|
20-Ghost-Club kommer på Sverigebesök
Mellan den 30 juni och 20 juli anordnar den
engelska
20-Ghost-Club en tre veckors
”Tour” genom Skandinavien och Baltikum. Klubben
bildades 1949 och ägnade sig ursprungligen
endast åt modellerna Silver Ghost och 20hp, men
numera är alla Rolls-Royce och R-R-tillverkade
Bentleys fram till andra världskriget välkomna.
Årets tour kommer att gå genom Danmark, Sverige,
Lettland, Estland och Finland. Man kommer att
köra
genom Sverige mellan den 6 och 9 juli med
dagsuppehåll i Kosta 6 juli, Vadstena 7
juli och Stockholm den 8 juli. Man lämnar
Sverige på eftermiddagen den 9 juli med färja
mot Riga.
17 stycken bilar är anmälda, av dem är hela 10
stycken Silver Ghost. Den äldsta är från 1913,
en är från 1914, övriga är från 1919-24. Nästan
alla är tourers
med sportig karaktär. Vidare kommer en
New Phantom, fyra Phantom II, en 20hp och en
20/25hp. Av de 17 bilarna är 13 tillverkade före
1931. En sådan skara riktigt gamla
Rolls-Royce har aldrig tidigare gästat Sverige.
Bilarna kommer att kunna beskådas vid
övernattningsställena. På några ställen ordnas
träffar med andra klubbar, i Kosta ordnar den
Svenska sektionen av
Rolls Royce Enthusiasts´Club (RREC) en träff i anslutning
till besöket och i Stockholm ordnar
AHK:s
Rolls-Royce/Bentley-sektion en träff vid Villa
Källhagen.
Tourens färdbeskrivningen med deltagarlista kan
laddas ner
HÄR (pdf-fil). För frågor
och information kontakta
Olle Ljungström 0733-894510.
(2012-06-29)
|
I touren deltar bilar av
olika typer, men Silver Ghost-modellen dominerar
med 10 bilar tillverkade mellan 1913-24. De är
alla öppna tourers med karosserier från olika
karossmakare. Bilden visar en av bilarna som
kommer att deltaga, en tourer från 1921 med
kaross tillverkad av Lopes.
|
Bugattidominans i Gärdesloppet
Trots heldagsregn dagen innan och dyster prognos för själva
evenemangsdagen, så kunde
Prins Bertil Memorial genomföras söndagen
den 3 juni. Väderutsikterna bidrog till att en
hel del anmälda ekipage inte dök upp, men de som
trots allt kom fick uppleva en händelserik dag
med i huvudsak uppehåll.
Det mesta var sig likt sedan tidigare i år, men en tydlig förändring var
att den Motorhistoriska Färden utgick från
evenemangsområdet på Biskopsudden. Vid starten
märktes det tydligt att en hel del av de anmälda
20-tals bilarna och de från tidigt 30-tal valt
att stanna hemma. Av de cirka 10 anmälda
T-Fordarna sågs bara en enstaka i karavanen.
Bland de äldre fordonen dominerade i stället
A-Fordarna, men så brukar det ju vara.
I själva Gärdesloppet, kappkörningstävlingen, dominerade märket Bugatti
stort bland bilarna tillverkade till och med
1931. Hela sju Bugattibilar av olika typer fanns
på plats och det är rekord för Gärdesloppet. De
utmanades av Bentley 3-Litre, Austin Seven
Ulster och Morgan 3-Wheeler från samma
tidsperiod. Men det var Bugatti som var
framgångsrikast, fem gick till finalen och där
blev det 1:a och 2:a placeringar för detta
märke. Per-Olof Håkanson vann för fjärde året i
rad och den här gången skedde det med en typ 51
från 1931. På en fin andra plats kom Filip
Håkanson som rattade en typ 37A från 1929.
Även i Concours De Charme-tävlingen var det färre deltagare än vanligt
och de inom Mässing & Nickels 1931-gräns var
lätträknade. Men vid prisutdelningen avslöjades
det att första priset gick till tävlingens
äldsta ekipage, en AGA 1922 som passande nog ägs
av svenska AGA. En bidragande orsak till vinsten
var nog att uppfinnaren och företagsledaren
"Gustaf Dalén" satt i baksätet medan bilen
kördes av en chaufför med tidsriktigt klädsel.
Det är redan bestämt att det blir ett Prins Bertil Memorial – Gärdeslopp
även nästa år. Förhoppningsvis blir det då med
ett större antal fordon med årgångar som är
gångbara inom Mässing & Nickel.
