|
På den här sidan lägger vi upp nyheter och aktuell information från gruppen,
större uppdateringar av hemsidan samt annat som kan ha ett intresse för gruppens
medlemmar.
Tipsa gärna om nyheter:
webmaster@massingnickel.se
I den här nedladdningsbara
filen finns instruktioner hur du kan bidraga med text och bilder.
Missad Äppelbobild
I veckans tidigare notis “Överblivit för Äppelbo”
saknades en bild. Webmastern valde att inte
publicera en bild på induktioner, då han trodde
att denna redan hittat en ny ägare. Men Pelle
Lundström meddelar nu att så inte är fallet,
därför kommer nu bilden. Kontaktuppgifter till
Pelle finns nedan.
(2011-09-30)
|
|
Corren.se har artikel om Chevrolet 1931
På
Corren.se, Östgöta Correspondentens
webbplats, finns just nu en artikel om en
Chevrolet Coach från 1931. Bilen som nu ägs av
Valborg och Stig Björk köptes ny av en
lantbrukare utanför Kisa. Detta och mer därtill
kan läsas i artikeln som finns på motorsidan,
eller som nås direkt via ett klick på följande
LÄNK.
(2011-09-29)
Bild från Corren.se
|
|
Tips om Graham-Paige som ska säljas
Den senaste tiden har materialtillströmningen
till webbplatsen varit god. Det rör sig t.ex. om
nyhetstips, fordonsbilder, projektbilder och
originalbilder. Därför är det så att webmastern
ligger lite efter med uppdateringar, men
förhoppningen är att komma ikapp i början av
oktober.
Ett av de senaste tipsen gäller en Graham-Paige
612 Sedan från 1929 som ska säljas då ägaren och
renoveraren nyligen avlidit.
Det rör sig alltså om relativt ovanlig
bil som är under renovering.
Mer om detta finns att läsa i ett inlägg
på Miataklubbens
forum, klicka
HÄR för att läsa detta. Där finns
även en bild på renoverad bil av samma typ. Den
lilla bilden till höger är en fabriksbild från
1929. (2011-09-28)
|
Graham-Paige 612 Sedan 1929
|
Någon som vill ha en egen kupé?
Från
Jädraås-Tallås Järnväg i Gästrikland som i
år firar 50-års jubileum och som nyligen blivit
utsedda till årets Arbetslivsmuseum kommer
information att man ”räddat” en liten postkupé.
Man har dock inget eget intresse av att bevara
den utan överlåter den gärna till någon som kan
ta hand om den.
Korgen ska vara i bra skick, men det finns lite
rostskador på ytterplåten. Enligt vissa
uppgiftslämnare kan kupén ha suttit på en
Fordlastbil, så det kan tänkas att den kan passa
på ett Ford TT-chassi.
I Jädraås är man intresserade av mer
information, eller kontakt med någon som är
intresserad att ta över kupén. Kontakt kan tas
med
Christer Lundquist via
epost eller telefon
070-585 13 12.
Mer bilder på kupén finns i en pdf-fil som kan
laddas ner
HÄR.
(2011-09-27)
|
|
Överblivet från Äppelbo
Pelle
Lundström från Enköping brukar ofta bidraga med
material till denna nyhetssida. Nyligen har vi
fått se bilder från två rallyn i Småland där
Pelle deltog med sin T-Ford 1923.
Nu kommer det
fler bilder och den här gången visar de delar
som Pelle ”råkade” få med sig hem från auktionen
i Äppelbo. Det är dörrar, hjul och motorhuv som
följde med det tidiga 4-cylindriga Volvochassi
som Pelle ropade in. Eftersom delarna inte hör
till Volvon ser han nu gärna att dessa i stället
hamnar hos någon bättre behövande.
Tips på
vad delarna kan höra till för 1910-20-tals bil
är förstås också välkommet. Pelle kan kontaktas
via
epost eller telefon 0171-44 80 72, 070-320 26 17.
