|
Till Sveriges första
automobilutställning som arrangerades i
Idrottsparken i Stockholm 16-24 maj 1903,
arrangerade Göteborgs Automobilklubb en gemensam
färd med 4-5 bilar. Fotot visar när en av
bilarna, H. Pripps Opel-Darracq Tonneau, visas
för Prins Carl och Prinsessan Ingeborg. Mannen
vid höger framskärm är direktör Adolf Östberg
som var utställningens kommissarie. (2020-12-23)
|
|
Mellan 16-24 maj 1903 arrangerades den första
Automobilutställningen i Sverige. Platsen för evenemanget var Idrottsparken i
Stockholm. Merparten av fordonen visades i Tennispaviljongen, men det bjöds även
på provkörningar på Idrottsparkens cementerade bana. Bilden visar två Oldsmobile
Modell R Curved Dash Runabouts som körs på denna bana, förarna är ingenjör
Rickard Björkman och Direktör Emil Österlund. Dessa både bilar, som troligen var
tillverkade 1901-1902, ställdes ut av E.C. Gjestvangs Handels- &
Fabriksaktiebolag. Ytterligare en bil av samma typ ställdes ut av Dansk
Automobil & Cyklefabrik.
(2023-05-04)
|
|
Det här
fotot är taget i samband med Sveriges andra
internationella bil och båtutställning som ägde
rum i Stockholm några veckor i april-maj 1905.
Bilen är en Benz Doppelphaeton som ställdes ut
av E.C. Gjestvangs Handels- och
Fabriksaktiebolag. En tid efter utställningen
köptes bilen dåvarande Hertigen av Skåne, senare
Konung Gustaf VI Adolf.
(2023-05-15)
|
|
Det här fotot är taget i samband med Sveriges andra
internationella bil och båtutställning, som ägde rum i Stockholm 10-30
april 1905. Fordonet är en Rexette Forecar, ett fabrikat som
tillverkades av Rex Motor Manufacturing Co. Ltd Coventry. Det aktuella
fordonet ställdes ut av den svenska representanten AB Sjöexpress. Det är
troligen detta fordon som har nummer 66 i 1905 års förteckning "Hvems är
automobilen", och där ingenjör Gustaf Ericsson står som ägare. (2020-11-19)
|
|
Mellan 10-30 april 1905 arrangerades den
andra internationella bil- och båtutställningen
i Sverige. På fotot ses en av två Rambler-bilar
som ställdes ut av Alb. B. Öhman. Detta är den
tvåcylindriga modell One Touring. (2021-01-18)
|
|
Mellan 10-30 april 1905 arrangerades den
andra internationella bil- och båtutställningen
i Sverige. På fotot ses bilar, båt och dressin
som ställdes ut av firman Bertheau, Engwall &
Wagner. Längst till vänster en Cadillac modell A
med skåpkarosseri, som användes av Kungliga
Postverket. Bredvid står en en Polymobil Gazelle,
tillverkad av Polyphon Musikwerke AG. Personen står framför en Cadillac
modell A Delivery. Bilen närmast båten är en
Cadillac modell B. (2021-01-14)
|
|
Foto som är taget i samband med en utställning, troligen är det den tredje
internationella bilutställningen i Stockholm som ägde rum på Kaptensudden. AB
Amerikansk Cycle Import visade upp märket Minerva och på fotot ses ett chassi
och en limousine. Montern bredvid tillhör aktiebolaget Auto.
|
Det här fotot är taget vid
den
tredje internationella bilutställningen i
Sverifge som ägde rum på Kaptensudden i
Stockholm 1907. Företaget E.C. Gjestvangs
Handels och Fabriksaktiebolag hade en av de
största montrarna. Man ställde ut fordon av
fabrikaten Benz, Oldsmobile, Ford, Buick,
Lindsay och Neckarsulmer.
