framsätet. (2016-04-19)

 

Söderbloms Gjuteri & Mekaniska Verkstad i Eskilstuna började med biltillverkning strax efter sekelskiftet 1900. Tillverkningen var huvudsakligen inriktad på lastbilar och bilden visar Söderbloms först tillverkade lastbil. Denna ska ha haft en 2-cylindrig motor på 12 hästkrafter. Den var anmäld till Sveriges första bilutställning i Stockholm 1903, men den blev inte färdig i tid. I stället visades lastbilen på Helsingborgs-utställningen samma år. (2013-02-01)

AB Motorfabriken i Göteborg byggde 1903 6-10 bilar med det här utseendet. Chassiet bestod främst av franska delar, troligen från Gardner-Serpollet. Bilens 2-cylindriga motor kom från Fafnirwerke Aachen Stahlwarenfabrik. Även tändanordning, förgasare och däck importerades. Chassiet av stålgjutgods levererades av Nydqvist & Holm i Trollhättan, som annars var en stor loktillverkare. Växellådan och kugghjulen till kraftöverföringen tillverkades av Motorfabriken själv. Det eleganta karosseriet av Tonneau-typ var byggt av Per Olsson Sjöösten i Göteborg. Bilden har publicerats i Autohistorica 3/87. (2013-03-20)

 


Två stycken Oldsmobile Curved Dash Runabouts från cirka 1902 "kappkör" på Idrottparkens cementerade bana i Stockholm 1903. De "tävlande" är ingenjör Rickard Björkman och direktör Emil Österlind.

 

Redan 1903 gjorde det Kungliga Postverket försök med bilar. Sommaren 1903 beställdes denna skåpbil från Söderbloms Gjuteri AB i Eskilstuna. Bilen som hade en 2-cylindrig motor, utvecklande 6 hästkrafter, var klar hösten samma år. Bilen provades i Stockholm och trots att toppfarten bara var 16 km/tim gick det betydligt fortare än med häst. En körning från posthuset till filialen på Linnégatan tog 6 minuter, jämfört med 15 minuter tidigare. Proven gick alltså ganska bra, men sen kom snön och då gick det inte lika bra. Bilen skickades då tillbaka till tillverkaren i Eskilstuna och bilen kom aldrig tillbaka i postens tjänst. Bilden har publicerats i Autohistorica 2/86. (2012-12-31)

 

Det här är chassiet till den skåpbil som det Kungliga Postverket provade i Stockholm 1903. I chassiet ligger en 2-cylindrig motor. (2013-01-27)

Cadillac modell A Tonneau från 1903 eller 1904 som taxi i Stockholm.

 

 

Denna Oldsmobile Curved Dash Runabout från cirka 1903 blev Sundsvalls första bil 1904 då den köptes av karamellfabrikören och senare direktören för Hotell Knaust, Z. Hirschfeldt. Bilden är tagen i Sundsvalls hamn när bilen kom med båt. Vid leveransen medföljde en instrukör. Hirschfeldt körde den långa sträckan Sundsvall-Haparanda tur och retur flera gånger. 1919 såldes bilen som skrot för 150 kronor.

Fotot lär föreställa Anna Sjörén och Frithiof Karlström i eller på en av de till Sverige först importerade Orient Buckboards från Waltham Manufacturing Company. Fotot är taget tidigt 1904 framför Allmänna Velocipedförsäljnings Aktiebolagets affärslokaler på Borgmästaregatan i Landskrona. Denna firma kom att sälja dessa bilar under namnet Allvelo och flera av dessa finns bevarade i Sverige.

 

Munchens Bryggeriets första lastbil var den här Daimlern som förmodligen tillverkats 1903. Bilden är tagen vid Söder Mälarstrand i Stockholm.

 

Den här bilden på Munchens Bryggeriets första lastbil, en Daimler, är tagen vid samma tillfälle och plats som den föregående bilden.

 

Munchens Bryggeriets första lastbil, en Daimler, har här fotograferats framför bryggeriet på Söder Mälarstrand, Stockholm. Fotot har med stor sannolikhet tagit vid samma tillfälle som de tå föregående bilderna.

 


Det här fotot som är taget i Stockholm cirka 1904 var omslagsbild på Autohistorica 3/70. Bilen längst till vänster är en Oldsmobile Curved Dash Runabout. Den ljusa bilen är en Franklin med Tonneau-kaross. Bilen längst till höger är en Peugeot. Bilen längst bak är inte identifierad. Alla bilarna är tillverkade cirka 1904.

 

Fotot är taget i Malmö  i december 1903 i samband med provkörning av den Scania typ AF Tonneau som Kronprins Gustaf hade beställt. Vid ratten sitter direktör Hilding Hessler. (2015-05-06)

 

 

Vid Sveriges första bilutställning i maj 1903 fick kronprins Gustaf provåka i en Scania med Tonneau-kaross. Detta ledde till att en ny Scania beställdes, dock starkare än den han fått provåka. Kronprinsens bil konstruerades och byggdes i Malmö hösten 1903. Innan leveransen till prinsen försågs bilen med ytterligare utrustning vid Svenska Motorvagns AB i Stockholm. Detta innefattade bland annat en vindruta och ett baldakinliknande tak. På bilen ses bilen vid leveransen på Tullgarn våren 1904. Vid ratten sitter kronprisens chaufför J.E. Norrman. Scanian användes i ett par år och en del längre resor företogs, bland annat till Hälsingland, Fagersta, Motala och Kalmar. Inom Scania kallades denna bil för typ Af, eventuellt även typ C. Motorn var 2-cylindrig och på 2,7 liter och 12-14 hästkrafter.

