|
Svensk Mercury-Ford till salu på PreWarCar
För tillfället finns denna svenskägda T-Ford med Mercury-kaross till salu på internationella sajten PreWarCar.com. Bilen uppges vara svensksåld och renoverades på 1960-talet av Åke Kring i Hälsingland.
Annonsen kan läsas här på PreWarCar.com.
Det finns inte många Mercury T-Fordar i Sverige. Minst sex stycken verkar finnas i varierat skick. Ytterligare en av de övriga finns i Tomelilla, och även den är till salu om intresse finns.
(2024-09-22)
|
PreWarCar skriver om Svedinos Puch
Vi presenterade denna bil och dess nya ägare här på Mässing&Nickel i februari, med all nuvarande kunskap som finns kring den. För en månad sedan publicerades också en artikel om bilen på PreWarCar. Dels innehåller artikeln historik om företaget Puch, dels en presentation om den specifika bilen. Återigen eftersöks ledtrådar kring bilens tidiga historia.
Läs hela artikeln på PreWarCar.com.
(2024-09-22)
|
Foto: Tekniska museet.
Tekniska museet bjuder in till föredrag om sin T-Ford
Tisdagen den 24:e september bjuder Tekniska museet in till en kväll fylld med fordonsnostalgi. Mellan kl. 17.00 och 20.00 kommer museet visa upp sin nyrenoverade T-Ford 1920. Klockan 18.00 kommer T-Forden att provstartas och efter det kommer Göran Flank och Håkan Löfdahl prata om renoveringsarbetet som gjorts i samarbete mellan Tekniska museet och Svenska T-Fordklubben. Föredraget hålls i Trähallen på museet. Under kvällen kommer också finnas möjlighet att besöka Torsten Althins garage, där bilen senare kommer stå parkerad i en autentisk garagemiljö tillsammans med museets andra körbara fordon.
Läs hela inbjudan från Tekniska museet på deras hemsida www.tekniskamuseet.se. T-Fordklubben bjuder särskilt in sina medlemmar att delta denna afton. Klubbmedlemmar har dessutom fritt inträde. Läs klubbens inbjudan här på stfk.se (PDF).
Välkomna den 24 september!
(2024-09-15)
|
Stig Fransson bjuder in till sitt museum under Kulturveckan i Kungsör
Stig Fransson i Kungsör bjuder återigen in till sitt bilmuseum under kommunens Kulturvecka.
Det närmar sig Kulturveckan V 40 i Kungsör. Jag kommer att ha mitt Bilmuseum öppet lördagen den 5:e samt söndagen den 6:e oktober mellan kl 11-16.
Här kan ni se ett antal bilar varav den äldsta är 117 år gammal. Det är en 1907 års Cadillac som gick som automobildroska i Västerås. Tidigare fanns bara hästdroskor.
Fler gamla bilar är bland annat min 1912 Priamus/Odin finns som är den enda överlevande av detta märke i hela världen.
Ytterliggare bilar finns där också, beledsagade av skyltdockor i tidsenliga kläder. Plus massor av andra bilrelaterade föremål samt massor av emaljskyltar.
Kom och ta en titt i bilmuseet och få lite kulturhistoria.
Parkering finns vid entrén. Adressen är Kungsgatan 16 i Kungsör.
Ni är alla välkomna. Inträde Kr 75:-. Barn gratis.
/ Stig Fransson
(2024-09-11)
|
|
Autohistorica skriver om bilfabriken i Norrköping som aldrig blev av
Bild: Göran Flank.
År 1914 fanns planer på att bygga en bilfabrik i Norrköping för att konkurrera med både Scania-Vabis och alla bilar som importerades till Sverige vid denna tid. Man hade tänkt bygga en bil konstruerad av den erkänt duktige belgaren Alexis Vivinus, som tidigare byggt bilar under eget namn i Belgien. Ett förslag till konstruktion, aktieteckning och en tilltänkt tomt och arkitektritning på fabriken hann göras. Men tyvärr rann planerna ut i sanden i och med utbrottet av första världskriget, och någon fabrik blev aldrig byggd.
I senaste numret av Autohistorica (4/24) finns en artikel om denna historia. Skribentens namn har dock fallit bort i tryckningen, men jag kan avslöja att det är undertecknad som varit i farten.
(2024-09-08)
|
Både ritningar samt denna skiss på den tilltänkta fabriken hann göras, av en arkitekt i Norrköping. Det fanns även en tilltänkt tomt längs Lindövägen i Norrköping där fabriken skulle ligga.
|
Ett av de brev från Alexis Vivinus som finns bevarade hos Svenskt Motorhistoriskt Arkiv. Det är daterat 14:e juli 1914, och bara några veckor senare bröt kriget ut och satte stopp för planerna.
|
|