Den första bilen i det svenska kungahuset var denna 5 hästkrafters Daimler från
1899. Kronprins Gustaf gjorde 1899 en resa i Tyskland och besökte då bland annat
Daimlerfabriken i Cannstadt. Därefter lät han ingenjör Pontus Qvarnström
importera bilen på bilden. Med bilen följde en tysk instruktör, men
provkörningarna blev inte till belåtenhet för kronprisen. Bilen var för svag och
hade problem med att ta sig upp för backar. Efter efter en kort tid såldes bilen
vidare till AB Taxameter i Stockholm och blev Sveriges första taxibil. Men någon
succé som taxi blev det inte och det förmodas att bilen fick sluta sina dagar
som ombyggd till lastbil. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 2/75.
|
Den här bilden var införd i tidskriften Idun 1899. I en notis tidningen
beskrivs denna De Dion-Bouton med släpvagn för Stockholms första bil. Numera vet
vi att detta fordon, det är tveksamt om man kan kalla det för bil, inte var
först. Två år tidigare hade en trehjulig Léon Bollée, som brukar räknas som bil,
synts på Stockholms gator.
(2014-03-07)
|
|
Det här fotot som är taget i Stockholm 1899 visar när
källarmästare Carl Lindholm framför en De Dion-Bouton tricycle med tillkopplad
vagn för två personer, vilka i den här fallet är Carls fru Emma och
tobakshandlare Morath. Fordonet hade samma år, efter ett tre månaders besök i
Paris, importerats av Johan Axel Liberius von Mentzer, innehavare av Svenska
Cykelbörsen.
(2023-05-09)
|
|
De Dion-Boutons trehjulingar,
tricycle, importerades till Sverige vid tiden
kring förra sekelskiftet.
Maskinhandelsaktiebolaget Patria, Svenska
Cykelbörsen och Arvid Schuberts Fabriks- &
Handelsaktiebolag var tre företag som i olika
omfattning marknadsförde denna fordonstyp. Fotot
som är taget 1899 visar en yngre man som framför
en sådan De Dion-Bouton, som tillhörde Henri
Kahn & Co i Stockholm. Fordonet som hade en
tillkopplad dragkärra användes för
varuleveranser, exempelvis vinlådor som bilden
visar. Detta exemplar levererades troligen av
Arvid Schuberts Fabriks- & Handelsaktiebolag. (2023-04-13)
|
|
Pellerins Margarin tillhörde de i Sverige som kring
förra sekelskiftet skaffade sig en De Dion-Bouton tricycle. Det
trehjuliga fordonet som var utrustat med ett lastflak, tydligt märkt
PELLERINS MARGARIN, har här fotograferats den 30 september 1900. Det
framfördes då av en man utklädd till tomtenisse, i något som kallades
för ”"Merkantila paraden", ett reklamtåg i Malmö som startade vid
Idrottsplatsen och hade avslut i Kungsparken i samband med en
trädgårdsutställning.
(2023-04-28)
|
|
Det här fotot är taget i Malmö den 30 september 1900 i
samband med något som kallades för "Merkantila paraden", ett reklamtåg som
startade vid Idrottsplatsen och hade avslut i Kungsparken i samband med en
trädgårdsutställning. Det trehjuliga fordonet med lastflak är en De Dion-Bouton
tricycle som tillhörde Pellerins Margarin.
(2023-06-01)
|
|
Bryggerifirman J.A. Pripp & Son i Göteborg beställde 1899 en
Daimler lastbil för 3000 kg. Den levererades våren 1900 genom agenten Knut Felix
Bonnier. Fotot är taget i samband med en provtur sträckan Göteborg-Kungsbacka
den 17 maj 1900. Lastbilen var då iordningställd för transport av 12 personer,
föraren inräknad. Deltagare var leverantören Knut Felix Bonnier, ledamöter från
bryggerifirmans styrelse samt representanter från styrelsen. Den 28 kilometer
långa sträckan beräknas ha tagit två timmar och 30 minuter.
(2023-05-08)
|
|
Det här är den första lastbilen i Sverige. Det är en
Daimler som hösten 1899 inköptes av bryggerifirman J.A. Pripp & Son i
Göteborg. När man lät ta detta foto valde man att placera lastbilen
närmast kameran.
(2014-02-28)
|
|
Vid tiden kring förra sekelskiftet representerades
fabrikat Benz i Skandinavien av ingenjör Albin Westrup i Stockholm.
