|
MOLIN igen!
Molin-bilens styrning har den egenheten att den styr åt höger när styrspaken förs åt höger, alltså tvärtom mot vad man förväntar sig. Detta gör den aningen svårkörd!
Många känner nog till Andreas Uddling som Renault-fantast. Men det finns mer! Gamla Svenska bilar fångar hans intresse och detta har lett till kontakt med ägaren till Molin; byggd vid 1900-talets början i Eskilstuna. Ni har säkert läst om den i Autohistorica (Nr5/2018). I sakta mak pågår nu försök att återställa körbarheten av bilen. Därför önskar Andreas kontakt med kunnigt folk med erfarenhet av att renovera och köra den här typen av bil. Motor och delar av drivlinan lär komma från en De Dion tricycle, vilket uttytt innebär 1-cylindrig motor, stigförgasare (Longuemare) och en kraftöverföring via både friktionsskivor och kedja...
Styrningen är ett särskilt kapitel och behöver troligen modifieras för att vara tillförlitlig. Den som känner att "hen" är trygg med hur man ställer luft/bränsleblandningen och justerar tändningen får säkert en kopp té eller kaffe vid besöket hos Andreas!
Andreas kan kontaktas per epost: andreas@uddling.se; eller telefon: 073-9390313.
(2019-12-27)
|
|
|
AGA och Adler i Autohistorica
I senaste numret av Autohistorica (Nr6/2019) kan man läsa flera bidrag från Mässing&Nickel-medlemmar. I början av tidningen finns flera artiklar om de besläktade företagen Thulin och AGA.
Det finns även en mer uttömmande artikel om Kulturens Adler, som presenterades här på nyhetssidan i september. Något som inte nämns i artikeln är en intressant notis ur Hallandsposten. Där kunde man i september 1904 läsa om en fyrsitsig automobil med 4.5-hästars De Dion-motor som såldes på auktion i Halmstad den 1:a oktober. Det kan inte ha funnits många bilar i dessa trakter vid denna tid, så det är inte omöjligt att det handlar om samma bil. Kanske köptes den av Sven Kull vid just denna auktion.
(2019-12-19)
|
London to Brighton
I början av november kördes det årliga London to Brighton Veteran Car Run i Storbritannien. Evenemanget pågår en hel vecka med olika arrangemang, men höjdpunkten sker under helgen. På lördagen, den 2:e november, hålls utställning längs Regent Street, och på söndagen körs själva rallyt.
I år deltog ett par svenska ekipage. Som vanligt deltog familjen Arrgård med sin Pope-Toledo. Autoseum har även de deltagit i rallyt tidigare, och gjorde så även i år. De deltog med två fordon, båda De Dion-Bouton, en trehjuling samt en fyrhjuling. Autoseum planerar även att vara med nästa år, vi får se vilka fordon de får med sig då.
Här nedan följer lite bilder från evenemanget, inskickade av Lars-Göran Lindgren.
(2019-12-14)
|
Uppställning för start tidigt på morgonen i Hyde Park. Till vänster en 6-hästars amerikansk Pope-Tribune 1904 som kördes av Marc Gardin, och till höger en 6-hästars brittisk Siddeley från 1904 framförd av Eric Kavanagh. Många av deltagarna hade dessa mustascher på sina fordon, så kallade "carstache", för att visa support för Movember, en organisation som tacklar problem med mäns hälsa.
|
Autoseum, med Uno Levinsson i spetsen, deltog med två av Tekniska museets fordon. Här en De Dion-Bouton Tricycle från 1899.
|
Autoseum deltog även med denna De Dion-Bouton Typ G från 1901. Båda dessa fordon ägdes tidigare av Anders Dahl i Söderköping.
|
Geoffrey Underwood vid starten med Delin 1901. Detta ekipage fick tyvärr avbryta rallyt, utan att nå målet i Brighton.
|
Marc Sabbe med sin Peugeot 1902. Dagen innan vann detta ekipage Concours d'Equipe under Regent Street Motor Show.
|
Tony Merrygold hade anmält denna Lanchaster från 1901, som framfördes av Michael Quinn. Här ses de vid starten i Hyde Park.
|
John Hankin med sin 4.5-hästars Adler 1901.
