Nyheter januari 2012
 

Läsvärt om LT-bilen och Torsby Fordonsmuseum

 

Nya Wermlands-Tidningen har just nu en relativ lång artikel om LT-bilen från Torsby på sin webbplats, www.nwt.se. Denna bil byggdes bara i ett par exemplar kring 1920, en brand i verkstaden där bilen byggdes satte stopp för fortsatt tillverkning. Från detta bilprojekt finns tyvärr inte så mycket bevarat, det som finns är en motor och bränsletank. Dessa delar visas i Torsby Fordonsmuseum där man även byggt upp en verkstad som ska föreställa den miljö där LT-bilen tillverkades.

Själva museet som funnits i 15 år behandlas även i artikeln. Bland annat nämns den så kallade ”Frykenbilen”, en Scania-Vabis 1928 som gick genom isen 1936. Lastbilen bärgades 1936 och efter renovering kan den alltså beskådas på museet.

Christer Wik som skrivit artikeln har intervjuat Josef Kjellgren som är ordförande i Nordvärmlands veterantekniker, vilka driver museet. Josef som även är medlem i Mässing & Nickel har sin Chrysler CD8 Convertible Coupé 1931 stående på museet. Hela artikeln nås via ett klick på följande LÄNK. (2012-01-31)

 

En av de få byggda LT-bilarna.


Mässing & Nickelträff i Enhörna 19 februari

 

Söndagen den 19 februari, klockan 12.00-16.00, är det dags för årets första Mässing & Nickelträff. Den här gången ska den kände bilentusiasten Åke Andersson i Enhörna besökas. AHK-medlemmarna har de senaste åren fått följa några av hans renoveringar i AHK-Bulletinen.

Just nu arbetas det på en ovanlig och svensksåld Buick modell 25 från 1913. Bilen som nyligen har återupptäckts genomgår nu en snabb renovering, chassiet är nästan klart och karossen har fått ny plåt under julhelgen. Med lite tur kanske det kan bjudas på en provstart?

Bilens tidigaste historia är inte känd, men den registrerades som Bedford i Sverige 1913. Detta kan bero på att den såldes som chassi från GM i London. I Sverige försågs bilen med ett öppet karosseri från AB Adolf Freyschuss Vagnfabrik i Stockholm. Bilens historia från 1921 och fram till modern tid är känd.

I Enhörna ska förstås Åkes övriga bilsamling beskådas, där finns många förkrigsbilar, bland annat ett flertal olika M.G.-modeller. Till denna träff vill vi ha föranmälan, det går bra att ringa direkt till Åke Andersson på telefon 08-55042037. (2012-01-27)

 


Kjell Linds Rolls-Royce 1925 är med i Nostalgia

 

Nostalgia nummer 2-2012, som nu finns ute i handeln, har en 4-sidors artikel om en Rolls-Royce New Phantom från 1925. Det är en grönfärgad bil med All weater two-door Salamanca Cabriolet som ägs av Mässing- & Nickelmedlemmen Kjell Lind utanför Ulricehamn.

Det är Nostalgias Bengt Aronssons som både står för foto och text, han bjuder på både lite modellhistorik och beskrivning av den renovering som Kjell genomfört. Artikeln avslutas med vad som kommer att bli Kjells nästa utmaning, ett 200 mils rally i Alperna där han ska köra sin äldre Silver Ghost.

I samma nummer fortsätter serien där man får följa renoveringen av en Reading Standard från 1920. Efter reparation och i vissa fall nytillverkning av delar, börjar motorcykeln kunna provmonteras. Om ett par månader, under påskhelgen, ska motorcykeln visas upp på Elmiautställningen. Men innan dess väntar lack och övrig ytbehandling. (2012-01-20)


Classic Motor skriver om T & A-Ford i samma nummer


Årets första nummer (1-2012) av Classic Motor bjuder på artiklar om både T- och A-Fordar. Artikeln om T-Forden breder ut sig på hela sex sidor och det är chefredaktören Thomas Sjölund som både författat och fotat. T-Forden som är från 1919 befinner sig Gotland och ägs av Lars Nobell. Bilen plockades ihop redan på 1960-talet, men blev sedan stående i många år. Nu har den emellertid plockats fram och det verkar som att den nu kommer att användas.

Artikeln om A-Forden handlar om Eulalia-III, det vill säga en av bilarna som användes i Åsa-Nisse-filmerna. Bilen, en Cabriolet från 1930, som verkar vara återställd till ”filmskick” ägs och körs numera av Bertil Björkman som är ordförande i Svenska A-Fordarna.

Tidningen kom ut kring jul, men finns nog kvar i handeln ännu några dagar. (2012-01-16)

 


Ny kategori på Originalafdelningen


En ny kategori har skapats på Originalafdelningen. Det är ”Nyligen identifierade” och dit flyttas bilder som nyligen har identifierats av webbplatsens besökare. Det är alltså bilder som legat under kategorin ”Oidentifierade”, men som vi nu är säkra på fordonets fabrikat osv. De bilder som just nu finns under ”Nyligen identifierade” är de knäckta hjulnötterna. (2012-01-06)


2011 - året som har passerat

 

Vi har nu kommit in i 2012 och kan konstatera att det förra året var ovanligt många evenemang i Sverige för de som gillar de allra äldsta fordonen.

Vi minns kanske mest Styrkeprovet i Arvika i augusti som samlade ett rekordstort deltagarantal med bilar före 1926 och som Kent Ekberg genomförde på bästa sätt.

Rallyt för de ännu äldre bilarna, Sneglefarten, genomfördes för första gången i Sverige och hade också förhållandevis många deltagare.

Inom AHK var förstås FIVA-rallyt Midsummer World Rally årets stora händelse. Vi ska inte heller glömma firandet av Bilen 125 år och Chevrolet 100 år på Elmia under påskhelgen.

Men det har också varit rallyn för Bugatti, Bentley och T-Ford. Detta för att nämna några exempel

Bildcollaget till höger visar ett urval av dessa evenemang. Nu återstår det att se hur 2012 blir. (2012-01-02)

 

 

                                      © 2012 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se