Fotot som är taget under andra halvan av år 1899 visar Albin när han kör
en Benz Comfortable, en bil som i dåtida press kallades för både droska
och promenadvagn. Bilen var tillgänglig för provkörningar, men ledde
inte till några egentliga försäljningsframgångar. Men det är känt att
apotekare Jon H:son Hedin köpte ett exemplar av den större Benz typen
året därpå. Denna Benz Victoria är bevarad och ingår sedan slutet av
1920-talet i Västerbottens museums samlingar.
(2023-04-25).
|
|
Sedan kronprins Gustaf år 1899 ha lämnat tillbaka en
Daimler till Maskinfirman Stieltjes i Stockholm, lät han samma firma beställa
hem en Peugeot från Frankrike. Bilen som var en typ 28 levererades sommaren
1900. Fotot är taget vid Tullgarn och planen var att bilen skulle användas på
den 20 km långa sträckan Tullgarn-Järna, som beräknades ta 50 minuter. I
anslutning till leveransen provkördes bilen den 74 km långa sträckan
Stockholm-Tullgarn som tog 3 timmar och 20 minuter. Inledningsvis kördes bilen
av en chaufför från Frankrike.
(2023-06-09)
|
Parisienne Victoria Combination 1899 i Västerås. Sannolikt är
det denna bil som 1907 tilldelades registreringsnummer U4. I noteringarna för U4
saknas emellertid uppgift om fabrikat. Däremot har man som tillverkare angett
Alfred Belvalette, Paris. Belvalette var en karosstillverkare och som Parisienne
använde sig av. Vidare finns uppgift
att U4 hade en 1-cylindrig motor på 2,25 hästkrafter från De Dion-Bouton. Detta
tillsammans med bilens måttuppgifter stämmer bra in på Parisienne Victoria
Combination. Som registrerad ägare till U4 stod plåtslagare A.F. Westerblom,
Västerås.
|
Parisienne Victoria Combination 1899 i Västerås. Sannolikt är
det denna bil som 1907 tilldelades igenkänningsmärke U4. I noteringarna för U4
saknas emellertid uppgift om fabrikat. Däremot har man som tillverkare angett
Alfred Belvalette, Paris. Belvalette var en karosstillverkare som Parisienne
använde sig av. Vidare finns uppgift
att U4 hade en 1-cylindrig motor på 2,25 hästkrafter från De Dion-Bouton. Detta
tillsammans med bilens måttuppgifter stämmer bra in på Parisienne Victoria
Combination. Som registrerad ägare till U4 stod plåtslagare A.F.
Westerblom, Västerås
(2018-06-30)
|
|
Adolf Östberg med verksamhet i Idrottsparken i
Stockholm var kring förra sekelskiftet agent för den elektriska bilen
Waverley från International Motor Car Co i Indianapolis, USA. Det här
fotot från andra delen av 1899 visar Adolf när han tillsammans med
hustru Olga åker i det först importerade exemplaret. År 1902 ställde
Adolf Östberg ut en Waverley på den utställning som arrangerades av
Dansk Automobilklubb. Samma år blev Adolf även agent i Stockholm för de
bilar som Södertelge verkstäder börjat marknadsföra.
(2023-04-27)
|
Adolf och Olga Östberg i en
Waverley Stanhope, den första elektriska bilen i Sverige. Bilen som kom till
Sverige i slutet av 1899 har här fotograferats i Idrottsparken i Stockholm. Den
elektriska bilen kördes ofta av Olga. Bilden har publicerats i Autohistorica
4/82.
En fyrsitsig Waverley med så kallad dos-a-dos kaross. Bilden
har publicerats i Autohistorica 4/82.
|
Det här fotot är taget i Idrottsparken i Stockholm år 1899
och visar en Waverley med fruarna Östberg och Halldin. Det var Olga Östbergs man
Adolf som vid förra sekelskiftet var agent för denna elektriska bil från
International Motor Car Co i Indianapolis, USA.
(2023-06-02)
|
|
Oidentifierad januari 2015 D.
På fotot som visar Johanssons Diversehandel i Guldbrandstorp syns även
en mycket tidig bil, men bildens låga kvalitet försvårar identifieringen. (2015-01-23)
|
|
Detta är de första bilen som tillverkades av Scania
1901. Bilen finns bevarad av Sveriges Teknsika Museum. (2024-03-26)
|
|
Vykortet är från cirka 1902 och visar
två bilar som kör framför Badhotellet i
Södertälje. Bilarna kommer från
Södertelge Verkstäder och är av system
"Helios". I grunden var det tyska bilar
som Södertelge Verkstäder tog till
Sverige. Bilen som ligger först är
troligen en 6 hästkrafters Kuhlstein.
