|
Åke Lindells B.S.A.-renovering - en uppdatering
I
februari hade vi en notis på nyhetssidan om en
B.S.A.-bil från 1912 som renoveras i Skåne. Det
var renoveraren själv, Åke Lindell i Kågeröd,
som skickat in ett antal så kallade
projektbilder.
Sedan dess har mycket hänt med detta projekt. I
somras skickade Åke in nya bilder som visade
framstegen som gjorts. Men på grund av hög
arbetsbelastning har vi inte kunnat visa dessa
bilder förrän nu.
I Åkes följebrev stod det att lackeringen var
klar och att bilen har kunnat provköras. Nästa
steg var att överlämna bilen till sadelmakare
för arbete med klädseln. Eftersom det nu har
gått ytterligare nästan ett halvår skulle det
inte förvåna om bilen nu står helt klar, det kan
i alla fall inte vara mycket kvar att åtgärda.
Hur som helst ser det ut att bli en trevlig bil
som vi hoppas få se på till exempel kommande
Styrkeprov, kanske redan 2014 då detta rally ska
köras nordvästra Skåne.
(2013-12-30)
|
|
|
|
Chalmers 1915 - ett av
årets fina nytillskott
Det
renoveras på många håll i vårt avlånga land. I
Kågeröd i Skåne har vi en av våra flitigaste
renoverare. Det är Mässing- & Nickelmedlemmen
Åke Lindell som de senaste åren färdigställt
flera bilar och visat upp dessa på bland annat
Styrkeprovet.
Bilderna här intill skickade Åke in i augusti
och de visar det senast färdigställda projektet.
Bilen är en Chalmers Light Six modell 26B
7-Passenger Touring från 1915. Bilens
6-cylindriga motor är på 5,2-liter och utvecklar
cirka 50 hästkrafter.
Vid inköpet var bilen komplett och
originalutförande, men den hade stått stilla i
många år. Efter en total uppfräschning kunde
bilen besiktigas i våras, och den har därefter
använts flitigt under sommaren.
(2013-12-29)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Oldmobile Roadster
återuppstår som Speedster
1917
tillverkade Oldsmobile bilar i två serier,
modell 37 med 6-cylindriga motorer, och modell
45 med V8-motorer. Resterna av en 6-cylindrig
bil hittades utanför Hammarstrand och är nu
under återuppbyggnad hos Mässing- &
Nickelmedlemmen Lars Dagobert i Helsingborg.
Bilens ursprungliga Roadster-kaross var inte
räddningsbar, därför kommer bilen att återuppstå
som en Speedster, med utseende liknande de
samtida Mercer-bilarna.
Bilderna här intill skickades in tidigt i våras,
men har legat i publiceringskön tills nu. Då
rapporteras att motor, växellåade, bakaxel,
bromsar med mera hade renoverats. Motorn skulle
provstartas inom någon månad, så det är säkert
gjort nu när detta skrivs så här ett halvår
senare.
(2013-12-28).
|
|
|
|
Arkiverade bilar i en
källare i Göteborg
För ungefär ett år sedan kunde vi
här på nyhetssidan visa några foton på bilar
från det nerlagda Industrimuseet i Göteborg.
Detta var i sin tur en uppföljning
gällande bevarade Scania-Vabis typ I bilar. Nu
kan vi visa fler foton från denna bilsamling som
ägs av
Göteborgs Stadsmuseum. Det är Mässing- &
Nickelmedlemmen Peo Flinck som lyckats fota i
källaren där samlingen är mer eller mindre
arkiverad.
Det är beklagligt att denna tämligen
unika samling göms undan på det här viset, de
flesta är nog rätt överens att samlingen i stället bör
lyftas fram och visas på ett särskilt museum,
eller åtminstone lånas ut till något annat
fordonsmuseum.
Eftersom de flesta, om inte
samtliga, av fordonen har Göteborgshistoria kan
man nästan tala om kulturell katastrof. Orsaken
till att fordonen står undanställda verkar bero
på ekonomiska skäl, men det positiva är trots
allt att fordonen står väderskyddade.
