|
Auktionen i Äppelbo
Lördagen den 2 juli såldes det som sades vara
det sista från Jan Westas samlingar. Tidigare
hade flera bilar och en del dyrbara antikviteter
sålts på olika auktioner. Det sägs att flera
lastbilslass med auktionsgods hade gått från
Äppelbo där Jan bodde under sin levnad. Men
fortfarande fanns det mycket kvar att sälja och
auktionen som startade 10.00 kom att pågå i
cirka 10 timmar.
Man fick intrycket att Jan hade samlat på det
mesta och kanske ofta på sådant som folk skulle
ha slängt på soptippen. Merparten av
auktionsutropen var fordonsrelaterat och av
detta var mycket från 1900-talets första
årtionden. Därför var det ingen överraskning att
den här auktionen besöktes av många medlemmar i
Mässing & Nickel.
Eftersom det var så mycket saker som skulle
säljas fick auktionisten Roland Pettersson hålla
ett högt tempo. Samtidigt fick besökarna se till
att hela tiden vara på sin vakt för att inte
missa något man tänkt lägga ett bjud på. Ett
lätt regn under stor del av dagen gjorde att
många paraplyn var uppfällda och som gjorde det
svårt att se vad som ropades ut.
En del kunde nog göra riktiga fynd, men ofta
trissades priserna upp när det fanns flera
intressenter. Auktionens högsta slutpris blev
130000 kronor och gällde en tämligen komplett
Volvo ÖV4. En
hel del delar köptes av medlemmar i Mässing &
Nickel, men mycket handlades upp av personer
från andra länder.
Auktionsfirman hade gjort sitt bästa för att
delar som tillhörde samma bil skulle säljas
tillsammans i en post. Det kan inte ha varit en
lätt uppgift och man kunde se att man inte
lyckats fullt ut. Nu var det nog så att delar
splittrades upp på ett lite olyckligt sätt.
De som har upptäckt att de köpt ”fel” delar får
gärna skicka in bilder på detta för uppläggning
här på webbsidan. På sätt kanske vi kan se till
delarna hamnar hos behövande. Det finns säkert
en hel del som köpt saker som man inte har
kunnat identifiera. Även här står webbsidan
öppen, det är bara att skicka in en bild så kan
vi sedan lägga upp en efterlysning.
(2011-07-30)
|
Auktionisten Roland Pettersson med medhjälpare
höll ett högt tempo, Här är det en kylare till
en Scania-Vabis som håller på att säljas.
|
|
|
Flera partier med gamla bitar till Scania-Vabis
tillhörde det som utbjöds. Här en pall med två
motorer, framaxel och hjul. Den ena motorn är en
2-cylindrig Scania av så kallad Wentzel-typ och
alltså tillverkad före samgåendet med Vabis.
|
Dagens
högsta pris betalades för denna till synes
relativt kompletta Volvo ÖV4. En del
renoveringsarbeten var redan utförda och en del
inköpt material ingick i köpet. Slutpriset blev
130000 kronor och det kom från en
telefonbudgivare.
|
|
|
Flera utrop gällde delar till tidiga
Wanderer, bland annat fanns det flera kylare.
|
Ett
flertal mässingskylare såldes under dagen. En
norrman ropade in dess pjäser till
Rochet-Schneider och Scania-Vabis lastbil.
|
|
|
Ulf Brodén köpte ett parti med MAF-delar och här
pågår lastning. Sedan tidigare äger han resterna
av MAF-bil, så kanske går det nu att bygga upp
en komplett bil.
|
Lastning av inropat objekt,
EPA-traktor baserad på Studebaker med Leyland
bakaxel.
|
Inför det rekordstora Styrkeprovet
Snart är det äntligen dags för årets Styrkeprov
för fordon tillverkade senast 1925. Det kommer
att vara ett rekordstort startfält med 72 bilar
och 1 motorcykel när starten går i Arvika
fredagen den 5 augusti!