Efter följer en "turistautomobil" typ
VIII, med en 1-cylindrig motor liggande
under framsätet.
(2016-04-19)
|
|
Mannen kör den första lastbilen som tillverkades av Scania
under 1902. Lastbilen användes internt några år och skrotades sedan. Frampartiet
på bilden är en rekonstruktion eftersom fotot i ett tidigt skede tyvärr blev
beskuret.
(2024-03-05)
|
|
Mannen kör den
allra förta lastbilen som tillverkades av Vagnfabriks Aktiebolaget i Södertelge,
senare kallat Vabis. Lastbilen blev färdig hösten 1902, men såldes inte förrän
1906 då AB Separator i Stockholm köpte fordonet.
(2024-03-03)
|
|
Foto från 1902 som visar en den andra byggda Scania-bilen,
kallad typ Ab. Förare är Emil Salmson och passagerare är Reinhold Thorssin. I
detta utförande hade bilen en luftkyld motor, men den fick senare med vattenkyld
motor, samtidigt som karossen fick en annan utformning. (2022-10-25) |
|
Mannen kör en Oldsmobile modell R Curved Dash
Runabout från cirka 1902. Notera att passageraren är en hund. (2024-02-06)
|
|
Mannen kör en Oldsmobile modell R Curved Dash
Runabout från cirka 1902. (2024-02-11)
|
|
Söderbloms Gjuteri & Mekaniska Verkstad
i Eskilstuna började med biltillverkning
strax efter sekelskiftet 1900.
Tillverkningen var huvudsakligen
inriktad på lastbilar och bilden visar
Söderbloms först tillverkade lastbil.
Denna ska ha haft en 2-cylindrig motor
på 12 hästkrafter. Den var anmäld till
Sveriges första bilutställning i
Stockholm 1903, men den blev inte färdig
i tid. I stället visades lastbilen på
Helsingborgs-utställningen samma år. (2013-02-01)
|
AB Motorfabriken i Göteborg byggde 1903 6-10 bilar med det här
utseendet. Chassiet bestod främst av franska delar, troligen från Gardner-Serpollet. Bilens 2-cylindriga motor kom från
Fafnirwerke Aachen Stahlwarenfabrik. Även tändanordning, förgasare och
däck importerades. Chassiet av stålgjutgods levererades av Nydqvist & Holm i Trollhättan, som
annars var en stor loktillverkare. Växellådan och kugghjulen till
kraftöverföringen tillverkades av Motorfabriken själv. Det eleganta karosseriet av Tonneau-typ var byggt av Per Olsson Sjöösten i Göteborg. Bilden har
publicerats i Autohistorica 3/87.
(2013-03-20)
|
Mellan 16-24 maj 1903 arrangerades den första
Automobilutställningen i Sverige. Platsen för evenemanget var Idrottsparken i
Stockholm. Merparten av fordonen visades i Tennispaviljongen, men det bjöds även
på provkörningar på Idrottsparkens cementerade bana. Bilden visar två Oldsmobile
Modell R Curved Dash Runabouts som körs på denna bana, förarna är ingenjör
Rickard Björkman och Direktör Emil Österlund. Dessa både bilar, som troligen var
tillverkade 1901-1902, ställdes ut av E.C. Gjestvangs Handels- &
Fabriksaktiebolag. Ytterligare en bil av samma typ ställdes ut av Dansk
Automobil & Cyklefabrik.
(2023-05-04)
|
|
Denna Scania Ad Tonneau
kördes 12-15 maj från Malmö till Sveriges första
automobilutställning i Stockholm. Den effektiva
körtiden var 32 timmar. Fotot är taget i samband
med avfärden från Malmö den 12 maj och vid
ratten sitter verkstadsingenjör Anton Svensson.
Bredvid sitter direktör Hilding Hessler
och i baksätet sitter mekanikern John Malmqvist.