(2013-12-27)
Denna hästvagnsliknande bil en Kriéger
Landaulette, byggd i Paris 1904. Bilen är
eldriven, två motorer är installerade vid
framhjulen. När bilen inregistrerades
tilldelades den igenkänningsmärke O15.
|
|
|
|
Den här bilen påminner en del
om Oldsmobiles så kallade Curved Dash-modell,
men denna bil är tillverkad i Köpenhamn av firman
Dansk Automobilfabrik. Bilen har en 2-cylindrig
motor som ligger under framsätet. En 3-växlad
växellåda manövreras med spak. Bilen köptes 1905
av ingenjör Gustaf Ekman, Göteborg. När man
började registrera bilar 1907 erhöll denna bil
igenkänningsmärke O10.
|
Här ses motorutrymme och förarplats i en
Sveriges äldsta Rolls-Royce-bilar. Det är
förstås en så kallad Silver Ghost och
tillverkningsåret ska vara 1914. Det delvis
täckta karosseriet kommer från Parisfirman J.
Rothschild et Fils. Bilen ska 1923 ha köpts av
grosshandlare Edward Lithander i Göteborg. Den
användes fram till 1930 då den avregistrerades,
den hade haft registreringsnummer O295.
|
|
Bilarna står ganska trångt och det är svårt att
fotografera. Bilen som har demonterad kylare och
motorhuv är en N.A.G. Landaulette som inköptes
till Göteborg av Hyrverksaktiebolaget Sleipners
ägare Henrik Pripp år 1905. De första åren gick
bilen som hyrvagn, men 1909 installerades en
taxameter då bilen placerades vid Sleipners
station vid Haga Kyrkogata. När det blev krav på
registrering tilldelades bilen igenkänningsmärke
O24, det skedde den 8 mars 1907.
|
|
|
Det här är en Crossley 25/30 HP
som visades på Jubileums-utställningen i
Göteborg 1923, därefter köptes bilen av
generalkonsul Gustaf Sandström. Bilen som enligt
uppgift ska vara tillverkad 1920 hade
registreringsnummer O3842. En Crossley av samma
typ ägs av Mässing- & Nickel-medlemmen Ulf
Edlund.
|
För rengöring av Göteborgs gator inköpte
Göteborgs Renhållningsverk under tidigt 1920-tal
denna eldriva sopmaskin, med det passande
företagsnamnet Elite. Höghjulingen skymmer
delvis fordonets sopvals.
|
|
Uppallade och i väntan på bättre tider? Tyvärr
verkar det som att Göteborgs kommun inte har
ekonomi för att visa fordonssamlingen. Så bilarna,
som Volvo-prototypen och Scania-Vabisen, får nog
fortsätta att samla damm.
|
|
|
Innan Volvo kom igång med
serietillverkning av bilar våren 1927 hade man
låtit bygga 10 provbilar med karosserier från AB
Adolf Freyschuss Vagnfabrik i Stockholm. Bilen
på bilden är den enda bevarade av provbilarna,
den användes rätt länge av Göteborgs-fotografen
Sven Sjöstedt.
|
Det finns fem kända
bevarade Scania-Vabis typ I, fyra öppna och denna täckta
Limousine.
Bilen som är tillverkad 1916 köptes ny av fru
Hilda Söderhielm, syster till Carl Pripp (sonen
i J.A. Pripp & Son). Men den såldes snart till
Pripps Bryggeri där den rullade som
direktionsbil fram till 1930. Den har senare
körts på åtminstone ett veteranrally i
Göteborgstrakten.
|
Bristfälliga texter i
Hemmets Journals fotobok
Hemmets Journal har nyligen gett ut en
fotobok på cirka 160 sidor. Bokens titel är
”Förr i världen”, med underrubriken ”Del 2:
Bilar, motorcyklar och andra motorfordon”. Det
är alltså del 2 av serie böcker med bilder från
Sverige i äldre tider.
Den nu aktuella boken innehåller bilder som är
inskickade av Hemmets Journals läsare och
tidspannet är från tidigt 1900-tal och fram till
70-talet. Det är främst personbilar som är
motivet, men även motorcyklar, lastbilar och
bussar är representerade. Den stora behållningen
är just själva fotona som nu har blivit
tillgängliga för en större allmänhet.
De tillhörande bildtexterna är tyvärr i en hel
del fall bristfälliga och delvis felaktiga.