(2023-11-13)
|
På bilutställningen vid Kaptensudden på Djurgården 30 april till 15 maj 1907
visade Gjestvagns bilfirma upp tre 40 hästkrafters Benz-bilar som hade dubbla
karosserier, öppna för sommarbruk och täckta för vinterbruk. Köpare av dessa tre
bilar var kronprins Gustaf och prinsarna Carl och Eugen. Bilden visar med stor
sannolikhet två av dessa Benz-bilar på 1907 års utställning, den vänstra täckta
bilen kan vara den som var avsedd för prins Eugen.
|
Det här fotot är taget i
samband Internationella Automobil &
Motorbåtsutställningen i Stockholm 1907 och
visar en Brasier Limousine som ställdes ut av
Bil-Aktie-Bolaget. (2023-02-13)
|
|
Fotot visar en del av Gjestvangs Handels & Fabriksaktiebolag utställning
cirka 1913. Bilen i mitten är en Vivinus som inregistrerades den 19 juli 1912
och då tilldelades igenkänningsmärke A1747. De
övriga bilarna är Benz.
Leif Holmberg har
hjälpt till med information. Bilden har publicerats i Autohistorica 4/78.
(2014-01-05)
|
Bilden är tagen hos en bilfirma i Helsingborg
efter första världskriget. Utbudet ser att vara varierat med både
europeiska och amerikanska bilar samt motorcyklar. Det körklara chassiet
i förgrunden är en Austro-Daimler typ Prinz Heinrich Standard Sport.
Bilden har publicerats i Autohistorica 1/80.
Wiklunds utställning på S:t Eriksgatan i Stockholm. Bilen i mitten är en
Chevrolet 490 Touring från cirka 1919. Motorcyklarna till vänster är Indian.
Bilden har publicerats i Autohistorica 4/78.
Bilden visar bilar och motorcyklar i Ostermans utställningslokal på Birger
Jarlsgatan i Stockholm. Bilden bör bara tagen cirka 1920 visar märken som
Ostermans då representerade. Längst till vänster syns fronten på en GMC lastbil.
De tre bilarna med lackerade spetskylare är Opel. Bilen längst till höger med
registreringsnummer som börjar på A är också en Opel, fast denna är äldre och
således begagnad. Längst bak skymtar två Citroen av A-typen. Omkring 1921
övertog Johannes Kjellander agenturen för Citroen. Bilen bredvid den begagnade
Opeln är en högerstyrd Buick Touring från 1918 eller 1919. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 4/78.
Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter.
Oakland Sensible Six modell 34 Touring från cirka 1920 i AB
Fredrik Wagners utställning i Stockholm. Bilen har varit publicerad i
Autohistorica 4/78.
Bilden är tagen vid Göteborgsutställningen 1923 och visar
Overlands och Berliets montrar. Eftersom det rådde en schism mellan
utställningsledningen och Svenska Bilhandlarföreningen är det inte svenska
utställare. Den täckta bilen till höger som är en Berliet ställdes ut av fransk
firma. De tre Overlandbilarna, ett chassi, sedan en modell 91 Touring och längst
in en Willys-Knight Touring, kom från Willys Overland Crossley Limited i
Stockport, Storbritannien. Bilden har publicerats i Autohistorica 4/78.
|
Det här är ett vykort från Höganäs som visar AB
Sam Malmros Dodgeförsäljning. På byggnaden kan man utläsa texten "Vinnare av
1927 års sommarpokal", så fotot är antagligen taget 1928. På planen ses flera
personbilar, men även ambulans, lastbil, buss och chassier.
(2013-05-22)
|
Bilden visar en utställning hos GM Nordiska AB:s
fabrikslokaler då 1931 års Chevrolet skulle visas upp. För detta tillfälle
snyggades lokalerna upp med wiltonmattor och växter. Bilen närmast i bild är en
Kanada-byggd roadster som var lackerad i ljusblått och mörkblått med
silverkantade stänkarskärmar. Notera den specialbyggda bilen längst bak, en Town
Car med vita däcksidor. Den bilen skänktes senare till Finlands president.
Bilden har var varit publicerad i
Autohistorica 2/83.