Nyheter december 2011
 

Autohistorica med Mässing & Nickelartiklar

 

Lagom till julhelgen fick AHK-medlemmarna årets fjärde Autohistorica, men numrerad som 1/12. Den 36-sidiga tidskriften ägnas helt åt de äldsta bilarna, dvs. de som ligger inom Mässing & Nickels område.

Den första artikeln handlar om de första bilarna och följs av artiklar om Gustaf Erikson och Vabis. Rallyna Sneglefarten och Styrkeprovet har fått stort utrymme med många färgbilder. Två artiklar handlar om tidiga bilar i Arvika. Vidare finns det artiklar om de amerikanska märkena E.M.F. och Daniels. Tidningens sista artikel handlar om karavan med Cadillac V16-bilar.

De flesta av artiklarna har skrivits av medlemmar i Mässing & Nickel, och en hel del bildmaterial kommer även från dessa.  Redaktör Peter Haventon är värd ett stort tack att det gick att få fram ett sådant här nummer. Dessutom producerades det på relativt kort tid. I tidskriftens inledning nämner Peter att det kommer mer material om riktigt gamla bilar i kommande nummer av Autohistorica. (2011-12-31)


Knäckta (h)julnötter


”Hjulnötterna” på Originalafdelningen, dvs. de nyupplagda bilderna med bilar där märke ”saknas”, har rönt en hel del intresse. I skrivande stund verkar det som att vi har rätt märke till cirka tio av dessa bilder, dessutom finns det några e-brev i inkorgen att gå igenom.

De som verkar ha varit flitigast och ägnat mest tid åt detta är Leif Holmberg i Kungsgården och Anders Svenfelt i finländska Kronoby. Ett stort tack riktas till båda två! Leif har även kontaktat Surrey Vintage Vehicle Society, och förhoppningsvis kan de hjälpa till med identifiering av ytterligare bilder.

De nu identifierade bilderna har flyttats till märkessidorna för Brasier, Buick, Chandler, Cole, Fiat, Mathis, Minerva, Oldsmobile och Reo. Dessa nås från Originalafdelningen, klicka på respektive märke och leta på de identifierade bilderna. Förutom dessa säkra identifieringar har förslag kommit in för flera av de andra bilderna, men eftersom viss osäkerhet finns får dessa bilder tills vidare ligga kvar bland Oidentifierade. Texterna under dessa bilder har emellertid kompletterats. (2011-12-30)


(H)julnötter på Originalafdelningen


Originalafdelningen är platsen där vi samlar bilder från förr och det är den ”avdelningen” på webbplatsen som genererar flest förfrågningar till webmastern. Bilderna är dels uppdelade på märken, men även efter länsbokstäver och kategorier, som till exempel taxibilar och lastbilar. Sedan har vi en grupp bilder som ligger i ”Oidentifierade” och det är bilder som vi inte har kunnat lägga i rätt märke. Men under året som gått har en hel del bilder identifierats och därefter flyttats. Det är både medlemmar i Mässing & Nickel och andra besökare till hemsidan, som har hjälpt till med denna identifiering.

Lagom till jul har det fyllts på med en rätt stor mängd oidentifierade bilder. En del av dessa kommer nog ganska snart att identifieras, för det finns en stor samlad kunskap bland webbplatsens besökare. Men det finns nog en risk att andra bilder kommer att ligga ganska länge som oidentifierade.

Under de nyupplagda bilderna finns en text som börjar med Oidentifierad december 2011, följt av en eller två bokstäver. Den som kan lämna upplysningar eller förslag tar kontakt med webmastern via e-post. (2011-12-22)


Classic Motor skriver om Packard med Svensk historia

 

Årets sista nummer (12-2011) av Classic Motor innehåller en fyrsidig artikel om en Packard 633 från 1929 med lång svensk historia. Men sedan en tid tillbaka finns den i Norge där den ägs av Packard-renoveraren John Wallentin.

Packarden köptes ny av Johansfors Glasbruk i Broakulla och bilen hade då en Limousinekaross. I början av 1940-talet byggdes bilen om till brandbil och pickup och man kapade då karossen. Bilen har idag ett härligt patinerat skick och John kommer att försöka behålla bilen i det. skicket, trots att han är känd för flera fina Packardrenoveringar

Artikeln har skrivits av Ivar Engerud och han står även för bilderna som är tagna vintertid.

(2011-12-16)


Ökande medlemsantal i Mässing & Nickel


Antalet medlemmar i Mässing & Nickel ökar stadigt. I snitt kan vi välkomna ett par nya medlemmar varje månad och det framgår även av nyhetsbreven.  Gruppen har nu 130 medlemmar och dessa äger enligt fordonsförteckningen 320 bilar och motorcyklar 1899-1931. Men det finns nog ett ”mörkertal” då fordonsuppgifterna inte är helt korrekta för alla medlemmar. Så kontrollera gärna listan som skickades som bilaga till nyhetsbrevet i november. Ändringar görs till Gunnar Geijer. De små bilderna här nedan visar bilar som ägs av personer som nyligen blivit medlemmar i gruppen. Större bilder finns under Fordonsbilder. (2011-12-09)

 


Rapport från Sköldinge

 

En munter skara Mässing & Nickelpersoner besökte söndag 27 november Stefan Edlund och hans familj i Sköldinge när de bjöd in likasinnade i samband med provstart och provkörning av det färdiga chassiet av den Cole Aero Eight 1922 som Stefan restaurerar.

Cole är ett amerikanskt bilmärke tillverkad i Indianapolis åren 1909-1925. Bilmärket brukar betecknas som "sammansatt" då standarddetaljer från flera underleverantörer användes. Cole satsade helt på V8-motorer redan 1915 och den kraftfulla motorn (tillverkad i samma fabriker som Cadillacs V8-motorer från samma tid) i Stefans bil gör det lätt att få spinn på hjulen både på grus och asfaltvägarna kring Sköldinge prästgård.

Besökarna bjöds på ärtsoppa och en uppskattad visning av garage med trevligt innehåll. Dagen avslutades med ett besök på Volvos restaureringsfabrik i Flen där Stefan arbetar. Stort tack till Stefan och hans familj för en trevlig dag i Sköldinge.

Text & Foto: GF (2011-12-04/06/07)


Efterlysning: Rudge-Whitworth hjul "double lock"

 

Johan Larsson vill att vi lägger upp en efterlysning om Rudge-Whitworth hjul av "double lock" typ. Så här skriver Johan:

"Låsringen sitter fast i hjulnavet och har två grunda uttag som verktyget skall passa i. Det automatiska låset är en fjäderbelastad hake som låser i spår inne i låsringen. Det manuella låset är ett bleck med ett stift i änden som går in och spärrar i låsspåren. Jag saknar ett reservhjul, den manuella spärren till alla hjul och verktyget. Finns det någon i Sverige som har dessa hjul på sin bil?"

Den som kan tipsa om hjul och verktyg kan ta kontakt med Johan via e-post. Frågan är föranledd av den Scania-Vabis typ I personbil som Johans far Stig köpte på auktion tidigare år. Denna bil som kommer från Jan Westas i Äppelbo har sådana Rudge-Whitworth hjul. Johan berättar vidare att man har startat upp bilen och provkört lite. Därefter har man demonterat kopplingen eftersom den var felmonterad.

(2011-12-02)


Rudge-Whitworth hjul

Scania-Vabis typ I.


   

                                      © 2012 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se