Nyheter september 2011
 

På den här sidan lägger vi upp nyheter och aktuell information från gruppen, större uppdateringar av hemsidan samt annat som kan ha ett intresse för gruppens medlemmar.

Tipsa gärna om nyheter: webmaster@massingnickel.se I den här nedladdningsbara filen finns instruktioner hur du kan bidraga med text och bilder.

 

Missad Äppelbobild

 

I veckans tidigare notis “Överblivit för Äppelbo” saknades en bild. Webmastern valde att inte publicera en bild på induktioner, då han trodde att denna redan hittat en ny ägare. Men Pelle Lundström meddelar nu att så inte är fallet, därför kommer nu bilden. Kontaktuppgifter till Pelle finns nedan.

(2011-09-30)


Corren.se har artikel om Chevrolet 1931

 

Corren.se, Östgöta Correspondentens webbplats, finns just nu en artikel om en Chevrolet Coach från 1931. Bilen som nu ägs av Valborg och Stig Björk köptes ny av en lantbrukare utanför Kisa. Detta och mer därtill kan läsas i artikeln som finns på motorsidan, eller som nås direkt via ett klick på följande LÄNK. (2011-09-29)

Bild från Corren.se


Tips om Graham-Paige som ska säljas

 

Den senaste tiden har materialtillströmningen till webbplatsen varit god. Det rör sig t.ex. om nyhetstips, fordonsbilder, projektbilder och originalbilder. Därför är det så att webmastern ligger lite efter med uppdateringar, men förhoppningen är att komma ikapp i början av oktober.

Ett av de senaste tipsen gäller en Graham-Paige 612 Sedan från 1929 som ska säljas då ägaren och renoveraren nyligen avlidit.  Det rör sig alltså om relativt ovanlig bil som är under renovering.  Mer om detta finns att läsa i ett inlägg på Miataklubbens forum, klicka HÄR för att läsa detta. Där finns även en bild på renoverad bil av samma typ. Den lilla bilden till höger är en fabriksbild från 1929. (2011-09-28)

 

 

Graham-Paige 612 Sedan 1929


Någon som vill ha en egen kupé?

 

Från Jädraås-Tallås Järnväg i Gästrikland som i år firar 50-års jubileum och som nyligen blivit utsedda till årets Arbetslivsmuseum kommer information att man ”räddat” en liten postkupé. Man har dock inget eget intresse av att bevara den utan överlåter den gärna till någon som kan ta hand om den.

Korgen ska vara i bra skick, men det finns lite rostskador på ytterplåten. Enligt vissa uppgiftslämnare kan kupén ha suttit på en Fordlastbil, så det kan tänkas att den kan passa på ett Ford TT-chassi.

I Jädraås är man intresserade av mer information, eller kontakt med någon som är intresserad att ta över kupén. Kontakt kan tas med Christer Lundquist via epost eller telefon 070-585 13 12.

Mer bilder på kupén finns i en pdf-fil som kan laddas ner HÄR.

(2011-09-27)


Överblivet från Äppelbo

 

Pelle Lundström från Enköping brukar ofta bidraga med material till denna nyhetssida. Nyligen har vi fått se bilder från två rallyn i Småland där Pelle deltog med sin T-Ford 1923.

Nu kommer det fler bilder och den här gången visar de delar som Pelle ”råkade” få med sig hem från auktionen i Äppelbo. Det är dörrar, hjul och motorhuv som följde med det tidiga 4-cylindriga Volvochassi som Pelle ropade in. Eftersom delarna inte hör till Volvon ser han nu gärna att dessa i stället hamnar hos någon bättre behövande.

Tips på vad delarna kan höra till för 1910-20-tals bil är förstås också välkommet. Pelle kan kontaktas via epost eller telefon 0171-44 80 72, 070-320 26 17.

(2011-09-26/27)



classicmotor.se skriver om ångbil som ska säljas

 

På tidningen Classic Motors webbplats www.classicmotor.se händer det ständigt saker. I princip varje dag kan man läsa en ny notis/artikel, så dagliga besök på den sidan kan rekommenderas.

Just tipsar tidningens flitige medarbetare Robert Gustavsson att det finns en artikel om en ångbil som ska säljas på auktion. Det rör sig om en Dion Bouton Et Trepardoux från 1884 som brukar räknas som den äldsta bevarade bilen som är körbar.

Artikeln nås via ett klick på följande LÄNK. I artikeln finns det en länk som tar en vidare till RM Auctions webbplats.

(2011-09-25)


36:e Helgasjörallyt

 

Wexiö Motorveteraners rally ”Helgasjörallyt” har en lång tradition, första rallyt kördes 1976 och årets rally som kördes den 28 augusti var det 36:e i ordningen. Start och mål var vid Evedal och den cirka 7 mil långa rallyrundan var förlagd nordost om Helgasjön. Kontroller fanns vid Jula Växjö, Hemmesjö kyrka, Risingegården, och Stojby badplats.

