Nyheter oktober 2010
 

På den här sidan lägger vi upp nyheter och aktuell information från gruppen, större uppdateringar av hemsidan samt annat som kan ha ett intresse för gruppens medlemmar.

Tipsa gärna om nyheter: webmaster@massingnickel.se I den här nedladdningsbara filen finns instruktioner hur du kan bidraga med text och bilder.

 

Styrkeprovet 2011

 

Nästa år är det Sveriges tur att stå som värd och arrangör för Styrkeprovet, det årliga skandinaviska flerdagarsrallyt för bilar tillverkade senast 1925. Rallyt kommer att förläggas till Arvika med omnejd den 4-7 augusti eftersom Arvika stad firar 100 år 2011! Det kommer att bli ett samarrangemang mellan och Mässing- & Nickelgruppen och Arvika Fordonsmuseum.

Kent G Ekberg som är intendent på museet håller i detta och meddelar att planering och förberedelser pågår för fullt. Man dimensionerar för och har målsättning om cirka 80 bilar och 200 personer från Sverige, Norge och Danmark. Ett mål är att så många som möjligt ska kunna deltaga genom att försöka hålla startavgiften på relativt låg nivå. För att detta ska lyckas hoppas man få ekonomiska bidrag från olika håll. Tips på sponsorer tas säker mot med stort intresse.

Styrkeprovet brukar genomföras som ett arrangemang utan publik, men den här gången kommer vi att vända oss till allmänheten och det kommer att uppmärksammas både bland folk och i media. Bilmärket Mathis fyller 100 år nästa och möjligen kommer delar av det firandet att förläggas till Arvika.

Redan nu har flera bestämt sig för att deltaga och flera bilar som inte rullat på många år eller personer som tidigare aldrig varit med i Styrkeprovet siktar på att komma med. En officiell rallyinbjudan kommer i januari 2011. Ytterligare information om nästa års Styrkeprov kommer att läggas upp på nyhetssidan när sådan information kommer från arrangörerna i Arvika.

(2010-10-28)

 

   Så här såg det ut när Styrkeprovet 2005 hade matuppehåll vid Arvika Fordonsmuseum. Den 4-7 augusti 2011 kommer

   Arvika åter att besökas av ett stort antal bilar tillverkade 1925 och tidigare.


Arbetet med Stephens Salient Six fortsätter

 

 

Claes Rocklin har skickat in lägesrapport om arbetet med sin Stephens från 1920. Så här skriver Claes:
"Vintern närmar sig och jag har köpt 4 stycken Wheel Dollys att sätta under Stephensen så den ska kunna knuffas åt sidan när jag ska in med min bruksbil. Konstigt att garaget alltid är för litet!
Jag har tillsvidare skjutit fram planerna på att starta motorn och inriktar mig i stället på karossen.
Efter ett visst besvär har jag fått lös skärmarna som lite om vartannat var fastskruvade med UNF bultar, plåtskruv och vagnsbultar. Allt satt som berget, så efter att tag gav jag upp skruvandet och tog till lilla vinkelslipen.
Förre ägaren, som verkade gilla underredsmassa, hade applicerat ett tjockt lager under skärmarna och i bakre hjulhusen. En riktigt seg historia, som slutligen kunde avlägsnas med värmepistol och spackelspade. Tror det tog en vecka innan skärmarna var klara för blästring.
Motorhuven ska också blästras och jag har efter mycket besvär fått isär denna genom att slå ut pinnen i mitten. Huvhalvorna hålls ihop av ett pianogångjärn som punktsvetsats i huvens nedvikta kanter.
Problemet var bara att gångjärnets svetsar som släppt var provisoriskt lödda med mässinglod som krupit in överallt där det inte skulle vara.
Efter en dags knackande och värmande med gassvetsen for jag till Stora Biltillbehörsvaruhuset och inhandlade ett litet behändigt tryckluftsverktyg, som var mycket användbart då jag med den lilla tunna kapskivan kunde skära bort det överflödiga mässinglodet utan att skada huven.
Jag har också haft god nytta av en blästerpistol som funkar bra med min 4 hk kompressor. Ett tips till den som skaffar en sådan är att använda en så kort tryckluftsslang som möjligt då effekten påverkas av slanglängden.
Stephensen har en del mystifikationer. Bakre navkapslarna av förzinkat järn väcker funderingar. Man kan tro att det är en rörmokares verk. Någon som sett nåt liknande?
Instrumentbrädans baksida är förfärlig. Men brädan verkar som tur är inte vara original och det lokala snickeriet ska få göra en ny.
Sammanfattningsvis har det hittills under denna renovering varit ömsom vin och ömsom vatten.
En del hemmagjorda lösningar ger mig huvudbry, men bilen är så pass komplett att den naturligtvis kommer upp på vägen inom en snar framtid.
Hade jag som en del av medlemmarna i Mässing och Nickel haft tillgång till egen verkstad med alla maskiner som behövs skulle renoveringen gå mycket snabbare. Nu är jag bara en envis amatör med ett stort intresse, men man kommer långt med det också. Claes Rocklin"
Vi tackar Claes för denna rapport då många säkert följer projekt med stort intresse. Är det fler som har något liknande att berätta? Tveka i så fall inte att kontakta webmaster. (2010-10-25)

 

 

Torpeden visade sig faktiskt vara rostlagad och

originalträet är förstärkt. Den hemmagjorda

durken vid pedalerna är av spontade brädor.

