|
En Opel 14/38 PS Doppelphaeton 1918 med svensk historia
Denna bil ägdes i många år av familjen Ocklind i Jämtland. Den inregistrerades i Jämtlands län den 7:e juli 1922 och fick igenkänningsmärke Z795. Ägare var då köpman Nils Harald Ocklind i Bispgården. Bilen användes sedan fram till andra världskrigets utbrott då den togs ur bruk. Ocklinds blev så småningom medlemmar i Jemtlands Veteranbilklubb, där bilen medverkade vid flera av klubbens utställningar. Bilen fanns kvar i familjen ända in på 90-talet, men 1998 såldes den genom Eric Löfberg, och hamnade i Tyskland. Där renoverades den till sitt nuvarande skick av entusiasten Ernst-August Bremer.
Bilen hamnade sedermera i Amerika, där dess nuvarande ägare bland annat visat upp den på Concours d'Elegance på Pebble Beach. Nu är den dock redo för nya ägare, då den för tillfället är till salu av Hyman Ltd, för den modesta summan $129,500.
(2020-06-24)
|
1972 deltog Jemtlands Veteranbilklubb på Expo Norr. Klubben hade då hela 29 medlemmar! Bild från medlemstidningen Backspegeln Nr 1 2020.
|
Göran och Torbjörn Ocklind deltar här på en utställning med Opeln, som på den tiden daterades till 1918-19. Bild från Jemtlands Veteranbilklubbs medlemstidning Karburatorn Nr 1 1991.
|
Norska bilar på SVT
Här gör Trygve ett försök att bestiga Brusestølsbacken. Med lite påskjut kom de upp till sist!
De senaste veckorna har SVT visat en programserie om transporter i det norska landskapet, kallat Det omöjliga landet. Serien innehåller fem avsnitt som tar upp olika aspekter av norsk transporthistoria, både till sjöss, på väg och på räls. Programmen är ca 50 minuter långa och producerade av NRK. För de som, likt mig, hade missat detta går det att se avsnitten i ytterligare en månad på SVT Play. Följ denna länk.
I det femte, och sista avsnittet som sändes igår på SVT2, bjöd Trygve Krogsæter tittarna att följa med på en åktur i hans encylindriga Cadillac. Resan gick i spåren efter Norges första bilturist, holländaren Petrus Beduin som genomförde en 32 mil lång resa år 1901. För den intresserade kan man läsa mer om denna resa i denna artikel på Fylkesarkivet. Trygves bil har en lite brokig historia, och beskrivs nog bäst som en Cadillac 1904 med 1905-utseende. Ett ingående resonemang om bilen presenterades här på nyhetssidan i december 2010. Trygve figurerar även i det tredje avsnittet i serien, där han kör med en 1931 års Ford modell AA lastvagn. Avsnittet handlar om den tyska invasionen av Norge 1940, och här kör Trygve i spåren efter de lastbilar som den 9:e april 1940 lämnade Oslo för att rädda Norges guldreserv undan tyskarna. Senare i avsnittet körs en annan sträcka längre norrut med en annan 1931 års AA-Ford, då med Helge Nordhaug som chaufför.
Ytterligare en av Trygves bilar har presenterats på SVT nyligen. Det handlar om hans elbil Waverley Electric av Model 22 från 1902 som han har renoverat. Inslaget ingår i en serie på SVT kallad Norge runt, men klippet i sig är ett par år gammalt. Det 5 minuter långa inslaget om bilen kan ses i en månad framöver på SVT Play.
(2020-06-16)
|
Bilweb Auctions Sommarauktion
Om ett par dagar öppnar budgivningen på Bilweb Auctions nästa auktion, Sommarauktionen 2020. Ett av fordonen som är till salu är vår medlem Kurt Jönssons Fiat 509A från 1927. Denna bil kommer ursprungligen från Norge och hamnade på 70-talet i Sverige. Kurt köpte den 2002 och slutförde den då påbörade renoveringen. 2008 var bilen färdig, med en nytillverkad Spider-kaross efter originalritningar från Turin. För den som vill läsa mer presenterades bilen här på nyhetssidan i november 2010.
Utöver Fiaten säljs även ett par andra Mässing&Nickel-fordon, däribland en Harley-Davidson 1926, två olika modeller av Husqvarna från 1931, en Pontiac Six 1928, samt en Citroën C6 från 1929. Auktionen avslutas om en vecka, den 17 juni.
(2020-06-10)
|
|