 

1905 eller 1906 kom denna Oldsmobile modell B Curved Dash Runabout 1905 till Hammarstrand. Det var Paul Hann som inköpt bilen hos Gjestvangs Handels & Fabriksaktiebolag i Stockholm. Med denna bil ska Paul ha bedrivit biltrafik mellan Hammarstrand och Stugun. Bilen blev den första som inregistrerades i Jämtlands län, den 9 april 1907 tilldelades den igenkänningsmärke Z1. Paul Hann var också den första i Jämtlands län som ansökte om trafiktillstånd enligt 1906 års förordning om automobiltrafik, men Julius Holmer i Stugun erhöll emellertid tillstånd före Paul Hann. Bilden ser ut att vara ett slags collage. (2013-02-08)

 

Det här fotot som visar några personer på och vid en Oldsmobile Curved Dash Runabout ska enligt uppgift vara taget i Fjugesta 1906. (2015-06-06)

 

Reklambild från Gjestvangs Handels-och Fabriks AB som visar en Oldsmobile Light Tonneau från 1904-05. En sådan bil kostade 5000 kronor, vilket kan jämföras med Curved Dash-modellen som samtidigt kostade 3350 kronor. (2015-04-07)

 

Det här postgångna kortet visar starten för "Automobiltäflingen Stockholm-Uppsala som genomfördes den 5 februari 1905 i samband med Nordiska Spelet i Stockholm. Båda bilarna är förmodligen tillverkade året innan. I den vänstra bilen som är en Franklin är Gustaf L.M. Ericsson förare och friherre Rutger Bennet passagerare. Den högra bilen är en Oldsmobile med direktör Harald Nyholm. Lägg märke till maskoten framtill på Franklinbilen och att stänkskärmarna demonterats på Oldsmobilen.

 

Sveriges första hastighetstävling för bilar kördes på Mälarens is i februari 1905. Fem bilar kom till start, fyra av dessa ses på bilden. Bilen i förgrunden är en Cadillac modell B Tonneau 1904, men har i böcker angetts vara både Scania och Norden. Bilen bredvid som är nästan helt skymd är en All-Velo Orient Buckboard som kördes av ingenjör Carl Skånberg. Bilen längst till höger är en Star som kördes av direktör Erik Salmson. Långt bort i bild ses också den Cadillac modell A Tonneau 1903-1904 som rattades av ingenjör H.A. Bertheau. Tävlingens femte bil var en Scania körd av ingenjör Viktor Wallenberg.

 

Fotot visar en de tidigaste bilarna i Jämtland. Det är en Cadillac modell A Tonneua från 1903 eller 1904. Den kom till Jämtland våren 1905. Den hade köps i Stockholm för 4000 kr av ett konsortium kallat Bilbolaget, bestående av åtta personer. Det var bland annat J.P. Hård, Markus Forsberg, K.J. Karlsson, Nils Gisslén, Häradshövding Karl Ekberg samt riksdagsmannen Johan "Orsa" Olofsson i Digernäs, det var den sistnämnde som hämtade bilen. Bilen som förvarades hos firman Hård & Forsberg i Östersund skulle användas som droska och som chaufför utsågs ingenjör Severin Lindgren. Efter ett par dagar gjordes en tur till Strömsund, den tog 4 timmar och 25 minuter, vilken man tyckte var snabbt. Bilen kom med tiden att besöka många orter i Jämtland. Fotot togs av fotograf Hans Ericsson den 9 juli 1905 i samband med Agnes och Anders Olssons bröllop. Platsen är vid gården hos Erik Jons/Lars Ers i Lungre. Det är Johan Olofsson som sitter vid ratten och bredvid Lars O. Eriksson. I baksätet sitter Edla Eriksson och en okänd person som möjligen kan vara P.O. Lindberg, Lars och Edlas svåger. (2013-01-04)

 

Vykort från cirka 1905 som visar häst- och automobildroskor vid Centralstationen i Stockholm. Bilarna ser ut av vara 1-cylindriga Cadillacs. (2015-05-19)

 

Man och kvinna och en 2-sitsig Peugeot från cirka 1904. Bilen saknar registreringsskylt och därför går det inte att med bestämdhet säga att fotot har tagits i Sverige. Men om så är fallet bör fotot vara taget tidigare än 1907, för från det året skulle bilar i Sverige förses med så kallat igenkänningsmärke. (2013-04-05)

 

Mellan 1905-07 användes denna Star för att transportera post mellan Trosa och järnvägsstationen i Trosa. Förare är Adolf Nilsson från Järna. Bredvid sitter ägaren skjutsentreprenören Kars Sjöberg, Trosa. Han hade köpt bilen hos Wiklunds i Stockholm för 3500 kronor. Den 14 augusti 1905 gick första turen och efter 8 månaders användning kunde försöket sammanfattas i en rapport. Bilen hade fungerat oklanderligt i hela 188 dagar, delvis i 15 dagar och inte alls i 55 dagar. Störningarna var dels fel på själva bilen, dels dåligt väglag och snö. Det Kungliga Postverket var mycket nöjda med de båda männens sätt att sköta sitt uppdrag. Ersättningen var 12,8 öre per kilometer. För 1 krona och 25 öre kunde en person få medfölja tur och retur, men det lär inte ha varit många som var intresserade av detta. Bilden har publicerats i Autohistorica 1/86. (2012-12-31)

 

Det här ska vara Örebros första taxi och som tillhörde Västra Åkeriet. Det är en Cadillac, förmodligen modell M, från 1906-1907 som fått en täckt kaross byggd i Sverige. Vid denna tid byggde både Adolf Freychuss Vagnfabrik och Gustaf Nordbergs Vagnfabriks AB karosser med det här utseendet till Cadillac chassier. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 3/72.

 

                                     © 2018 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se