Nyheter juli 2010
 

På den här sidan lägger vi upp nyheter och aktuell information från gruppen, större uppdateringar av hemsidan samt annat som kan ha ett intresse för gruppens medlemmar.

Tipsa gärna om nyheter: webmaster@massingnickel.se I den här nedladdningsbara filen finns instruktioner hur du kan bidraga med text och bilder.

 

Lopp 40 flyttas från måndag till onsdag

I Classic Car Weeks veckoprogram framgår det nu att Lopp 40 flyttas två dagar framåt, dvs till onsdagen den 4/8. Rallyt kommer ingå i Rally Continental. Orsaken till denna ändring framgår inte. (2010-07-30).


 

Sekelskiftesdagar i Marstrand 20-22 augusti

För första gången kommer man att anordna sekelskiftesdagar i Marstrand. Man har ambitionen att bjuda på ett program innehållande klädparader i sekelskifteskläder, veteranbilar, hästar och droskor, "Societetsfest" på Societetshuset, kapprodd i balja, mannekänguppvisning i baddräktsmodet som var då, gycklare på stan, velociped (höghjulig cykel), historiska vandringar, sill föreläsningar och smakprover, konstapel på stan, konsert i kyrkan, positivhalare och teatrar. För att lyckas med arrangemanget tycker man att det vore trevligt med deltagande av sådana veteranbilar som ligger inom Mässing & Nickelgruppens område. Från 2011 är planen att det ska bli ett veckolångt evenemang. Årets evenemang finns på Facebook. (2010-07-22)


 

Lopp 1940 i Rättvik 2 augusti

I februari informerades kort om det rally för förkrigsbilar som kommer att anordnas under Classic Car Week i Rättvik. Nu finns ytterligare information om detta rally på Classic Car Weeks hemsida. Man har justerat årsmodellsgränsen till 1940. Starten kommer att ske från Knektplatsen i Rättvik 10.00. Målgång blir senare på samma plats. Man har maximerat antalet ekipage till 50. Priset är 250 kr per person, 125 kr för VIP-gäster och 75 kr för barn. Anmälan görs direkt från Classic Car Weeks hemsida. (2010-07-14)


 

Hett Seniorlopp

Motorhistoriska Sällskapets rallyn Seniorloppet, Lopp 30 och 46/59-svängen kördes gemensamt i Rättvikstrakten den heta lördagen den 3 juli. Seniorloppet körs bara vart 5:e år och där kan fordon tillverkade före 1930 delta. För årets arrangemang stod Klockar Per Sandberg, MHS och lokala funktionärer från olika föreningar. Start och mål låg vid Klockargården i Tällberg där också två av dagens kontroller var belägna. Den 45 km långa rallybanan gick på småvägar till Rättvik, både uppe i bergen och nere vid sjön. Längs färdvägen fanns ytterligare kontroller som skulle klaras av. En särskild tipspromenad genomfördes också bland konsthantverkarna på Hantverksgårdens tun. Till de äldsta bilarna i årets Seniorloppet hörde de T-Fordar som kördes av Hans Ädel och Pelle Lundström. Deras startnummer var 1 och 2, det blev också deras placeringar i resultatlistan. Pelle som har tagit bilderna och lämnat textunderlaget rapporterar att det var bra arrangerat och längs vägarna satt det publik och vinkade. Pelle tyckte att frågorna var svåra, även proven vid kontrollerna var besvärliga. Vid en kontroll skulle man cykla en bana med en Itera plastcykel, den som tillverkades i Vilhelmina för cirka 30 år sedan. Det var säkert en vinglig upplevelse för många. Nästa Seniorlopp lär köras 2015, medan de övriga MHS rallyna lär återkomma nästa år. (2010-07-07)

 

Bilderna till höger visar de två äldsta bilarna med

startnummer 1 och 2, Hans Ädels Ford T Touring

1919 och Pelle Lundströms Ford T T Touring

1923.

Cykelprovet med Itera plastcykel blev för många

en vinglig upplevelse.

 

Per-Erik Rågfeldts Ford A Tudor 1930 vid kontrollen där man skulle köra två varv runt med framhjulet. Hans Ädel med Ford T 1919 är nästa på tur. Vid en av kontrollerna skulle man backa mot en pinne. Det är inte lättaste med en T-Ford. Här är det Hans Ädel som manövrera sin bil.

Hans Ädels Ford T Touring 1919 och Pelle Lundströms Ford T T Touring 1923 parkerade framför Minnesmaskinen -Nostalgimuseum där ett uppehåll gjordes.


 

Selve lånas ut till museum i Tyskland

Den Selve 6/24 PS Tourenwagen 1920 som i många år funnits i Västerås kommer att under tre års tid lånas ut till ett museum i Hameln, orten där bilen en gång tillverkades. Det skriver Mässing- och Nickelmedlemmen Lars Eriksols i Aros Motorveteraners klubbtidning ”Fjäderbladet” nr 2-2010. Selven renoverades under första delen av 1960-talet och var sedan en vanlig syn på rallyn framtill slutet av 80-talet med ägaren Herman Eriksson vid ratten. Bilden till höger visar Selven i samband med starten av Styrkeprovet i Säter 1988. Bilen ägs nu av Hermans son Anders Eriksson. Förutom denna bil finns det en likadan Selve på Gotland där den ägs av Rolf Harlevi som innehar Visby Bilmuseum. Dessa båda bilar lär vara de enda kompletta Selve som kvar. (2010-07-05)


Äldre nyheter

 

Februari 2010

Mars 2010

April 2010

Maj 2010

Juni 2010


   

© 2010 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se