classicmotor.se uppmärksammar tidig
Porsche hybrid
På
Classic Motors nätsida ligger just nu en artikel
om en mycket tidig hybridbil. Det är en
Lohner-Porsche med elmotorer i framnaven och en
Daimler bensinmotor som driver generatorn som
laddar batterierna. Hela artikeln kan läsas via
ett klick få följande
länk. Där finns också ett sevärt videoklipp
med inslag från bland annat bilens renovering.
För artikeln står tidningens skribent Robert
Gustavsson.
(2011-02-28)
|
|
Svenska A-Fordarna firar 40-års jubileum på Gotland
Föreningen
Svenska A-Fordarna bildades redan 1971 och
kan i år alltså fira 40-års jubileum. Firandet
kommer att ske genom en så kallad ”Grästräff” på
Gotland 17-19 juni. Det är medlemmar på Gotland,
med Erik Hargeby i spetsen, som vill visa
fastlänningarna hur mycket vackert och
intressant det finns att beskåda på denna vår
största. På fredagen kommer man att köra en
liten runda med nedslag på ett par ställen.
Under lördagen körs ett rally där man tävlar om
Karin Thunbergs vandringspris. På kvällen
planeras 40-års middag och dagen därpå är det
dags för ytterligare en utflykt. Sista
anmälningsdag är 15 mars, den kompletta inbjudan
med anmälningsplanket kan laddas ner
HÄR i pdf-format.
(2011-02-25)
|
17-19 juni firar Svenska A-Fordarna sitt 40-års
jubileum med en "Grästräff" på Gotland.
|
Föreningen Änglagårdsbilen är ny medlem i M & N
Medlemsantalet i Mässing & Nickel ökar för varje
månad som går. Nyligen blev Föreningen
Änglagårdsbilen medlem. Denna förening förvaltar
den så kallade ”Änglagårdsbilen”, en Mathis Baby
x 65 Torpedo 1911. Större delen av de 100 år som
gått har bilen funnits vid gården Lönnarp som i
Colin Nutleys filmer var själva Änglagård.
I mitten av 1990-talet fick Winsarps
Kulturhistoriska Förening (namn-byte till
Föreningen Änglagårdsbilen 2001) bilen av
arvsfonden. Under ett par års tid genomfördes en
fullständig renovering av bilen och i slutet av
1998 var bilen klar. Sedan dess har bilen visats
upp årligen i samband med olika evenemang.
Nu när bilen fyller 100 år hoppas vi att den finns
med bland deltagarna i Styrkeprovet i augusti.
Föreningen har en informativ
hemsida där man kan läsa mycket mer om denna
Mathis, som för övrigt ska vara världens äldsta
körbara av detta fabrikat.
(2011-02-23)
|
Föreningen Änglagårdsbilen brukar visa upp sin
100-åriga Mathis vid olika evenemang. Bilden är
från Gärdesloppet 2000.
|
Dags att anmäla sig till Prins Bertil Memorial – Gärdesloppet
Sista
anmälningsdag närmar sig för flera av sommarens
evenemang. För Prins Bertil Memorial –
Gärdesloppet som brukar locka en hel del av
Mässing & Nickels medlemmar i framförallt
Stockholmsområdet är sista anmälningsdag 15
mars, visserligen brukar man acceptera
efter-anmälningar. Allt information om årets
evenemang som äger rum den 29 maj finns på
www.gardeloppet.com. Det mesta verkar vara
sig likt från föregående år, det blir bland
annat Motorhistorisk frukost och färd, Concours
De Charme och kappkörning. Men det finns
nyheter, bland annat kommer
Motorhistoriska Riksförbundet MHRF att gå in
som medarrangör. Det innebär att MHRF och
MHRF-försäkringens personal deltar under dagen.
Det kommer att finnas möjlighet att diskutera de
historiska fordonens situation idag och i
framtiden, eller ställa frågor om
MHRF-försäkringen för historiska fordon.
(2011-02-21)
|
Kappkörningstävlingens
äldsta klass brukar domineras av Bugattibilar,
så här såg det ut i depån förra året.
|
Svenskt register för Chevrolet 490 startas
Mässing- och Nickelmedlemmen Per-Åke
Larsson i Kungsbacka har nyligen tagit initiativet till ett svensk register för
Chevrolet 490, dvs. Chevrolets storsäljare under åren 1916-1922. Hittills har
han identifierat 15 bilar tillverkade mellan 1917-1922. Av dessa är 5 stycken
registrerade, men bara 2 stycken är körklara. I följande
pdf-fil kan man
se vilka 15 bilar som just nu finns med i registret. Några av bilarna är fina,
kompletta objekt, för andra återstår ett mindre eller större renoverings- eller
restaureringsarbete.
Om du känner till någon annan
Chevrolet 490, eller har namn på någon som i sin tur kan känna till någon, är
Per-Åke tacksam om du tar kontakt med honom via
email eller
telefon 070-972 84 84. För att registret ska bli riktigt intressant tror Per-Åke
att det ska innehålla en del faktauppgifter. I följande
pdf-fil visas de
uppgifter som Per-Åke skulle vilja få in i registret. Här en
blankett (pdf-fil) som kan användas för
de som vill anmäla sin Chevrolet 490 till registret.
