Active button  Startsida
Active button  Mässing- & Nickel
  Kontakt
  Nyheter
  Kalendern
  Evenemang
  Bilder/Film
  Tekniska tips
  Forum och länkar
  AHK
 
 
Nyheter december 2013
 

Åke Lindells B.S.A.-renovering - en uppdatering

 

I februari hade vi en notis på nyhetssidan om en B.S.A.-bil från 1912 som renoveras i Skåne. Det var renoveraren själv, Åke Lindell i Kågeröd, som skickat in ett antal så kallade projektbilder.
Sedan dess har mycket hänt med detta projekt. I somras skickade Åke in nya bilder som visade framstegen som gjorts. Men på grund av hög arbetsbelastning har vi inte kunnat visa dessa bilder förrän nu.
I Åkes följebrev stod det att lackeringen var klar och att bilen har kunnat provköras. Nästa steg var att överlämna bilen till sadelmakare för arbete med klädseln. Eftersom det nu har gått ytterligare nästan ett halvår skulle det inte förvåna om bilen nu står helt klar, det kan i alla fall inte vara mycket kvar att åtgärda.
Hur som helst ser det ut att bli en trevlig bil som vi hoppas få se på till exempel kommande Styrkeprov, kanske redan 2014 då detta rally ska köras nordvästra Skåne.
(2013-12-30)


 


Chalmers 1915 - ett av årets fina nytillskott

 

Det renoveras på många håll i vårt avlånga land. I Kågeröd i Skåne har vi en av våra flitigaste renoverare. Det är Mässing- & Nickelmedlemmen Åke Lindell som de senaste åren färdigställt flera bilar och visat upp dessa på bland annat Styrkeprovet.
Bilderna här intill skickade Åke in i augusti och de visar det senast färdigställda projektet. Bilen är en Chalmers Light Six modell 26B 7-Passenger Touring från 1915. Bilens 6-cylindriga motor är på 5,2-liter och utvecklar cirka 50 hästkrafter.
Vid inköpet var bilen komplett och originalutförande, men den hade stått stilla i många år. Efter en total uppfräschning kunde bilen besiktigas i våras, och den har därefter använts flitigt under sommaren.

(2013-12-29)

 

 

 


Oldmobile Roadster återuppstår som Speedster

 

1917 tillverkade Oldsmobile bilar i två serier, modell 37 med 6-cylindriga motorer, och modell 45 med V8-motorer. Resterna av en 6-cylindrig bil hittades utanför Hammarstrand och är nu under återuppbyggnad hos Mässing- & Nickelmedlemmen Lars Dagobert i Helsingborg.
Bilens ursprungliga Roadster-kaross var inte räddningsbar, därför kommer bilen att återuppstå som en Speedster, med utseende liknande de samtida Mercer-bilarna.
Bilderna här intill skickades in tidigt i våras, men har legat i publiceringskön tills nu. Då rapporteras att motor, växellåade, bakaxel, bromsar med mera hade renoverats. Motorn skulle provstartas inom någon månad, så det är säkert gjort nu när detta skrivs så här ett halvår senare.
(2013-12-28).

 


Arkiverade bilar i en källare i Göteborg

 

För ungefär ett år sedan kunde vi här på nyhetssidan visa några foton på bilar från det nerlagda Industrimuseet i Göteborg.  Detta var i sin tur en uppföljning gällande bevarade Scania-Vabis typ I bilar. Nu kan vi visa fler foton från denna bilsamling som ägs av Göteborgs Stadsmuseum. Det är Mässing- & Nickelmedlemmen Peo Flinck som lyckats fota i källaren där samlingen är mer eller mindre arkiverad.
Det är beklagligt att denna tämligen unika samling göms undan på det här viset, de flesta är nog rätt överens att samlingen i stället bör lyftas fram och visas på ett särskilt museum, eller åtminstone lånas ut till något annat fordonsmuseum.
Eftersom de flesta, om inte samtliga, av fordonen har Göteborgshistoria kan man nästan tala om kulturell katastrof. Orsaken till att fordonen står undanställda verkar bero på ekonomiska skäl, men det positiva är trots allt att fordonen står väderskyddade.
(2013-12-27)



Denna hästvagnsliknande bil en Kriéger Landaulette, byggd i Paris 1904. Bilen är eldriven, två motorer är installerade vid framhjulen. När bilen inregistrerades tilldelades den igenkänningsmärke O15.

