|
Läsvärt om LT-bilen och Torsby
Fordonsmuseum
Nya Wermlands-Tidningen har just nu en relativ lång
artikel om LT-bilen från Torsby på sin
webbplats,
www.nwt.se. Denna bil byggdes bara i ett par
exemplar kring 1920, en brand i verkstaden där
bilen byggdes satte stopp för fortsatt
tillverkning. Från detta bilprojekt finns tyvärr
inte så mycket bevarat, det som finns är en
motor och bränsletank. Dessa delar visas i
Torsby Fordonsmuseum där man även byggt upp en
verkstad som ska föreställa den miljö där
LT-bilen tillverkades.
Själva museet som funnits i 15 år behandlas även i
artikeln. Bland annat nämns den så kallade
”Frykenbilen”, en Scania-Vabis 1928 som gick
genom isen 1936. Lastbilen bärgades 1936 och
efter renovering kan den alltså beskådas på
museet.
Christer Wik som skrivit artikeln har intervjuat Josef
Kjellgren som är ordförande i Nordvärmlands
veterantekniker, vilka driver museet. Josef som
även är medlem i Mässing & Nickel har sin
Chrysler CD8 Convertible Coupé 1931 stående på
museet. Hela artikeln nås via ett klick på
följande
LÄNK.
(2012-01-31)
|
En av de få byggda LT-bilarna.
|
Mässing & Nickelträff i Enhörna 19
februari
Söndagen den 19 februari, klockan 12.00-16.00, är
det dags för årets första Mässing & Nickelträff.
Den här gången ska den kände bilentusiasten Åke
Andersson i Enhörna besökas. AHK-medlemmarna har
de senaste åren fått följa några av hans
renoveringar i AHK-Bulletinen.
Just nu arbetas det på en ovanlig och svensksåld
Buick modell 25 från 1913. Bilen som nyligen har
återupptäckts genomgår nu en snabb renovering,
chassiet är nästan klart och karossen har fått ny plåt under julhelgen.
Med lite tur kanske det kan bjudas på en
provstart?
Bilens tidigaste historia är inte känd, men den registrerades som Bedford
i Sverige 1913. Detta kan bero på att den såldes
som chassi från GM i London. I Sverige försågs
bilen med ett öppet karosseri från AB Adolf
Freyschuss Vagnfabrik i Stockholm. Bilens
historia från 1921 och fram till modern tid är
känd.
I Enhörna ska förstås Åkes övriga bilsamling beskådas, där finns många
förkrigsbilar, bland annat ett flertal olika
M.G.-modeller. Till denna träff vill vi ha
föranmälan, det går bra att ringa direkt till
Åke Andersson på telefon 08-55042037.
(2012-01-27)
|
|
Kjell Linds Rolls-Royce 1925 är med i
Nostalgia
Nostalgia nummer 2-2012, som nu finns ute i
handeln, har en 4-sidors artikel om en
Rolls-Royce New Phantom från 1925. Det är en
grönfärgad bil med All weater two-door Salamanca
Cabriolet som ägs av Mässing- & Nickelmedlemmen
Kjell Lind utanför Ulricehamn.
Det är
Nostalgias Bengt Aronssons som både står för
foto och text, han bjuder på både lite
modellhistorik och beskrivning av den renovering
som Kjell genomfört. Artikeln avslutas med vad
som kommer att bli Kjells nästa utmaning, ett
200 mils rally i Alperna där han ska köra sin
äldre Silver Ghost.
I samma
nummer fortsätter serien där man får följa
renoveringen av en Reading Standard från 1920.
Efter reparation och i vissa fall nytillverkning
av delar, börjar motorcykeln kunna provmonteras.
Om ett par månader, under påskhelgen, ska
motorcykeln visas upp på Elmiautställningen. Men
innan dess väntar lack och övrig ytbehandling.
(2012-01-20)
|
|
Classic Motor skriver om T & A-Ford i samma nummer
Årets första nummer (1-2012) av
Classic Motor bjuder
på artiklar om både T- och A-Fordar. Artikeln om T-Forden breder ut sig på hela
sex sidor och det är chefredaktören Thomas Sjölund som både författat och fotat.
T-Forden som är från 1919 befinner sig Gotland och ägs av Lars Nobell. Bilen
plockades ihop redan på 1960-talet, men blev sedan stående i många år. Nu har
den emellertid plockats fram och det verkar som att den nu kommer att användas.
Artikeln om A-Forden handlar om Eulalia-III, det vill säga en av bilarna
som användes i Åsa-Nisse-filmerna. Bilen, en Cabriolet från 1930, som verkar
vara återställd till ”filmskick” ägs och körs numera av Bertil Björkman som är
ordförande i Svenska A-Fordarna.
Tidningen kom ut kring jul, men finns nog kvar i handeln ännu några
dagar.
(2012-01-16)
Ny kategori på Originalafdelningen
En ny
kategori har skapats på Originalafdelningen.
Det är ”Nyligen identifierade” och dit
flyttas bilder som nyligen har identifierats av webbplatsens besökare. Det är
alltså bilder som legat under kategorin ”Oidentifierade”,
men som vi nu är säkra på fordonets fabrikat osv. De bilder som just nu finns
under ”Nyligen identifierade” är de
knäckta hjulnötterna.
(2012-01-06)
2011 - året som har passerat
Vi har nu kommit in i 2012 och kan konstatera att
det förra året var ovanligt många evenemang i
Sverige för de som gillar de allra äldsta
fordonen.
Vi minns kanske mest Styrkeprovet i Arvika i augusti
som samlade ett rekordstort deltagarantal med
bilar före 1926 och som Kent Ekberg genomförde
på bästa sätt.
Rallyt för de ännu äldre bilarna, Sneglefarten,
genomfördes för första gången i Sverige och hade
också förhållandevis många deltagare.
Inom AHK var förstås FIVA-rallyt Midsummer World
Rally årets stora händelse. Vi ska inte heller
glömma firandet av Bilen 125 år och Chevrolet
100 år på Elmia under påskhelgen.
Men det har också varit rallyn för Bugatti, Bentley
och T-Ford. Detta för att nämna några exempel
Bildcollaget till höger visar ett urval av dessa
evenemang. Nu återstår det att se hur 2012 blir.
(2012-01-02)
|
|
|