(2021-10-05)
|
|
Männen sitter i en Scania Ad Tonneau 1903. (2024-02-15)
|
|
Till Sveriges första
automobilutställning som arrangerades i
Idrottsparken i Stockholm 16-24 maj 1903,
arrangerade Göteborgs Automobilklubb en gemensam
färd med 4-5 bilar. Fotot visar när en av
bilarna, H. Pripps Opel-Darracq Tonneau, visas
för Prins Carl och Prinsessan Ingeborg. Mannen
vid höger framskärm är direktör Adolf Östberg
som var utställningens kommissarie. (2020-12-23)
|
|
Det här är den första lastbilen som byggdes vid
Tidaholms Bruk. Den kallades Tor 1 och året var
1903. Personerna är David och Gottfrid Lindström. (2020-05-08)
|
|
Det här fotot är taget i samband med en industri- och
slöjdutställning i Skara 1905. Fordonet är den den andra lastbilen som
tillverkades vid Tidaholms Bruk. Den kallades Tor 2 och ska ha blivit klar 1905. (2021-09-01)
|
Redan 1903 gjorde det Kungliga Postverket försök med bilar. Sommaren
1903 beställdes denna skåpbil från Söderbloms Gjuteri AB i Eskilstuna.
Bilen som hade en 2-cylindrig motor, utvecklande 6 hästkrafter, var klar
hösten samma år. Bilen provades i Stockholm och trots att toppfarten
bara var 16 km/tim gick det betydligt fortare än med häst. En körning
från posthuset till filialen på Linnégatan tog 6 minuter, jämfört med 15
minuter tidigare. Proven gick alltså ganska bra, men sen kom snön och då
gick det inte lika bra. Bilen skickades då tillbaka till tillverkaren i
Eskilstuna och bilen kom aldrig tillbaka i postens tjänst. Bilden har
publicerats i Autohistorica 2/86. (2012-12-31)
|
Det här är chassiet till den skåpbil som
det Kungliga Postverket provade i
Stockholm 1903. I chassiet ligger en
2-cylindrig motor. (2013-01-27)
|
Cadillac modell A Tonneau från 1903 eller 1904 som taxi i Stockholm.
Fotot lär föreställa Anna Sjörén och Frithiof Karlström i eller på en av de till
Sverige först importerade Orient Buckboards från
Waltham Manufacturing Company.
Fotot är taget tidigt 1904 framför Allmänna Velocipedförsäljnings Aktiebolagets
affärslokaler på Borgmästaregatan i Landskrona. Denna firma kom att sälja dessa
bilar under namnet Allvelo och flera av dessa finns bevarade i Sverige.
Munchens Bryggeriets första lastbil var den här Daimlern som förmodligen
tillverkats 1903. Bilden är tagen vid Söder Mälarstrand i Stockholm.
Den här bilden på Munchens Bryggeriets första lastbil, en Daimler, är tagen vid
samma tillfälle och plats som den föregående bilden.
Munchens Bryggeriets första lastbil, en Daimler, har här fotograferats
framför bryggeriet på Söder Mälarstrand, Stockholm. Fotot har med stor
sannolikhet tagit vid samma tillfälle som de tå föregående bilderna.
Det här fotot som är taget i Stockholm cirka 1904 var omslagsbild på
Autohistorica 3/70. Bilen längst till vänster är en Oldsmobile Curved Dash
Runabout. Den ljusa bilen är en Franklin med Tonneau-kaross. Bilen längst till
höger är en Peugeot. Bilen längst bak är inte identifierad. Alla bilarna är
tillverkade cirka 1904.
|
Framför entrén till Hernösands Enskilda
Banks palats på Kungsträdgårdsgatan 16 i
Stockholm står en Scania Ad Tonneau från
cirka 1903.
(2020-03-24)
|
|
Fotot är taget i Malmö i december 1903 i samband med provkörning av den
Scania typ AF Tonneau som Kronprins Gustaf hade beställt. Vid ratten sitter
direktör Hilding Hessler. (2024-11-10)
|
|
Vid Sveriges
första bilutställning i maj 1903 fick kronprins
Gustaf provåka i en Scania med Tonneau-kaross.
Detta ledde till att en ny Scania beställdes,
dock starkare än den han fått provåka.
Kronprinsens bil konstruerades och byggdes i
Malmö hösten 1903. Innan leveransen till prinsen
försågs bilen med ytterligare utrustning vid
Svenska Motorvagns AB i Stockholm. Detta
innefattade bland annat en vindruta och ett
baldakinliknande tak. På bilen ses bilen vid
leveransen på Tullgarn våren 1904. Vid ratten
sitter kronprisens chaufför J.E. Norrman.
