1905 eller 1906 kom denna Oldsmobile modell B Curved Dash Runabout 1905
till Hammarstrand. Det var Paul Hann som inköpt bilen hos Gjestvangs
Handels & Fabriksaktiebolag i Stockholm. Med denna bil ska Paul ha
bedrivit biltrafik mellan Hammarstrand och Stugun. Bilen blev den första
som inregistrerades i Jämtlands län, den 9 april 1907 tilldelades den
igenkänningsmärke Z1. Paul Hann var också den första i Jämtlands län som
ansökte om trafiktillstånd enligt 1906 års förordning om
automobiltrafik, men Julius Holmer i Stugun erhöll emellertid tillstånd
före Paul Hann. Bilden ser ut att vara ett slags collage. (2013-02-08)
Denna Cottereau med 2-cylindrig motor på 12
hästkrafter kom till Jämtland 1906. Den köptes i Stockholm av
grosshandlaren Olof Olsson i Föllinge. Bilen transporterades med båt
till Sundsvall varifrån den kördes till Föllinge av Per Jonsson från
Ottsjön. Han kallades även "Bil Pelle" och han tycks ha varit bilens
chaufför och mekaniker under de omkring sex åren som bilen brukades.
Innan bilen levererades hade "Bil Pelle" utbildats till chaufför i
Stockholm. Under bilens andra år i Jämtland inregistrerades den och fick
igenkänningsmärke Z2. Det ser ut som att det är "Bil Pelle" som sitter
vid ratten.
Enligt Cottereauägaren Lars Öhman är bilen antagligen tillverkad 1905 eftersom
fläkten är lagrad mitt i kylaren. Det var en vansklig konstruktion som
man sedan gick ifrån. Enligt "Bil-Pelle" var allt utom motorn svagt och
dåligt konstruerat. (2013-01-11)
I Jämtlands län registrerades fem bilar år 1907. Bilden visar en av dessa, en
Darracq från cirka 1906 som fick igenkänningsmärke Z3. Den ägdes då av
Jägmästare Knut Falck som samtidigt ägde ytterligare en liknande bil, den var
vit och hade igenkänningsmärke O55. Knut kom sedan att äga ytterligare en
Darracq. I KAK:s matrikel för 1912 står Knut Falck fortfarande som ägare till
Z3. Detta foto ska ha tagits år 1913 och då ägdes bilen antagligen av AB
Autotelefon, Stockholm. De tre personerna
bilen är i alla fall anställda vid detta företag. Från vänster är det
ingenjörerna Grahn, Betulander och Joel Jansson. Enligt uppgift är de ute på
inspektionsresa till den automatiska telefonväxeln i Björksta, mellan Enköping
och Västerås. Denna växel hade levererats av AB Autotelefon och ersatte en
automatväxel som 1904 hade levererats av Telegrafverkets verkstad. (2012-12-28)
Det här sällskapet är på väg till en bibelkurs i
Storbränna. Bilarna är av fabrikat Protos respektive Opel. Båda bilarna är
tillverkade cirka 1914 och försedda med Doppelphaeton-karosserier. Protos-bilen
hade registreringsnummer Z4 och ägdes av grosshandlare Olof Olsson i Föllinge.
Protos-motorn fick senare fungera som drivkälla för vevkap, spånklyv med mera.
|
Vykort som visar två bilar
framför Östersunds Gästgiferi. Bilen närmast
kameran är en Ford Modell T Touring som
inregistrerades den 6 maj 1910 och då
tilldelades igenkänningsmärke A807. Registrerad
ägare var då Gjestvangs Handels &
Fabriksaktiebolag i Stockholm. Senare ägare var
Erik Persson i Stavre och från 1911 Per Olsson i
Östersund. Den andra bilen är Cadillac Modell 30
Touring som inregistrerades den 5 juli 1911 och då
tilldelades igenkänningsmärke Z9. Registrerad
ägare var då Handlande Halvar Eklund i Klövsjö.