(2011-09-26/27)
|
|
|
|
classicmotor.se skriver om ångbil som
ska säljas
På
tidningen Classic Motors webbplats
www.classicmotor.se händer det
ständigt saker. I princip varje dag kan man läsa
en ny notis/artikel, så dagliga besök på den
sidan kan rekommenderas.
Just
tipsar tidningens flitige medarbetare Robert
Gustavsson att det finns en artikel om en ångbil
som ska säljas på auktion. Det rör sig om en
Dion Bouton Et Trepardoux från 1884 som brukar
räknas som den äldsta bevarade bilen som är
körbar.
Artikeln nås via ett klick på följande
LÄNK. I artikeln finns det en länk
som tar en vidare till RM Auctions webbplats.
(2011-09-25)
|
|
36:e Helgasjörallyt
Wexiö Motorveteraners rally ”Helgasjörallyt”
har en lång tradition, första rallyt kördes 1976
och årets rally som kördes den 28 augusti var
det 36:e i ordningen. Start och mål var vid
Evedal och den cirka 7 mil långa rallyrundan var
förlagd nordost om Helgasjön. Kontroller fanns
vid Jula Växjö, Hemmesjö kyrka, Risingegården,
och Stojby badplats.
Årets
rally lockade drygt 100 ekipage, det äldsta från
1913. 13 T-Fordar som dagen innan kört
Smålandsrallyt fanns med i startfältet för
Helgasjörallyt. En av dessa T-Fordar, en Touring
från 1923, rattades av Mässing & Nickelmedlemmen
Pelle Lundström och det är han som har sett till
att vi kan visa några bilder från detta rally.
Bilderna visar även att flera medlemmar deltog i
rallyt, Anders Johansson kom med sin Volvo PV4
1928 och Arne Gunnarsson körde sin relativt
nyinköpta Swift Q-type 1925. Arne håller ju
annars i Körsällskapet-SE för förkrigsbilar.
Vädret
under rallydagen var skiftade med några lokala
regnskurar, men avslutningen skedde i sol.
(2011-09-24)
|
Lars Strömberg från Vallåkra körde en av rallyts
äldsta bilar. Hans T-Ford Touring är tillverkad
1914.
|
Ett gäng täckta 1920-talsbilar är på ingång till en
rallykontroll. I täten en Ford T Tudor 1925, rattad av Christer
Pålsson från Viken. Tätt efter följer Willys Knight och
Volvo.
|
|
Anders Johansson som är medlem i Mässing &
Nickel kom från Åtvidaberg med sin trogna Volvo
PV4 Special Sedan från 1928.
|
Smålandsrallyt för T-Fordar lockade fyra danska
ekipage och de valde även att köra
Helgasjörallyt. Här är det Ida och Henrik
Westergaard från just Danmark som svängt in till
en kontroll med sin Tudor Sedan från 1926.
|
13 av T-Fordarna som kört Smålandsrallyt på lördagen passade
på att även köra Helgasjörallyt. I Helgasjörallyt deltog även andra 1920-tals
bilar, på bilden skymtar t.ex. både Swift och Willys Knight.
|
|
Mässing
& Nickelmedlemmen Pelle Lundström, Enköping
hade transporterat sin Ford T Touring 1923 till
Växjö för att köra Smålandsrallyt för Fordar,
men han stannade kvar och körde Helagasjön runt
dagen därpå. Dessutom har han bidragit med
bilderna från detta rally.
|
Startnummer 21, en Willys Knight rullar in till
en av rallyts kontroller.
|
T-Fordarna dominerade bland de äldsta bilarna, 8 av de 13
startande T-Fordarna har här fångats på bild. Den gula bilen
är en Citroen.
Bilderna från Styrkeprovets andra
rallydag
Nu har även bilder från Styrkeprovets andra
rallydag publicerats på webbplatsen. Det rör sig
om cirka 500 bilar och de är fördelade på fem
sidor.
Bilderna nås via menyval ”Bilder/Film” >>
”Evenemangsbilder” och sedan ”Styrkeprovet –
Rallydag II”. Bilderna kan även nås via ett
klick på följande
LÄNK.