Årets rally lockade drygt 100 ekipage, det äldsta från 1913. 13 T-Fordar som dagen innan kört Smålandsrallyt fanns med i startfältet för Helgasjörallyt. En av dessa T-Fordar, en Touring från 1923, rattades av Mässing & Nickelmedlemmen Pelle Lundström och det är han som har sett till att vi kan visa några bilder från detta rally.

Bilderna visar även att flera medlemmar deltog i rallyt, Anders Johansson kom med sin Volvo PV4 1928 och Arne Gunnarsson körde sin relativt nyinköpta Swift Q-type 1925. Arne håller ju annars i Körsällskapet-SE för förkrigsbilar.

Vädret under rallydagen var skiftade med några lokala regnskurar, men avslutningen skedde i sol. (2011-09-24)

 

 

Lars Strömberg från Vallåkra körde en av rallyts äldsta bilar. Hans T-Ford Touring är tillverkad 1914.

Ett gäng täckta 1920-talsbilar är på ingång till en rallykontroll. I täten en Ford T Tudor 1925, rattad av Christer

Pålsson från Viken. Tätt efter följer Willys Knight och Volvo.

 

Anders Johansson som är medlem i Mässing & Nickel kom från Åtvidaberg med sin trogna Volvo PV4 Special Sedan från 1928.

Smålandsrallyt för T-Fordar lockade fyra danska ekipage och de valde även att köra Helgasjörallyt. Här är det Ida och Henrik Westergaard från just Danmark som svängt in till en kontroll med sin Tudor Sedan från 1926.

 

13 av T-Fordarna som kört Smålandsrallyt på lördagen passade på att även köra Helgasjörallyt. I Helgasjörallyt deltog även andra 1920-tals bilar, på bilden skymtar t.ex. både Swift och Willys Knight.

 

Mässing & Nickelmedlemmen Pelle Lundström, Enköping hade transporterat sin Ford T Touring 1923 till Växjö för att köra Smålandsrallyt för Fordar, men han stannade kvar och körde Helagasjön runt dagen därpå. Dessutom har han bidragit med bilderna från detta rally.

Startnummer 21, en Willys Knight rullar in till en av rallyts kontroller.

 

T-Fordarna dominerade bland de äldsta bilarna, 8 av de 13 startande T-Fordarna har här fångats på bild. Den gula bilen

är en Citroen.


Bilderna från Styrkeprovets andra rallydag

 

Nu har även bilder från Styrkeprovets andra rallydag publicerats på webbplatsen. Det rör sig om cirka 500 bilar och de är fördelade på fem sidor. Bilderna nås via menyval ”Bilder/Film” >> ”Evenemangsbilder” och sedan ”Styrkeprovet – Rallydag II”. Bilderna kan även nås via ett klick på följande LÄNK. Om det är någon som har fler bilder att bidraga med, tveka inte att kontakta webmaster. (2011-09-23)


Smålandsrallyt för T-Fordar

 

För andra gången inbjöd Kurt Lindström, Lammhult och Svenska T-Fordklubben till rally för T-Fordar i Småland. Till rallyt som kördes i Växjötrakten den 27 augusti hade 25 ekipage anmält sig och av dessa kom drygt 20 till start.

Förutom deltagare från olika delar av Sverige fanns det ett internationellt inslag då flera danska ekipage. Flera av de svenska deltagarna finns även med i Mässing & Nickels medlemslista och det är en av dessa, Pelle Lundström, som tagit bildarna som visas här.

Starten skedde från Evedal och det var de äldsta bilarna som fick starta först. Rallybanans längd var cirka 5 mil, på varierande vägar i trevlig Smålandsmiljö. Längs färdvägen var det inlagt ett antal kontroller för teoretiska och praktiska prov.

Efter målgång blev det prisutdelning och segrare blev Claus Olesen, Danmark (Pickup 1924) och på andra respektive tredje plats kom Bengt-Olof Andersson, Bredaryd (Runabout 1919) och Stefan Fälth, Boxholm (Runabout 1913). Ett par extrapriser delades också ut. Tomas Klein, Uppsala (Touring 1926) fick pris för längsta färdväg. Karl-Erik Söderberg, Tumba som var Svenska T-Fordklubbens representant fick ta emot ett pris för haveri. (2011-09-22/23)

De äldsta T-Fordarna i rallyt var tillverkade 1913. Det här är en av dessa, Stefan Fälths till synes orenoverade Runabout.

Mässing & Nickelmedlemmen Leif Juhlin från Klippan deltog med sin Centerdoor Sedan från 1916. Här rullar han fram till startplatsen.