(2021-06-14)
|
|
Denna Cadillac Modell 30 Touring inregistrerades den
5 juli 1911 och då tilldelades igenkänningsmärke Z9. Registrerad ägare var då
Handlande Halvar Eklund i Klövsjö. (2021-10-08)
|
Vid ratten sitter byggmästaren Erik Svensson, Åbbåsen i Oviken,
Jämtland. Bilen hade han konstruerat och byggt på egen hand. Den
inregistrerades 1912 och fick registreringsnummer Z11, men bilen hade då
varit i bruk ett par år. Motorn som användes var 2-cylindrig, på 8
hästkrafter, och kom från Cudell Motoren Gesellschaft i Berlin. Karossen
var av plåt på en trästomme. På bilden ses även Eriks far. Tyvärr avled
Erik Svensson 1914, då var han bara 28 år. Den här bilen verkar vara
relativt okänd eftersom den inte finns i beskriven i böcker om svenska
biltillverkare. (2013-01-05)
|
Axel Johnsson i den Bugatti typ 43 Grand Sport
1929 som han köpte i slutet av 1932. I Jämtland
fick bilen det låga numret Z25. Med denna bil
ställde Axel upp i en rad olika tävlingar som
exempelvis backtävlingar och isbanelopp. Av de
mer kända tävlingarna kan nämnas Sveriges Sommar
Grand Prix på Norra Vram 1933 och Sveriges
Vinter Grand Prix på Rämen 1936. 1942 såldes
bilen till Göthe Håkanson som 1950 var med och
grundade Automobilhistoriska Klubben.
Ursprungligen
hade bilen köpts av kronprins Leopold av
Belgien. När bilen kom till Sverige 1931 köptes
den av Nils Looström, som i sin tur sålde den
vidare till Einar Lindberg i början av 1932.
(2021-01-01)
|
Hemmansägaren Salomon Eriksson från Funäsdalen köpte våren 1913 denna
N.A.G. K2 6/18 PS "Darling" Doppelphaeton som tillverkats året innan.
Den då A-registrerade bilen inköptes hos A. Wiklunds Maskin &
Velocipedfabrik i Stockholm, men innan dess genomgick Salomon en kurs på
Autotekniska Skolan som drevs av ingenjör Erik Lundvik. Vid hemkomsten
till Funäsdalen lär bilen ha väckt stor uppståndelse. 1916 fick bilen
registreringsnummer Z32 och framtill 1929 användes den som hyrbil.
Därefter användes bilen hemma på gården, baksätet sågades då bort och i
stället för däck fick hjulen kraftiga kedjor. Även lyktor och vindruta
demonterades, men allt sparades i ett skjul. 1959 hittades bilen av
Mässing- och Nickelmedlemmen Ragnar Fors som även fick köpa den.
Renoveringen utfördes under första delen av 1960-talet. Bilden har varit
publicerad i Autohistorica 6/82.
|
Här pågår
det reparation av punktering. Bilen är en N.A.G.
K2 6/18 PS ”Darling” Doppelphaeton som inköptes
av Hemmansägaren Salomon Eriksson i Funäsdalen
våren 1913. Den hade inregistrerats den 3 maj
samma år och fått igenkänningsmärke A2097.
Registrerad ägare var då försäljaren AB A.
Wiklunds maskin- och velocipedfabrik i
Stockholm. Bilen erhöll igenkänningsmärke Z32 i
samband med registeromläggningen 1916, närmare
bestämt den 29 februari. Framtill 1929 användes
bilen som hyrbil. Därefter användes bilen hemma
på gården. Den delvis demonterade bilen hittades
och köptes av Ragnar Fors 1959. Efter
renoveringen på 1960-talet användes bilen av
Ragnar under ett flertal årtionden. Bilen finns
fortfarande kvar inom familjen.
(2021-11-19)
|
Bilden visar en Ford T modell Touring som är tillverkad 1912, men som
senare har modifierats. Man noterar särskilt hjulen med fjädringsfunktion och
det ska vara bilens ägare, Paul Hann i Hammarstrand, som står bakom denna
konstruktion. När man började om med registreringarna 1916 fick denna Ford
nummer Z36, men det är troligt att bilen tidigare rullat med ett A-nummer.
(2013-02-06)
|
Fotot visar en Scania-Vabis Postdiligens från cirka 1930 som
har registreringsnummer Z46.
