Nyheter april 2011
 

Programmet är klart för Körsällskapets vårrally

 

Nu har Körsällskapet släppt programmet för vårrallyt för förkrigsfordon. Det är ett tvådagarsrally, 14-15 maj, som kommer att köras i Helsingborgs-trakten. Fleninge Motell blir något av rallyts bas, där kommer starten samt övernattning att ske. Under den andra rallydagen kommer besök att göras vid den då pågående utställningen Sofiero Classic.

Man har redan en hel del anmälningar, men det kan finnas plats för fler. Det finns en begränsning när det gäller antalet hotellrum, så vänta inte för länge med anmälan. Den fullständiga programmet kan läsas HÄR som pdf-fil. Arne Gunnarsson svarar på eventuella frågor. (2011-04-27)

 


Ytterligare en fordonssamling ska säljas på auktion

 

Snart ska ytterligare en fordonssamling splittras. Den 14 maj ska Karl Adolfssons, ”Eda-Kalle”, bilar och motorcyklar auktioneras ut. Totalt verkar det röra sig om ett 100-tal fordon, men de allra flesta tros vara nyare än Mässing & Nickels gräns 1931.

På bilsidan finns det dock ett klart undantag. Det är en Fiat lastbil, eller snarare paketbil, från 1912. Typen heter 52B och den aktuella bilen ska en gång i tiden ha använts som postbil. Kalle har ägt bilen cirka 25 år, tidigare ägdes den av Eric Löfberg i Svenska Veteranbilklubben. Fiaten som troligen renoverades på 1970-talet har registreringsnummer DPP436, men enligt Transportstyrelsen är fordonet avställt sedan länge. Detta bör vara en av landets äldsta bevarade lastbilar och platsar förstås på såväl mässingrallyn som tunga rallyn.

Ett par motorcyklar ligger också innanför 1931-gränsen. Det är dels två Harley-Davidson, den ena ska vara en 1000-kubikare med sidovagn från 1925. För den andra uppges bara tillverkningsåret 1928 och effekten 16 hästkrafter. Den med sidovagn ser ut att vara körbar medan den andra ser ut att var ett fint objekt. En tredje motorcykel är en New Hudson på 500 cc, tillverkningsåret ska vara 1928.

Bernt Nilsson som innehar Bernt Nilssons Auktioner AB kommer att sköta om försäljningen ska kommer att ske i Emterud, Eda. Bilderna kommer från auktionsfirmans webbplats www.berntnilssonauktioner.se.

(2011-04-23)

 

Auktionens äldsta bil är denna Fiat 52B från 1912.

 

 

 

Bland motorcyklarna finns två Harley-Davidson från 1920-talet.


Pressrelease #6 inför Elmia

 

Inför påskhelgens tillställning i Jönköping har det släppts ett antal pressreleaser. Den allra senaste har nummer 6 och handlar om alla jubileer som ska firas under helgen. För Mässing & Nickel är ju bilens 125 år och Chevrolet 100 år det mest intressanta. Mer om detta och de andra jubileerna står förstås i pressreleasen, ladda ner och läs den HÄR. OBS! Filen är drygt 4 MB stor så det kan ta lite att ladda hem den. (2011-04-20)


En stolt Bertil Lindblad poserar vid SSK'n efter 20 års renovering.

Den exklusiva bilen visas i Jönköping under påskhelgen.

 


För 35 år sedan: Bilder från rallyna GUS och SUS

 

Sedan mitten av 1980-talet är Styrkeprovet Automobilhistoriska Klubbens rally för de äldsta bilarna. Men innan dess arrangerades inom klubben olika rallyn för de tidiga bilarna. 1976 kördes till exempel rallyna GUS och SUS, där GUS stod för sträckningen Gävle-Uppsala-Stockholm. I SUS körde man Stockholm-Uppsala-Stockholm. Bilarna som startade i Gävle var tillverkade mellan 1908 och 1920. De ännu äldre bilarna både startade och gick i mål i Stockholm. En som var i detta rally var Olle Bergström, han var passagerare i en T-Ford Runabout 1918 som då ägdes av Per Stenberg.