(2012-06-26)
|
Första priset i Concours De Charme-tävlingen gick till denna AGA från
1922 som också var tävlingens äldsta bil. Bilen
ägs av svenska AGA, men har tidigare finsk
historia där den även har renoverats. En
bidragande orsak till att det blev första pris
var antagligen att passageraren var den kände
uppfinnaren mm ”Gustaf Dalen”.
|
|
|
Orenoverade fordon drar ofta till sig stort
intresse. Så var det också med denna Dodge
Standard Six från 1929. En renovering påbörjades
redan under tidigt 50-tal, men ägaren avled och
bilen blev stående till 2011. I slutet av samma
år plockades bilen ihop av den nuvarande ägaren.
|
Storstockholms Brandförsvar brukar vara med i
Prins Bertil Memorial, I år ställde man upp med
tre röda fordon och bilden visar de två äldsta,
Tidaholm 1929 och Scania-Vabis 1931.
|
En
nyhet för i år var att den Motorhistoriska Färden startade från Biskopsudden. Här
släpps några av de äldsta fordonen iväg. Först i karavanen ses dagens enda T-Ford,
en Runabout från 1914 som ägs av Christopher Hedenstierna. Efter följer några
A-Fordar.
|
|
Bara
ett par bilar inom Mässing & Nickels 1931-gräns
deltog i årets Concours De Charme-tävling. Här
är det Rolf Lewander som kört upp på rampen med
sin Ford A 45B De Luxe Coupé. Ansvarig för
tävlingen var Nostalgia Magazine och som vanligt
var det Christofer Willhans som var speaker.
|
Merparten av motorcyklarna hos MC Collection i
Sollentuna är renoverade till vad man skulle
kunna kalla nyskick. Men i samlingen finns även
maskiner som man valt att inte renovera. På
Biskopsudden visade man upp denna Indian från
1923.
|
Märket
Bugatti dominerade stort i år Gärdesloppet, hela 7 vagnar av olika typer kom
till start i årets tävling. Bilden visas Per-Olof Håkansons och Carl Anders
Magnussons typ 51:or. Per-Olof är den som har flest segrar i Gärdesloppet och
årets vinst var fjärde året i rad och 6:e totalt sedan starten 1994.
|
|
Picko Troberg kom inte många meter i
Gärdesloppet. Enligt uppgift brast en wire i
Morgan 3-hjulingen från 1931, så bilbärgaren
fick rycka ut. Men Picko var glad ändå och
ställde gärna upp för fotografering.
|
För
första gången anordnades ett heat med bara
kvinnliga förare. Det kallades ”KAK:s Womens
Only” och bilden visar Julia Lönnerheden i en
Austin Seven Ulster 1931 som var heatets äldsta
bil.
|
Bilarna
har radat upp sig inför finalheatet. Som synes var Bugatti väl representerat med
hela fem vagnar, men först ut var Hans Lönnerheden med den orangefärgade Austin
Seven Ulstern från 1931.
|
|
Ulf
Markefelt har deltagit i de flesta Gärdesloppen
sedan 1994. Den här gången var hans Bentley
3-Litre 1926 tävlingens äldsta bil. Det är inte
ofta man ser en sådan här Bentley med uppfälld
sufflett.
|
Filip
Håkanson med codriver som deltog med en Bugatti
typ 37A 1929 hade bästa tiden i heat 1. Här har
man fin fart i finalheatet där man slutade på
andra plats.
|
Oakland -28 är åter redo för de värmländska vägarna
Från Kent Ekberg på
Arvika Fordonsmuseum kommer nu besked att
ytterligare ett fordon inom Mässing och Nickels
intresseområde har blivit körklar. Det gäller en
Oakland modell 212 All-American Six från 1928
som ägs och har renoverats av Tore Svensson i
Kil. Tore som är medlem i Mässing & Nickel köpte
denna tämligen ovanliga bil med
Phaeton-karosseri för ett par år sedan.
När Tore köpte bilen hade den statusen
som en skrotad Epa-traktor. Men på relativt kort
tid har han utfört en renovering som håller en
mycket hög standard, men hur det har gått till
är för de flesta ett stort mysterium. Bilen har
Värmlandshistoria ända sedan den var ny 1928.
Den köptes då av en mejeriförening i Östra
Ämtervik (Selma Lagelöfs hemtrakt). Bilen hade
huvudsakligen bara en ägare under tiden som den
brukades som personbil. Sedan byggdes bilen
alltså om till Epa-traktor.