Om det är någon som har fler bilder att bidraga
med, tveka inte att kontakta
webmaster.
(2011-09-23)
|
|
Smålandsrallyt för T-Fordar
För andra gången inbjöd Kurt Lindström, Lammhult
och
Svenska T-Fordklubben till rally för
T-Fordar i Småland. Till rallyt som kördes i
Växjötrakten den 27 augusti hade 25 ekipage
anmält sig och av dessa kom drygt 20 till start.
Förutom deltagare från olika delar av Sverige
fanns det ett internationellt inslag då flera
danska ekipage. Flera av de svenska deltagarna
finns även med i Mässing & Nickels medlemslista
och det är en av dessa, Pelle Lundström, som
tagit bildarna som visas här.
Starten skedde från Evedal och det var de äldsta
bilarna som fick starta först. Rallybanans längd
var cirka 5 mil, på varierande vägar i trevlig
Smålandsmiljö. Längs färdvägen var det inlagt
ett antal kontroller för teoretiska och
praktiska prov.
Efter målgång blev det prisutdelning och segrare
blev Claus Olesen, Danmark (Pickup 1924) och på
andra respektive tredje plats kom Bengt-Olof
Andersson, Bredaryd (Runabout 1919) och Stefan
Fälth, Boxholm (Runabout 1913). Ett par
extrapriser delades också ut. Tomas Klein,
Uppsala (Touring 1926) fick pris för längsta
färdväg. Karl-Erik Söderberg, Tumba som var
Svenska T-Fordklubbens representant fick ta emot
ett pris för haveri.
(2011-09-22/23)
|
De äldsta T-Fordarna i rallyt var tillverkade 1913. Det här är en av
dessa, Stefan Fälths till synes orenoverade
Runabout.
|
|
|
Mässing
& Nickelmedlemmen Leif Juhlin från Klippan
deltog med sin Centerdoor Sedan från 1916. Här
rullar han fram till startplatsen.
|
Vid starten i Evedal intervjuades förarna av
rallyts arrangör Kurt Lindström. Här är det
startnummer 6, Bengt-Olof Andersson, Bredaryd
med Runabout 1919.
|
Det blev imponerande uppställningar vid de olika uppehållen.
|
|
Hermibil AB var rallyts huvudsponsor och en av kontrollerna var vid deras
anläggning i Växjö. Där visades också en av
landets äldsta Fordar, en modell C som ägs av
Stefan Hermansson. Den är registrerad med
tillverkningsår 1904, men enligt expertis i USA
har bilen detaljer som tyder på 1905.
|
Vid kontrollen vid Nöbbele gård skulle
T-Fordfolket svara på frågor om Fiat 501: antal
tillverkade? varvtal? priset? hästkrafter? Den
uppställda bilen är en tidig 501:a, tillverkad
redan 1920 och ägd av Ljungcrantz, Alvesta.
|
Den grå T-Forden till vänster i bild är tillverkad 1924 och ägs av
Mässing & Nickelmedlemmen Leif Almgren. Bredvid står
två Touringvagnar från 1922. De ägs av Mats Gustavsson, Korsberga och
Lars-Gunnar Almgren, Bredaryd.
|
|
Mässing
& Nickelmedlemmen Hans Eriksson, Lund, vid
manöverprovet vid Hermibil. Bilen är en Touring
från 1913.
|
Per-Olov Berg kom från Smedjebacken med sin
Tudor Sedan 1926.
|
Ytterligare ett stopp vid en kontroll. Bilarna närmast kameran är Pelle
Lundströms Touring 1923 och Tore Kemmers
Touring 1924.
|
|
Annica Åvall Axelssons blåsvarta Touring 1922 pryddes av två blågula
flaggor.
|
Flera
danska ekipage deltog i årets rally. Den här
pickupen från 1924 kördes av Claus Olesen och
den var han som blev rallyt segrare.
|
TT-Ford från 1919 var äldsta fordon i
Pärlrallyt
Sveriges största rally för gamla bussar och
lastbilar är
Pärlrallyt i Helsingborgstrakten.
