Programmet är klart för Körsällskapets
vårrally
Nu har
Körsällskapet släppt programmet för vårrallyt
för förkrigsfordon. Det är ett tvådagarsrally,
14-15 maj, som kommer att köras i
Helsingborgs-trakten. Fleninge Motell blir något
av rallyts bas, där kommer starten samt
övernattning att ske. Under den andra rallydagen
kommer besök att göras vid den då pågående
utställningen Sofiero Classic.
Man har
redan en hel del anmälningar, men det kan finnas
plats för fler. Det finns en begränsning när det
gäller antalet hotellrum, så vänta inte för
länge med anmälan. Den fullständiga programmet
kan läsas
HÄR som pdf-fil.
Arne Gunnarsson svarar på eventuella frågor.
(2011-04-27)
|
|
Ytterligare en fordonssamling ska säljas
på auktion
Snart
ska ytterligare en fordonssamling splittras. Den
14 maj ska Karl Adolfssons, ”Eda-Kalle”, bilar
och motorcyklar auktioneras ut. Totalt verkar
det röra sig om ett 100-tal fordon, men de allra
flesta tros vara nyare än Mässing & Nickels
gräns 1931.
På
bilsidan finns det dock ett klart undantag. Det
är en Fiat lastbil, eller snarare paketbil, från
1912. Typen heter 52B och den aktuella bilen ska
en gång i tiden ha använts som postbil. Kalle
har ägt bilen cirka 25 år, tidigare ägdes den av
Eric Löfberg i Svenska Veteranbilklubben. Fiaten
som troligen renoverades på 1970-talet har
registreringsnummer DPP436, men enligt
Transportstyrelsen är fordonet avställt sedan
länge. Detta bör vara en av landets äldsta
bevarade lastbilar och platsar förstås på såväl
mässingrallyn som tunga rallyn.
Ett par
motorcyklar ligger också innanför 1931-gränsen.
Det är dels två Harley-Davidson, den ena ska
vara en 1000-kubikare med sidovagn från 1925.
För den andra uppges bara tillverkningsåret 1928
och effekten 16 hästkrafter. Den med sidovagn
ser ut att vara körbar medan den andra ser ut
att var ett fint objekt. En tredje motorcykel är
en New Hudson på 500 cc, tillverkningsåret ska
vara 1928.
Bernt
Nilsson som innehar Bernt Nilssons Auktioner AB
kommer att sköta om försäljningen ska kommer att
ske i Emterud, Eda. Bilderna kommer från
auktionsfirmans webbplats
www.berntnilssonauktioner.se.
(2011-04-23)
|
Auktionens äldsta bil är denna Fiat 52B från
1912.
Bland motorcyklarna finns två Harley-Davidson
från 1920-talet.
|
|
|
Pressrelease #6 inför Elmia
Inför påskhelgens tillställning i
Jönköping har det släppts ett antal
pressreleaser. Den allra senaste har nummer 6
och handlar om alla jubileer som ska firas under
helgen. För Mässing & Nickel är ju bilens 125 år
och Chevrolet 100 år det mest intressanta. Mer
om detta och de andra jubileerna står förstås i
pressreleasen, ladda ner och läs den
HÄR. OBS! Filen är drygt 4 MB stor
så det kan ta lite att ladda hem den.
(2011-04-20)
En stolt Bertil
Lindblad poserar vid SSK'n efter 20 års
renovering.
Den exklusiva bilen visas i Jönköping under
påskhelgen.
|
|
För 35 år sedan: Bilder från rallyna GUS och SUS
Sedan mitten av 1980-talet är
Styrkeprovet Automobilhistoriska Klubbens rally för de äldsta bilarna. Men innan
dess arrangerades inom klubben olika rallyn för de tidiga bilarna. 1976 kördes
till exempel rallyna GUS och SUS, där GUS stod för sträckningen
Gävle-Uppsala-Stockholm. I SUS körde man Stockholm-Uppsala-Stockholm. Bilarna
som startade i Gävle var tillverkade mellan 1908 och 1920. De ännu äldre bilarna
både startade och gick i mål i Stockholm. En som var i detta rally var Olle
Bergström, han var passagerare i en T-Ford Runabout 1918 som då ägdes av Per
Stenberg.