Den här bilen påminner en del om Oldsmobiles så kallade Curved Dash-modell, men denna bil är tillverkad i Köpenhamn av firman Dansk Automobilfabrik. Bilen har en 2-cylindrig motor som ligger under framsätet. En 3-växlad växellåda manövreras med spak. Bilen köptes 1905 av ingenjör Gustaf Ekman, Göteborg. När man började registrera bilar 1907 erhöll denna bil igenkänningsmärke O10.

Här ses motorutrymme och förarplats i en Sveriges äldsta Rolls-Royce-bilar. Det är förstås en så kallad Silver Ghost och tillverkningsåret ska vara 1914. Det delvis täckta karosseriet kommer från Parisfirman J. Rothschild et Fils. Bilen ska 1923 ha köpts av grosshandlare Edward Lithander i Göteborg. Den användes fram till 1930 då den avregistrerades, den hade haft registreringsnummer O295.


Bilarna står ganska trångt och det är svårt att fotografera. Bilen som har demonterad kylare och motorhuv är en N.A.G. Landaulette som inköptes till Göteborg av Hyrverksaktiebolaget Sleipners ägare Henrik Pripp år 1905. De första åren gick bilen som hyrvagn, men 1909 installerades en taxameter då bilen placerades vid Sleipners station vid Haga Kyrkogata. När det blev krav på registrering tilldelades bilen igenkänningsmärke O24, det skedde den 8 mars 1907.


Det här är en Crossley 25/30 HP som visades på Jubileums-utställningen i Göteborg 1923, därefter köptes bilen av generalkonsul Gustaf Sandström. Bilen som enligt uppgift ska vara tillverkad 1920 hade registreringsnummer O3842. En Crossley av samma typ ägs av Mässing- & Nickel-medlemmen Ulf Edlund.

För rengöring av Göteborgs gator inköpte Göteborgs Renhållningsverk under tidigt 1920-tal denna eldriva sopmaskin, med det passande företagsnamnet Elite. Höghjulingen skymmer delvis fordonets sopvals.


Uppallade och i väntan på bättre tider? Tyvärr verkar det som att Göteborgs kommun inte har ekonomi för att visa fordonssamlingen. Så bilarna, som Volvo-prototypen och Scania-Vabisen, får nog fortsätta att samla damm.


Innan Volvo kom igång med serietillverkning av bilar våren 1927 hade man låtit bygga 10 provbilar med karosserier från AB Adolf Freyschuss Vagnfabrik i Stockholm. Bilen på bilden är den enda bevarade av provbilarna, den användes rätt länge av Göteborgs-fotografen Sven Sjöstedt.

Det finns fem kända bevarade Scania-Vabis typ I, fyra öppna och denna täckta Limousine. Bilen som är tillverkad 1916 köptes ny av fru Hilda Söderhielm, syster till Carl Pripp (sonen i J.A. Pripp & Son). Men den såldes snart till Pripps Bryggeri där den rullade som direktionsbil fram till 1930. Den har senare körts på åtminstone ett veteranrally i Göteborgstrakten.


Bristfälliga texter i Hemmets Journals fotobok

 

Hemmets Journal har nyligen gett ut en fotobok på cirka 160 sidor. Bokens titel är ”Förr i världen”, med underrubriken ”Del 2: Bilar, motorcyklar och andra motorfordon”. Det är alltså del 2 av serie böcker med bilder från Sverige i äldre tider.
Den nu aktuella boken innehåller bilder som är inskickade av Hemmets Journals läsare och tidspannet är från tidigt 1900-tal och fram till 70-talet. Det är främst personbilar som är motivet, men även motorcyklar, lastbilar och bussar är representerade. Den stora behållningen är just själva fotona som nu har blivit tillgängliga för en större allmänhet.
De tillhörande bildtexterna är tyvärr i en hel del fall bristfälliga och delvis felaktiga. Troligtvis kommer textunderlagen från de som har skickat in bilderna och det verkar inte som att redaktionen har kunnat avgöra om till exempel det angivna bilmärket stämmer. Flera bilder anges som Ford eller T-Ford, trots att det är relativt lätt att se att så inte är fallet. Ett annat exempel är en Cord L29 som kallas Card. En Morgan ”Flat Rad” uppges vara tillverkad 1926, trots att de första 4-hjulga Morganbilarna kom först 10 år senare.
Men om kan stå ut med dessa rister kan boken vara intressant, speciellt för de som uppskattar så kallade originalbilder. Boken kostar 149 kronor och kan beställas direkt från Hemmets Journals webshop.
(2013-12-26)