Olle har sänt in bildserie från detta rally och de finns nu upplagda under Evenemangsbilder, men nås även via ett klick på följande länk. En del av rallyts deltagare finns tyvärr inte med oss längre, men de flesta bilarna finns fortfarande kvar i Sverige. Några av dessa ägs idag faktiskt av medlemmar i Mässing & Nickel. På bilderna finns en hel del personer, det skulle vara intressant om vi kunde få namn på några av dessa. Skicka ett email till webmaster om du kan hjälpa till med detta. En utförlig artikel om GUS och SUS 1976 publicerades i Autohistorica 1/76.  (2011-04-19)


Volvo tankbil från 1931 i Klassiska Lastbilar

 

Tidningen Klassiska Lastbilar som ges ut av Förlags Albinsson & Sjöberg är nu inne på sitt andra år. Oftast innehåller tidningen artiklar om 1950-1970-talets lastbilar, men ibland varvas innehållet med äldre fordon. Ett exempel på detta är det nu aktuella numret, 2-2010, som har en fin artikel om en Volvo LV65 tankbil från 1931. Bilen i fråga ägs av Vännäs motormuseum och det är personer med anknytning till detta museum som stått för den omfattande renoveringen. Av ett par bilder att döma var fyndskicket tydligen en igenväxt EPA-traktor. I artikeln visas även några bilder på museets nästa renoveringsprojekt, det är Tidaholm lastbil från 1927. Det blir säkert en sevärdhet när den blir klar.

(2011-04-14)

 


Inför påskhelgens utställning i Jönköping

 

Om drygt en vecka slås portarna upp till årets upplaga av Custom Motor Show i Jönköping, det är faktiskt 40-års jubileum för motorutställningar i just Jönköping. Förutom alla på något sätt ombyggda fordon kommer i år ett stort antal så kallade historiska fordon att ställas ut. Dessa kommer att kunna beskådas i C-hallen, även kallad Nostalgi-hallen. Avdelningen med historiska fordon anordnas i samarbete med Motorhistoriska Riksförbundet och en del av deras medlemsklubbar.

Ett antal jubileum kommer att uppmärksammas, det gäller främst bilen 125 år och Chevrolet 100 år. En kopia av den första Benz-bilen från 1886 kommer att finnas på plats. Dessutom kommer ytterligare ett par lite nyare Benz-bilar att visas, bland annat den Benz från omkring förra sekelskiftet som hela tiden har funnits i Västerbotten.

För att kunna visa den äldsta delen av Chevrolets historia kommer man att låna in två bilar från Danmark och Norge. Den äldsta är en Royal Mail Roadster 1915 som deltagit i några Styrkeprov de senaste åren. Chevrolets första riktiga storsäljare modell 490 kommer att representeras av en bil från 1916. Det kommer förstås att kunna beskådas många fler Chevor, fast då av lite nyare årgångar.

Den tidiga svenska biltillverkningen representeras av en kopia av Sveriges första bil med förbränningsmotor, den står normalt annars på Scanias museum i Södertälje. Denna bil kommer att stå i MHRF:s monter. Där kommer även Aros Motorveteraners tidiga VABIS-motor att finnas.

Stiftelsen Bertil Lindblads Bil- och Teknikhistoriska Samlingar kommer att medverka med hela tre av sina exklusiva bilar. Det är Panhard-Levassor 1912 och Pierce-Arrow 1919 som kommer att stå i stiftelsens monter. Den tredje bilen är Mercedes-Benz SSK 1929 som kommer att stå i Svenska Mercedesklubbens monter.

Föreningen Änglagårdsbilen, som är medlem i Mässing & Nickel, kommer att visa upp sin Mathis 1911. Ett stort antal Volvo-bilar kommer att visas i olika hallar, den äldsta bilen är en ÖV4 från 1929 som kommer från Volvos museum.

En hel del gamla motorcyklar kommer förstås också att finnas plats, i en av veckans tidigare notiser nämndes två av MC-collections motorcyklar. Den äldsta motorcykeln ser ut att bli en Husqvarna modell 145 från 1917, det var den motorcykeln som var med i Classic Motor för en tid sedan. 1920-talets motorcyklar kommer att representeras av en Harley-Davidson 1200 cc 1921 och Royal Enfield 1926.