(2019-05-15)
|
Registreringsnummer Z62 tillhör en Ford modell T Touring från
cirka 1914.
|
Denna Mathis Doppelphaeton
inregistrerades den 4 maj 1912 och tilldelades
igenkänningsmärke A1591. Registrerad ägare var
hemmansägare Abel Hallgren från Vemdalen. Fotot
ska vara taget i maj 1912, alltså när bilen var
alldeles ny. Det är den de då 24-åriga Abel
Hallgren som sitter vid ratten och platsen är
gården Gräftan. Vid den gården bodde Margareta,
Måns och Karin på Gräftans enda dotter, som Abel
skulle gifta sig med. Bröllopet ägde rum under
pingsthelgen 1912 och blev ett av Vemdalens
största med över 300 gäster och höll på i fyra
dagar. Själva bröllopet var på pingstdagen.
Margareta blev 98 år (1889-1987) och bodde hela
livet på gården, Abel dog redan 1940
(1888-1940). Vid registeromläggningen 1916,
närmare bestämt den 18 mars, erhöll bilen
igenkänningsmärke Z65. Fotot har
tillhandahållits av Hans Hallgren som även har
hjälpt till med information. (2022-05-30)
|
Stoewer Doppelphaeton från cirka 1913 med
registreringsnummer Z99. Bilden är antagligen tagen i Strömsund.
|
Fotot
på de två bilarna är taget framför bergbanan i Åre. Den vänstra bilen är
Cadillac från omkring 1913 som erhöll igenkänningsmärke Z106 den 30 april 1917.
Bilen ägdes då av hemmansägare Erik Johan Jakobsson, Åre. Bilens karosseri är
sannolikt byggt i Sverige. Bilen till höger är en Peugeot från samma tidsperiod.
(2017-07-13)
|
Det här fotot som kommer från Hudiksvalls Hembygdsförening (www.sockenbilder.se)
är taget cirka 1920 på Bjälkgatan i just Hudiksvall. Bilarna är
uppställda vid en bilverkstad, men eftersom flera motorhuvar är öppna
kan man förmoda att en del arbeten utfördes på gatan. Den ljusa bilen är
en Sperber Doppelphaeton från cirka 1912. Bilen med registreringsnummer
Z136 är en Fiat som inregistrerades den 22 mars 1919, ägare var då
gårdsägare Paul Karlsson, Östersund. X408 till höger är en Chandler
Touring som inregistrerades 22 april 1920 och ägare var då tandläkare
Sigfrid Bretz, Hudiksvall. Bilen längst bak är en Overland Touring från cirka 1919 som
ser ut att ha registreringsnummer X303. Bredvid den bilen skymtar också
en motorcykel. Leif Holmberg har hjälp till med uppgifter. (2013-05-11)
|
Personerna har fotograferats
i en Chevrolet 490 Touring som kan ha
igenkänningsmärke Z226. Detta nummer utfördas
den 27 september 1919 och ägare till den bilen
var då Rudolf Vilhelm V. Engstöm i Ytterån.
(2020-08-31)
|
|
Personerna sitter i en Chevrolet 490 Touring som
inregistrerades den 31 juli 1920 och tilldelades igenkänningsmärke Z453.
Registrerad ägare var då skräddarmästare Olof Olsson, Östersund. (2022-08-16)
|
|
Thulin typ A20 Phaeton som ägdes
trävaruhandlare
Henning Abel Jonsson, Gravbränna, Fällinge. Bilen inregistrerades den 8
november 1920 och tilldelades då igenkänningsmärke Z536 Fotot är taget 1923 vid
Gästgivaregården i Lillholmsjö.
Leif Holmberg har hjälpt till med information.
(2015-05-22)
|
|
Bilen i förgrunden är
trävaruhandlare
Henning Abel Jonssons Thulin typ A20 Phaeton. Bilen inregistrerades den
8 november 1920 och tilldelades då igenkänningsmärke Z536.
Leif Holmberg har hjälpt till med information.
(2014-01-04)
|
|
Detta skadade foto visar trävaruhandlare Henning Abel Jonssons
Thulin A20 Phaeton. Bilen inregistrerades den 8 november 1920 och
tilldelades då igenkänningsmärke Z536. Enligt uppgift ska det vara familjen Josef
och Margareta Sandström från Uppsala som är på utflykt med Jonssons bil.
Leif Holmberg har hjälpt till med information.
(2014-01-04)
|
Ett tält har slagits upp bakom bilen, en Fiat 509 med
registreringsnummer Z2711 från senare delen av 1920-talet.