Vid starten i Evedal intervjuades förarna av rallyts arrangör Kurt Lindström. Här är det startnummer 6, Bengt-Olof Andersson, Bredaryd med Runabout 1919.

 

Det blev imponerande uppställningar vid de olika uppehållen.

 

Hermibil AB var rallyts huvudsponsor och en av kontrollerna var vid deras anläggning i Växjö. Där visades också en av landets äldsta Fordar, en modell C som ägs av Stefan Hermansson. Den är registrerad med tillverkningsår 1904, men enligt expertis i USA har bilen detaljer som tyder på 1905.

Vid kontrollen vid Nöbbele gård skulle T-Fordfolket svara på frågor om Fiat 501: antal tillverkade? varvtal? priset? hästkrafter? Den uppställda bilen är en tidig 501:a, tillverkad redan 1920 och ägd av Ljungcrantz, Alvesta.

 

Den grå T-Forden till vänster i bild är tillverkad 1924 och ägs av Mässing & Nickelmedlemmen Leif Almgren. Bredvid står

två Touringvagnar från 1922. De ägs av Mats Gustavsson, Korsberga och Lars-Gunnar Almgren, Bredaryd.

 

Mässing & Nickelmedlemmen Hans Eriksson, Lund, vid manöverprovet vid Hermibil. Bilen är en Touring från 1913.

Per-Olov Berg kom från Smedjebacken med sin Tudor Sedan 1926.

 

Ytterligare ett stopp vid en kontroll. Bilarna närmast kameran är Pelle Lundströms Touring 1923 och Tore Kemmers

Touring 1924.

 

Annica Åvall Axelssons blåsvarta Touring 1922 pryddes av två blågula flaggor.

Flera danska ekipage deltog i årets rally. Den här pickupen från 1924 kördes av Claus Olesen och den var han som blev rallyt segrare.


TT-Ford från 1919 var äldsta fordon i Pärlrallyt

 

Sveriges största rally för gamla bussar och lastbilar är Pärlrallyt i Helsingborgstrakten. Det gäller i alla fall om man ser till antalet startande och den 20 augusti var det närmare 200 stycken. Pärlrallyt är också det rally för lastbilar och bussar som brukar locka flera deltagare med fordon från 1920-talet.

I år var den äldsta lastbilen äldre än så, det var en Ford TT från 1919 som kommit ända från Matfors. Anmälare var K E Wiklunds Åkeri. Ytterligare fem lastbilar låg inom Mässing & Nickels 1931-gräns. Tre av dessa var sexcylindriga Volvo ur LV60-serien. De båda andra 20-talarna var Fordar av vilka en rattades av Mässing & Nickelmedlemmen Hans Eriksson från Lund.

Närbilderna här intill på några av lastbilarna har ställts till förfogande av Anders Andersson. Han är aktiv på forumet på www.veteranlastbilar.se. Dessutom äger Anders ett Scania-Vabis lastbilschassi från 1910-talet, som han hoppas kunna återuppbygga till funktionsdugligt skick.

(2011-09-13)

Tre sexcylindriga Volvolastbilar ur LV60-serin deltog i årets Pärlrally.

Äldsta lastbilen i årets Pärrally var en Ford modell TT från som kom från K E Wiklunds Åkeri i Matfors. Här ses motorrummet och chaufförsplatsen.

Grenrör sökes till motor från Äppelboauktionen

 

Motorn på bilden till höger köptes att Mässing & Nickelmedlemmen Tony Stjernberg på auktionen i Äppelbo i somras. Nu undrar Tony om det var någon som köpte ett grenrör som kanske hör till denna motor?

Motorn i fråga är luftkyld 4-cylindrig, med cylindrarna i två block. Men vad är det egentligen för motor? Fabrikat och typ är ännu så länge okända. Många förslag har kommit in, t.ex. kombinationsmotor för flygplan, för vänder man motorn så kan den ha suttit i ett flygplan, och ”rättvänd” passar den i en bil.

Tony tar förstås emot fler förslag, han kan nås på telefon 070-3986222 eller e-post.

(2011-09-12)


 

Bildfrossa från Styrkeprovets första rallydag


Nu finns flera hundra bilder från Styrkeprovets första rallydag upplagda under ”Evenemangsbilder”. Dessa bilder är fördelade på fem sidor, men det kan trots detta ta lite tid att ladda hem dessa sidor. Bilderna nås via menyval ”Bilder/Film” >> ”Evenemangsbilder” och sedan ”Styrkeprovet – Rallydag I”. Bilderna kan även nås via ett klick på följande LÄNK. Bilder från rallydag två kommer att laddas upp inom cirka 1 vecka. (2011-09-11)

 


Lergökarallyt i Ängelholm

 

Ett av landets allra populäraste rallyn för gamla bilar är Lergökarallyt i Ängelholm. Peo Flinck som tittade på rallyt som gick den 27 augusti säger att det var cirka 600 fordon som körde turen! Som vanligt har Peo välvilligt fotograferat fordon före 1931 för nyhetssidan, men han har även bidragit med underlag till denna nyhetsnotis.

