|
Sommaren 1906 köpte grosshandlare Erik Kronberg i
Gävle denna 4-cylindriga Cottereau med 15/18 hästkrafter. Bilen inköptes
i Stockholm och resan till Gävle tog 7 timmar. Det blev den först
registrerade bilen i X-län när den tilldelades igenkänningsmärke X1.
Bilen var förmodligen ny när Gävlefotografen Carl Larsson tog denna
bild. (2013-01-01)
|
Detta är en Scania Ad Tonneau från cirka 1903. Bilen inregistrerades den
6 juli 1908 och tilldelades då igenkänningsmärke X10. Registrerad ägare
var då direktör Ewald Granström i Bergvik. (2020-11-26).
|
|
I KAK:s Älfkarleöfärd i maj 1909 deltog två Minervabilar.
Bilden visar den största av dessa, en 28/40 hästkrafters modell. Den
kördes av ägaren grosshandlare Erik Kronberg från Gävle. Bilen hade
inregistrerats den 17 augusti 1908 och då tilldelats igenkänningsmärke
X11. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1/71.
(2013-07-12)
|
|
Fotot kan vara taget i samband med en bilutflykt. Bilen är en
Minerva Phaeton, troligen den om ägdes av grosshandlare Erik Kronberg
från Gävle. Det var en 28/40 hästkrafters modell som inregistrerats den 17 augusti 1908 och då
tilldelades igenkänningsmärke X11. Fotot kommer från Esbjörn Ståhlberg. Leif
Holmberg har hjälpt till med uppgifter.
(2014-01-20)
|
Star Tonneau från cirka 1905 med registreringsnummer X14. Det är bilens ägare,
Nils Eriksson (född
1877, gift 1913, död 1957),
som sitter vid ratten.
Damen som sitter bredvid är hans fru Beda. Fotot som är taget i Silja i
Hälsingtuna kommer från Hälsingtuna Hembydsförening (www.sockenbilder.se).
Ingemar Ganse som nu bor granne med gården där fotot togs har hjälpt till med
uppgifter. Ingemars far var kusin till Nils Eriksson.
Samma X14-Star. Bilden är tagen vid Silja i Hälsingtuna och troligen vid samma
tillfälle då personernas kläder verkar vara identiska. Bilden kommer från
Hälsingtuna Hembydsförening (www.sockenbilder.se)
och Ingemar Ganse har hjälpt till med uppgifter.
Ytterligare en bild på Star X14, här i sidovy framför det stora huset i Silja,
Hälsingtuna. Bilden kommer från
Hälsingtuna Hembydsförening (www.sockenbilder.se)
och Ingemar Ganse har hjälpt till med uppgifter.
|
Mannen står vid en Minerva 30/36 hästkrafters Phaeton för 6
personer som ägdes av konsul Emil A. Matton i Gävle. Bilen inregistrerades den 8
juli 1914 och tilldelades då igenkänningsmärke A3049. Vid registeromläggningen
1916 erhöll bilen igenkänningsmärke X50, det skedde den 1 mars detta år.
Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter.
(2014-01-29)
|
|
|
Fabrikör och konsul Emil A. Matton från Gävle var registrerad
ägare till denna Rolls-Royce under en följd av år. Bilen, en typ 40/50 HP Silver
Ghost, inregistrerades den 13
februari 1925 och tilldelades då igenkänningsmärke X50, ett nummer som bilen
fick behålla åtminstone till slutet av 1930-talet. Matton hade tidigare haft
nummer X50 på en
Minerva. Notera KAK-märket mitt på kylaren, Matton hade blivit medlem i Kungliga
Automobil Klubben 1909. Fotot kan vara taget någon gång under 1930-talet och det
förefaller som att karosseriet har modifierats, något som var relativt vanligt
på den här typen av bilar. Fotot kommer från Esbjörn Ståhlberg.
Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter.
(2014-01-30)
|
|
Det här fotot som visar en Humber Landaulette ska vara taget i Älvdalen.
Bilen inregistrerades den 25 maj 1911 och tilldelades då
igenkänningsmärke X74. Registrerad ägare var då Särna Bil-Aktiebolag.
Fotot kommer från Bo Bymans samling och har skickats in av Leif
Holmberg.
(2021-02-20)
|
Einar Hellsén drev tillsammans med med sin bror
John en körskola i Söderhamn på 1910-talet. Här ses några av de bilar som
användes. I mitten en Flanders modell 20 Touring från cirka 1911 och till höger en Brush,
troligen en modell D
Runabout 1910. På kylaren kan man läsa igenkänningsmärke X89, det tilldelades
den 29 juni 1911 och då angavs färghandlare C.A. Dahlström, Söderhamn som ägare.