Det är mycket glädjande att det har kommit in så
många anmälningar från Sverige, Norge och
Danmark. Men det har medfört att det har varit
lite problem att sy ihop hotell och
restauranger. Men arrangörerna vid
Arvika Fordonsmuseum med Kent Ekberg i
spetsen har gjort sitt yttersta för att så många
som möjligt ska få vara med.
Till rallyt har det tagits fram ett fint program
där rallyt och deltagarna presenteras.
Programmet som riktar sig till både deltagare
och åskådare finns också i en digital version,
klicka
HÄR för att ladda ner pdf-versionen (ca
3,4 Mb). Tyvärr råkade ett ekipage falla bort
när programmet togs fram, det är Jan och Irene
Olander från Danmark som har en Overland Touring
1912. De kommer att ha startnummer 73. I
programmet finns även intressanta historiker om
tidiga bilar i Arvikatrakten.
Här följer lite praktisk information om tider
och upplägg som kan vara till användning för
både deltagare och åskådare. Deltagarna kommer
att anlända till Arvika torsdagen den 4 augusti.
Mellan 15.00-18.00 sker registrering av
deltagare och incheckning på hotellen. 19.30
hålls en välkomstmiddag på Hotell Scandic där
det också blir information om Styrkeprovet.
Fredagen som är första rallydagen inleds med
frukost och briefing 07.30-09.00. Klockan 10.00
inleds starten torget i Arvika.
Ett prov kommer att göras på grusplanen ovanför
gamla Folktandvården på Magasinsgatan, innan
turen går via Speked, Sälboda till Gunnarskogs
Hembygdsgård, där bilarna gör ett uppehåll. En
alternativ kortare tur över Tollersrud, Bosebyn
erbjuds också. Färden går sedan vidare via
Årbotten, Öjerud till Olssons Brygga för lunch.
Efter lunch går turen till Västra Sund för ett
prov och tillbaka till Arvika. Efter cirka 7
mils färd blir det målgång ca 16.00-17.00 vid
Solberga- och Centralskolans skolgårdar. För
deltagarna väntar sedan middag på Scandic Hotell
19.30.
Efter frukost 07.30-09.00 är det dags för
lördagens start. Liksom föregående dag är det
torget i Arvika och 10.00 som gäller. Lördagens
tur går via OK-Q8 Bensinstation för ett prov,
vidare gamla riksvägen över Långvak. Genom Edane
till Mangskogs kyrka och hembygdsgård för prov
och uppehåll. Turen går vidare via Årnäs till
Skutboudden i Brunskog för lunch. Vidare över
Edane, Långvak och till Fordonsmuseet för kaffe.
Därefter blir det målgång ca 16.00-17.00 vid
Solberga- och Centralskolans skolgårdar.
Lördagens sträcka är ocskå cirka 7 mil. Dagen
avslutas med festmiddag med underhållning på
Hotell Scandic.
Efter frukost på söndag är det dags att ta
farväl för denna gången. Vi hoppas att deltagare
och åskådare får ett par trivsamma dagar i
Arvika!
(2011-07-27)
|
Rallygeneralen Kent Ekbergs egen Mitchell
Touring 1919 pryder omslaget på det fina
officiella rallyprogrammet.
Arvika Fordonsmuseum arrangerar
årets rekordstora Styrkeprov.
|
Jan och Irene Olander vid den Overland Touring 1912 som de kommer att deltaga
med. Tyvärr kom den här bilden inte
med i programmet, men i rallyt kommer de att ha startnummer 73.
Blöt Thulinträff
Årets
Thulinträff som genomfördes i Landskrona i
lördags blev en blöt historia. Det kan den
utsände fotografen Peo Flinck rapportera. Men
han kämpade väl med kameran och därför kan vi
här visa ett antal fina bilder på de äldsta
fordonen.
Som sig bör var ett par Thulinbilar på plats, eller närmare bestämt hela
fyra stycken. Två av dessa ägs av företag i
Landskrona, medan de två övriga ägs av Mässing &
Nickelmedlemmen Tomas Pålsson.