(2012-06-21)
|
|
|
|
Tidig Isländsk
bilhistoria på www.klassiker.nu
Det tog
lång tid för bilismen att etablera sig på
Island. Men redan 1904 kom den första bilen, en
begagnad Cudell, till ön. Detta berättar
tidningen Klassiker på sin webbplats
www.klassiker.nu. Det är Mårten Carlsson som
skrivit artikeln där man kan läsa vidare att bil
nummer två på Island importerades 1907. Bil
nummer tre kom 1913 och det var en T-Ford. Sedan
började det ta fart, 1920 fanns det 170
registrerade bilar på ön. Läs hela artikeln
genom att klicka på följande
LÄNK.
(2012-06-18)
|
|
Dürkoppen såldes för 400000:-
Efter
att ha varit i samma släkts ägo i närmare 100
år, såldes
Dürkoppen från 1910 igår
fredag på
Uppsala Auktionskammares Internationella
Kvalitetsauktion. Det klubbade priset blev
400000:-
och till det tillkommer auktionsfirmans
provision. Det vinnande budet gjordes över
telefon och det är troligt att köparen finns i
Tyskland. Således kommer ytterligare en bil med
lång svensk historia att lämna landet.
(2012-06-16)
|
|
Kungaparet fick åka Chevrolet -26
Under Nationaldagen den 6 juni besökte
Kungaparet Visby. Där fick de åka med i en
Chevrolet Touring från 1926 som ägs av Rune
Larsson. Det rapporterar bland annat
Motorhistoriska Riksförbundet på sin webbplats
www.mhrf.se.
Rune Larsson som ordförande i
Gotlands Veteranbilklubb köpte Chevan som
ett renoveringsobjekt 1974. Efter åtskilliga
arbetstimmar stod bilen klar omkring 1980.
Förutom lackeringen utfördes allt arbete av
Rune. Efter renoveringens fullbordande har bilen
körts närmare 2000 mil. Under åren har det
blivit ett antal student- och bröllopskörningar,
men inget så känt par som fick åka med den 6
juni. (2012-06-14)
|
|
Sommarens evenemang för T-Ford
Svenska T-Ford Klubben har nyligen presenterat
en lista med sommarens evenemang. Närmast på tur
står Järbosvängen i Gästrikland, datumet som
gäller är 14 juli. Det är Carl-Herman Schneider
som bjuder in till en dagsutflykt i T-Ford-tempo
med lunch, middag och underhållning.
En vecka senare, 21 juli, är det dags för
Hälsingerundan, denna gång i Järvsö. Som
arrangör står Hälsinge Model T och det är Olle
Fack i Järvsö som bjuder in till detta trevliga
endagsarrangemang med körning på vackra vägar
och lunch på
Stenegård.
Knappt en månad senare, 11 augusti, blir det
Smålandsträff för T-Ford i Lammhult. Det blir
gemensam T-Fordutflykt samt visning av bilar och
film. Kontaktperson för detta evenemang är Kurt
Lindström.
Klubben avslutar säsongen med att deltaga i
Kulturresan i Stockholm. Det är ett evenemang
som arrangeras gemensamt av AHK/MHS/MCHK. Där är
det tänkt att de äldre fordonen (- 1931) ska få
köra gemensamt.
Mer om dessa evenemang finns att läsa i
evenemangslistan som kan laddas ner
HÄR (pdf-fil) (2012-06-12)
|
|
Racing är nytt tema hos MC Collection
För ett par veckor sedan invigde
MC Collection sitt nya tema, Racing. Fram
till den 1 september 2013 sätter man fokus på
board track, TT och speedwaymotorcyklar.
Spännvidden är från 1908 till 2007 och många av
maskinerna kan betraktas som unika. För de som
är intresserade av riktigt gamla motorcyklar
finns det en hel del godbitar, t.ex. en svart
Indian från 1908 och en orange Flying Merkel.
Under den tid som tema racing pågår kommer MC
Collection även att anordna ett antal
tillfälliga utställningar. Fram till den 15 juli
pågår en Nisse Hedlund-utställning och vid
invigningsdagen den 24 maj var Nisse på plats
och berättade om sina konstruktioner och firmans
historia. En av besökarna var Mässing- &
Nickelmedlemmen Håkan Löfdahl som passade på att
ta bilderna här intill. (2012-06-08)
Den 24 maj invigdes både tema racing och
den
tillfälliga Nisse Hedlund-utställningen.