Olle har sänt in bildserie från
detta rally och de finns nu upplagda under Evenemangsbilder, men nås även via
ett klick på följande länk. En del av rallyts
deltagare finns tyvärr inte med oss längre, men de flesta bilarna finns
fortfarande kvar i Sverige. Några av dessa ägs idag faktiskt av medlemmar i
Mässing & Nickel. På bilderna finns en hel del personer, det skulle vara
intressant om vi kunde få namn på några av dessa. Skicka ett email till
webmaster om
du kan hjälpa till med detta. En utförlig artikel om GUS och SUS 1976
publicerades i Autohistorica 1/76.
(2011-04-19)
Volvo tankbil från 1931 i Klassiska
Lastbilar
Tidningen
Klassiska Lastbilar som ges ut av
Förlags Albinsson & Sjöberg är nu inne på
sitt andra år. Oftast innehåller tidningen
artiklar om 1950-1970-talets lastbilar, men
ibland varvas innehållet med äldre fordon. Ett
exempel på detta är det nu aktuella numret,
2-2010, som har en fin artikel om en Volvo LV65
tankbil från 1931. Bilen i fråga ägs av
Vännäs motormuseum och det är personer med
anknytning till detta museum som stått för den
omfattande renoveringen. Av ett par bilder att
döma var fyndskicket tydligen en igenväxt
EPA-traktor. I artikeln visas även några bilder
på museets nästa renoveringsprojekt, det är
Tidaholm lastbil från 1927.
Det blir säkert en sevärdhet när den blir klar.
(2011-04-14)
|
|
Inför påskhelgens utställning i
Jönköping
Om
drygt en vecka slås portarna upp till årets
upplaga av Custom Motor Show i Jönköping, det är
faktiskt 40-års jubileum för motorutställningar
i just Jönköping. Förutom alla på något sätt
ombyggda fordon kommer i år ett stort antal så
kallade historiska fordon att ställas ut. Dessa
kommer att kunna beskådas i C-hallen, även
kallad Nostalgi-hallen. Avdelningen med
historiska fordon anordnas i samarbete med
Motorhistoriska Riksförbundet och en del av
deras medlemsklubbar.
Ett
antal jubileum kommer att uppmärksammas, det
gäller främst bilen 125 år och Chevrolet 100 år.
En kopia av den första Benz-bilen från 1886
kommer att finnas på plats. Dessutom kommer
ytterligare ett par lite nyare Benz-bilar att
visas, bland annat den Benz från omkring förra
sekelskiftet som hela tiden har funnits i
Västerbotten.
För att
kunna visa den äldsta delen av Chevrolets
historia kommer man att låna in två bilar från
Danmark och Norge. Den äldsta är en Royal Mail
Roadster 1915 som deltagit i några Styrkeprov de
senaste åren. Chevrolets första riktiga
storsäljare modell 490 kommer att representeras
av en bil från 1916. Det kommer förstås att
kunna beskådas många fler Chevor, fast då av
lite nyare årgångar.
Den
tidiga svenska biltillverkningen representeras
av en kopia av Sveriges första bil med
förbränningsmotor, den står normalt annars på
Scanias museum i Södertälje. Denna bil kommer
att stå i MHRF:s monter. Där kommer även
Aros
Motorveteraners tidiga VABIS-motor att finnas.
Stiftelsen Bertil Lindblads Bil- och
Teknikhistoriska Samlingar kommer att medverka
med hela tre av sina exklusiva bilar. Det är Panhard-Levassor 1912 och Pierce-Arrow 1919 som
kommer att stå i stiftelsens monter. Den tredje
bilen är Mercedes-Benz SSK 1929 som kommer att
stå i
Svenska Mercedesklubbens monter.
Föreningen Änglagårdsbilen, som är medlem i
Mässing & Nickel, kommer att visa upp sin Mathis
1911. Ett stort antal Volvo-bilar kommer att
visas i olika hallar, den äldsta bilen är en ÖV4
från 1929 som kommer från
Volvos museum.
En hel
del gamla motorcyklar kommer förstås också att
finnas plats, i en av veckans tidigare notiser
nämndes två av MC-collections motorcyklar. Den
äldsta motorcykeln ser ut att bli en Husqvarna
modell 145 från 1917, det var den motorcykeln
som var med i Classic Motor för en tid sedan.