När man började om med registreringarna 1916 hamnade X89 på en 20 hästkrafters
bil avsedd för 4 personer. Den gamla Brush-bilen fick då tydligen ha kvar
märkningen på kylaren. Den ljusa bilen med
registreringsnummer X300 är en Briscoe Touring från cirka 1920. Den
registrerades den 18 oktober detta år och ägare var då Nils Colling, Hånick. Einar var morfar till Mässing- & Nickelgruppmedlemmen Per Westerberg.
Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2013-05-09)
|
Einar Hellsén drev tillsammans med med sin bror
John en körskola i Söderhamn på 1910-talet. Bland annat användes denna Brush,
förmodligen en modell D
Runabout från 1910. Einar var morfar till Mässing- & Nickelgruppmedlemmen Per Westerberg.
Bilen inregistrerades den 29 juni 1911 och tilldelades då igenkänningsmärke X89.
Vid registreringstillfället ägdes bilen av färghandlare
C.A. Dahlström i Söderhamn. Leif Holmberg har hjälp till med
uppgifter. (2014-04-18)
|
Linus Andersson i Sandviken ägde denna Argo
Touring med registreringsnummer X93. Fotot är taget omkring 1924 och
platsen är
Kalvsnäs, Torsåker
i Gästrikland där Linus hade ett sommarhus. I baksätet sitter Linus enda
barn Margit och vid ratten sitter hennes kusin Holger. Det amerikanska
bilmärket Argo existerade mellan 1914-18. Den första tillverkade
modellen var en motorcykelbil som var baserad på den franska Ajax-bilen.
1916 kom en mer konventionell bil som var något större än
motorcykelbilen. Den senare modellen erbjöds enligt tillgänglig
litteratur som Roadster och Touring. För det första modellen listas bara
Roadster. Men Linus bil i Touring-utförande stämmer utseendemässigt
bättre med motorcykelbilen från de första åren.
(2013-01-10)
Ytterligare en bild som visar Linus Anderssons Argo Touring från cirka
1914-15 med registreringsnummer X93. Under 1920-talet genomförde Linus
och hans fru Maria (Maja) flera semesterresor med denna bil. Det här
fotot togs under en resa i Dalarna 1923 och personerna på bilden är just
Linus och Maja samt deras dotter Margit. (2013-01-10)
|
Det här fotot som visar
tre parkerade bilar ska vara taget i Östersund.
Bilen till vänster är en Hupmobile modell 32
Touring som inregistrerades den 11 september
1912 och tilldelades då igenkänningsmärke A1829.
Registrerad ägare var då Knut Knutsson,
Hallviken. I mitten står en E.M.F. modell 30
Touring som inregistrerades den 18 maj 1912 och
tilldelades då igenkänningsmärke X124.
Registrerad ägare var då Åkare P. Persson,
Östersund. Bilen till höger är en Scania-Vabis
Phaeton, troligen rör det sig om en typ 2S.
(2021-09-24)
|
Ford Modell T
Touring från 1914 som ser ut att ha
registreringsnummer X134. Bilen köptes
ny
bröderna Nils och Anders Johansson i
Trogsta och Stefan Bergman, Bäck som
startade Forsas första dorskbils-rörelse.
Chauffören på bilden heter
Nils Erik Brandt, Lund och han övertog
med tiden större delen av ägandet.
|
|
|
Personerna sitter i en E.M.F. modell 30 Touring som inregistrerades 25
juni 1912 och då tilldelades igenkänningsmärke X135. Registrerad ägare
var då Hofors Bilbolag i Torsåker.
Fotot kommer från Bo Bymans samling och har skickats in av Leif
Holmberg.
(2021-01-17)
|
|
Personerna har fotograferats
vid och i en N.A.G. 6/18 PS Doppelphaeton som
inregistrerades den 15 augusti 1912. Registrerad
ägare var då handlande A Berglin i Torsåker. (2023-02-16)
|
|
Personerna sitter in
flaggprydd Flanders modell 20 Touring 1911 med igenkänningsmärke X144.
Fotot kommer från
Bo Bymans samlingar och har skickats in av Leif Holmberg. En liknande
bil renoveras av Bo Byman.