På invigningsdagen
var Nisse på plats
och
berättade om sina konstruktioner osv.
|
|
|
|
Äldst i racingtemat är denna alldeles
nyrenoverade Indian 1908.
|
En Harley-Davidson "Peashooter" racer från 1926.
|
Dürkopp hos Uppsala Auktionskammare
De senaste åren har vi fått vara med om flera
auktioner i Sverige där fordon och delar från
mässing- och nickelepokerna sålts. Snart är det
dags igen när
Uppsala Auktionskammare håller sin
Internationella Kvalitetsauktion under vecka 24.
Objektnummer 1558 är en Dürkopp
personbil från 1910. Det rör sig om en
4-cylindrig 8/18 PS
modell, beteckningen är förmodligen KD.
Chassinumret är 5062 och bilen har 5-sitsigt Doppelphaeton-karosseri.
Enligt uppgift fick bilen registreringsnummer
R21 år 1916 och ägare var då godsägare Josef
Carlsson, Ekhammars herrgård, Grevbäcks socken,
Västergötland. Sedan dess har den tydligen varit
i samma familjs ägo.
Det som är ganska ovanligt är bilens patinerade
skick, någon egentlig renovering tycks aldrig ha
genomförts, men fotstegen är utbytta mot nya i
trä. Bilen verkar vara tämligen komplett, men
gasverk och reservhjul/däck verkar saknas. Det
är nog att rekommendera att den blivande köparen
försöker behålla det patinerade skicket och
istället ser över det mekaniska för att få bilen
driftsäker. Men om köparen väljer att renovera
är utgångsläget mycket bra.
Med utropet medföljer verktygslåda, karta från
KAK och kläder. Man har satt utropspriset till
400000-500000 kronor. På auktionskammarens
webbplats finns lite mer information samt en hel
del högupplösta bilder, här än
LÄNKEN till Dürkoppen. (2012-06-05/07)
|
Bilen erhöll
registreringsnummer R21 år 1916. |
|
|
|
Signalhornet är i form av en orm, en så kallad
"Boa Constrictor".
|
Bilens 4-fyrcylindriga motor är tydligt märkt med "Dürkopp".
|
Bilens klädsel går förmodligen rädda efter
varsam behandling. |
AHK-utskick med stort mässing- och
nickelinnehåll
Som tidigare berättats ägnades årets första
nummer av Autohistorica helt åt fordon som
tillverkats 1931 och tidigare. För ett par
veckor sedan kom årets andra Autohistorica,
tillsammans med Bulletinen. Även den här gången
dominerades tidskiften av artiklar om fordon som
är gångbara inom Mässing & Nickel. Två
tredjedelar av denna Autohistoricas 36 sidor
behandlar fordon -1931.
Huvudartikeln den här gången handlar om
Kungahusets tidiga bilar, fram till cirka 1930.
Det är Mässing & Nickelmedlemmen Göran Persson
som skrivit artikeln och skaffat fram bilder.
Göran har ett stort kunnande om ämnet och äger
själv en T-Ford 1911 som ägts av Prins Eugen.
För att spinna vidare på detta ämne berättar
Hans Spolén om den Daimler 1923 som funnits i
hovstallet med registreringsnummer A11. Bilen
köptes av Hans redan i början av 1960-talet och
efter 41 års renovering kunde den provköras av
2002.
Redaktören Peter Haventon bidrar med flera
artiklar, han berättar dels om Sunbeams försök
att slå hastighetsrekord med ”Silver Bullet”
1930. I
en annan artikel berättas det om ett intressant
fynd, en Volvo PV650 med cabrioletkarosseri från
tyska Kellner. Tidigare har man inte känt till
någon bevarad bil av de drygt 20 som
tillverkades cirka 1931.
Slutligen publiceras rättelser och tillägg
gällande förra numrets artikel om Cadillac
V16-karavanen. Det är AHK:s ordförande, och
Mässing- & Nickelmedlemmen, Anders Läck som
bidrar med fakta. Själv äger han ju två
V16-vagnar.
Bulletin nummer 314 för maj hade även Mässing &
Nickelinnehåll, dels en 6-sidors artikel om den
välbesökta träffen hos Åke Andersson där hans
pågående Buick 1913-renovering studerades, samt
en svartvit bild från Originalafdelningen.
Det är glädjande att redaktörerna Peter Haventon
och Erik Jonsson upplåter så pass mycket plats i
tidningarna om sådant som rör fordon före 1931.
(2012-06-03)
|
Både Bulletinen (ovan) och Autohistorica (nedan)
innehåller numera färgsidor, men gamla svartvita
bilder publiceras förstås fortfarande.
|
|