1920-talets motorcyklar kommer att representeras
av en Harley-Davidson 1200 cc 1921 och Royal
Enfield 1926.
Som
synes kommer årets utställning att bjuda på
mycket intressant för de som är särskilt
intresserade av de äldsta fordonen. All
praktiskt information som öppettider,
entréavgifter osv finns på
www.custommotorshow.se.
(2011-04-13/14)
|
Flera Benz-bilar kommer att visas i C-hallen. En
av dessa är denna 8/20 PS 1914 som i många år
ägdes och brukades av Carl Nordberg. Sedan ett
par år tillbaka ägs bilen av Kent Olsson.
Kopian av Eriksons "åkvagn" som normalt finns
hos Scania i Södertälje kommer att stå i MHRF:s
monter. Där kommer också Aros Motorveteraners
tidiga VABIS-motor att visas och provköras då
och då.
|
|
|
Att märket Chevrolet har 100-års jubileum i år kommer att märkas tydligt
under påskhelgen. Två av de äldsta Chevorna kommer att lånas in från
Danmark och Norge.
Det här är Hans-Peter Nielsens Royal Mail Roadster från 1915.
|
Stiftelsen
Bertil Lindblads Bil- och Teknikhistoriska
Samlingar satsar stort. Förutom bilarna på
bilden, Mercedes-Benz SSK 1929 och
Panhard-Levassor X18 1912 kommer även
stiftelsens Pierce-Arrow modell 48 att
transporteras till Jönköping. |
classicmotor.se har fyndig rubrik om
Styrkeprovet
Classic
Motors nätsida
www.classicmotor.se uppmärksammar just nu
att årets Styrkeprov är fullbelagt. Som rubrik
till artikeln har skribenten Robert Gustavsson
valt ”Full styrka i Styrkeprovet”, fyndigt eller
hur? I artikeln listas en del bilmärken som
kommer att finnas representerade när starten går
i augusti. Dessutom visas bilder på ett par av
bilarna. Så läs gärna vidare genom att klicka på
följande
länk.
(2011-04-12)
|
|
Nostalgia skriver om nyrenoverad
Excelsior från 1920
Tidningen
Nostalgia har vid ett flertal tillfällen de
senaste åren presenterat en del av de fina
motorcyklarna som tillhör
MC collection i Sollentuna. I numret (nr 5)
som just nu finns ute i handeln är det dags
igen. Den
här gången visar man bilder och skriver om en
nyligen färdigrenoverad Excelsior V-twin 1000 cc
från 1920. Utgångsämnet den här gången var en mc
nedplockad i delar.
På relativt kort har renoveraren Lasse
Olsson förvandlat detta till en verklig pärla.
Excelsioren kommer att premiärvisas på
Custom Motor Show i Jönköping under
påskhelgen. Den kommer passande nog att stå i
Nostalgias monter. Efter utställningen kommer
den att kunna beskådas på museet i Sollentuna. I
Nostalgias monter kommer även MC collections
nästa renoveringsprojekt att visas. Det är en
Reading Standard från 1920 och den renoveringen
kommer Nostalgia att följa med början i höst.
Planen är detta projekt ska vara klart till
nästa påsk.
(2011-04-11)
|
|
Holländare
har byggt Volvo ÖV4 i skala 1:8
Mellan 1927-29 tillverkade
Volvo 205 bilar av typen ÖV4. Det var den första Volvo-modellen och den hade
öppen kaross och fyrcylindrig motor. Nu har det byggts ytterligare en ÖV4, fast
i skala 1:8. Det är Jell Vos från Laika-Vintage Scale Cars Holland som har
skickat in en ett antal bilder som visar det färdiga bygget. Modellen som är
tillverkad i ett exemplar är handbyggd, man har använt materialen mässing,
tunnplåt, och aluminium.
På webbplatsen
http://www.flickr.com/
finns bilder på andra modellbyggen, skriv ”Laika-Vintage Scale Cars” i sökfältet
så får du se bilder på flera stora modeller, bland annat Bentley, Bugatti och
M.G.
Jell Vos har också passat på
att skicka in några intressanta originalbilder från 1910- och 1920-talet.