(2014-03-19)
|
|
Den 18 september 1916 inregistrerades denna Hudson Super Six och
tilldelades igenkänningsmärke X183. Ägare var då disponent Albert
Johnsson i Kilafors. Bilens öppna karosseri var byggt av Adolf
Freyschuss Vagnfabrik i Stockholm. Bakre delen har det typiskt tyska
utseendet med inbyggd sufflett. Bilden har publicerats i Autohistorica
1/88. (2013-09-12).
|
|
Det här ska enligt uppgift vara ett fotbollslag på väg till en bortamatch. Laget
ska komma antingen från Enånger eller Gnarp. Bilarna är från vänster Chevrolet
490 Touring från 1919, Krit från cirka 1914 med registreringsnummer X191 och
längst till höger en Ford Modell T Touring 1920 med registreringsnummer X612.
Första gången igenkänningsmärke X191 tilldelades
en bil var den 2 juli 1913. När man började om
med registreringarna 1916 tilldelades X191 en
personbil med 20 hästkrafter och avsedd för fyra
personer. Det rör sig antagligen om Krit-bilen
på bilen. Vid registreringstillfället den 12
oktober 1916 ägdes X191 av Aug. S. Nordin och C.
Östlin, båda från Bergsjö. Leif Holmberg har
hjälpt till med uppgifter. (2013-05-16)
|
|
Paus under resa med en
36 hästkrafters Minerva Phaeton
från cirka 1914. Bilen har igenkänningsmärke X201, vilket utfärdades den 25 juni
1917. Då ägdes bilen av skogschef Manne Fordgren, Ljusdal. Leif Holmberg
har hjälpt till med uppgifter.
(2013-07-12)
|
|
Paus under resa med en
36 hästkrafters Minerva Phaeton
från cirka 1914. Bilen har igenkänningsmärke X201, vilket utfärdades den 25 juni
1917. Då ägdes bilen av skogschef Manne Fordgren, Ljusdal. Leif Holmberg
har hjälpt till med uppgifter.
(2013-07-12)
|
|
Paus under resa med en
36 hästkrafters Minerva Phaeton
från cirka 1914. Bilen har igenkänningsmärke X201, vilket utfärdades den 25 juni
1917. Då ägdes bilen av skogschef Manne Fordgren, Ljusdal. Leif Holmberg
har hjälpt till med uppgifter.
(2013-07-12)
|
En festlig bild som ska ha tagits i Storvik i samband med Barnens Dag
1921. Eftersom bilarna är lövade kan identifieringen försvåras något. Men den
3-hjuliga bilen med registreringsnummer B231 är en Phänomobil från cirka 1914.
Den första bilen har registreringsnummer X209 och är en Krit Touring från senast
1913. Den inregistrerades den 16 september det året och som ägare stod Hedesunda
Bilbolag, Sundin & Co. Senare fanns bilen registrerad i just Storvik. Leif
Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2013-01-27)
|
Renault typ DM från
1914 med registreringsnummer X250 i
Gävle. Bilen har renoverats och ägs av
Mässing- och Nickelgruppsmedlemmen Stig
Fransson i Kungsör. |
|
Oidentifierad januari 2015 B.
1910-tals motorcykel med sidovagn. Vagnen skymmer en stor del av cykeln,
men med hjälp av igenkänningsmärket X319 ska det nog gå att få fram
fabrikat och ägare. (2015-01-16)
|
|
Det här
fotot kommer från Esbjörn Ståhlberg. Han berättar att man hade den här
bilen, en 1928 års Ford modell A med registreringsnummer X338, när han
var liten. Vid fototillfället stod bilen i väntan på skrotning. Esbjörn
och en kompis slog sedan sönder den med hjälp av slägga, spett och yxa.
Chassiet sparades och kom till användning i en senare renovering medan
karossen fick ingå i en utfyllning.
(2014-02-21)
|
|
Personerna färdas i en Selve Tourenwagen
som inregistrerades den 26 mars 1920 och
tilldelades då igenkänningsmärke X353.
Registrerad ägare var då Firma Andersson &
Brundin i Gävle. (2021-03-25)
|
|
Denna Selve Tourenwagen inregistrerades den 26 mars 1920 och
tilldelades då igenkänningsmärke X353. Registrerad ägare var då Firma Andersson
& Brundin i Gävle. (2021-08-26)
|
|
Direktör Adolf Ahlgren från Gävle och grundare av
Läkerolindustrin, blev medlem i Kungliga Automobilklubben 1920. Vid samma tid
skaffade han sig denna Packard Twin-Six Touring. Bilen inregistrerades den 31
mars 1920 och tilldelades då igenkänningsmärke X359. Ahlgren tycks ha behållit
bilen åtminstone under större delen av 1920-talet.
Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter.
(2014-01-20)
|
|
Buick modell XH 45 Touring 1919. Såld ny hos
Ostermans i Stockholm i maj 1919 till
Byggherren Gunnar Morén på Lovisagatan
på Östermalm som ägde den till hösten
1923 då den såldes vidare på en av
Sveriges första bilauktioner som
anordnades vid Norrtull i Stockholm av
Ostermans. Köparen var hemmansägaren
August Thunstedt i Högen, Bergsjö som
själv körde hem bilen 30 mil samma dag.
Först året därpå tog August körkort...
Bilen som hade registreringsnummer X375
kördes till 1935 då den ställdes undan.
1952 köptes den av några entusiastiska
ynglingar från Bergsjö som fick liv i
bilen och började använda den som
"raggarbil" och med diverse ägarbyten
kördes bilen i olika sammanhang till
1967 så den fick motorhaveri och
demonterades. Bilen har emellertid
överlevt till nutid och restaureras nu
av en medlem i Mässing & Nickelgruppen i
Stockholm. Mannen längst till höger på
bilden är ägaren August Thunstedt och
bilden är tagen cirka 1930. Övriga
personer okända. (2013-05-07)
|
Det här fotot som kommer från Hudiksvalls Hembygdsförening (www.sockenbilder.se)
är taget cirka 1920 på Bjälkgatan i just Hudiksvall. Bilarna är
uppställda vid en bilverkstad, men eftersom flera motorhuvar är öppna
kan man förmoda att en del arbeten utfördes på gatan. Den ljusa bilen är
en Sperber Doppelphaeton från cirka 1912. Bilen med registreringsnummer
Z136 är en Fiat som inregistrerades den 22 mars 1919, ägare var då
gårdsägare Paul Karlsson, Östersund. X408 till höger är en Chandler
Touring som inregistrerades 22 april 1920 och ägare var då tandläkare
Sigfrid Bretz, Hudiksvall. Bilen längst bak är en Overland Touring från cirka 1919 som
ser ut att ha registreringsnummer X303. Bredvid den bilen skymtar också
en motorcykel. Leif Holmberg har hjälp till med uppgifter. (2013-05-11).
|
Det här är en Auburn 6-39 Touring, troligen tillverkad 1920. Bilen
inregistrerades i alla fall detta år och tilldelades igenkänningsmärke X411.
Ägare var Fritz Åkerlund i Järbo. Fotot kommer från Stig Broman från samma ort,
men det har skickats in av Leif Holmberg, som även bidragit med information.
(2014-08-19)
|
Harley-Davidson från cirka 1925 med lådformad sidovagn
och registreringsnummer X471. Vid styret sitter Erik
Johan Larsson och i lådan Sven Wallander. (2012-12-31)
Bilen är en T-Ford Touring 1920 registrerad på A.E Lunberg
i Hudiksvall. Inregistrering av X480 skedde 20/5 1920.
Bilen är utrustad med självstart och löstagbara fälgbanor av 5-bultstyp.
På bilden är det troligen Albert Lundberg från Mo i Hudiksvall som besöker
Sandviken.
Uppgifter från medlem i Mässing & Nickel.
|
Det här fotot som är taget i Undersvik
visar en Phänomen 16/45 PS
Doppelphaeton. Bilen inregistrerades den
25 maj 1920 och tilldelades då
igenkänningsmärke X498. Registrerad
ägare var då J.L. Olsson i Vallsta. På
fotot ses han som passagerare fram,
tillsammans med frun Ingrid och med
sonen Stig i knät.
(2021-07-08)
|
|
Mannen och kvinnan färdas på en Thor
från cirka 1916 som har igenkänningsmärke X603.
(2016-01-09)
|
|
Fotot är taget i Hälsingland, möjligen i
Arbråtrakten, och visar två män på motorcyklar från cirka 1920. Motorcykeln till
vänster är en Francis-Barnett med 2,75 hästkrafters motor. Motorcykeln
inregistrerades den 12 oktober 1921 och erhöll då igenkänningsmärke X700.
Registrerad ägare var då jordbrukare Axel Olsson, Wallsta. Motorcykeln till
höger har igenkänningsmärke X681. En Indian på 7½-9 hästkrafter registrerades på
detta nummer den 26 juli 1920. Men Indian verkar inte stämma med motorcykeln på
bilden. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter
(2013-11-16)
|
|
Två kvinnor och en Royal Enfield med sidovagn.