Motorhuven med sitt pianogångjärn. Efter blästringen uppenbarade sig ett kladd med mässinglod som slutligen kunde skäras bort.

 


 

Navkapsel, fyrkanten i mitten är av järn.


 


Frågan är väl om instrumentpanelen är original då den

avviker en del från de bilder jag fått från USA. Mätarna hör definitivt inte dit. Kanske någon känner igen panelen?

Instrumentbrädans baksida:

Jösses. Här har man använt huggjärn!


  
   Skärmarna avtagna och skickade på blästring. Originalsuffletten är som synes sänkt någon decimeter, men den ska
   återställas så småningom. Stephensen med sina Wheel Dollys under hjulen är nu flyttbar, trots sina 1500 kg.


Artikel om Stig Fransson och hans bilsamling

 

Tidningen Land har varit och besökt Stig Fransson i Kungsör. Resultatet har blivit en trevlig artikel om Stig och hans bilsamling. Artikeln illustreras med bilder på några av de bilar som Stig renoverat. I anslutning till artikeln finns även en karta där nio av Sveriges bilmuseum är markerade. Artikeln finns att läsa i både papperstidningen och i nätversionen som nås via följande länk. (2010-10-20)

Skärmbild från Tidningens Lands artikel
om Stig Fransson och hans bilsamling.

Hershey 2010

 

Flera i Mässing- & Nickelgruppen har nyligen besökt den stora marknaden i Hershey. Från Gunnar och Per Geijer kommer följande rapport:

Hershey är världens största marknad för äldre bilar och delar till dessa. För den som söker efter mc och mc-delar finns det nog bättre ställen. Efter många års funderande blev det till slut av. Jag och min son Per besökte först Boyertown Museum of Historic Vehicles, preserving Pennsylvania's transportation history. Där finns bland annat fyra av de hittills 13 kända överlevande Danielsbilarna. Vi fick chansen att fotografera och rita av vissa detaljer som saknas på min bil. Museet har många intressanta fordon tillverkade i Pennsylvania och är väl värt ett besök.

Efter det körde vi till Hershey och marknaden. Utbudet var enormt och det fanns delar och fordon av alla slag, till skillnad från Sverige fanns det gott om riktigt gamla också. Enligt programmet fanns det cirka 3600 säljare så om man ägnar 30 sekunder åt varje klarar man av marknaden på ungefär 30 timmar. Den pågår i fyra dagar, så det blir 7,5 timme per dag! Ska man sedan titta på de cirka 1000 bilar som står uppställda på den särskilda salubilsgatan, besöka concouren med lika många fordon och se på uppvisningen när tävlingsbilar kör runt på stadion blir det snärjigt.

Vi avslutade Hershey med att titta på den Show Car exhibition som alltid pågår sista dagen. De flesta fordonen var i mycket fint skick, i många fall mycket finare än när de var nya vilket inte är korrekt. Det fanns också enstaka orenoverade fordon samt några riktigt trevliga ladufynd, ”fresh from the barn”!

Hershey är nog ett måste för den som är intresserad av äldre USA-bilar, här finns det mesta av delar och bilar. (2010-10-18) 


Ford Modell A 1904.

Race mellan två "Highwheelers"; 2 st International Harvester som skall avverka två varv runt fotbollsplanen.

Ford Modell T 1914, i härligt "lagårdsskick".

     Mercer Modell 35J Raceabout 1913 i ett fantastiskt patinerat skick.