Gemensamt för dessa bilder är att de är tagna i Växjötrakten samt att bilarna på
bilderna tillhört eller använts av släktingar till Jell. Dessa bilder kommer
inom kort att läggas upp på
Originalafdelningen. (2011-04-10)
|
|
|
|
T-Ford och Trumbull - så ser de ut idag
Veckans tidigare notis om de norska
veteranbilarna som besökte Arvika 1956 har
resulterat i en del respons. Tack vare
motorskribenten och fotografen Ivar Engerud kan
vi nu visa hur T-Forden och Trumbullen ser ut
idag.
Jämför man de relativt nytagna
färgbilderna med de 55 år gamla svartvita
bilderna ser man att både T-Forden och
Trumbullen renoverats ytterligare eller
förbättrats. Båda bilarna har även fått mer
passande registreringsskyltar. Nu återstår det
att se om det dyker upp någon nytagen bild på
Bue David-Andersens
Rover från 1908, det känns i alla fall inte som
någon omöjlighet.
Ivar
Engerud är välkänd för de som läser Classic
Motor och norska Veteran & Sportsbil. Hans
välskrivna och intressanta artiklar brukar
publiceras regelbundet i dessa tidskrifter.
(2011-04-08)
|
|
Colibri är snart redo för de gotländska
vägarna
En mycket ovanlig tysktillverkad mässingbil är snart färdigrenoverad. Det
är Mässing & Nickelmedlemmen Åke Ottosson,
Visby, som rapporterar att renoveringen av sin
Colibri från 1910 snart är fullbordad. Bilderna
här intill visar fyndskicket och som den ser ut
idag. Åke har låtit
nytillverka skärmar, motorhuv, sparkplåtar och
bukplåt under motorn. De gamla delarna var för
dåliga för att kunna renoveras, det var enklare
att tillverka nytt. Karosstommen och alla övriga
detaljer av trä är nytillverkade. Motorn har
förstås renoverats och är nu provkörd. Bilen har
lackerats och det som nu återstår är framtagning
av klädsel och sufflett. Redan nu står det klart
att det här kommer att bli en sevärdhet när den
kan börja rulla på Gotlands vägar inom kort.
En hel del renoveringsbilder finns upplagda under
”Projektbilder”, klicka på denna
länk.
Tillgängliga billexikon har endast knapphändig information om märket
Colibri. Men det var N.A.W. - Norddeutsche
Automobilwerke GmbH i Hameln som
tillverkade Colibri några år kring 1910. Senare
tillverkades märkena Sperber och Selve på samma
plats. Av den Colibri-typ som Åke äger finns det
faktiskt ytterligare ett exemplar bevarat. Den
andra bilen är nu under renovering i Tyskland.
Den ägdes tidigare av den nu bortgångne Thord
Lönnqvist på Värmdö. Åke hann med att
nytillverka allt trä till denna bil innan den
såldes till Tyskland. Enligt Reinhard Burkart på
Hamelns Bilmuseum lär det finnas ytterligare
fyra Colibri-bilar av annan typ bevarade.
Hamelns Bilmuseum är inrymt i den fabrikslokal
där bilarna en gång tillverkades.
(2011-04-07)
Bilden kommer från en broschyr från 1910. Som
synes tillverkades
också mer sportiga bilar.
|
Många timmars arbete ligger mellan dessa två
bilder.
|
Mer om det norska Arvikabesöket 1956
Ytterligare uppgifter kommer nu om de tre norskägda bilarna som besökte Arvika
1956. Det är Halfdan Prøsch som sitter inne med mer information om bilarna.
Rovern kördes av dåvarande ägaren Haakon Kristensen och hans dotter Unni var
med. Trumbull 1914/15 ägdes av Arthus Moe från Skoger, strax utanför Drammen.
Hans son Ragnar Moe var delägare i T-Forden från 1911, men det var hans vän och
delägare Ragnar Fossheim som tillsammans med sin fru körde bilen till Arvika.
Halfdan bekräftar att det är denna T-Ford som han nu äger. Fossheim och Moe
sålde Forden till Fordhandlaren Finstads Autoco 1962. Bilen som har chassinummer
60122 kunde Halfdan sedan köpa 1974. (2011-04-06)
Norska veteranbilar på besök i Arvika 1956
När årets Styrkeprov körs i Arvika i
augusti kommer det att finns med en hel del norskägda fordon. Men det är inte
första gången som norskägda veteranbilar gästar Arvika. Så tidigt som 1956
visades tre riktiga gamlingar upp på en motormässa i Arvika. Den pågick under
29-30 april, men bilarna lånades ut i 10 dagar.