Förutom dessa bilar hade Tomas även med en tredje bil, Northern Runabout
1902 (bild till höger). Det var förstås träffens
äldsta fordon och samma sak kommer att gälla i
Styrkeprovet nästa vecka. Tomas ska nämligen
spaka Northern som startnummer 1 i Arvika.
Ytterligare en Mässing & Nickelmedlem var på plats med bil på
Thulinträffen, det var
Olle Bergqvist med Chevrolet Capitol AA Touring
1927.
(2011-07-26)
|
|
Fyra Thulinare i regn. Det inte ofta man stöter på en
körklar Thulin typ A, men på Thulinträffen finns förstås den möjligheten.
Bilen med registreringsskylt HALDEX är tillverkad 1920 och ägs av just Haldex.
Bilen bredvid med den passande skylten
THULIN är tillverkad 1923 och ägs av Faiveley, ett företag i
Landskrona.
|
|
Tomas Pålsson visade upp sina två Thulinbilar,
den helsvarta 1925:an och den grå/svarta från
1920.
|
Mässing & Nickelmedlemmen Olle Bergqvist var på
plats med sin Chevrolet Capitol AA Touring 1927.
|
6 stycken A-Fordar prydligt uppradade. Längst till höger en
4-dörrars bil från 1931 och till vänster om den står två 2-dörrars
bilar som är tillverkade 1930 respektive 1928.
|
|
Hans Eriksson i Lund kom med sin granna mörkblå
Ford T Touring från 1913.
|
Räddningstjänsten i Landskrona visade upp sin
gamla brandbil, en Ford modell AA 131" från
1931.
|
Engelska motorcyklar, Douglas S/6 1930 och Triumph 1912.
|
|
Triumphen från 1912 kallas för Tourist Trophy
Roadster och är på 499 cc och 3,5 hästkrafter.
|
Jan Christer Nilssons Husqvarna modell 180 550
cc från 1927 är i trevligt bruksskick.
|
Bilder från träffen i Surahammar
Nu är
bilderna från Mässing & Nickels ”Vårvinterträff”
i Surahammar äntligen upplagda under
”Evenemangsbilder”. Tyvärr har det tagit väl
lång tid, mest beror det på att andra saker på
webbplatsen prioriterats högre.
Bilderna nås via menyval ”Bilder/Film” och sedan
”Evenemangsbilder”, eller direkt via klick på
följande
LÄNK.
(2011-07-24)
|
|
Nostalgia skriver om Thulin
Nummer
8/2011 av tidningen
Nostalgia som nu finns ute i handeln
innehåller en fin artikel om bilmärket Thulin.
Det är Mats Andreasson som fotot och skrivit
6-sidors artikeln. I artikeln får man se bilder
på tre bevarade bilar och läsa lite om deras
historik.
En av
dessa bilar ägs av Mässing & Nickelmedlemmen
Tomas Pålsson. De två andra bilarna ägs av
företag i Landskrona, där bilarna tillverkades i
början av 1920-talet.
Av
artikeln framgår det att de flesta av de
bevarade Thulin-bilarna står på museum. Men
bilarna i artikeln går det att se i levande
livet den 23 juli då de visas i upp i samband
med
Thulinträffen i Landskrona.
(2011-07-21)
|
|
Harley-Davidson racer har renoverats i
Spanien
Trots
att vår webbplats
www.massingnickel.se är på svenska verkar
den läsas med av intresse av personer i andra
länder. Det märks eftersom det kontinuerligt
kommer e-post från olika länder. Ofta gäller det
frågor kring bilder i originalafdelningen.
Nyligen
har Manuel Parra i Madrid, Spanien skickat över
en mängd fina bilder på sin Harley-Davidson
racer. Manuel verkar driva, eller åtminstone
jobba hos Cometa Restauraciones.
Det är
där motorcykeln har renoverats och den har
förmodligen nyligen blivit klar. Motorcykeln som
är på 350 cc är tillverkad 1927.