|
Salvesen ångbil från ca 1896, framförd av familjen Pittaway.
|
Familjen Hackings 1902 års Arrol-Johnston.
|
Familjen Arrgård med sin Pope-Toledo 1904, körd av Andreas Arrgård.
|
Den svenska De Dion-Bouton Tricyclen vid målet i Brighton.
|
1895 års Peugeot från Louwman-museet i Nederländerna.
|
David Plain deltog med Albion Wagonette från 1904.
|
De Dietrich 1904 som brukar stå på museet i Beaulieu.
|
Familjen Thomas tog sig i mål med Alldays 1904.
|
En spartansk Orient Buckboard från 1904, ägd av Keith Mainland.
|
Bernard Holmes deltog med en franskbyggd Raynaud från 1896.
|
Här får Trevor Ellis bogserhjälp av Mark Farrall för att ta sig i mål vid Brighton. Trevor rattar en 3.5-hästars fransktillverkad Decauville från 1899, och Mark kör en 1901 års Albion på 8 hästar, tillverkad i Skottland. Mark vann även pris för Period Motoring Attire Award på utställningen dagen innan.
|
De Göteborska Phänomobilerna
I en annons kan man läsa att småväxta och lätta ha företräde.
Tidigare i år skrev vi här på Mässing&Nickel om Bengt Göthberg som letade efter information om de Phänomobiler som gick som droskor i Göteborg 1914. Bengt har nu samlat ihop lite mer information, och har skrivit en serie artiklar i de senaste numren av Göteborgs Motorhistoriska Klubbs medlemstidning Ventilen. Den ena artikeln handlar om Hugo Levin och hans arrangemang av en flygturné, och den andra artikeln behandlar Phänomobilerna.
Phänomobiler, eller som de oftast kallades i dåtida press, fenomobiler, togs i bruk under 1913 i huvudstaden, och i september 1913 kunde man läsa i Dagens Nyheter att Hugo Levin även planerar taxirörelse i Göteborg med dessa vagnar. Denna rörelse är till synes underordnad Stockholms-rörelsen. Lite senare, i oktober 1913, kunde man läsa i Göteborgs Aftonblad att Levin fått tillstånd att med företaget Trafikaktiebolaget Fenomobil bedriva droskverksamhet med 10 vagnar. Den planerade starten var redan 1:a december, men det dröjde ytterligare några månader innan trafiken kunde komma igång.
Den 31:e december kan man läsa i Göteborgs Aftonblad att en fenomobil nu setts på stadens gator, men den var ännu inte i drosktrafik utan var ute och provkördes. I januari kunde man läsa att företaget nu sökte chaufförer, och i mitten av februari börjar det närma sig premiär. Den 17:e februari gick att läsa i tidningen att bolaget nu satt upp telefonapparater på lyktstolpar i staden, för att påkalla en fenomobil. Det fanns till exempel en på Lilla Torget. Sedan, lördagen den 21:e februari kan man i en stor annons i Göteborgs Aftonblad läsa att trafiken med Fenomobilerna ska startas den 24:e februari. Men redan på söndagen den 22:e visades sju bilar upp för nyfikna Göteborgare, och gjorde en defilé längs stadens gator. Från denna uppställning, framför dåvarande konsertuset, finns även ett par fotografier, bland annat det som visades här på Mässing&Nickel i juli. Senare under året kunde man i både mars och april läsa fortsatta annonser om lediga tjänster som chaufför åt bolaget. Mot slutet av året bestäms dock att Stockholmsbolaget ska upphöra, vilket även betyder slutet för droskorna i Göteborg.
Utöver artiklarna i Ventilen har Bengt även skrivit en bok om Hugo Levin kallad Hugo Levin-boken som publicerats tidigare i år.
(2019-12-05)
|
Annons införd i Göteborgs Aftonblad den 21:e februari 1914. I anonnsen kan man läsa några av bolagets billiga taxor, till exempel kostade det 1:20 att resa mellan Drottningtorget och Karl Johans Kyrka.
|
Hugo Levin deltog även med en Fenomobil i en parad som anordnades på Valborgsmässoafton 1914. Bilen var utsmyckad för att roa publiken och beskrivs i Göteborgs Aftonblad som "en lustig parodi på fenomobil".
|
|