Bue David-Andersen från Norge som
har ett stort intresse för riktigt gamla bilar har välvilligt ställt
nedanstående bilder till förfogande. Alla bilderna är tagna i Arvika och visar
de tre deltagande bilarna. De två första bilarna visar en Rover 8 HP från 1908.
Den var just färdigrenoverad och använde lånade skyltar från bilprovningen.
Z-30520 sitter på en Trumbull från 1914. Det är en USA-tillverkad så kallad ”Cyclecar”.
F-1908 är förstås en mässingford, men av det lite ovanligare Torpedo
Runabout-utförandet. Antagligen är det samma T-Ford som sedan mitten av
1970-talet ägs av Halfan Prøsch,
tillverkningsåret på Forden är i så fall 1911.
Trumbullen och Roveren finns också kvar i Norge, faktiskt är det så att Rovern
står i Bues garage! Bue har uttryckt önskemål att han vill komma och deltaga med
bilen i årets Styrkeprov, men som det ser ut just nu verkar det som att rallyt
är fulltecknat. Men visst vore det väl kul om denna Rover kunde få göra ett
återbesök i Arvika efter 55 år?
(2011-04-04)
Tidig svensk bilhistoria var tema på Mässing & Nickelträffen i Surahammar
Ett 20-tal av medlemmarna i Mässing & Nickel trotsade det
gråmulna vädret och begav sig till gruppens ”vårvinterträff” i Surahammar 3
april, orten där Sveriges första bil med förbränningsmotor byggdes i slutet av
1800-talet. Träffen inleddes med gemensam lunch och därefter ställdes siktet in
på ortens mc-museum "Gyllene Hjulet", ett stenkast från bruksområdet. Vid museet
som sedan mitten av 1980-talet drivs av
MCHK-Mälardalen togs vi emot
att Surabon Mats Nordström.
Själva ”mötesförhandlingarna” leddes av en av gruppens
kontaktpersoner som hade
förberett några informationspunkter osv. Som första punkt stod Mässing & Nickels
hemsida och webmastern Lars-Göran Lindgren gick relativt snabbt igenom hur den
är uppdelad och vad som finns där. Sedan berättade Erling Carlsson lite om
styrelsearbetet i AHK. Erling sitter ju med där sedan årsskiftet och har
dessutom fått frågan av valberedningen om han vill fortsätta ytterligare en
period. Erling kunde bland annat berätta att AHK centralt kommer att lämna ett
ekonomiskt bidrag till Styrkeprovet i Arvika och detta är förstås glädjande.
Något som också är glädjande är att rallyna för de äldsta
bilarna, Sneglefarten och Styrkeprovet, får fulla startfält i år. Det
rapporterades att om kring 20 fordon är anmälda till Sneglefarten och till
Styrkeprovet cirka 70 fordon. När det gäller Styrkeprovet kan det tyvärr bli så
att vi måste säga nej till några anmälda då hotellrum och lunchkapacitet är en
begränsning. Men det verkar som att arrangörerna i Arvika med Kent Ekberg i
spetsen gör sitt bästa för att så många som möjligt ska kunna deltaga.
Det konstaterades att medlemsantalet ökar med ett par
personer varje månad och vi är nu 120 medlemmar. Dessa äger enligt gruppens
fordonsförteckning omkring 260 fordon, men det finns ett mörkertal då inte alla
medlemmar anmält alla fordon som de äger. Punkten ”Marknad” föranledde en ganska
lång diskussion där flera idéer kom fram. Det är så att en av gruppens
kontaktpersoner har fått en
förfrågan från Jan Tägt om Mässing & Nickel skulle vilja ha ett eget om område på
MHS-marknaden utanför Strängnäs. Tanken är att ett sådant område ska vara
reserverat för säljare som har delar som har anknytning till fordon tillverkade
1931 och tidigare. I diskussionen som följde framfördes förslag att gå samman
med en sådan etablerad marknad eller skapa något helt eget, till exempel en
Mässing & Nickelhelg varje år. Mats Nordström från museet erbjöd oss för övrigt
att hålla till i Surahammar i anslutning till den marknad som MCHK-Mälardalen
håller i början av juli varje år. Det här med marknad är nog något som bör
diskuteras vidare inom gruppen då ett intresse verkar finnas. Förslag och idéer
kring detta mottages förstås, kontakta i så fall någon av gruppens
kontaktpersoner.