Enligt
Manuel är det en original fabriks racer med
motornummer 27 S 508 och matchande vevhus. Det
ska ha byggt två eller tre sådana här maskiner
1927 och det här ska vara den enda överlevande.
Manuel nämner en del detaljer som är specifika
för denna modell, bland annat ram och tank.
Motorcykeln är nu till salu till någon som
uppskattar sällsynta och exklusiva maskiner. På
firmans webbplats:
www.cometarestauraciones.com finns bilder på
fler tidiga motorcyklar.
(2011-07-11)
|
|
|
|
|
|
Vintage Bentley Race bjöd på fina
upplevelser
Bentley Rally Swedens höjdpunkt, Vintage
Bentley Race, på Erikssunds travbana bjöd på
fina upplevelser. Det var ljud, fart och täta
spännande race. Tävlingen var uppdelad på ett
antal heat där två bilar tävlande mot varandra,
det blev semifinal och slutligen final. I vissa
heat startade bilarna bredvid varandra, så som
nedanstående bilder visar. I andra heat kördes
”förföljelselopp” där bilarna startade på var
sin lång sida. I varje heat kördes flera varv
samtidigt som Ulf Smith kommenterade det hela.
Efter
någon timme var man framme vid finalheatet där
man fick se en 6½-Litre tävla mot en 8-Litre.
Vinnare av hela tävlingen blev
Peter Godehardt,
Tyskland som körde 8-liters bilen. Totalt var
det 18 stycken Bentleys vid Erikssund eftersom
arrangemanget gästades av tre svenskägda bilar.
I rallyt deltar annars 15 Bentleys från
Storbritannien och Tyskland.
(2011-07-10)
|
Sista
bil som anlände till tävlingsområdet, travbanan
vid Erikssund, var denna Bentley 6½-Litre med
8-liters motor. På bilden rattas bilen av
rallyts arrangör Sarah Smith.
|
I ett
av heaten tävlade rallyts två Bentley 4½-Litre S/C ”Blower”. Här ligger de
nästan sida vid sida. Lägg märke till kompressorns placering framför kylaren.
|
|
Bilarna
börjar anlända till tävlingsområdet, travbanan
vid Erikssund. Närmast i bild en Bentley
4½-Litre som följs av en 4½-Litre med
kompressor.
|
Till
tävlingsområdet hade det kommit tre
svenskregistrerade W.O. Bentleys, så tillsammans
med de 15 bilarna i rallyt kunde man beskåda
hela 18 Bentleys tillverkade 1931 och tidigare.
Bilarna på bilden är Magnus Westlunds 3-Litre
1924 och Ulf Markefeldts 4½-Litre 1930.
|
Det
dammade rätt rejält, det kan inte ha varit kul att ligga tvåa. Här är det
Stanley Mann som ligger först i sin 4½-Litre. Michael Steele, också körade
4½-Litre, väntar på att det ska bli läge att köra om.
|
|
Det var
en imponerande syn, 18 stycken W.O. Bentleys
uppställda sida vid sida. Bil men startnuummer 4
är en 4½-Littre som kördes av Richard Farr från
Storbritannien.
|
Uppställning inför start, båda bilarna är
Bentley 4½-Litre som var den vanligaste modellen
i Bentleyrallyt.
|
Finalheatet utgjordes av en 6½-Litre och en 8-Litre. Kanske var det
motorstorleken som avgjorde racet, i vilket fall som helst blev det Peter
Godehardt, Tyskland, med 8-Litre som vann. När bilden togs hade han redan tagit
greppet om
heatet.
Brandkår i Finland söker uppgifter om
Chevrolet 1929
Hans-Peter Lindgren i Sibbo, Finland har skickat
in bilden till höger. Hans-Peter är medlem i en
brandkår som äger denna Chevrolet brandbil från
1929. Brandbilen har ursprungligen varit en
1½-tons lastbil, men 1933 byggdes bilen om av
händiga lokala förmågor. Bilens
tillverkningsnummer är XST-3808 och man tror att
den är sammansatt i Stockholm och sedan skeppad
till Finland.