Scanian användes i ett par år och en del längre
resor företogs, bland annat till Hälsingland,
Fagersta, Motala och Kalmar. Inom Scania
kallades denna bil för typ Af, eventuellt även
typ C. Motorn var 2-cylindrig och på 2,7 liter
och 12-14 hästkrafter.
|
1905 eller 1906 kom denna Oldsmobile modell B Curved Dash Runabout 1905 till
Hammarstrand. Det var Paul Hann som inköpt bilen hos Gjestvangs Handels &
Fabriksaktiebolag i Stockholm. Med denna bil ska Paul ha bedrivit biltrafik
mellan Hammarstrand och Stugun. Bilen blev den första som inregistrerades i
Jämtlands län, den 9 april 1907 tilldelades den igenkänningsmärke Z1. Paul Hann
var också den första i Jämtlands län som ansökte om trafiktillstånd enligt 1906
års förordning om automobiltrafik, men Julius Holmer i Stugun erhöll emellertid
tillstånd före Paul Hann. Bilden ser ut att vara ett slags collage. (2013-02-08)
|
Det här fotot som visar några personer på och vid en Oldsmobile Curved Dash
Runabout ska enligt uppgift vara taget i Fjugesta 1906. (2015-06-06)
|
|
Fotot visar en Oldsmobile Curved Dash Runabout från cirka
1903 som framförs på Trädgårdsgatan i Arboga. Notera barnen som springer efter
fordonet.
(2024-03-11)
|
|
Det här fotot som är taget vid Brunkebergstorg i
Stockholm visar en Oldsmobile Curved Dash Runabout från cirka 1904 som
användes av Aktiebolaget Freja-Magasinet. Den 16 januari 1907
inregistrerades bilen och tilldelades igenkänningsmärke A88. (2022-08-23)
|
|
Det här fotot visar ett av 18
startande ekipage i den automobiltävling som
arrangerades den 5 februari 1905 i samband med
Nordiska Spelen i Stockholm. Det är ingenjör
Erik Jagdman som ska starta med sin Oldsmobile
Curved Dash Runabout. Mannen med startflaggan är
Svenska Automobil Klubbens ordförande Clarence
von Rosen. Tävlingssträckan var
Stockholm-Uppsala-Stockholm, med start och mål i
Idrottsparken .(2023-04-05)
|
|
Reklambild från
Gjestvangs Handels-och Fabriks AB som visar en Oldsmobile Light Tonneau från
1904-05. En sådan bil kostade 5000 kronor, vilket kan jämföras med Curved
Dash-modellen som samtidigt kostade 3350 kronor. (2015-04-07)
|
|
Dansk Automobil- &
Cyclefabrik levererade denna 10 hästkrafters bil
till Droskaktiebolaget i Stockholm hösten 1904.
Efter provkörningar skulle den stationeras vid
Jakobs Torg. I dåtidens tidningar kallades bilen
för Stockholms första automobildroska. Men det
var inte riktigt rätt, för ett par år tidigare
hade kronprins Gustafs första bil, en Daimler,
använts som taxi i Stockholm. (2023-04-14)
|
|
Dansk Automobil- &
Cyclefabrik levererade denna 10 hästkrafters bil
till Droskaktiebolaget i Stockholm hösten 1904.
Efter provkörningar skulle den stationeras vid
Jakobs Torg. I dåtidens tidningar kallades bilen
för Stockholms första automobildroska. Men det
var inte riktigt rätt, för ett par år tidigare
hade kronprins Gustafs första bil, en Daimler,
använts som taxi i Stockholm. (2023-05-17)
|
|
Dansk Automobil- &
Cyclefabrik levererade denna 10 hästkrafters bil
till Droskaktiebolaget i Stockholm hösten 1904.
Efter provkörningar skulle den stationeras vid
Jakobs Torg. I dåtidens tidningar kallades bilen
för Stockholms första automobildroska. Men det
var inte riktigt rätt, för ett par år tidigare
hade kronprins Gustafs första bil, en Daimler,
använts som taxi i Stockholm. (2023-07-13)
|
Det här postgångna kortet visar starten för "Automobiltäflingen
Stockholm-Uppsala som genomfördes den 5 februari 1905 i samband med Nordiska
Spelet i Stockholm. Båda bilarna är förmodligen tillverkade året innan. I den
vänstra bilen som är en Franklin är Gustaf L.M. Ericsson förare och friherre
Rutger Bennet passagerare. Den högra bilen är en Oldsmobile med direktör Harald
Nyholm. Lägg märke till maskoten framtill på Franklinbilen och att
stänkskärmarna demonterats på Oldsmobilen.