Ett typiskt uppslag, i detta fall med National, T-Ford, Scania-Vabis (anges inte) och Fiat.


Vill du eller ditt företag stödja Styrkeprovet 2014?

 

Som tidigare meddelats kommer Styrkeprovet 2014 att köras i Sverige och Skåne. En aktiv projektgrupp i Skåne har redan planerat det mesta med rallyvägar, boende etc. En formell inbjudan går ut i slutet av januari 2014. Intresset är redan nu stort och mycket pekar på att detta kan bli ett rekordrally.
För att ge så många som möjligt chansen att delta kommer anmälningskostnaderna att hållas nere, därför söker projektgruppen aktivt företag, organisationer och personer som är villiga att stödja arrangemanget genom till exempel annonsering.
Möjligheten finns nu alltså att annonsera i ett riktigt bra sammanhang, i programblad och på hemsida och samtidigt stödja arrangemanget. Du som är aktiv i ett företag eller på annat sätt vill stödja Styrkeprovet kan läsa mer i den nedladdningsbara pdf-filen.
(2013-12-25)


Klassiska Lastbilar bjuder på artikel om Chevrolet -28

 

Årets sista nummer (6-2013) av tidningen Klassiska Lastbilar finns nu ute i handeln. Den här gången bjuder man på en 8-sidors artikel om en lastbil som är tillverkad inom Mässing & Nickels 1931-gräns.
Det rör sig om en Chevrolet Capitol från 1928, av bilderna att döma ser det ut vara en halvtonschassi. Lastbilen rullade ursprungligen i Södertälje och senare i Norrtälje. I slutet av 1970-talet köptes lastbilen av bröderna Kjell och Mats Öhrlund.
Tanken var att lastbilen skulle renoveras någon gång i framtiden, som ett "pensionärsprojekt". Men en bekant, Kent Engström" började renovera lastbilen i smyg förra hösten och redan till våren 2013 stod lastbilen klar. Artikeln med text och bilder har tagits fram av Torsten Berglund.
(2013-12-22)


Fiat 509A som ljusbelysning

 

Kurt Jönsson i Lunde som är medlem i Mässing & Nickel har en annorlunda julbelysning. I stället för tomtar och granar syns siluetten av en gammal bil. Förebilden är en Fiat 509A 1927, en bil som står i Kurt garage.  En del minns kanske Kurts egen berättelse hur han blev ägare till bilen och renoveringen som sedan följde, den publicerades i november 2010.
Kurts julbelysning har nu uppmärksammats av www.allehanda.se. Klicka gärna på följande LÄNK för att läsa hur Kurt gjorde när julbelysningen utformades.

(2013-12-15)


Essex Speedabout 1927 i Nostalgia 1-2014

 

Året är inte slut, men tidningen Nostalgia har redan utkommit med 2014 års första nummer. Som vanligt bjuds det på ett varierat innehåll och de som är intresserade av fordon från mässing- och nickelepokerna kan glädjas åt en artikel om en Essex Speedabout från 1927.
Det är en tvåsitsig bil med båtakter som ägaren Claus Møller tagit med från Nya Zeeland, där han tidigare var stationerad. I artikeln kan man bland annat läsa att familjen Møller och Essex Speedabouten utsågs till det charmigaste ekipaget under Nostalgia Festival i somras. Artikeln har skrivits av Bengt Aronsson och Mattias Larsson har fotat.

(2013-12-09)



 

                                      © 2014 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se