Nu är
man intresserad av mer information, allt är av
intresse. För brandkåren är bilens tidiga
historia höjt i dunkel, det man vet är att den
köptes till brandkåren 1933 från någon boende i
Sibbo.
Den som
har information om denna typ av bil kan kontakta
Hans-Peter Lindgren på
e-post, telefon +358 400 611582 eller med
post till adress: Jokivarsivägen 95, FIN-04130
Sibbo.
(2011-07-09)
|
|
10-års jubileum för Nostalgia Festival
Tidningens
Nostalgias eget evenemang ”Nostalgia
Festival” i Ronneby har arrangerats sedan
2001 och i år kunde man således fira 10-års
jubileum. Egentligen är det ett flerdagars
arrangemang som är uppdelat på olika platser och
aktiviteter. Den stora dagen för bilar och
motorcyklar är under lördagen då det arrangeras
en fin utställning i brunnsparken i Ronneby.
Tyvärr
var det i år endast ett fåtal utställda
förkrigsbilar, men däremot kunde man glädjas åt
desto fler tidiga motorcyklar. Detta avspeglas
också av bilderna som visas här. Många av
motorcyklarna ställdes ut av MC-Collection och
flera av deras maskiner provkördes under dagen.
Det gällde bland annat den tidiga Indian 1905
och Harley-Davidson från 1912. Foto: Peo Flinck.
(2011-07-08)
Förkrigsbilarna var lätträknade på årets
Nostalgia Festival i
Ronneby. En av dessa var denna Willys Big Six
4-Dörrars Sedan
1931
som är registrerad på Maria Jönsson från just
Ronneby.
|
|
|
|
Harley
Davidson Model 29-D, en 750-kubikare från 1929.
|
Harley
Davidson Model JE 1000 cc 1025 med sidovagn från
1920.
|
MC-Collection visade upp denna läckerbit, en Pope Model T-17 1000 cc från 1917.
Motorn har toppventiler och
utvecklar 16-18 hästkrafter. Notera bakhjulsfjädringen, typ Plunger. Denna Pope
kommer att kunna beskådas på
museet
i Sollentuna.
|
|
Denna
mycket tidiga Indian, en så kallad ”Camelback”
med 1-cylindrig halvtoppsmotor på 224 cc från
1905, visades och provstartades av
MC-Collection. Motorn utvecklar blygsamma 1,75
hästkrafter.
|
MC-Collection förfogar över många
Harley Davidson – förra året hade man ju
dessutom ett HD-tema på museet i Sollentuna. I
Ronneby visade man upp denna tidiga Model 8-A
från 1912. Den 1-cylindriga motorn är på 494 cc
och utvecklar 4 hästkrafter. Maskinen har bara
en växel och som synes har den remdrift.
Motorcykeln visades upp som en pågående
renovering, men med stor sannolikhet är den
snart förvandlad till en pärla i
utställningsskick.
|
Harley Davidson 1000 cc från 1920. Notera att maskinen inte försetts med
strålkastare och pakethållare.
|
|
Cleveland från 1923 med 269 cc
2-taktsmotor. 2-växlar och max hastighet 75
km/tim.
|
Rex 192 cc 1928 i vad som brukar
beskrivas som patinerat skick.
|
Sven-Erik Pettersson från Lyckeby
ställde ut sin Indian Scout 750 cc 1928.
|
|
Denna Chrysler Series 75 Roadster
1929 hör hemma i Karlshamn.
|
Ford Modell A från 1928 med tämligen
ovanlig 4-dörrars kaross, 60B Fordor.
|
Bentley Rally Sweden pågår för fullt
Just nu
pågår
Bentley Rally Sweden 2011 med Bentleys
tillverkade 1931 och tidigare. I rallyt som
arrangeras av Sarah och Ulf Smith finns
deltagare från Storbritannien och Tyskland.