Som synes kommer årets utställning att bjuda på mycket intressant för de som är särskilt intresserade av de äldsta fordonen. All praktiskt information som öppettider, entréavgifter osv finns på

www.custommotorshow.se. (2011-04-13/14)

 

Flera Benz-bilar kommer att visas i C-hallen. En av dessa är denna 8/20 PS 1914 som i många år ägdes och brukades av Carl Nordberg. Sedan ett par år tillbaka ägs bilen av Kent Olsson.

 

 

 

Kopian av Eriksons "åkvagn" som normalt finns hos Scania i Södertälje kommer att stå i MHRF:s monter. Där kommer också Aros Motorveteraners tidiga VABIS-motor att visas och provköras då och då.

Att märket Chevrolet har 100-års jubileum i år kommer att märkas tydligt under påskhelgen. Två av de äldsta Chevorna kommer att lånas in från Danmark och Norge.

Det här är Hans-Peter Nielsens Royal Mail Roadster från 1915.

Stiftelsen Bertil Lindblads Bil- och Teknikhistoriska Samlingar satsar stort. Förutom bilarna på bilden, Mercedes-Benz SSK 1929 och Panhard-Levassor X18 1912 kommer även stiftelsens Pierce-Arrow modell 48 att transporteras till Jönköping.

classicmotor.se har fyndig rubrik om Styrkeprovet

 

Classic Motors nätsida www.classicmotor.se uppmärksammar just nu att årets Styrkeprov är fullbelagt. Som rubrik till artikeln har skribenten Robert Gustavsson valt ”Full styrka i Styrkeprovet”, fyndigt eller hur? I artikeln listas en del bilmärken som kommer att finnas representerade när starten går i augusti. Dessutom visas bilder på ett par av bilarna. Så läs gärna vidare genom att klicka på följande länk. (2011-04-12)

 


Nostalgia skriver om nyrenoverad Excelsior från 1920

 

Tidningen Nostalgia har vid ett flertal tillfällen de senaste åren presenterat en del av de fina motorcyklarna som tillhör MC collection i Sollentuna. I numret (nr 5) som just nu finns ute i handeln är det dags igen.  Den här gången visar man bilder och skriver om en nyligen färdigrenoverad Excelsior V-twin 1000 cc från 1920. Utgångsämnet den här gången var en mc nedplockad i delar.  På relativt kort har renoveraren Lasse Olsson förvandlat detta till en verklig pärla.

Excelsioren kommer att premiärvisas på Custom Motor Show i Jönköping under påskhelgen. Den kommer passande nog att stå i Nostalgias monter. Efter utställningen kommer den att kunna beskådas på museet i Sollentuna. I Nostalgias monter kommer även MC collections nästa renoveringsprojekt att visas. Det är en Reading Standard från 1920 och den renoveringen kommer Nostalgia att följa med början i höst. Planen är detta projekt ska vara klart till nästa påsk. (2011-04-11)

 


 

Holländare har byggt Volvo ÖV4 i skala 1:8

 

Mellan 1927-29 tillverkade Volvo 205 bilar av typen ÖV4. Det var den första Volvo-modellen och den hade öppen kaross och fyrcylindrig motor. Nu har det byggts ytterligare en ÖV4, fast i skala 1:8. Det är Jell Vos från Laika-Vintage Scale Cars Holland som har skickat in en ett antal bilder som visar det färdiga bygget. Modellen som är tillverkad i ett exemplar är handbyggd, man har använt materialen mässing, tunnplåt, och aluminium.

På webbplatsen http://www.flickr.com/ finns bilder på andra modellbyggen, skriv ”Laika-Vintage Scale Cars” i sökfältet så får du se bilder på flera stora modeller, bland annat Bentley, Bugatti och M.G.