Per-Åke tycker också att vore kul att
att få reda på om det i Sverige finns några exemplar av de andra tidiga
Chevroletmodellerna; Classic Six 1912-1913, Light Six 1914-1915, Serie H
1914-1916 (Royal Mail, Baby Grand, Amesbury Special), Serierna F, FA och FB
1917-1922 eller Serie D (V8) 1917-1919. Per-Åke har inte hört talas om någon,
men tycker att det vore intressant att veta med tanke på att Chevrolet firar
sitt 100-årsjubileum i år.
Själv har Per-Åke ägt en Chevrolet 490
1922 sedan juni 2006. Vid inköpet var bilen körklar och komplett. Men en hel del
reparationer har sedan utförts, bland annat har lädret i konkopplingen bytts ut.
En rejäl motorrenovering har också utförts efter det att ett vevstakslager
skurit. Per-Åke har en webbplats,
www.minabilar.wordpress.com, där han skrivit om bilen, lagt in bilder på
den, berättat om reparationerna osv. I Per-Åkes ägo har bilen rullat cirka 500
mil. Bilden här nedan visar bilen när Per-Åke deltog i Styrkeprovet 2008.
(2011-02-13/20)
Många norrmän är anmälda till årets Styrkeprov i Arvika
Intresset för att deltaga i årets Styrkeprov i Arvika är mycket stort! Inbjudan
till rallyt gjordes officiell kring årsskiftet och nu omkring en och en halv
månad senare har redan 48 anmälningar kommit in. Rallygeneralen
Kent G:son
Ekberg vid Arvika
Fordonsmuseum rapporter att många av dessa anmälningar kommer från Norge. I
nuläget saknas anmälningar från en del förväntade svenska ekipage. Så de som
vill vara med på detta evenemang uppmanas att anmäla sig så fort som möjligt,
vänta alltså inte till sista anmälningsdag som annars är 1 april. Det finns ju
en maxgräns för hur många ekipage som kan hanteras, det är ju reserverat 30 + 40
dubbelrum på två hotell.
Den kompletta inbjudan och anmälningsblankett
kan laddas ner
HÄR som pdf-fil.
(2011-02-17)
|
|
Ett av hotellen som kommer att användas under Styrkeprovet heter Comfort
Hotell Bristol. Just nu är det byggarbetsplats, men var lugna, det
kommer att stå färdigt till sommaren.
|
Här på torget
av Arvika kommer starten att gå i Augusti. Tur
att Styrkeprovet inte ska gå idag, brrr säger
rallygeneralen Kent G:son Ekberg. |
Entusiast i Luxemburg söker Opel
Doktorwagen
Jean-Marc Bach från Luxemburg skriver att han är
en galen Opel-samlare. Nu söker han en Opel
Doktorwagen 1909, eller åtminstone delar till en
sådan bil. Opel 4/8 PS, eller Doktorwagen som
den populärt kallas, introducerades 1909 och
hade de en 4-cylindrig motor på drygt liter.
Dessa små Opel bilar blev fabrikens storsäljare
fram till första världskriget. Den som kan
hjälpa Jean-Marc kan kontakta han via
email eller telefon
00352 621 154 11.
(2011-02-15)
|
|
Information om tidig bilism i
Södermanland efterlyses
I höst kommer Andreas Uddling att leda en kurs
för medlemmar i den lokala hembygdsföreningen i
Fogdön utanför Strängnäs. Ämnet är bilismens
barndom och för detta efterlyses
bakgrundsmaterial som berättelser, kunnande,
bilder från Södermanland – ju äldre dess bättre.
Resultatet kommer att publiceras i en årsskrift.
De som kan hjälpa Andreas kan kontakta han via
email eller telefon
0152-20113.
(2011-02-14)
Bilder som visar tidiga D-registrerade
bilar,
som denna Sperber, söks nu av
Andreas
Uddling
inför ett hembygdsprojekt.
|
|
Classic Motor skriver om massiv
Oldsmobile
Classic
Motor och deras skribent Robert Gustavsson
uppmärksammar just nu på sin hemsida att en
Oldsmobile Limited 1908 kommer att auktioneras
ut den 12 mars. Hela notisen nås via denna
länk. Mer
bilder och historik om denna bil finns på
RM Auctions. Det gäller alltså en prototyp
från 1908 för Oldsmobiles gigantiska
Limited-modell. Den modellen som
serietillverkades 1910-12 utmärks för sina
enorma 42-tums hjul och dubbla fotsteg på varje
sida. För den som vill se bilder på fler Limited
rekommenderas dessa på
Conceptcarz.
Classic
Motor har för övrigt nyligen gjort en kraftig
”renovering” av sin hemsida
www.classicmotor.se Tidningen finns nu också
på
Facebook. Ni som är medlemmar där kan söka
på ”Classic Motor”, så kan ni hålla er ännu mera
uppdaterade om vad som varit och som komma
skall.