Årets Lergökarally blev ett trevligt evenemang med mycket folk, fast regnet hängde oroande i luften. ”Bosse Bildoktorn” var med vid starten av rallyt och försökte få några ord med varje förare. Det handlade och att tala om originallack, årsmodell och ett måste var att demonstrera fordonets tuta.

Utöver rallyt fanns det en matmarknad som man kunde provsmaka sig mätt på, allt mellan jättestora blåbär och tillagad struts av olika varianter. Man kunde också köpa sig bl.a. sillburgare av olika varianter plus mycket annat i matväg. En veterantillbehörsmarknad fanns också samt en del utställningsfordon.

Om man bara ville sitta men ändå se sig omkring så fanns det gratis traktortåg som körde i skytteltrafik även till och från besöks-parkeringarna. Som sig bör så var Koenigsegg med och ställde ut ett par bilar, de tillverkas i närheten, så det kan nog kallas för närproducerat. (2011-09-10/11)

Lastbilar som denna TT-Ford från 1926 får förstås även deltaga i rallyt. LES084 ägs av Max Ole Klapping i Viken.

Här kommer en av rallyts äldsta bilar rullande. Det är en Dodge modell 30 Touring 1922 som ägs av Fredrik Zackow i Jonstorp. Tidigare ägdes denna bil i många år av Emil Andersson i Karlshamn. Efter Dodgen följer en täckt A-Ford.

 

Durant introducerade 1922 bilmärket Star i ett försök att tävla mot Fords T-modell. Den här gråsvarta bilen är från just det året.

Leif Åke Sandberg kom från Munka Ljungby med sin Erskine modell 50 Sedan 1927. Erskine var under ett par år Studebakers så kallade lågprismärke.

 

Robert Jansson som är medlem i Mässing & Nickel deltog med sin Citroen type A från 1919. Detta lär vara den äldsta

bilen av det fabrikatet i Sverige, 1919 var ju första produktionsåret för Citroen.

 

Till rallyts mindre bilar hörde denna Austin Seven RN Saloon från 1931.

Startnummer 170 passar bra på den här A-Forden från 1931 då karossmodellen kallas 170B De Luxe Fordor Sedan. Kjell Åke Nilsson i Klippan är registrerad ägare.

 

Peo Flinck har gjort det här bildmontaget för att visa på ytterligheterna på Lergökarallyts utställningsfordon. Till vänster Koenigsegg Agera R 2011 V8 5000 cc 1115 hk >395 km/tim och till höger Stoewer G4 1907 rak-4 1500 cc 12 hk

60 km/tim. Stoewern hör hemma på det Tekniska museet i Ängelholms Hembygdspark.


Överblivet från Äppelboauktionen

 

Från Johan Larsson som nyligen efterlyste en växellåda till en Ley kommer nu flera bilder som visar delar från auktionen i Äppelbo. Johan säger att bilderna visar saker som man fick med hem av ”misstag”, och som kanske någon annan har användning för.

Bakaxeln är troligen till en mindre bil från cirka 1910-20. Vevhuset är oidentifierat, men det är märkt med N.H.G TF4P.

Toppen är till en Scania-Vabis motortyp 1444 som användes i lastbilsserien 314 i mitten av 1920-talet. På auktionen såldes det en motor som saknade topp, kanske är det denna topp som Johan har? På Scaniamuseet kan man beskåda en motor av den efterföljande typen, 1544. Klicka HÄR för att se en bild av denna motor.

Den som har behov av Johans delar eller kan identifiera bakaxeln eller vevhuset kan kontakta Johan på telefon 0709-727913 eller e-post. (2011-09-02)


Ulf Edlund ska hålla föredrag i Västerås

 

I våras besökte Elf Edlund AHK:s klubblokal i Bromma där han berättade om bilens utveckling 1900-1918. Kommande tisdag kommer Ulf att hålla ett nytt föredrag och denna gång är det hos Aros Motorveteraner som håller månadsmöte vid Johannisberg, Västerås.

Temat för kvällen är ”Renovering av mässingsbilar”. Ulf har ju genomfört flera omfattande renoveringar, så han har många erfarenheter att dela med sig av. En högintressant kväll utlovas. Mer information finns HÄR. (2011-09-01)

I början av augusti deltog Ulf Edlund med

sin E.M.F. 1912 i Styrkeprovet i Arvika.

 

 



   

                                      © 2011 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se