Jell Vos har också passat på att skicka in några intressanta originalbilder från 1910- och 1920-talet. Gemensamt för dessa bilder är att de är tagna i Växjötrakten samt att bilarna på bilderna tillhört eller använts av släktingar till Jell. Dessa bilder kommer inom kort att läggas upp på Originalafdelningen. (2011-04-10)

 


T-Ford och Trumbull - så ser de ut idag

 

Veckans tidigare notis om de norska veteranbilarna som besökte Arvika 1956 har resulterat i en del respons. Tack vare motorskribenten och fotografen Ivar Engerud kan vi nu visa hur T-Forden och Trumbullen ser ut idag.

Jämför man de relativt nytagna färgbilderna med de 55 år gamla svartvita bilderna ser man att både T-Forden och Trumbullen renoverats ytterligare eller förbättrats. Båda bilarna har även fått mer passande registreringsskyltar. Nu återstår det att se om det dyker upp någon nytagen bild på Bue David-Andersens Rover från 1908, det känns i alla fall inte som någon omöjlighet.

Ivar Engerud är välkänd för de som läser Classic Motor och norska Veteran & Sportsbil. Hans välskrivna och intressanta artiklar brukar publiceras regelbundet i dessa tidskrifter. (2011-04-08)

 


Colibri är snart redo för de gotländska vägarna

 

En mycket ovanlig tysktillverkad mässingbil är snart färdigrenoverad. Det är Mässing & Nickelmedlemmen Åke Ottosson, Visby, som rapporterar att renoveringen av sin Colibri från 1910 snart är fullbordad. Bilderna här intill visar fyndskicket och som den ser ut idag. Åke har låtit nytillverka skärmar, motorhuv, sparkplåtar och bukplåt under motorn. De gamla delarna var för dåliga för att kunna renoveras, det var enklare att tillverka nytt. Karosstommen och alla övriga detaljer av trä är nytillverkade. Motorn har förstås renoverats och är nu provkörd. Bilen har lackerats och det som nu återstår är framtagning av klädsel och sufflett. Redan nu står det klart att det här kommer att bli en sevärdhet när den kan börja rulla på Gotlands vägar inom kort. En hel del renoveringsbilder finns upplagda under ”Projektbilder”, klicka på denna länk.

Tillgängliga billexikon har endast knapphändig information om märket Colibri. Men det var N.A.W. - Norddeutsche Automobilwerke GmbH i Hameln som tillverkade Colibri några år kring 1910. Senare tillverkades märkena Sperber och Selve på samma plats. Av den Colibri-typ som Åke äger finns det faktiskt ytterligare ett exemplar bevarat. Den andra bilen är nu under renovering i Tyskland. Den ägdes tidigare av den nu bortgångne Thord Lönnqvist på Värmdö. Åke hann med att nytillverka allt trä till denna bil innan den såldes till Tyskland. Enligt Reinhard Burkart på Hamelns Bilmuseum lär det finnas ytterligare fyra Colibri-bilar av annan typ bevarade. Hamelns Bilmuseum är inrymt i den fabrikslokal där bilarna en gång tillverkades. (2011-04-07)


Bilden kommer från en broschyr från 1910. Som synes tillverkades

också mer sportiga bilar.

 

 

 

Många timmars arbete ligger mellan dessa två bilder.

 

 


 

Mer om det norska Arvikabesöket 1956

 

Ytterligare uppgifter kommer nu om de tre norskägda bilarna som besökte Arvika 1956. Det är Halfdan Prøsch som sitter inne med mer information om bilarna. Rovern kördes av dåvarande ägaren Haakon Kristensen och hans dotter Unni var med. Trumbull 1914/15 ägdes av Arthus Moe från Skoger, strax utanför Drammen. Hans son Ragnar Moe var delägare i T-Forden från 1911, men det var hans vän och delägare Ragnar Fossheim som tillsammans med sin fru körde bilen till Arvika. Halfdan bekräftar att det är denna T-Ford som han nu äger. Fossheim och Moe sålde Forden till Fordhandlaren Finstads Autoco 1962. Bilen som har chassinummer 60122 kunde Halfdan sedan köpa 1974. (2011-04-06)


 

Norska veteranbilar på besök i Arvika 1956

 

När årets Styrkeprov körs i Arvika i augusti kommer det att finns med en hel del norskägda fordon. Men det är inte första gången som norskägda veteranbilar gästar Arvika. Så tidigt som 1956 visades tre riktiga gamlingar upp på en motormässa i Arvika. Den pågick under 29-30 april, men bilarna lånades ut i 10 dagar.

