På den här sidan lägger vi upp nyheter och aktuell information från gruppen,
större uppdateringar av hemsidan samt annat som kan ha ett intresse för
gruppens medlemmar.
Tipsa gärna om nyheter:
webmaster@massingnickel.se
I den här nedladdningsbara
filen finns instruktioner hur du kan bidraga med text och bilder.
Lopp 40 flyttas från måndag till onsdag
I Classic Car Weeks veckoprogram framgår det nu att Lopp 40
flyttas två dagar framåt, dvs till onsdagen den 4/8. Rallyt kommer ingå i Rally
Continental. Orsaken till denna ändring framgår inte. (2010-07-30).
Sekelskiftesdagar i Marstrand 20-22 augusti
För första gången kommer man att anordna sekelskiftesdagar i Marstrand. Man
har ambitionen att bjuda på ett program innehållande klädparader i
sekelskifteskläder, veteranbilar, hästar och droskor, "Societetsfest" på
Societetshuset, kapprodd i balja, mannekänguppvisning i baddräktsmodet som var
då, gycklare på stan, velociped (höghjulig cykel), historiska vandringar, sill
föreläsningar och smakprover, konstapel på stan, konsert i kyrkan, positivhalare
och teatrar. För att lyckas med arrangemanget tycker man att det vore trevligt
med deltagande av sådana veteranbilar som ligger inom Mässing & Nickelgruppens
område. Från 2011 är planen att det ska bli ett veckolångt evenemang. Årets
evenemang finns på
Facebook. (2010-07-22)
Lopp 1940 i Rättvik 2 augusti
I
februari informerades kort om det rally för förkrigsbilar som kommer att
anordnas under Classic Car Week i Rättvik. Nu finns ytterligare information om
detta rally på Classic Car Weeks
hemsida. Man har
justerat årsmodellsgränsen till 1940. Starten kommer att ske från Knektplatsen i
Rättvik 10.00. Målgång blir senare på samma plats. Man har maximerat antalet
ekipage till 50. Priset är 250 kr per person, 125 kr för VIP-gäster och 75 kr
för barn. Anmälan görs direkt från Classic Car Weeks
hemsida. (2010-07-14)
Hett
Seniorlopp
Motorhistoriska Sällskapets rallyn Seniorloppet, Lopp 30 och 46/59-svängen
kördes gemensamt i Rättvikstrakten den heta lördagen den 3 juli. Seniorloppet
körs bara vart 5:e år och där kan fordon tillverkade före 1930 delta. För årets
arrangemang stod Klockar Per Sandberg, MHS och lokala funktionärer från olika
föreningar. Start och mål låg vid Klockargården i Tällberg där också två av
dagens kontroller var belägna. Den 45 km långa rallybanan gick på småvägar till
Rättvik, både uppe i bergen och nere vid sjön. Längs färdvägen fanns ytterligare
kontroller som skulle klaras av. En särskild
tipspromenad genomfördes också bland konsthantverkarna på Hantverksgårdens tun.
Till de äldsta bilarna i årets Seniorloppet hörde de T-Fordar som kördes av Hans
Ädel och Pelle Lundström. Deras startnummer var 1 och 2, det blev också deras
placeringar i resultatlistan. Pelle som har tagit bilderna och lämnat
textunderlaget rapporterar
att
det var bra arrangerat och längs vägarna satt det
publik och vinkade. Pelle tyckte att frågorna var svåra, även proven vid
kontrollerna var besvärliga. Vid en kontroll skulle man cykla en bana med en
Itera plastcykel, den som tillverkades i Vilhelmina för cirka 30 år sedan. Det
var säkert en vinglig upplevelse för många. Nästa Seniorlopp lär köras 2015,
medan de övriga MHS rallyna lär återkomma nästa år.
(2010-07-07)
Bilderna till höger visar de två äldsta bilarna med
startnummer 1 och 2,
Hans Ädels Ford T Touring
1919 och Pelle Lundströms Ford T T Touring
1923.
Cykelprovet med Itera plastcykel blev
för
många
en vinglig upplevelse.
|
|
Per-Erik Rågfeldts Ford A
Tudor 1930 vid kontrollen där man skulle köra
två varv runt med framhjulet. Hans Ädel med Ford
T 1919 är nästa på tur. |
Vid en av kontrollerna
skulle man backa mot en pinne. Det är inte
lättaste med en T-Ford. Här är det Hans Ädel som
manövrera sin bil. |
Hans Ädels Ford T Touring 1919 och Pelle Lundströms Ford T T
Touring 1923 parkerade framför Minnesmaskinen -Nostalgimuseum där ett uppehåll
gjordes.
Selve lånas ut till museum i Tyskland
Den
Selve 6/24 PS Tourenwagen 1920 som i många år funnits i Västerås kommer att
under tre års tid lånas ut till ett museum i Hameln, orten där bilen en gång
tillverkades. Det skriver Mässing- och Nickelmedlemmen Lars Eriksols i Aros
Motorveteraners klubbtidning ”Fjäderbladet” nr 2-2010. Selven renoverades under
första delen av 1960-talet och var sedan en vanlig syn på rallyn framtill slutet
av 80-talet med ägaren Herman Eriksson vid ratten. Bilden till höger visar
Selven i samband med starten av Styrkeprovet i Säter 1988. Bilen ägs nu av
Hermans son Anders Eriksson. Förutom denna bil finns det en likadan Selve på
Gotland där den ägs av Rolf Harlevi som innehar Visby Bilmuseum. Dessa båda
bilar lär vara de enda kompletta Selve som kvar. (2010-07-05)
Äldre nyheter
Februari 2010
Mars 2010
April 2010
Maj 2010
Juni 2010