(2011-02-12)
|
|
Artiklar om 1910-tals motorcyklar
De nu
aktuella numren av Classic
Motor (2/2011) och
Nostalgia (3/2011) innehåller båda artiklar om 1910-tals motorcyklar.
Artikeln i Classic Motor handlar om två Husqvarna 145 Moto-Reve från 1916
respektive 1917. Hojen från 1916 som ägs av Peter Billquist ser helt orenoverad
ut, men har gåtts igenom mekaniskt för att klara der drygt 50 mil långa rallyt
Skåne Rundt. Exemplaret från 1917 ägs av
Mats Munklide och av hojens skick att döma kan man tro att den nyss lämnat
Husqvarnafabriken. I Nostalgia presenteras Gösta Ekesons Wanderer 3 PS 1909, med
vilken han lyckades genomföra Skåne Rundt i somras.
(2011-02-07)
Information om Thulin och Tidaholm sökes
Andreas Uddling i Strängnäs förknippas främst med märket Renault, de senaste
åren har han ju till exempel skrivit flera Renaultartiklar som publicerats i
Classic Motor. Men han har även bidragit med en del Renaultbilder till ”Originalavdelningen”,
men även till exempel en bild som visar en stor Adler med kaross från Stockholms
Hofslageri AB. Men även intresset för svensk biltillverkning är stort, så här
skriver Andreas:
”Jag har fått tokspel och snöat in på svensk bilhistoria! Ämnet för dagen
omfattar T-bilar, dvs Thulin och Tidaholm. Jag tror att M&N kan bidraga med
glada tillrop och kanske tips/idéer. Vad jag för närvarande ägnar tid är text
och bildmaterial kring ovan nämnda tillverkare. Ett och annat har jag ju redan
men jag uppskattar om folk kollar i alla sina tänkbara gömmor (minnet-arkiv-album
etc) i ämnet.
En viktig tjänst för mig vore tillgång till så kallade. "Bilkalendrar". I
nuläget
fokuserar jag på M- L- A- B- O-län. Kalendrar från 1925, 1927-30, men gärna
äldre. Finns dylika att låna/hyra/köpa vore jag tacksam för kontakter. Bilder
från anno dazumal är högeligen intressant.
Tidaholm har ju redan tillgänglig litteratur utgiven, min ambition är att i
skriven form bredda faktabasen om Thulin i samverkan med Landskrona
museum/Haldex och inte minst allmänheten. Särskilt varmt om forskarhjärtat
ligger bröderna Weiertz och deras insats hos Thulinverken med att konstruera
dess sist tillverkade egna bilmodell.
Jag hoppas på benäget bistånd där så är möjligt. med vänlig hälsning Andreas
Uddling, Rosenborg Vansö, 64592 Strängnäs, 0152-20113”.
De som kan hjälpa Andreas kan ta kontakt till honom direkt, förslagsvis via
email eller telefon.
Några artiklar inom dessa områden har under åren publicerats i Autohistorica. I
ett av de första numren, 2/3 1958, fanns en artikel om Thulin. I Autohistorica
3/83 beskrev Peter Haventon med hjälp av ingenjör Per Weiertz Thulin typ B. I
Autohistorica 4/91 återkom Peter med en artikel om Tidaholm. Motorhistoriska
Sällskapet och dess medlemstidning Motorhistoriskt Magasin har behandlat dessa
märken i nummer 2/94, 4/09 och 5/09. Thulin och Tidaholm är förstås också
beskrivna i böckerna Svenska Bilbyggare och Svenska Bilar. När det gäller
Tidaholm finns det en skrift som heter Tidaholms Bruks historia, utgiven 1983.
Bengt Carléns bok Tidaholm-en svensk bilhistoria utkom för cirka 5 år sedan.
Någon bok om Thulins biltillverkning verkar inte finnas, men det kanske kan bli
ändring på detta nu. Vi önskar Andreas Uddling lycka till med sitt projekt.
(2011-02-05)
Tysk klubb för Brennabor ska till
Nostalgia Festival
En
klubb i Berlin för det tyska märket Brennabor
planerar att komma till evenemanget
Nostalgia Festival i Ronneby den 1-3 juli.
Till Förlags AB & Sjöberg har man uttryckt
intresse att få träffa ”Brennaborvänner” i
Sverige för ett utbyte.
Sådana
är nog lätt räknade, men i Mässing & Nickel har
vi ju Ingemar Olsson i Karlstad som äger en 1913
års L4 6/18 PS. En täckt Brennabor från 1930
fanns åtminstone tidigare i Bureåtrakten, i
norra Sverige. Gert-Ove Johansson, en av männen
bakom
MC Collection i Sollentuna, äger sedan länge
en renoverad Brennabor 37 353 cc från 1904.
Kan
det finnas fler fordon av detta fabrikat i
Sverige? Ta i så fall kontakt med
webmaster eller
Hans Söderström på
fabas, telefon
0708 17 84 00.
För den som är vill veta mer
om märket kan besöka följande
hemsida.
(2011-02-03)
|
Gert-Ove Johanssons
Brennabor från 1904. |