Bue David-Andersen från Norge som har ett stort intresse för riktigt gamla bilar har välvilligt ställt nedanstående bilder till förfogande. Alla bilderna är tagna i Arvika och visar de tre deltagande bilarna. De två första bilarna visar en Rover 8 HP från 1908. Den var just färdigrenoverad och använde lånade skyltar från bilprovningen. Z-30520 sitter på en Trumbull från 1914. Det är en USA-tillverkad så kallad ”Cyclecar”. F-1908 är förstås en mässingford, men av det lite ovanligare Torpedo Runabout-utförandet. Antagligen är det samma T-Ford som sedan mitten av 1970-talet ägs av Halfan Prøsch, tillverkningsåret på Forden är i så fall 1911.

Trumbullen och Roveren finns också kvar i Norge, faktiskt är det så att Rovern står i Bues garage! Bue har uttryckt önskemål att han vill komma och deltaga med bilen i årets Styrkeprov, men som det ser ut just nu verkar det som att rallyt är fulltecknat. Men visst vore det väl kul om denna Rover kunde få göra ett återbesök i Arvika efter 55 år?

(2011-04-04)

 


 

Tidig svensk bilhistoria var tema på Mässing & Nickelträffen i Surahammar

 

Ett 20-tal av medlemmarna i Mässing & Nickel trotsade det gråmulna vädret och begav sig till gruppens ”vårvinterträff” i Surahammar 3 april, orten där Sveriges första bil med förbränningsmotor byggdes i slutet av 1800-talet. Träffen inleddes med gemensam lunch och därefter ställdes siktet in på ortens mc-museum "Gyllene Hjulet", ett stenkast från bruksområdet. Vid museet som sedan mitten av 1980-talet drivs av MCHK-Mälardalen togs vi emot att Surabon Mats Nordström.

Själva ”mötesförhandlingarna” leddes av en av gruppens kontaktpersoner som hade förberett några informationspunkter osv. Som första punkt stod Mässing & Nickels hemsida och webmastern Lars-Göran Lindgren gick relativt snabbt igenom hur den är uppdelad och vad som finns där. Sedan berättade Erling Carlsson lite om styrelsearbetet i AHK. Erling sitter ju med där sedan årsskiftet och har dessutom fått frågan av valberedningen om han vill fortsätta ytterligare en period. Erling kunde bland annat berätta att AHK centralt kommer att lämna ett ekonomiskt bidrag till Styrkeprovet i Arvika och detta är förstås glädjande.

Något som också är glädjande är att rallyna för de äldsta bilarna, Sneglefarten och Styrkeprovet, får fulla startfält i år. Det rapporterades att om kring 20 fordon är anmälda till Sneglefarten och till Styrkeprovet cirka 70 fordon. När det gäller Styrkeprovet kan det tyvärr bli så att vi måste säga nej till några anmälda då hotellrum och lunchkapacitet är en begränsning. Men det verkar som att arrangörerna i Arvika med Kent Ekberg i spetsen gör sitt bästa för att så många som möjligt ska kunna deltaga.

Det konstaterades att medlemsantalet ökar med ett par personer varje månad och vi är nu 120 medlemmar. Dessa äger enligt gruppens fordonsförteckning omkring 260 fordon, men det finns ett mörkertal då inte alla medlemmar anmält alla fordon som de äger. Punkten ”Marknad” föranledde en ganska lång diskussion där flera idéer kom fram. Det är så att en av gruppens kontaktpersoner har fått en förfrågan från Jan Tägt om Mässing & Nickel skulle vilja ha ett eget om område på MHS-marknaden utanför Strängnäs. Tanken är att ett sådant område ska vara reserverat för säljare som har delar som har anknytning till fordon tillverkade 1931 och tidigare. I diskussionen som följde framfördes förslag att gå samman med en sådan etablerad marknad eller skapa något helt eget, till exempel en Mässing & Nickelhelg varje år. Mats Nordström från museet erbjöd oss för övrigt att hålla till i Surahammar i anslutning till den marknad som MCHK-Mälardalen håller i början av juli varje år. Det här med marknad är nog något som bör diskuteras vidare inom gruppen då ett intresse verkar finnas. Förslag och idéer kring detta mottages förstås, kontakta i så fall någon av gruppens kontaktpersoner.