Under
den här veckan kommer man att besöka olika
platser i Mälardalen. I onsdags stod ett besök
på bilmuseet i Köping på programmet och på väg
dit gjordes ett stopp vid Ängsö Slott, beläget
mellan Västerås och Enköping. Det är vid denna
plats som bilderna är tagna.
På
lördag är det dags för det som ska bli rallyts
höjdpunkt, Vintage Bentley Race i
Sigtunatrakten.
(2011-07-07)
Trots
att det ska bli ett särskilt ”race” på lördag
kan man
inte säga att det ”fiskörs” mellan rallyts
alla
uppehållsplatser. Nej, bilarna håller god fart
och
hänger väl med den vanliga trafiken.
|
|
Rallysällskapet har just anlänt till Ängsö Slott där bilarna ställdes ut till
beskådande. Närmast i bild en 4½-Litre S/C ”Blower”, dvs. försedd med
kompressor.
|
|
Minst:
Bentleys 3-liters modell brukar inte se
speciellt liten ut, men bland alla
4½-litersvagnar (och större) såg faktiskt denna
trevliga 3-Litre från 1924 lite ”spinkig” ut.
|
Störst:
Bentleys 6½- och 8-liters modeller är riktig
stora. Det verkar vara länge sedan det här
exemplaret, en 6½-Litre med 8-liters block, fick
känna på en tvättsvamp.
|
4½-Liters bilarna dominerar i rallyt, bil nummer tre från höger är dessutom en
4½-Litre med kompressor.
|
|
Stanley
Mann är en världsauktoritet när det gäller
Vintage Bentley, här anländer han till
uppehållet vid Ängsö Slott. Bilen är en
4½-Litre.
|
Olika
nyanser av grönt dominerar på de deltagande
bilarna. Ett undantag är denna blå 4½-Litre.
|
Uppehållet vid Ängsö Slott går mot sitt slut. Bilarna ska nu köra via Kolbäck
till bilmuseet i Köping. Här återstartar två sexcylindriga Bentleys, den första
är hemmahörande i Tyskland.
De äldsta bilarna i Midsummer World
Rally
Det
stora
Midsummer World Rally har nu genomförts.
Under en dryg veckas tid har ett 70-tal bilar
kört sträckan Stenungsund-Stockholm tur och
retur och med nattuppehåll i Jönköping,
Linköping, Södertälje, Stockholm, Örebro och
Skövde. Till slut blev det drygt tio bilar
tillverkade före 1931 som startade i detta
rally.
Mycket
kommer säkert att skrivas om rallyt på andra
ställen, i tidningar och på internet.
Därför
koncentrerar vi oss här på att visa ett antal
bilder på de äldsta bilarna, dvs. de som
tillverkats senast 1931.
Foto om
inte annat anges: Lars-Göran Lindgren.
(2011-07-06)
Ett av
rallyts populäraste ekipage var Picko Troberg
med
den
3-hjuliga Morgan Aero Sports 1931. Åskådarna vid
de
olika uppehållet kände igen tävlingsföraren
Picko och
besättningen i den lilla bilen bjöd verkligen på
sig själva.
|
|
|
|
Johan
Boltendal från Nederländerna har kört fast med
sin stora och tunga Cadillac Series 353 Imperial
Sedan från 1930. Detta skedde på Råön där
rallydeltagarna fick vara med och fira
Midsommar. Några passagerare fick agera bärgare
och snart var bilen uppe på fastare mark. Foto:
Peo Flinck.
|
Då den
äldsta anmälda bilen uteblev var denna Ford T
Pickup 1920 rallyts äldsta bil. Ägare och förare
är Sven-Olov Hansson. Här får besättningen
instruktioner vid starten i Södertälje. För ett
par år sedan deltog Sven-Olov med denna bil i
ett långrally i USA.
|
Rallyt startade vid Stenungsbaden i Stenungsund. Här ses en del av rallyts
äldsta bilar, från vänster: Opel 10/40 PS
1928, Ford A Tudor 1928, Ford V8 Cabriolet 1932 (ägaren skulle ha kört en
Bentley 1928), Ford A Roadster 1929, Hudson
Big Eight Sedan 1930, Ford A Roadster 1930 och Cadillac 353 1930. Foto: Peo
Flinck.
|
|
En
riktigt långväga deltagare var John Shellard.