Det gäller i alla fall om man ser till antalet
startande och den 20 augusti var det närmare
200 stycken.
Pärlrallyt är också det rally för lastbilar och
bussar som brukar locka flera deltagare med
fordon från 1920-talet.
I år var den äldsta
lastbilen äldre än så, det var en Ford TT från
1919 som kommit ända från Matfors. Anmälare var
K E Wiklunds Åkeri. Ytterligare fem lastbilar
låg inom Mässing & Nickels 1931-gräns. Tre av
dessa var sexcylindriga Volvo ur LV60-serien. De
båda andra 20-talarna var Fordar av vilka en
rattades av Mässing & Nickelmedlemmen Hans
Eriksson från Lund.
Närbilderna här intill på
några av lastbilarna har ställts till förfogande
av Anders Andersson. Han är aktiv på
forumet på
www.veteranlastbilar.se. Dessutom
äger Anders ett Scania-Vabis lastbilschassi från
1910-talet, som han hoppas kunna återuppbygga
till funktionsdugligt skick.
(2011-09-13)
|
Tre sexcylindriga Volvolastbilar ur LV60-serin
deltog i årets Pärlrally.
|
|
|
Äldsta lastbilen i årets Pärrally var en Ford modell TT
från som kom från
K E Wiklunds Åkeri i Matfors. Här ses
motorrummet och chaufförsplatsen.
Grenrör sökes till motor från
Äppelboauktionen
Motorn
på bilden till höger köptes att Mässing &
Nickelmedlemmen Tony Stjernberg på auktionen i
Äppelbo i somras. Nu undrar Tony om det var
någon som köpte ett grenrör som kanske hör till
denna motor?
Motorn
i fråga är luftkyld 4-cylindrig, med cylindrarna
i två block. Men vad är det egentligen för
motor? Fabrikat och typ är ännu så länge okända.
Många förslag har kommit in, t.ex.
kombinationsmotor för flygplan, för vänder man
motorn så kan den ha suttit i ett flygplan, och
”rättvänd” passar den i en bil.
Tony
tar förstås emot fler förslag, han kan nås på
telefon 070-3986222 eller
e-post.
(2011-09-12)
|
|
Bildfrossa från Styrkeprovets första rallydag
Nu
finns flera hundra bilder från Styrkeprovets första rallydag upplagda under
”Evenemangsbilder”. Dessa bilder är fördelade på fem sidor, men det kan trots
detta ta lite tid att ladda hem dessa sidor. Bilderna nås via menyval
”Bilder/Film” >> ”Evenemangsbilder” och sedan ”Styrkeprovet – Rallydag I”.
Bilderna kan även nås via ett klick på följande
LÄNK.
Bilder från rallydag två kommer att laddas upp inom cirka 1 vecka.
(2011-09-11)
Lergökarallyt i Ängelholm
Ett av landets allra populäraste rallyn för
gamla bilar är
Lergökarallyt i Ängelholm. Peo Flinck som
tittade på rallyt som gick den 27 augusti säger
att det var cirka 600 fordon som körde turen!
Som vanligt har Peo välvilligt fotograferat
fordon före 1931 för nyhetssidan, men han har
även bidragit med underlag till denna
nyhetsnotis.
Årets Lergökarally blev ett trevligt evenemang
med mycket folk, fast regnet hängde oroande i
luften. ”Bosse Bildoktorn” var med vid starten
av rallyt och försökte få några ord med varje
förare. Det handlade och att tala om
originallack, årsmodell och ett måste var att
demonstrera fordonets tuta.
Utöver rallyt fanns det en matmarknad som man
kunde provsmaka sig mätt på, allt mellan
jättestora blåbär och tillagad struts av olika
varianter. Man kunde också köpa sig bl.a.
sillburgare av olika varianter plus mycket annat
i matväg. En veterantillbehörsmarknad fanns
också samt en del utställningsfordon.