Efter den ”formella” delen gick vi in på det kanske mer intressanta, det vill säga historiken om bilexperimenten i Surahammar samt den tidiga Vabismotor som renoverats till kördugligt skick av ett gäng medlemmar i Aros Motorveteraner, Västerås.  Mässing & Nickelmedlemmen Lars Erikols tillhör en av drivande i detta projekt och han bjöd på en fin redogörelse över bland annat renoveringen och forskningsarbetet som bedrivits parallellt. Ulf Edlund som är ordförande i Stiftelsen Bertil Lindblads Bil- och Teknikhistoriska Samlingar kunde samtidigt berätta att Aros Motorveteraner har erhållit stipendium från stiftelsen för just detta arbete. Stipendiet kommer formellt att delas ut i samband med utställningen i Jönköping under påskhelgen.

Efter denna intressanta genomgång passade det bra med lite kaffe och tilltugg. Som en extra bonus visade Lars Erikols sedan nytagna bilder från Jay Lenos minst sagt fantastiska bilsamlingar. Efter detta blev det äntligen möjlighet att titta lite närmare på motorcyklarna i museet, Mats Nordström berättade att de flesta av maskinerna tillhör medlemmar i Motorcykelhistoriska Klubben. Man har även hand om de två bilarna, 1903 års Vabis och den kopia av Gustaf Eriksons åkvagn som byggdes på 1980-talet. Just 1903:an har funnits länge på orten och ägs idag av Surahammars kommun.

Så var det äntligen dags för dagens höjdpunkt, provkörningen av den renoverade Vabismotorn. Det var för många en intressant upplevelse, kanske speciellt ljudmässigt eftersom ljuddämpare helt saknades! De som missade detta får en ny chans om ett par veckor då motorn kommer att visas och köras på utställningen i Jönköping.

Som brukligt avslutade vi med att ta en gruppbild, denna gång med Vabismotorn i förgrunden. Ett stort tack riktas till framförallt Lars Erikols och Mats Norström som ställde upp med både tid och kunnande. Här nedan visas ett par bilder från träffen, inom kort kommer ett större antal bilder att läggas upp under ”evenemangsbilder”, så håll utkik där om du vill se fler bilder från träffen.  (2011-04-03)

 



Nu söks projektbilder

 

Vi har nu dragit i gång en kampanj för att få fler medlemmar att skicka in ”projektbilder” så att denna avdelning (under ”Bilder/Film”) på webbplatsen blir mer heltäckande. Det som söks är bilder på medlemmarnas pågående renoveringar, från fyndskick till besiktning. Ett personligt emailutskick har nyligen gjorts till de medlemmar som enligt medlemsförteckningen har fordon som är karaktäriserade som ”projekt”.

Kontrollera för övrigt om fordonsinnehavet stämmer med den senaste företeckningen som skickades ut i mars. Har du ändrat fordonsinnehav, skicka i så fall ett email till Gunnar Geijer så att han kan uppdatera listan.

Även om den här aktuella kampanjen gäller ”projektbilder” går det förstås även att skicka in bilder på körklara fordon samt så kallade originalbilder.

Mer information gällande bildinskickning står i den här nedladdningsbara pdf-filen. Till e-postadressen webmaster@massingnickel.se kan vi bara ta emot 5 MB per email, så har du mycket får du försöka dela upp på flera email. (2011-04-02)


Bilderna till höger visar ett par exempel

på "projektbilder" som redan är upplagda

på webbplatsen. Större bilder på dessa

bilar, Plymouth, Buick och Columbia,

finns under "Bilder/Film", "Projektbilder".

Så ta gärna en titt och bli inspirerad.

 

 

                                      © 2011 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se