Motorcykeln inregistrerades den 15 oktober 1920 och tilldelades då
igenkänningsmärke X702. Vid registreringstillfället ägdes motorcykeln av
Gävleborgs läns Skogsvårdsstyrelse i Gävle. (2016-12-15)
|
|
Personerna har fotograferats i en Ford modell Touring som
inregistrerades den 21 augusti 1920 och tilldelades igenkänningsmärke X752.
Registrerad ägare var då Hemmansägare Per Hedberg, Holmsveden.
(2021-11-15)
|
|
Bilen som står på bron är en Hupmobile modell R
Touring som inregistrerades den 28 augusti 1920 och tilldelades
igenkänningsmärke X762. Registrerad ägare var då hemmansägare Petrus
Östlund, Kungsgården. (2022-08-10)
|
Det här fotot ska vara taget omkring 1922 och visar
Linus Andersson på sin Harley-Davidson med
registreringsnummer X776. I sidovagnen sitter dottern
Margit. Motorcykeln inregistrerades den 27 december 1920
och då stod Karl L. Andersson från Sandviken som ägare.
Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter (2013-02-25)
|
Denna Hansa-Lloyd lastbil med 22-50 hästkrafters motor och avsedd för
3-tons last inregistrerades den 9 september 1920 och tilldelades då
igenkänningsmärke X796. Registrerad ägare var då fabrikör P.J.
Olsson som drev en sängfabrik i Stovik. Personerna är Ragnar och Gösta
Westberg, den tredje personen är okänd.
Fotot kommer från Bo Bymans samling och har skickats in av Leif
Holmberg. Leif har även bidragit med information.
(2021-02-21)
|
|
Hobart motorcykel som inregistrerades den 2 juli 1921
och tildelades igenkänningsmärke X938. Registrerad ägare var då arbetare
Oscar Pettersson, boende i Nordanå, Järbo. Det är gissningsvis Oscar som
håller i styret.
Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter.
(2013-07-08)
|
|
Omkring 1920 byggde, eller sammansatte, Aktiebolaget Svenska
Automobilfabriken i Bollnäs omkring 30 bilar som kallades SAF modell A.
Dessa baserades på amerikanska Pullman-chassier som försågs med
svenskbyggda karosserier. En av bilarna köptes av grosshandlare D.L.
Larsson i Bollnäs. Bilen inregistrerades den 21 april 1921 och tilldelades
då igenkänningsmärke X985. Merparten av SAF-bilarna var 6-sitsiga, men
fotot visar att det rymdes fler än så. Fotot kommer från Bo Bymans
samling och har skickats in av Leif Holmberg. Leif har även bidragit med
information.
(2014-02-23)
|
|
Personerna sitter i en SAF modell A, byggd av
Aktiebolaget Svenska
Automobilfabriken i Bollnäs. Bilen inregistrerades den 21 april 1921 och
tilldelades då igenkänningsmärke X985. Ägare var då grosshandlare D.L.
Larsson i Bollnäs. Fotot kommer från Bo Bymans
samling och har skickats in av Leif Holmberg. Leif har även bidragit med
information.
(2014-02-24)
|
|
Det ska börjas i tid, här får barnen prova på att
sitta i framsätet. Bilen är en SAF modell A, byggd av
Aktiebolaget Svenska
Automobilfabriken i Bollnäs. Bilen inregistrerades den 21 april 1921 och
tilldelades då igenkänningsmärke X985. Ägare var då grosshandlare D.L.
Larsson i Bollnäs. Fotot kommer från Bo Bymans
samling och har skickats in av Leif Holmberg. Leif har även bidragit med
information.
(2014-02-24)
|
|
Denna 60 hästkrafters Minerva inregistrerades den 6 maj 1921 och
tilldelades då igenkänningsmärke X1013. Registrerad ägare var då
Överingenjör Harry von Eckermann vid Ljusne-Woxna bruk. Bilens karosseri
med utrustning för långfärder var tillverkat av Gustaf Nordbergs
Vagnfabriks AB i Stockholm.
(2021-02-10)
|
|
Mannen och kvinnan står vid en Overland
modell 4 Touring från cirka 1920 som har
igenkänningsmärke X1101. (2015-03-30)
|
|
Fiat 501 Torpedo som inregistrerades den 3 juli 1922
och tilldelades igenkänningsmärke X1572. Vid registreringstillfället ägdes bilen
av Olof Em. Norelius från Bergby, Hamrånge och kanske är det han som sitter vid
ratten?
Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter.
(2013-06-26)
|
|
Det är fotot som ska vara
taget i Edsbyn visar en Westcott Touring från
cirka 1916. Bilen erhöll igenkänningsmärke X1597
den 11 juli 1922 och då ägdes den av Melker
Mårtensson i Alfta. Knappt två år senare, den 15
maj 1924, registreras bilen på K. Lindberg i
Edsbyn.
(2021-06-02)
|
|
Denna Ford modell T inregistrerades den 29 juli
1922 som ett kombinerad person- och lastbil,
avsedd för 4 personer. Bilen som då var
registrerad på Bagaremästare H. Klein i
Söderhamn erhöll igenkänningsmärke X1639. (2020-12-02)
|
|
Mannen sitter på en Harley-Davidson från åren
kring 1930 med registreringsnummer X1826.
(2020-08-15)
|
Ford modell T Touring som ser ut att vara tillverkad 1923 då bilen har den höga
kylaren. Registreringsskylten med X2190 indikerar att fotot tagits 1924 eller
senare.
|
Personerna har fotograferats vid två
bilar. Bilen förgrunden är en täckt Overland modell 4,
alternativt modell 91,
från cirka 1922-23. Bilen har registreringsnummer
X3313 och skyltens utförande tyder på
att fotot togs 1924 eller senare. Den
öppna bilen blir nog svår att
identifiera eftersom bilens frontparti
skyms. (2016-03-24)
|
Fotot ska vara taget 1930 i samband med ett besök hos Wilhelm Haglund i Laxå.
Bilen till vänster är en Essex Phaeton 1929 med registreringsnummer X3411 som
ägdes av Agard Agerdal. I bilen har han sällskap av Holger Agerdal, Anna Lembke
och Ingeborg Agerdal. Den mörka bilen till höger är en Chevrolet Superior från
1925-26 som ägdes av Linus Andersson. I sitter frun Maja och dottern Margit.
Leif Holmberg har hjälpt till att identifiera bilarna (2013-01-27)
|
Om den här Chevrolet
lastbilen från cirka 1926, med igenkänningsmärke X3768, finns följande
notering: "Ludde Westberg i Ovansjö".
Fotot kommer från Bo Bymans samling och har skickats in av Leif
Holmberg.
(2021-02-06)
|
Forsbacka Trafikförening u.p.a. ägde denna
Scania-Vabis buss från cirka 1930 med
registreringsnummer X4040. (2012-11-05)
|
|
E. Andersson Bageri hade denna skåpbil byggt på ett 4-cylindrigt Volvochassi.
Registreringsnumret ser ut att vara X4314.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1-2/77.
Scania-Vabis buss från slutet av 1920-talet med
registreringsnummer X5141. Bussen tillhörde Carl
A. Mattsson i Sandarne. (2012-11-05)
|
|
|
Mannen sitter i en Oakland modell 212 All-American 4-dörrars
Sedan från 1928 som har registreringsnummer X5773. 1930 var denna bil
registrerad på Hotellinnehavare Hilma Jonsson i Kilafors. Leif Holmberg har
hjälpt till med uppgifter. (2019-04-22)
|
|
Fotot som ska vara taget 1930
visar en man vid en Buick 4-dörrars sedan från 1929 som har registreringsnummer
X5868.
(2019-06-24)
|
|
Fotot som ska vara taget 1930
visar två män vid en Buick 4-dörrars sedan från 1929 som har registreringsnummer
X5868.
(2019-06-26)
|
|
Personerna har fotograferats vid en Buick 4-dörrars sedan från 1929 som har registreringsnummer
X5868.
(2019-06-27)
|
|
Verkstadsinteriör med en Ford modell A från 1928-29 som får
motorn renoverad. Bilen som har registreringsnummer X6052 ägdes åtminstone 1934
av Ester Aldenborg. Fotot kommer från Esbjörn Ståhlberg.
Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter.
(2014-01-20)
|
|
Horch typ 470 Cabriolet 1931 med
registreringsnummer X9021, så som den
såg ut när den användes som brandbil hos
borgarbrandkåren i Arbrå. Bilen köptes
ursprungligen av en advokat Emil Heijne
i Stockholm och den registrerades den 29
oktober 1931 och tilldelades nummer
A1147. Efter honom följde två kvinnliga
ägare innan konverteringen till brandbil
1939. Bilen kom senare att renoveras och
stod färdig i början av 1980-talet.
Bilden har varit publicerad i
Autohistorica 5/82.
|
|