Sveriges första hastighetstävling för bilar kördes på Mälarens is i februari
1905. Fem bilar kom till start, fyra av dessa ses på bilden. Bilen i förgrunden
är en Cadillac modell B Tonneau 1904, men har i böcker angetts vara både Scania
och Norden. Bilen bredvid som är nästan helt skymd är en All-Velo Orient
Buckboard som kördes av ingenjör Carl Skånberg. Bilen längst till höger är en
Star som kördes av direktör Erik Salmson. Långt bort i bild ses också den
Cadillac modell A Tonneau 1903-1904 som rattades av ingenjör H.A. Bertheau.
Tävlingens femte bil var en Scania körd av ingenjör Viktor Wallenberg.
Fotot visar en de tidigaste bilarna i Jämtland. Det är en Cadillac
modell A Tonneua från 1903 eller 1904. Den kom till Jämtland våren 1905. Den
hade köps i Stockholm för 4000 kr av ett konsortium kallat Bilbolaget, bestående
av åtta personer. Det var bland annat J.P. Hård, Markus Forsberg, K.J. Karlsson,
Nils Gisslén, Häradshövding Karl Ekberg samt riksdagsmannen Johan "Orsa"
Olofsson i Digernäs, det var den sistnämnde som hämtade bilen. Bilen som
förvarades hos firman Hård & Forsberg i Östersund skulle användas som droska och
som chaufför utsågs ingenjör Severin Lindgren. Efter ett par dagar gjordes en
tur till Strömsund, den tog 4 timmar och 25 minuter, vilken man tyckte var
snabbt. Bilen kom med tiden att besöka många orter i Jämtland. Fotot togs av
fotograf Hans Ericsson den 9 juli 1905 i samband med Agnes och Anders Olssons
bröllop. Platsen är vid gården hos Erik Jons/Lars Ers i Lungre. Det är Johan
Olofsson som sitter vid ratten och bredvid Lars O. Eriksson. I baksätet sitter
Edla Eriksson och en okänd person som möjligen kan vara P.O. Lindberg, Lars och
Edlas svåger. (2013-01-04)
|
Det här fotot är taget på Djurgården i
Stockholm och visar en av de 1-cylindriga Cadillac som användes som taxibilar
i staden. Den här bilen är en modell B, troligen från 1905, som har fått ett
svenskbyggt karosseri som påminner om karosstypen Surrey som Cadillac-fabriken
själva erbjöd. Lägg märke till att den här bilen har fått ett förvaringsutrymme
i fronten, alldeles ovanför kylaren. (2024-02-07)
|
|
Vykort från Gnesta. Bilen som kommer körande är en
Scania typ C Tonneau. Fotot är antagligen taget i samband med tävlingen
Mälaren-Hjälmaren Rundt som arrangerades 6-8 augusti 1905. (2022-08-15)
|
|
Denna Scania typ C Tonneau ska vara tillverkad 1904. (2024-03-19)
|
|
Det här fotot är taget i
samband med Sveriges andra internationella bil
och båtutställning som ägde rum i Stockholm
några veckor i april-maj 1905. Bilen är en Benz
Doppelphaeton som ställdes ut av E.C. Gjestvangs
Handels- och Fabriksaktiebolag. En tid efter
utställningen köptes bilen dåvarande Hertigen av
Skåne, senare Konung Gustaf VI Adolf.