Troligtvis kommer textunderlagen från de som har
skickat in bilderna och det verkar inte som att
redaktionen har kunnat avgöra om till exempel
det angivna bilmärket stämmer. Flera bilder
anges som Ford eller T-Ford, trots att det är
relativt lätt att se att så inte är fallet. Ett
annat exempel är en Cord L29 som kallas Card. En
Morgan ”Flat Rad” uppges vara tillverkad 1926,
trots att de första 4-hjulga Morganbilarna kom
först 10 år senare.
Men om kan stå ut med dessa rister kan boken
vara intressant, speciellt för de som uppskattar
så kallade originalbilder. Boken kostar 149
kronor och kan beställas direkt från Hemmets
Journals
webshop.
(2013-12-26)
|
|
|
Ett typiskt uppslag, i detta
fall med National, T-Ford, Scania-Vabis (anges
inte) och Fiat.
|
Vill du eller ditt
företag stödja Styrkeprovet 2014?
Som
tidigare meddelats kommer Styrkeprovet 2014 att
köras i Sverige och Skåne. En aktiv projektgrupp
i Skåne har redan planerat det mesta med
rallyvägar, boende etc. En formell inbjudan går
ut i slutet av januari 2014. Intresset är redan
nu stort och mycket pekar på att detta kan bli
ett rekordrally.
För att ge så många som möjligt chansen att
delta kommer anmälningskostnaderna att hållas
nere, därför söker projektgruppen aktivt
företag, organisationer och personer som är
villiga att stödja arrangemanget genom till
exempel annonsering.
Möjligheten finns nu alltså att annonsera i ett
riktigt bra sammanhang, i programblad och på
hemsida och samtidigt stödja arrangemanget. Du
som är aktiv i ett företag eller på annat sätt
vill stödja Styrkeprovet kan läsa mer i den
nedladdningsbara
pdf-filen.
(2013-12-25)
|
|
Klassiska Lastbilar
bjuder på artikel om Chevrolet -28
Årets sista nummer (6-2013) av tidningen
Klassiska Lastbilar finns nu ute i handeln. Den
här gången bjuder man på en 8-sidors artikel om
en lastbil som är tillverkad inom Mässing &
Nickels 1931-gräns.
Det rör sig om en Chevrolet
Capitol från 1928, av bilderna att döma ser det
ut vara en halvtonschassi. Lastbilen rullade
ursprungligen i Södertälje och senare i
Norrtälje. I slutet av 1970-talet köptes
lastbilen av bröderna Kjell och Mats Öhrlund.
Tanken var att lastbilen skulle renoveras någon
gång i framtiden, som ett "pensionärsprojekt".
Men en bekant, Kent Engström" började renovera
lastbilen i smyg förra hösten och redan till
våren 2013 stod lastbilen klar. Artikeln med
text och bilder har tagits fram av Torsten
Berglund. (2013-12-22)
|
|
Fiat 509A som
ljusbelysning
Kurt Jönsson i Lunde som är medlem i
Mässing & Nickel har en annorlunda julbelysning.
I stället för tomtar och granar syns siluetten
av en gammal bil. Förebilden är en Fiat 509A
1927, en bil som står i Kurt garage.
En del minns kanske Kurts egen berättelse
hur han blev ägare till bilen och renoveringen
som sedan följde, den publicerades i
november 2010.
Kurts julbelysning har nu uppmärksammats av
www.allehanda.se. Klicka gärna på följande
LÄNK för att läsa hur Kurt gjorde
när julbelysningen utformades.
(2013-12-15)
|
|
Essex Speedabout 1927
i Nostalgia 1-2014
Året är inte slut, men tidningen Nostalgia har
redan utkommit med 2014 års första nummer. Som
vanligt bjuds det på ett varierat innehåll och
de som är intresserade av fordon från mässing-
och nickelepokerna kan glädjas åt en artikel om
en Essex Speedabout från 1927.
Det är en tvåsitsig bil med båtakter som ägaren
Claus Møller tagit med från Nya Zeeland, där han
tidigare var stationerad. I artikeln kan man
bland annat läsa att familjen Møller och Essex
Speedabouten utsågs till det charmigaste
ekipaget under Nostalgia Festival i somras.
Artikeln har skrivits av Bengt Aronsson och
Mattias Larsson har fotat.
(2013-12-09)
|
|
|