Från Australien hade han tagit med sig en Lancia
Lambda Torpedo från 1926. Bilen är från den 7:e
serien och har den korta hjulbasen. Här är det
dags för start från Södertälje Syd.
|
Från
Norge kom bara en deltagare, det var Arild Borg
som körde en av rallyts äldsta bilar, en
Chevrolet Superior Series K Touring 1925. Här
gör man sig beredda inför tisdagens etapp
Södertälje-Stockholm.
|
Tisdagen den 28 juli kördes sträckan Södertälje-Stockholm och det var rallyts
kortaste etapp. Här rullar några av de äldsta bilarna fram till denna etappstart
vid Södertälje Syd. Först Johan Boltendal med Cadillac
Series 353 Imperial Sedan 1930, följd av Heinz-Bruno Hecker med Marmon Big Eight
Sedan 1930 och Arild Borg med Chevrolet Superior Series K Touring 1925.
|
|
Från
Tyskland kom Rudolf Goetz med en Opel 10/40 PS
Tourenwagen från 1928, en bil som såg ut att
vara orenoverad. Här står man och inväntar
färjan som ska transportera bilarna till Ekerö.
|
Eberhard Blumenstock från Tyskland närmar sig
etappmålet i Stockholm, här svänger man in på
Armémuseets gård. Bilen är en Bentley 3-Litre
Speed Model från 1926.
|
Onsdagen den 29 juni var en dag utan rallykörning, bilarna kunde i stället
beskådas vid Armémuseet där de stod uppställda. Här ses från vänster Roland
Bengtssons Chevrolet 1928, Peter Nagels Ford A 1930, Arild Borgs Chevrolet
1925
och Johan Boltendals Cadillac 1930.
|
|
Dags
för manöverprov i Västerås, Roland Bengtsson har
fällt ner suffletten på sin trogna Chevrolet
National AB Cabriolet 1928.
|
Vid
manöverprovet i Västerås skulle man köra så nära
en stapel med burkar som möjligt. Här är det
Peter Nagel, Tyskland, med Ford A 40B Roadster
1930 som gör ett försök.
|
Under
torsdagens etapp mellan Stockholm och Örebro gjordes ett lunchuppehåll vid Hälla
Ring i Västerås. AHK:s Västmanlandssektion ansvarade för detta uppehåll, men
hade hjälp av både Aros Motorveteraner och Lions. När ekipagen anlände till
Hälla Ring fick de börja med ett manöverprov. Här är det John Shellard med
Lancia Lambda 1926 och Picko Troberg med Morgan Aero Sports 1931.
|
|
Berhard
Huhe från Tyskland deltog med Ford A 40A
Roadster 1929. Här har man just återstartad från
Hälla Ring, Västerås.
|
Färgsättningen på Heinz-Bruno Heckers Marmon Big
Eight 1930 kommenterades en hel del, någon
kallade den för ”godisbilen”. Innan bilen
hamnade hos Heinz-Bruno i Tyskland har den i USA
1993 utsetts till ”National First Prize Winner”.
Det gällde då AACA Eastern Division National
Spring Meet.
|
Mer bilder från Vårrallyt
Från
Fleninge Classic Motel kommer nu ett tips
att en hel del bilder från Körsällskapets
vårrally ligger upplagda på deras hemsida. Det
var vid detta motell, det äldsta i landet, som
rallydeltagarna övernattade. Bilderna nås via
ett klick på följande
LÄNK.
Motellet har också varit vänliga att länka till
Mässing & Nickel, kika
HÄR!
(2011-07-05)
|
|
|