(2023-05-15)
|
|
Det här fotot är taget i samband med Sveriges andra
internationella bil och båtutställning, som ägde rum i Stockholm 10-30
april 1905. Fordonet är en Rexette Forecar, ett fabrikat som
tillverkades av Rex Motor Manufacturing Co. Ltd Coventry. Det aktuella
fordonet ställdes ut av den svenska representanten AB Sjöexpress. Det är
troligen detta fordon som har nummer 66 i 1905 års förteckning "Hvems är
automobilen", och där ingenjör Gustaf Ericsson står som ägare. (2020-11-19)
|
|
Mellan 10-30 april 1905 arrangerades den
andra internationella bil- och båtutställningen
i Sverige. På fotot ses bilar, båt och dressin
som ställdes ut av firman Bertheau, Engwall &
Wagner. Längst till vänster en Cadillac modell A
med skåpkarosseri, som användes av Kungliga
Postverket. Bredvid står en en Polymobil Gazelle,
tillverkad av Polyphon Musikwerke AG. Personen står framför en Cadillac
modell A Delivery. Bilen närmast båten är en
Cadillac modell B. (2021-01-14)
|
|
Vykort från cirka 1905 som visar häst-
och automobildroskor vid
Centralstationen i Stockholm. Bilarna
ser ut av vara 1-cylindriga Cadillacs. (2015-05-19)
|
Man och kvinna och en 2-sitsig Peugeot från cirka 1904. Bilen saknar
registreringsskylt och därför går det inte att med bestämdhet säga att
fotot har tagits i Sverige. Men om så är fallet bör fotot vara taget
tidigare än 1907, för från det året skulle bilar i Sverige förses med så
kallat igenkänningsmärke. (2013-04-05)
Mellan 1905-07 användes denna Star för att transportera post mellan Trosa och
järnvägsstationen i Trosa. Förare är Adolf Nilsson från Järna. Bredvid sitter
ägaren skjutsentreprenören Kars Sjöberg, Trosa. Han hade köpt bilen hos Wiklunds
i Stockholm för 3500 kronor. Den 14 augusti 1905 gick första turen och efter 8
månaders användning kunde försöket sammanfattas i en rapport. Bilen hade
fungerat oklanderligt i hela 188 dagar, delvis i 15 dagar och inte alls i 55
dagar. Störningarna var dels fel på själva bilen, dels dåligt väglag och snö.
Det Kungliga Postverket var mycket nöjda med de båda männens sätt att sköta sitt
uppdrag. Ersättningen var 12,8 öre per kilometer. För 1 krona och 25 öre kunde
en person få medfölja tur och retur, men det lär inte ha varit många som var
intresserade av detta. Bilden har publicerats i Autohistorica 1/86. (2012-12-31)
|
Apotekare Axel Hjelm i Växjö var en av de första som
hade en bil i Kronobergs län. Fotot visar när han sitter i sin Allvelo.
Bilen fick han inregistrerad den 11 februari 1907 och igenkänningsmärket
blev G2. När han sålde bilen till Kalmartrakten 1909 registrerad den om
och fick igenkänningsmärke H14. Bilen har överlevt och den dåvarande
ägaren Melcher Ekströmer körde bilen i ett antal rallyn under
1970-talet. Numera finns bilen på Ivars Bilmuseum i Hoting. (2022-08-19)
|
|
Fotot visar en tvåsitsig Star 7 HP "Little Star" med ett lastskåp.
Tillverkningsåret är cirka 1905.
(2019-12-12)
|
|
Södertelge Verkstäder började kring 1904 importera det
amerikanska bilfabrikatet Northern. De importerade bilarna såldes sedan under
namnet Norden. Bilen på bilden var den minsta modellen, den kallades för typ 1. (2021-08-23)
|
|
Södertelge Verkstäder började kring 1904 importera det
amerikanska bilfabrikatet Northern. De importerade bilarna såldes sedan under
namnet Norden. Bilen på bilden var den minsta modellen, den kallades för typ 1. (2023-12-11)
|
|
Denna Cadillac modell C 1905 med
svenskbyggt karosseri användes som taxi
i Stockholm med drosknummer 324.
(2020-03-12)
|
|
Mannen sitter i en Cadillac modell F 1905 med svenskbyggd
Touringkaross. Denna bil användes troligen som taxi i
Stockholm.
(2019-12-13)
|
|
Personerna färdas i en Scania Tonneau,
troligen är det en typ C från cirka
1905.
(2020-03-11)
|
Det här ska vara Örebros första taxi och som tillhörde
Västra Åkeriet. Det är en Cadillac, förmodligen modell M, från 1906-1907 som
fått en täckt kaross byggd i Sverige. Vid denna tid byggde både
Adolf Freychuss Vagnfabrik och Gustaf Nordbergs Vagnfabriks AB karosser
med det här utseendet till Cadillac chassier. Bilden har varit publicerad i
Autohistorica 3/72.
|
Det här fotot är taget i
samband Internationella Automobil &
Motorbåtsutställningen i Stockholm 1907 och
visar en Brasier Limousine som ställdes ut av
Bil-Aktie-Bolaget. (2023-02-13)
|