Efter den ”formella” delen gick vi in på det kanske mer
intressanta, det vill säga historiken om bilexperimenten i Surahammar samt den
tidiga Vabismotor som renoverats till kördugligt skick av ett gäng medlemmar i
Aros Motorveteraner,
Västerås. Mässing & Nickelmedlemmen
Lars Erikols tillhör en av drivande i detta projekt och han bjöd på en fin
redogörelse över bland annat renoveringen och forskningsarbetet som bedrivits
parallellt. Ulf Edlund som är ordförande i Stiftelsen Bertil Lindblads Bil- och
Teknikhistoriska Samlingar kunde samtidigt berätta att Aros Motorveteraner har
erhållit stipendium från stiftelsen för just detta arbete. Stipendiet kommer
formellt att delas ut i samband med utställningen i Jönköping under påskhelgen.
Efter denna intressanta genomgång passade det bra med lite
kaffe och tilltugg. Som en extra bonus visade Lars Erikols sedan nytagna bilder
från Jay Lenos minst sagt fantastiska bilsamlingar. Efter detta blev det
äntligen möjlighet att titta lite närmare på motorcyklarna i museet, Mats
Nordström berättade att de flesta av maskinerna tillhör medlemmar i
Motorcykelhistoriska Klubben. Man har även hand om de två bilarna, 1903 års
Vabis och den kopia av Gustaf Eriksons åkvagn som byggdes på 1980-talet. Just
1903:an har funnits länge på orten och ägs idag av Surahammars kommun.
Så var det äntligen dags för dagens höjdpunkt, provkörningen
av den renoverade Vabismotorn. Det var för många en intressant upplevelse,
kanske speciellt ljudmässigt eftersom ljuddämpare helt saknades! De som missade
detta får en ny chans om ett par veckor då motorn kommer att visas och köras på
utställningen i Jönköping.
Som brukligt avslutade vi med att ta en gruppbild, denna
gång med Vabismotorn i förgrunden. Ett stort tack riktas till framförallt Lars
Erikols och Mats Norström som ställde upp med både tid och kunnande. Här nedan
visas ett par bilder från träffen, inom kort kommer ett större antal bilder att
läggas upp under ”evenemangsbilder”, så håll utkik där om du vill se fler bilder
från träffen.
(2011-04-03)
|
|
Nu söks projektbilder
Vi har
nu dragit i gång en kampanj för att få fler
medlemmar att skicka in ”projektbilder” så att
denna avdelning (under
”Bilder/Film”) på webbplatsen blir mer
heltäckande. Det som söks är bilder på
medlemmarnas pågående renoveringar, från
fyndskick till besiktning. Ett personligt
emailutskick har nyligen gjorts till de
medlemmar som enligt medlemsförteckningen har
fordon som är karaktäriserade som ”projekt”.
Kontrollera för övrigt om fordonsinnehavet
stämmer med den senaste företeckningen som
skickades ut i mars. Har du ändrat
fordonsinnehav, skicka i så fall ett email till
Gunnar Geijer så att han kan uppdatera
listan.
Även om
den här aktuella kampanjen gäller
”projektbilder” går det förstås även att skicka
in bilder på körklara fordon samt så kallade
originalbilder.
Mer information gällande
bildinskickning står i den
här nedladdningsbara pdf-filen. Till
e-postadressen
webmaster@massingnickel.se
kan vi bara ta emot 5 MB per email, så har du mycket
får du försöka dela upp på flera email.
(2011-04-02)
Bilderna till höger visar
ett par exempel
på "projektbilder" som
redan är upplagda
på webbplatsen. Större
bilder på dessa
bilar, Plymouth, Buick
och Columbia,
finns under
"Bilder/Film", "Projektbilder".
Så ta gärna en titt och
bli inspirerad.
|
|