Om man bara ville sitta men ändå se sig omkring
så fanns det gratis traktortåg som körde i
skytteltrafik även till och från
besöks-parkeringarna. Som sig bör så var
Koenigsegg med och ställde ut ett par bilar, de
tillverkas i närheten, så det kan nog kallas för
närproducerat.
(2011-09-10/11)
|
Lastbilar som denna TT-Ford från 1926 får
förstås även deltaga i rallyt. LES084 ägs av Max
Ole Klapping i Viken.
|
Här kommer en av rallyts äldsta bilar rullande. Det är en Dodge modell 30
Touring 1922 som ägs av Fredrik Zackow i Jonstorp. Tidigare ägdes denna bil i
många år av Emil Andersson i Karlshamn. Efter Dodgen följer en täckt A-Ford.
|
|
Durant
introducerade 1922 bilmärket Star i ett försök
att tävla mot Fords T-modell. Den här gråsvarta
bilen är från just det året.
|
Leif
Åke Sandberg kom från Munka Ljungby med sin
Erskine modell 50 Sedan 1927. Erskine var under
ett par år Studebakers så kallade lågprismärke.
|
Robert Jansson som är medlem i Mässing & Nickel deltog med sin Citroen type A
från 1919. Detta lär vara den äldsta
bilen av det fabrikatet i Sverige, 1919 var ju första produktionsåret för
Citroen.
|
|
Till
rallyts mindre bilar hörde denna Austin Seven RN
Saloon från 1931.
|
Startnummer 170 passar bra på den här A-Forden
från 1931 då karossmodellen kallas 170B De Luxe
Fordor Sedan. Kjell Åke Nilsson i Klippan är
registrerad ägare.
|
Peo Flinck har gjort det här bildmontaget för att visa på ytterligheterna på
Lergökarallyts utställningsfordon. Till vänster
Koenigsegg Agera R 2011 V8 5000 cc 1115 hk >395 km/tim och till höger Stoewer G4
1907 rak-4 1500 cc 12 hk
60 km/tim. Stoewern hör hemma på det Tekniska museet i Ängelholms Hembygdspark.
Överblivet från Äppelboauktionen
Från
Johan Larsson som nyligen efterlyste en
växellåda till en Ley kommer nu flera bilder som
visar delar från auktionen i Äppelbo. Johan
säger att bilderna visar saker som man fick med
hem av ”misstag”, och som kanske någon annan har
användning för.
Bakaxeln är troligen till en mindre bil från
cirka 1910-20. Vevhuset är oidentifierat, men
det är märkt med N.H.G TF4P.
Toppen
är till en Scania-Vabis motortyp 1444 som
användes i lastbilsserien 314 i mitten av
1920-talet. På auktionen såldes det en motor som
saknade topp, kanske är det denna topp som Johan
har? På Scaniamuseet kan man beskåda en motor av
den efterföljande typen, 1544. Klicka
HÄR för att se en bild av denna
motor.
Den som
har behov av Johans delar eller kan identifiera
bakaxeln eller vevhuset kan kontakta Johan på
telefon
0709-727913 eller
e-post.
(2011-09-02)
|
|
|
|
Ulf Edlund ska hålla föredrag i Västerås
I våras besökte Elf Edlund AHK:s klubblokal i
Bromma där han berättade om bilens utveckling
1900-1918. Kommande tisdag kommer Ulf att hålla
ett nytt föredrag och denna gång är det hos Aros
Motorveteraner som håller månadsmöte vid
Johannisberg, Västerås.
Temat för kvällen är ”Renovering av
mässingsbilar”. Ulf har ju genomfört flera
omfattande renoveringar, så han har många
erfarenheter att dela med sig av. En
högintressant kväll utlovas. Mer information
finns
HÄR.
(2011-09-01)
I början av augusti deltog Ulf Edlund med
sin
E.M.F.
1912 i Styrkeprovet i Arvika.
|
|
|