Bild på svenskägd Oldsmobile Curved Dash ska visas på museum i Kanada

 

En förfrågan har kommit från Canada Science and Technology Museum om de får använda en bild på en svenskägd Oldsmobile Curved Dash. Bilen i fråga är den 1904 års Oldsmobile som sedan länge ägs av Mässing- & Nickelgruppsmedlemmen Ragnar Fors. Bilden som museet vill låna togs av Lars-Göran Lindgren vid Prins Bertil Memorial/Gärdesloppet 2004 då Ragnars son Richard spakade bilen i Concours de charme-tävlingen. Museet i Kanada kommer att använda bilden i en virtuell utställning som man nu håller på att utveckla. Utställningen som kommer att ha titeln "In Search of the Canadian Car" kommer att invigas i maj 2011 och pågå i 5 år. Den virtuella utställningen kommer att vara ett komplement till den tillfälliga utställningen med samma namn som öppnade i juni i år. Orsaken till att man vill visa en bild på en Oldsmobile Curved Dash är att den modellen stod som grund för det kanadensiska bilfabrikatet LeRoy. Surfa gärna in på museets webbplats. (2010-10-13)


Renault DU finns i Svenljunga

 

Förra veckans efterlysning beträffande den Renault DU som Åke Jern renoverade har inte gett någon respons. Men eftersom registreringsnumret är känt, GYH888, var det en lätt sak att få reda på ägaruppgift från Transportsstyrelsens sms-tjänst ”Vem äger fordonet?” Svaret i det här fallet blev den inte helt obekanta Kent Olsson i Svenljunga. Med hjälp av den uppgiften kan Tore Söderberg förhoppningsvis få återse sin ”gamle vän” Renaulten och presentera den för sin fru som bara sett den på bild. Tore har inte heller sett eller kört bilen sedan den blev klar.

Upprinnelsen till att Tore kom att hjälpa till med renoveringen var utställningen ”Den Gamla Bilsalongen” i Ostermans Marmorhallar 5-16 september 1962. Utställningen besöktes av den då 14-årige Tore tillsammans med pappa. På utställningen visades Renaulten i fyndskick och i utställningsprogrammet fanns ägarens namn, Åke Jern. Tore tog snart kontakt brevledes och blev hälsad välkommen, vilket utvecklade sig till en livslång vänskap och många renoverings-timmar ihop. Åke plåtade en del under renoveringen och Tore fick i efterhand ett fotoalbum som visade en del av deras vedermödor och glädjestunder.

Tore nämner också att han senare kom att lära känna både Curt Borgenstam och Bertil Lindblad som Tore besökte i deras hem och garage. Curt träffade Tore en gång på Tekniska Museet där de kom att prata om flygmotorer. Det resulterade i att han postade en originalbroschyr till Tore om Junkers motkolvsdieslar för flygplan från 30-talet som Tore kopierade och returnerade. Tore avslutar sitt brev: ”Han (Curt) brydde sig verkligen om människor och även om mig som då bara var en teknikstudent i hans yttre periferi.” (2010-10-06)

Renault DU i fyndskick som den visades upp på utställningen ”Den Gamla Bilsalongen” i Ostermans Marmorhallar 5-16 september 1962. Fotot är taget av Per Larsson och fanns

med reportaget från utställningen i Autohistorica 2/62.

Renaulten stod i många år utställd på ett bilmuseum i Ljungbytrakten. Bilden kommer från försäljningsannonsen  2008.

Webbplatsen presenterades i Bulletinen

 

Mässing- & Nickelgruppens webbplats presenterades i septembernumret (nr 297) av AHK-Bulletinen. Efter en inledning om bland annat bakgrund och syfte beskrevs kortfattat webbplatsens uppbyggnad och innehåll. Förhoppningsvis ska detta göra att webbplatsen blir mer känd inom AHK och att vi når nya besökare, samt att vi får fler att hjälpa till med material som kan läggas upp på till exempel nyhets- och bildsidorna.

(2010-10-04)

 

 

Mässing- & Nickelgruppens webbplats

presenterades i Bulletin nr 297.




Var finns Åke Jerns Renault?

 

Den frågan kommer från Tore Söderberg. Det gäller den sexcylindriga Renault DU 1913/14 med öppen kaross från Nylunds som köptes av Åke Jern på 1950-talet. Bilen renoverades under 1960-talet och fullt färdig var bilen i början av 1970-talet. Under den första delen av renoveringen, eller närmare bestämt 7 år, hade Åke Jern god hjälp av den då tonåriga pojken Tore Söderberg. Om detta och mycket mer har Åke berättat om i Autohistorica 4/80.

Nu skulle Tore gärna vilja återse bilen, men var finns den? Under många år, från andra delen av 1970-talet och framåt, stod bilen utställd på det numera nedlagda bilmuseet i Ljungbytrakten. För ett par år sedan var bilen till salu, annonser fanns i några motortidningar. Blev den såld och vem äger i så fall bilen idag? Den som vet något om bilens vidare öden uppmanas att kontakta webmaster, så att uppgiften kan vidarebefordras till Tore.

(2010-10-01)

 

Under 7 års tid hjälpte Tore Söderberg till med renoveringen av

Åke Jerns Renault DU 1913/14. Här verkar det som att vevaxeln

får lite smörjning. Bilden kommer från Autohistorica 4/80.




   

© 2010 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se